پارس ناز پورتال

دریافت پیام های رادیویی مشکوک از فضا

دریافت پیام های رادیویی مشکوک از فضا

دریافت پیام های رادیویی مشکوک از فضا

در روسیه این اتفاق افتاده است و پبام های رادیویی مشکوکی از فضا به زمین مخابره شده است که وجود بیگانگان فضایی را محتمل تر از قبل می کند. گروهی از ستاره‌شناسان روسی می‌گویند سینگال‌های رادیویی قوی و مرموزی از فضا دریافت کرده‌اند.

 

این باعث شده شور و هیجان زیادی درباره احتمال وجود یک حیات هوشمند بیگانه ایجاد شود. منبع احتمالی این سیگنال هیجان‌انگیز است. به نظر می‌رسد از یک منظومه دوردست با ستاره‌ای شبیه به خورشید می‌آید. شاید این ستاره سیاره‌ی متمدنی مثل زمین ما داشته باشد. قبل از اینکه تصور کنیم خانه بیگانگان را پیدا کرده‌ایم،

 

باید حواسمان به این نکته باشد: ستاره‌شناسان هنوز باید سیگنال دیگری را از همان نقطه در آسمان دریافت کنند، اما شاید دیگر این ممکن نباشد.داده‌های ستاره‌شناسان نشان می‌دهد که این سیگنال از سمت ستاره‌ای به نام HD164595 می‌آید که ۹۵ سال نوری با زمین فاصله دارد. این موضوع جالب است چون این ستاره تقریبا هم‌اندازه خورشید است و یک سیاره هم به دورش می‌چرخد.

 

با توجه به این که آن سیاره بسیار نزدیک‌تر از فاصله عطارد تا خورشید، به دور ستاره‌اش می‌چرخد، بنابراین بیش از حد داغ است و امکان پیدایش حیات در آن وجود ندارد. اما شاید سیاره‌های دیگری در این منظومه باشند که هنوز از وجود آنها آگاه نیستیم.

 

«سث شاستک»، مدیر مرکز «جستجو برای حیات هوشمند فرازمینی» (SETI) به مردم می‌گوید که زیاد ذوق‌زده نشوند. هنوز توضیحات احتمالی زیاد برای این سیگنال وجود داد و تا زمانی که تکرار نشود، نمی‌توانیم فکر کنیم که منشا آن بیگانگان هستند.

 

البته این سیگنالی که روس‌ها پیدا کردند چندان هم جدید نیست. ستاره‌شناسان در واقع آن را یک سال پیش پیدا کردند اما به دلایلی حالا به سرتیتر خبرها رسیده است. یکی از اعضای تیم ایمیلی درباره شواهد این سیگنال به چند نفر فرستاد و سپس «پاول گلیستر»، یک نویسنده علم و تکنولوژی درباره آن روی وبسایتش نوشت.

 

او نوشته: «نمی‌توان احتمال یک نویز یا شکل دیگری از آن را رد کرد. اما این سیگنال آنقدر بحث‌انگیز است که محققان دائما آن را زیر نظر گرفته‌اند.»دقیقا مشخص نیست که این سیگنال چه بود. گیرنده‌ای که روس‌ها استفاده کردند روی پهنای باند واید تنظیم شده بود. بنابراین رمزگشایی منشا سیگنال سخت بود؛

 

احتمالا پیامی از یک تمدن دیگر یا صرفا تاثیر یک جرم فضایی طبیعی بوده مثل اختروشی که سیگنال‌های رادیویی می‌فرستد.