پارس ناز پورتال

علت و راه درمان عفونت کپکی در واژن خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
علت و راه درمان عفونت کپکی در واژن خانم ها

علت و راه درمان عفونت کپکی در واژن خانم ها 

بهداشت و سلامت خانم ها نیازمند دقت به نکاتی هست که مرتبط با مریضی ها و مشکلات مربوط به واژن و دستگاه تناسلی آنان می شود. عفونت واژن در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر هست؛ در حالی‌که پوشش سطحی سیستم تناسلی کودکان خردسال و خانم‌هاي یائسه به‌صورتی هست که میکروب‌ها نمیتوانند درآن بخوبی رشد کنند.

 

عفونت کپکی عنوانی کلی‌ هست که به همه ئ گونه‌هاي قارچ هاي ذره‌بینی که به صورت رشته‌هاي چندسلولی رشد می کنند، اطلاق می شود. بنابراین عفونت کپکی در زنان همان عفونت قارچی هست.عفونت کپکی نوعی عفونت تناسلی شایع در زنان هست که اغلب با احساس خارش و سوزش همراه با ترشحات یا بدون ترشحات از واژن خود را نشان می‌دهد. بیش از این که عواملی مثل سن، ابتلا به مریضی، بارداری و… در ابتلا به عفونت قارچی موثر باشند،

 

پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان در بروز آن تاثیر بسزایی دارند.در مواردی که به دلایل گوناگون مثل مصرف آنتی بیوتیک، کورتیکوستروئید یا تغییرات هورمونی، pH واژن تغییر کند، تعداد قارچ ها افزایش می یابد و فرد دچار علائم ناشی از عفونت قارچی می شود. تغییر pH واژن در افراد باردار، مبتلایان به دیابت و کسانی که از قرص هاي ضدبارداری بهره گیری می کنند،

 

بیشتر دیده می شود. از هر 7 زن ، 3 زن عفونت قارچی را در طول زندگی خود تجربه می کنند. هنگامی که به یک عفونت کپکی مبتلا میشوید، بیشتر احتمال دارد که به یکی دیگر نیز مبتلا شوید .عفونت کپکی واژن می تواند با تماس جنسی گسترش یابد ، اما به طور کلی انها یک عفونت منتقله از راه جنسی در نظر گرفته نشده اندبرای درمان عفونت واژن از داروهای ضدقارچ که به شکل کرم واژینال یا شیاف وجود دارند بهره گیری می کنند

 

علائم معمول عفونت‌ کپکی در زنان
ترشح از واژن که سفیدرنگ هست.
مقاربت دردناک.
تورم پوست اطراف و بیرون واژن.

 

دقت:
ترشحات کپکی به صورت سفید رنگ و غلیظ هست که در عین حال دارای چسبندگی کمی بوده و سست می‌باشد. این ترشحات معمولا فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده، ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست، مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

 

علل عفونت کپکی در زنان
منشأ عفونت‌ کپکی اندام تناسلی زنان عمدتا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس هست. این قارچ معمولا به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و تنها زمانی که بیش از حد معمول رشد کند، می تواند مریضی‌زا شود.گرچه به روشنی نمی توان خاطر عفونت قارچی را توضیح داد، اما آ‌نچه مسلم هست قارچ‌ها در بدن ما حیات داشته و با ما هم‌زیست‌اند.

 

قارچ ها در محل زیست ما، در غذاها و غذایی‌ها وجود دارند و به نوعی می توان گفت ما را احاطه کرده‌اند، ولی بیشتر ما گرفتار عفونت ناشی از قارچ‌ها نمیشویم.

 

درمان عفونت کپکی در زنان
این عفونت شایع، درمان ساده اي دارد و برای رفع آن می توان از داروهای ضدقارچ که به شکل کرم واژینال یا شیاف وجود دارند یا داروهای غذایی و موضعی، بهره گیری کرد. مصرف نابجای داروها باعث مقاومت دارویی می شود و درمان را پیچیده و مشکل می‌کند.طی چند سال جدید، گروهی از محققان در مورد قارچ هاي مخمری، روی واکسنی کار می کنند که مراحل آزمایشی خود را طی میکند و احتمالا این واکسن تا چند سال آینده وارد بازار می شود.

 

چنانچه علائم خفیف باشد، برای درمان ابتدا می توان داروهای غذایی و موضعی اي راکه در داروخانه ها به فروش می‌رسند تهیه و طبق دستور مندرج، از انها بهره گیری کرد، اما اگر این مشکل بیش از ۴ بار در سال تکرار شود و مصرف داروها نتیجه اي نداشته باشد، احتمالا سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف هست. تکرار عود عفونت در افراد مبتلا به دیابت،

 

مریضی هاي مزمن و کسانی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند، بیشتر خواهد بود اما در مواردی هم عفونت بدون داشتن هیچ کدام از این عوامل مستعدکننده، مدام عود می‌کند که خاطر آن اختلال در سیستم ایمنی بدن هست.در مواردی که ضعف سیستم ایمنی در بروز و عود عفونت قارچی نقشی ندارد و مریضی به درمان دارویی پاسخ نمیدهد،

 

انجام کشت پیشنهاد می شود. با اینکار مشخص می شود که چه میکروارگانیسم هایي در ایجاد عفونت قارچی دخالت دارند و برای درمان، داروهای ترکیبی تجویز خواهد شد.

 

راه هاي درمان خانگی عفونت کپکی

خارش و حساس شدن این نقطه از بدن مانع فعالیتهای هرروز و یا خواب و استراحت شما شود تا گذشته از مراجعه به دکتر می توانید از این راهکارهای خانگی بهره گیری کنید:

 

– آب نمک: شستن واژن با اب نمک غلیظ ازتکثیر بیشتر باکتری ها پیش گیری می‌کند.

 

-سرد نگهداشتن با یخ

 

– گیاه آلوئه ورا: بهره گیری از آلوئه ورا و ژل آن نیزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر هست.

 

– جوش شیرین: جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن خوب بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگیري میکند. کافی هست دو قاشق جوش شیرین را در چند لیتر آب حل کرده و به مدت 20 دقیقه در محلول مورد نظر بنشینید و سپس با آب شسته و با حوله تمیز خود را خشک کنید. شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می توانید هر روز اینکار را انجام دهید.

 

– سرکه سیب: چند قاشق سرکه را در آب ریخته و واژن خود را با آن بشویید.

 

پیشنهاد هاي مهم در ارتباط با عفونت کپکی واژن
 به گزارش پارس ناز براساس نتایج تحقیقات، از دیگر عوامل موثر در عود مکرر قارچ هاي مخمری، پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان مثل شلوار جین، جوراب شلواری یا لباس زیر جذب هست. به افراد مبتلا به عفونت قارچی پیشنهاد می شود از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان خودداری کنند و لباس نخی بپوشند.

 

به هیچ عنوان هنگام ابتلا به عفونت کپکی درمان هاي خانگی مثل بهره گیری از بتادین و.. را امتحان نکنید و فقط با آب ولرم محل مورد نظر را بشویید و باعث تحریک این ناحیه نشوید و عوامل عودکننده را بشناسید.زنان باردار بدون مشاوره با دکتر نباید دارویی مصرف کنند. افراد دیابتی هم میتوانند با بازرسی قندخون و رعایت بهداشت و خشک نگه داشتن ناحیه واژن، از عفونت هاي قارچی مکرر پیش گیری کنند.