پارس ناز پورتال

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت 

با دور شدن از مرکز قزوین و حرکت به سمت شمال شهر، به الموت میرسیم که منطقه بکر طبیعی همراه با یک دریاچه رویایی هست. قزوین، یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی و طبیعی کشور هست که بازارش، سابقه چند صد ساله داشته و بخشی از شکوه معماری و فرهنگ ایرانی را در معرض دیدگردشگران داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

 

سرزمین الموت و حسن صباح و تعداد زیادی از ناموران فرهنگ و هنر و ادب این مرز و بوم، یکی از مقصدهای دیدنی و دیدنی برای گردش در بهار ۹۶ هست و به نظر میرسد که برای پایتخت نشین ها،‌ مقصدی کمتر دیده شده باشد.سرویس گردشگری پارس ناز امروز شما را به سفری دریایی میبرد. جایی نزدیک کلانشهر استان تهران که با کمتر از دو ساعت رانندگی میتوان

 

به آنجا رسید و از طبیعت شگفت انگیز بهاری آن بهره گیری ها برد. دریاچه جذاب اُوان بعنوان ثروت ملی ایرانیان و افتخار میراث طبیعی الموت، جایی هست که می‌توان غواصی را در آنجا فرا گرفت و یک آخر هفته خاطره انگیز را ثبت کرد.

 

با ما در اُوان گردی امروز همراه باشید.

 

چرا اُوان؟

در فصل بهار، فصل زیبایی طبیعت و جذابیت هاي رنگارنگ زمین، گردشگری، یکی از متداول ترین فعالیت هاي هموطنان به خصوص در ماه هاي فروردین و اردیبهشت هست. سفر به دریاچه ها و کوهستان هاي ایران نیز همواره یکی از لذت بخش ترین فعالیت هاي ایرانگردان و جهانگردان ایراندوست بوده و به نظر میرسد، دریاچه اُوان همچون تعداد زیادی از مقصدهای گردشگری اطراف استان تهران، برای پایتخت نشینان مکانی شناخته شده نباشد.

 

این دریاچه از جمله دریاچه هاي طبیعی کشور هست که به واسطه چشم اندازه بی نظیرش، یکی از اولویت هاي اصلی دریاچه گردی گردشگران خودمانی به شمار می‌رود. جاده مناسب تا کنار دریاچه و امکانات رفاهی که در اطراف آن در دسترس گردشگران و طبیعت گردان قرار گرفته هست، اُوان را به یکی از مقصدهای طبیعت گردی بی نظیر ایران و به خصوص قزوین تبدیل کرد.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

در اطراف این دریاچه جذاب، مکان مطلوب و مناسبی برای برپایی کمپ و اقامت هاي شبانه کوله پشتی گردها وجود دارد که اوقاتی هیجان انگیز را برای گردشگران خودمانی به ارمغان می آورد. همانند اوقات خوشی که در کنار تالاب انزلی گیلانی ها و کمپ زدن در کویر مرنجاب و مصر و دشت سوباتان میتوان رقم زد.

 

درمورد شکل گیری این دریاچه در الموت قزوین، حرف و حدیث هاي بسیاری وجود دارد و روایت هاي گوناگونی دیدن می شود. بعضی معتقدند که دریاچه بر اثر لغزش در زمین و در حدود پانصد سال پیش به وجود آمده هست. افراد دیگری هم میباشند که بر این نظریه پافشاری می کنند که اُوان، بازمانده یک دریاچه بزرگتر همچون کاسپین هست که کم کم زمان، از وسعت آن کاسته شده و اتفاقا، نام قزوین نیز تغییر یافته همین نام به نظر میرسد.

 

الموت کجاست؟

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

منطقه الموت یا رودبار الموت در سلسله جبال البرز، در شمال شرقی استان قزوین، جنوب مازندران و گیلان، شرق طالقان و غرب رودبار زیتون قرار دارد.زبان این مردم تاتی و به قولی دیلمی هست. زبان متعارف در کوهستان جنوب گیلان که گستره منطقه کوهستانی اشکور تا علی‌آباد منجیل و از شمال تا سراوان رشت و شمال قزوین و کوه‌هاي غرب مازندران را در برمی‌گیرد.

