پارس ناز پورتال

دروغ گفتن و کتمان حقیقت در خودمان

دروغ گفتن و کتمان حقیقت در خودمان

دروغ گفتن و کتمان حقیقت در خودمان 

در حالی که می دانیم حقیقت چیست اما به خود طور دیگری تلقین می کنیم تا نگرانی های خود را از بین ببریم. در واقع به خود دروغ می گوییم. همه ما دروغ های واضحی به خودمان می گوییم. مثلا: امشب موبایلم را خاموش می کنم، مادرم حتما این شال را دوست دارد، اسم اون شخص که آن جا ایستاده جان است. بعضی از این دروغ ها می توانند مضر یا مفید باشند.

 

اما یکسری دروغ ها هستند که محکم به آن ها چسبیده ایم و روی رفتارمان تاثیرات منفی می گذارند. این ها دروغ هایی هستند که به آن ها عادت کرده ایم و حتی نمی توانیم تشخیص دهیم که دروغ هستند. ما غرق این دروغ ها می شویم چون به ما آرامش کوتاه مدت می دهد اما رشد آن برای طولانی مدت است.

 

اگر می خواهید زندگی تان را تغییر دهید باید این را تشخیص دهید که آیا دارید خودتان را فریب می دهید؟ آیا می توانید این تصورات غلط را تشخیص دهید؟

 

وقتی اتفاق X رخ بدهد به دنبال آن اتفاق Y نیز رخ می دهد
همه ما این باور اشتباه را داریم که با رسیدن به یک نقطه پایانی (مثل: تغییر شغل، یافتن همسر، فارغ التحصیلی، ترفیع) زندگی مان سر و سامان می گیرد و همه چیز راحت و خوشحال کننده می شود. اما حقیقت این است که ناخشنودی ما با موقعیتی که در آن هستیم ولی دوستش نداریم بیشتر همکاری می کند تا این که از آن تاثیر بگیرد.

 

به عنوان مثال ممکن است به شغل یا ازدواجی که از آن راضی نیستید ادامه دهید چون تغییر باعث نگرانی و افسردگی شما می شود. شاید دلیل این که غذای سالم نمی خورید و ورزش نمی کنید این باشد که هرگز برنامه ای را برای این کار تنظیم نکرده اید. در این مواقع اگر به خودتان بگویید وقتی شغلم را عوض کنم یا وقتی وزن کم کنم خوشحال تر خواهم بود

 

به جایی نمی رسید. به جای این که به خودتان بگویید هر چه زودتر به این هدف برسم احساس بهتری دارم از خود بپرسید که چرا تا الان اتفاق X رخ نداده است.

 

حتی اگر خودش نخواهد می توانم تغییرش دهم
در واقع رفتار ما می تواند روی دیگران تاثیر بگذارد. می توانیم با واکنش و عکس العمل های خودمان به دیگران کمک کنیم که بهتر شوند و با ما رفتار بهتری داشته باشند. اما وقتی فردی نمی خواهد تغییر کند ما در مقابل یک دیوار سخت قرار می گیریم و وقتی نتوانیم او را تغییر دهیم احساس ناامیدی می کنیم.

 

امروز نمی توانم فردا از نو شروع میکنم
امروز تمام آن کیک های خامه ای را می خورید. با این که دیگر آن کیک ها مزه نمی دهد ولی به خوردن آن ادامه می دهید چون به نحوی می خواهید خودتان را مجازات کنید و تصمیم می گیرید که از فردا دیگر این کار را تکرار نکنید. این دیدگاه همه یا هیچ است یعنی خودتان را متقاعد می کنید که برای ایجاد تغییرات مثبت به یک روز جدید نیاز دارید.

 

اما از خودتان بپرسید چرا؟ چرا حرکت و پیشرفت در ساعت ۸ عصر نمی تواند همانند پیشرفت و حرکت در اول صبح باشد؟ اگر تصمیم دارید خانه را مرتب کنید، پول پس انداز کنید، سالم غذا بخورید یا ورزش کنید باید از فرصتی که در پیش روی تان قرار دارد استفاده ببرید. مهم نیست چقدر از روز رفته است آن را کنار نگذارید و این عادت بد را برای همیشه فراموش کنید.

 

او منظوری نداشت
گاهی اوقات عذر و بهانه ای که برای رفتارهای نادرست فردی که دوستش داریم و نمی خواهیم او را از دست بدهیم می آوریم باعث می شود او اشتباهش را بارها و بارها تکرار کند و تصور کند اجازه آسیب رساندن به ما را دارد. رفتار سالم در رابطه این است که وقتی شخصی که دوستش داریم اشتباهی مرتکب می شود یا کاری را نسنجیده انجام می دهد

 

او را ببخشیم و اشتباهش را نادیده بگیریم. اما بعضی افراد الگوی رفتاری اشتباه دارند به عنوان مثال می خواهند در بحث ها همیشه پیروز باشند یا ظاهرمان را مسخره کنند و یا موفقیت های مان را ناچیز بشمارند. گاهی اوقات به خاطر دوست داشتنمان این رفتارشان را به عنوان سوء تفاهم تعبیر می کنیم و با خود می گوییم شخصیت او اینگونه نیست که بخواهد

 

چنین رفتاری را از خود نشان دهد. اما در عوض باید این سوال را از خود بپرسیم که چرا رفتار او با شخصیت درونی اش اینقدر متفاوت است؟ در واقع با این سوال به شخصیت واقعی او پی می بریم نه آن چیزی که خودمان باور داریم.