پارس ناز پورتال

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا 

سازمان جهانی فضا ناسا که مرکزیت آن در امریکا قرار دارد وظیفه تحقیقات فضایی را بر عهده دارد و تاکنون توانسته است دستاوردهای ارزشمندی را برای بشر به همراه داشته باشد. سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات‌متحده آمریکا یا همان ناسا National Aeronautics and Space Agency،

 

از بزرگ‌ترین سازمان های هوانوردی و فضایی جهان است و این سازمان در طول تاریخ فعالیت خود افتخارات بزرگی را نصیب خودکرده است.
دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضاسازمان ملی هوانوردی و فضایی ناسا کار خود را با توماس کیت گلنان آغاز کرد و فعالیت رسمی خود را از ۱ اکتبر ۱۹۵۸ آغاز کرد. ناسا در طول تاریخ فعالیت خود توانسته موفقیت های زیادی را در کاوش های خود به دست بیاورد اینجا به بررسی ۱۰ موفقیت و کامیابی برتر ناسا در طول تاریخ فعالیت آن می پردازیم.

 

۱-فهرست مأموریت‌های شاتل فضایی

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

ناسا در سال ۱۹۷۲ برنامه ای از ماموریت های شاتل فضایی را ارائه کرد که شامل پروازهای آزمایشی می شد که این ماموریت ها تا سال ۲۰۱۱ برنامه ریزی شده بود و در این بازه زمانی ۳۰ ساله حدود ۳۰۰ مأموریت صورت گرفته است.

 

۲-آپولو ۱۱

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

مأموریت آپولو ۱۱ یکی از مأموریت‌های پروژه آپولو بود که منجر به فرود نخستین انسان ها بر روی ماه شد. در واقع نیل آرمسترانگ و باز آلدرین اولین انسان هایی بودند که در ۲۰ جولای ۱۹۶۹ در ماه فرود آمدند.

 

۳-Cassini

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

ماموریت Cassini و مطالعه بر روی آن از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و تا ۲۰۱۷ ادامه خواهد داشت. این تحقیقات که کاری مشترک میان سازمان فضایی اروپا و ناسا است تابه‌حال توانسته در رابطه با زحل و قمر های آن و گازهای تشکیل دهنده آن اطلاعات خوبی را در اختیار جهان علم بگذارد.

 

۴-Juno mission

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

ماموریت Cassini در رابطه با سیاره زحل است و مأموریت Juno در رابطه با سیاره مشتری است. جونو فضاپیما بدون سرنشین ناسا بود که در ۴ ژانویه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. جونو در ۵ اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا پرتاب شد. جونو در مدار قطبی سیاره مشتری قرارگرفته است تا میدان گرانشی و میدان مغناطیسی مشتری را بررسی کند.

 

۵- New Horizons

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

New Horizons فضاپیما روباتیک ناسا است که قسمتی از برنامه های فضایی مرزهای نو است که در ۱۹ فوریه ۲۰۰۶ به سوی کمربند کوپیر حرکت کرد. این کاوشگر نخستین فضاپیمایی است که به سوی پلوتو پرواز کرد.

 

۶-تلسکوپ فضایی هابل

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

پروژه تلسکوپ فضایی هابل یک پروژه مشترک میان ناسا و سازمان فضایی اروپا بوده است. هابل در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار قرار گرفت.  به گزارش پارس ناز هابل تاکنون توانسته عکس های بسیار بی نظیری از جهان هستی را به نمایش انسان‌ها دربیاورد. سیستم عکس های هابل بسیار پیچیده است. هابل در سال ۲۰۱۵،۲۵ ساله شد.

 

۷- Voyager

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

Voyager نام دو کاوشگر ناسا است که در سال ۱۹۷۷ برای ثبت و بررسی حرکات سامانه خورشیدی به فضا فرستاده شد. دو کاوشگر ویجر ۱ و ویجر ۲ در دورترین فاصله از خورشید قرار دارند و این دو فضاپیما تا سال ۲۰۲۰ سوخت دارند.

 

۸- The Kepler mission

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

مأموریت کپلر، تلسکوپ فضایی است که در سال ۲۰۰۹ برای کشف سیارات مشابه زمین به قضا پرتاب شد. بر اساس آخرین دستاوردهای کپلر در سال ۲۰۱۳ دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که سیاره‌ای شبیه به زمین وجود دارد که قابل سکونت است و نام آن را کپلر ۶۹ سی نامیده اند. در واقع بر اساس کاوش‌های کپلر این سیاره نیز در لیست سکونت‌گاه‌های بعدی انسان بعد از زمین است.

 

۹-مریخ‌نوردها

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

دو مریخ نورد اسپریت و آپورچونیتی(Opportunity,Spirit) در واقع دو مریخ نورد مشابه بودند که در سال ۲۰۰۴ در دو طرف سیاره مریخ فرود آمدند. این دو مریخ‌نورد برای مدت زمان سه سال برنامه‌ریزی‌شده بودند و قرار بود که سه سال بر روی مریخ قرار بگیرند ولی فعالیت آپورچونیتی تا سال ۲۰۱۵ ادامه یافت. اسپریت تا سال ۲۰۱۰ فعال بود ولی بعد از آن نتوانست در مقابل سرمای مریخ مقاومت کند و به فعالیت خود پایان داد.

 

۱۰- ایستگاه فضایی بین‌المللی

دستاوردهای ارزشمند ناسا در فضا

ایستگاه فضایی بین المللی یا International Space Station با همکاری ۱۵ کشور ساخته شده است. این پروژه توسط همکاری پنج آژانس هوایی ناسا، Roscosmos،JAXA،ESA و CSA انجام شده است. ایستگاه فضایی بین المللی در مدار نزدیک زمین در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حال حرکت است، سرعتش برابر با ۲۷۷۰۰ کیلومتر بر ساعت است که روزی ۱۵ بار به دور زمین می چرخد.