 

الموت بخش بزرگی از استان را در قالب دو بخش الموت به مرکزیت شهر معلم کلایه و بخش رودبار شهرستان به مرکزیت شهر رازمیان در خود جای‌داده هست.منطقه الموت در دامنه کوه‌هاي سر به فلک کشیده البرز مرکزی و در حاشیه دره بزرگ شاهرود قرار دارد. این سرزمین کهن و افسانه‌اي، در طول تاریخ فرازوفرودهای تاریخی بسیاری به خود دیده

 

که به نام اسماعیلیان و به‌ویژه حسن صباح اوجی دیگر یافته و همواره موردتوجه گردشگران، جهانگردان و پژوهشگران بسیاری بوده هست.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموتنمایی جذاب از دریاچه اوان الموت قزوین از فراز کوهستان هاي اطراف

 

دیدنی هست که بدانید، قزوین را سرزمین غارها و قلعه ها میدانند. برای همین، بقایای قلعه شیرکوه، قلعه لمبسر، نویزرشاه، ایلان سپید، قلادوش و بسیاری قلعه‌هاي دیگر در کنار طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبای رود گرمارود، اندج رود و رود الموت و نینه رود که همگی به شاهرود می‌ریزند، جاذبه‌هاي طبیعت‌گردی و گردشگری بسیاری برای منطقه و استان قزوین فراهم کرده هست.

 

گفتنی هست، جاذبه‌هایي باشکوه و به‌غایت زیبای این منطقه شامل دژهای کهن، نمای الموت از فراز قلعه‌ها، درخت چنار خونبار زرآباد، غار حاجت منزل اکوجان، آرامگاه‌هاي سنگی شاه کوه و حسن‌آباد هست که بیش از ۳۰ بنای مذهبی تاریخی دیگر را نیز باید به آثار تاریخی و جاذبه‌هاي گردشگری الموت اضافه کنیم.

 

مشخصات دریاچه اُوان

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

در ایران، ۲۸ دریاچه طبیعتی و ۹ دریاچه بر اثر تولید سد به وجود آمده هست. از این میان، ۱۰ دریاچه بسیار جذاب و دیدنی میباشند که اوان یکی از انها به شمار می‌رود. دریاچه اي در نیمه شمالی الموت در دامنه کوه خشچال که در بین ۴ روستای: اوان، وربن، زواردست و زر آباد محصور شده هست.

 

دریاچه با ابعاد سیصد و بیست و پنج متر در دویست و هفتاد متر، وسعتی بیش از هفتاد هزار متر مربع دارد. بررسی تیم هاي غواصی نشان گر این واقعیت هست که عمیق ترین نقطه دریاچه، حدود هفت متر هست که در جنوب شرقی آن قرار دارد.آب دریاچه شیرین بوده اما برای نوشیدن مناسب نیست. دمای آن در عمیق ترین قسمت حدود بیست و سه درجه سانتیگراد

 

هست. بستر مملو از لجن و رسوبات دریاچه،‌ حالتی چسبنده را در کف آن به وجود آورده و میدان دیدی کمتر از یک متر را در زیر آب ایجاد میکند.آب این دریاچه از چشمه هاي کوچکی که در بستر آن قرار داشته فراهم سازی شده و گرچه در کنار چشمه ها نیز، نزولات آسمانی بر میزان انباشت آب تاثیر گذار بوده هست. سر ریز آب این منطقه در قالب یک رود کوچک به روستاهای کوشک و آیین رفته تا مورد بهره گیری کشاورزان منطقه قرار بگیرد.

 

چگونه به اُوان برویم؟

برای سفر به این دریاچه از مسیر استان تهران، می بایست راهی جاده قزوین به الموت شویم. جاده اي پر پیچ و خم که مثل جاده حیران، طبیعت جذابی دارد و کوهستانش با آبی بیکران، یادآور نمایشگاه عکس دچار آبی بیکران رضا کیانیان هست. مناظر تماشایی مسیر، خستگی را از تن بیرون می‌کند. پیچ هاي بسیاری که در جاده وجود دارد، سبب می شود تا راننده، آرام حرکت کند و سرنشینان، بتوانند از زیبایی هاي مناظر اطراف لذت بیشتری ببرند.

 

این دریاچه را باید یکی از زیباترین دریاچه هاي کشور دانست. در فاصله هفتاد و پنج کیلومتری قزوین و در منطقه اي کوهستانی، این دریاچه واقع شده و به دلیل موقعیت ویژه آن که چشم اندازی بینظیر دارد، گردشگران بسیاری را شیفته طنازی خود کرده هست. دریاچه اي در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا، جایی هست که شما را به ضیافت چشم اندازهای هیجانی و طبیعتی راز آلود می‌برد.

 

گرچه همچون مازیچال و فیلبند، شما به مهمانی ابرها نمی‌روید. اما آبی آسمان و مناظر دیدنی اطراف، بخشی از شکوه طبیعت بی نظیر ایران در برابر دیدگان شما را به عکس می‌کشد که قدرت نقاش طبیعت قزوین را تداعی می‌کند.در تاریخ بیستم بهمن سال ۱۳۸۹ هجری شمسی، این دریاچه بعنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی کشور به ثبت رسید

 

و امیدواریم در آینده اي نه عمده دور، در لیست پیشنهادهای ایران برای ثبت جهانی قرار بگیرد و افتخاری دیگر به کارنامه سرزمین پر افتخار قزوین اضافه شود.

 

خوشگذرانی در اُوان

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

در این دریاچه جذاب، تفریحات بسیاری وجود دارد که می‌توان از آن بهره گیری کرد و اوقات خوشی را رقم زد. یکی از آنها، قایق سواری هست. گرچه تهرانی ها همان طور که قبلا هم گفتیم، در بعضی از پارک هاي شهر و همین طور در دریاچه خلیج فارس «چیتگر»، فرصت قایق سواری موتوری و پارویی و رکابی را دارند که به خصوص در فصل بهار، متقاضی این فعالیت ها اکثر هم می شود.

 

گرچه تجربه قایق سواری در دریاچه خلیج فارس استان تهران که بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه هست، تفاوت هایي با قایق سواری در دریاچه اُوان دارد و آن، لذت قایق سواری در یک دریاچه طبیعی با مناظر شگفت انگیز خواهد بود. با قرارگیری در وسط دریاچه، نمایی منحصر به فرد از ان را درک می‌کنید.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

هزینه بهره گیری از قایق هاي پدالی در اطراف دریاچه کم هست و می‌توان ساعت ها به گشتی دریایی در این منطقه پرداخت.

 

همان طور که گفتیم، فصل بهار، وقت خوش و خوبی برای کمپ هاي طبیعی هست و این دریاچه با محیط جذابش، چنین امکان و فرصتی را در اختیار طبیعت گردها قرار میدهد. پیک نیک هاي خانوادگی یا عصرگاهی می تواند یکی از گزینش هاي بینظیر هموطنان اطراف قزوین باشد تا از این لذت طبیعی بهره گیری کنند.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

بی شک، یکی از جذاب ترین فعالیت ها در سفر به این دریاچه جذاب قزوین، عکسبرداری هست. زلالی آب دریاچه و شکوه درختان و گیاهانی که در اطراف قرار دارند،‌ به اندازه کافی به شما مناظر شگفت انگیز معرفی میکند که بتوانید با لنز دوربین خود شکار کنید. اگر در ساعت نخست صبح به این دریاچه سفر کنید،

 

به علت سرد بودن محیط و آب نسبتا گرام دریاچه اُوان، مه غلیظی در اطراف دریاچه دیدن می شود که بر جذابیت هاي عکسبرداری شما می افزاید.این منطقه، یکی از مقصدهای کوهنوردی اهالی قزوین هست. اگر شما هم حس و حال کوهنوردی در ایام بهار را دارید، از این فرصت بهره گیری کنید. بعضی از تورهای گردشگری قزوین و شهر تهران،

 

سفر به این دریاچه را با فرصت هاي کوهنوردی همراه می کنند که جذاب و لذت بخش هست. مخصوصا دیدن منطقه از بلندای کوه هاي سر به فلک کشیده آن، جذابیت هاي فراوانی به خصوص برای عکاسان طبیعت گرد دارد.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموتاوان در فصل زمستان

 

در زمستان، سطح دریاچه یخ می‌زند و بعضی از اسکی گران جسور، از فرصت اسکی روی دریاچه یخ زده هم بهره میبرند. طبیعت زمستانی اُوان نیز جذابیت هاي خاص خود را دارد. برای همین هست که همواره حرفه اي هاي طبیعت گرد توصیه می کنند که بعضی از مقصدهای گردشگری کشور را در همۀ فصول سال تجربه کنید تا شاهد شکوه خلقت و زیبایی هاي ایران هزار رنگ هزار نقش در چهار فصل سال باشید.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

یکی دیگر از جذابیت هاي این دریاچه، حضور پرندگان بومی و مهاجر هست که فرصت هاي خوبی را برای عکاسی از آنها و تماشای این مخلوقات جذاب از نزدیک فراهم میکند. قو، غاز و مرغابی به این دریاچه می‌آیند و لحظه هایي شگفت انگیز را در برابر دیدگان مسافران اُوان خلق کرده و می‌روند. به هر حال، پرنده نگری،

 

یکی از فعالیت هاي گردشگری جذاب و گرچه مسئولانه هست که باید در فصل بهار به آن دقت داشت و از این فرصت برای آشتی با طبیعت و حفظ محیط زیست بهره گیری نمود.سرویس هاي بهداشتی و تخت هایي برای نشستن و چند بوفه، از جمله ظرفیت هاي رفاهی منطقه برای گردشگران هست. گرچه فضاهایی برای پارک اتومبیل و کمپ زدن نیز در اختیار مسافران قرار دارد.

 

از ۲ کار بپرهیزید

اگر به این دریاچه جذاب رفتید، حتما از انجام ۲ کار پرهیز کنید.یکی شنا کردن در دریاچه هست که به علت رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود، یک فعالیت پر خطر برای شناگران محسوب می شود. دقت به تابلوهای هشدار دهنده اطراف دریاچه ضروری بوده و این موضوع را به کودکان و نوجوانان نیز گوشزد کنید.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

دومی، ممنوعیت صید و شکار در منطقه اُوان هست که شکارهای بی رویه در سال هاي قبل، صدمات مهلکی به اکو سیستم منطقه و حیات جانداران وارد کرده و متاسفانه علی رغم تابلوهای هشدار دهنده، باز هم افراد بسیاری میباشند که ماهی گیری را در دستور کار طبیعت گردی خود قرار می‌دهند و رفتار حامی محیط زیست ندارند.

 

پوشش گیاهی و جانوری اُوان

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

در این منطقه، در حاشیه دریاچه تا دامنه کوه هاي اطراف، شاهد درختانی مثل بید، سیب، آلو، گیلاس، سنجد ، فندق و گردو هستیم. گرچه پوشش گیاهی منطقه شامل گون، شیرین بیان، گنگر نیز می شود. هر اندازه از دریاچه فاصله بگیرید و به حوضچه آبخیز آن نیز نزدیک شوید، از گونه هاي گوناگون گرامینه و لگومینیوزه نیز دیده می شود.

 

در بین آب دریاچه، نی بن و گیاهان غوطه وری مثل خوشاب و چنگال آبی وجود دارد که صحنه هاي جالبی برای عکسبرداری در زمان قایق سواری در دریاچه هست.از جمله دیگر ظرفیت هاي جذاب منطقه، میتوان به پوشش جانوری آن اشاره کرد. بز کوهی و خرس قهوه اي و روباه و شغال و گرگ و گربه وحشی،

 

از جمله ظرفیت هاي حیات وحش آن میباشند. انواع عقاب، دلیچه، شاهین و جغد و کبک و دارکوب قورباغه و لاک پشت نیز در اطراف دیده شده هست.در دریاچه اوان، ماهیانی چون قزل آلا و کپور یافت می شود که به دلیل گیاهان درون دریاچه، اردک ماهی نیز در آن دیده شده هست.

 

انچه در سفر به اُوان همراه داشته باشید.
سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

در سفر به این مقصد جذاب طبیعت گردی قزوینی ها، همواره لباس گرم با خود همراه داشته باشید. چتر و دوربین عکاسی، دو چیز مهمی هست که همواره به مسافران اُوان توصیه می شود. همان طور که در بالا توضیح داده شد، فاصله دریاچه تا مرکز قزوین بیش از ۳ ساعت هست،‌ بنابراین لوازم سفر را در صورتی که خواهان اقامت شبانه هستید، تکمیل کنید.

 

کمبود هیزم در اطراف دریاچه برای کسانی که عشق چایی هیزمی و کباب میباشند، یک چالش هست. بنابراین هیزم و ذغال به اندازه کافی به همراه داشته باشید. چراغ قوه و آب غذایی و غذا هاي سبک پر کالری مثل خرما و خشکبار، می تواند سفر خوبی را در این منطقه برایتان به ارمغان آورد.

 

برترین فصل سفر به این دریاچه، از اواسط اردیبهشت تا اواخر مهر ماه هست. در بهار و تابستان به علت قرار گرفتن دریاچه در منطقه اي کوهستانی، آب و هوای آن در بهار و تابستان بسیار معتدل می شود. در فصل هزار رنگ پاییز نیز با اآاز فصل سرما و کاهش دما، سرما بر منطقه حکمفرما می شود.

 

اگر قصد قزوین گردی داشتید، هتل هاي قزوین و مهمانسراها و بعضا منزل هاي محلی در روستاهای اطراف قزوین گزینه خوبی خواهد بود.

 

اُوان در خبرها

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

خرداد ۹۵ بود که استاندار قزوین در سفری به این دریاچه، از آن بعنوان یک نعمت بزرگ برای منطقه یادکرد و از مسافران خواست تا با رعایت مسائل زیست محیطی برای جذب هرچه اکثر گردشگر در این مکان همیاری کنند.

 

استاندار قزوین توصیه کرده بود که چند تعاونی متشکل از ساکنان بومی همجوار با دریاچه و افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در دریاچه اوان تشکیل شود تا موانع پیش روی جذب گردشگر در این محل رفع و زیرساخت هاي لازم در آن اجرا شود.

 

با اجرای زیرساخت هایي چون محوطه سازی و تولید آلاچیق و استراحتگاه می‌توان اساس را برای جذب گردشگر اکثر در دریاچه اوان فراهم کرد. آقای استاندار گفته بود که اهالی روستاهای همجوار با دریاچه اوان باید اختلاف هاي احتمالی را کنار گذاشته و برای رونق گردشگری که می تواند درآمد روستائیان را تا میزان بالا و قابل توجهی افزایش دهد، با یکدیگر همکاری کنند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز در تیرماه ۹۴ گفته بود که دریاچه اوان با داشتن چشم اندازهای بدیع و منحصر به فرد یکی از زیباترین گردشگاه‌هاي کشور محسوب می شود که میتواند بعنوان پایلوت گردشگری منطقه الموت و در واقع ویترینی برای استان و کشور به شمار آید.

 

آقای حضرتی اشاره کرد بود که گردشگران خارجی بازدیدکننده از منطقه الموت، به طور قطع از منطقه اوان هم بازدید میکنند و این دو نقطه می تواند بعنوان مدلی برای توسعه کل منطقه و فضایی برای تلفیق همکاری‌هاي دستگاه‌هاي دولتی و مردم بومی بسیار اثرگذار باشد.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

او مشارکت جامعه محلی را یکی از ارکان مهم توسعه توریسم دانست و برای اجرای طرح ساماندهی دریاچه اوان خواستار جلوگیري از حضور سرمایه گذار خارجی در منطقه و فراهم کردن بستر مناسب برای بهره گیری از توانمندی مردم بومی منطقه در جذب گردشگران شده بود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین، دریاچه اوان را بعنوان یکی از مهم ترین منابع طبیعی منطقه الموت میداند و تصریح کرد: حفظ منابع زیست محیطی در اوان و مناطق پیرامون آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ارزش‌هاي زیست- محیطی، فرهنگی-اجتماعی و تاریخی منطقه فرصتی کم نظیر برای حضور گردشگرانی هست که از نقاط گوناگون کشور به این مکان سفر می کنند که باید از ظرفیت حضور آنها برای توسعه اقتصادی منطقه بهره برد.

 

مقصدهای گردشگری اطراف دریاچه

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

اگر به این دریاچه شگفت انگیز قزوینی ها رفتید، از فرصت هاي گردشگری اطراف نیز بهره گیری کنید. از آن جمله میتوان به غار شمس کلایه، آبشار اوان، روستای زیبای زر آباد، پارک جنگلی باراجین، اقامتگاه بوم گردی زر آباد الموت، باغستان هاي سنتی قزوین و درخت خونبار زر آباد اشاره کرد.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموتدهانه غاز شمس کلایه قزوین

 

خوشبختانه طبیعت استان قزوین با وجود رشد غیرقابل‌مهار زندگی صنعتی و شهرنشینی در مرکز استان و استان‌هاي مجاور که استان تهران و کرج در رأس آن‌ها قرار دارند، همچنان با برخورداری از جاذبه‌هاي ارزشمند خدادادی می تواند محل مناسبی برای لحظه‌اي آسودن از زندگی شهری و آپارتمانی شهرهای بزرگ باشد.

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموتپارک جنگلی باراجین قزوین

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

اقامت گاه بوم گردی زر آباد قزوین

 

یکی از مقصدهای اطراف این دریاچه، لمسر هست که در شمال قزوین قرار دارد و در منطقه الموت و نزدیکی محلی به نام رازمیان واقع شده هست. قلعه لمبسر به دوران ساسانیان باز می‌گردد و در دوره سلجوقیان نیز مورد بهره گیری گسترده قرار گرفت. از مهم ترین پایگاه هاي اسماعیلیان پس از دژ حسن صباح «خداوند الموت» هست.

 

توصیه هاي قزوین گردی

سفر به دریاچه اوان بهشت رویایی قزوین در الموت

۱- پیش از سفر به قزوین، اطلاعات گردشگری و اقامتی و طبیعت گردی را از اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی قزوین کسب کنید.

 

۲- توصیه هاي تریپ ادوایزری ها را به سرزمین تاریخی و جذاب قزوین در نظر داشته باشید.

 

۳- اصول کمپ زدن و عکاسی در طبیعت به خصوص در فضای مه آلود را پیش از سفر به این دریاچه خوشگل مطالعه کنید.

 

۴- به علت فاصله عمده دریاچه تا مرکز شهر، توصیه می شود با وسایل کامل به این منطقه سفر کرده و از بنزین کافی و آب و غذای مناسب مطمئن شوید.

 

۵- الموت در کنار دریاچه شناخته شده اوان، چشمه سارهای جوشان و غارها باستانی بسیار دارد که بازدید از آن را توصیه می‌کنیم.

 

۶- غار ولی با قدمتی بیش از دویست و پنجاه میلیون سال، در جنوب غربی روستای گشنه واقع شده هست.

 

۷- غار سفید آب، ‌از جمله دیگر مقصدهای زیر زمینی قزوین هست که دویست و نود میلیون سال قدمت دارد و در ۵ کیلومتری روستای سفید آب قزوین واقع شده هست.