پارس ناز پورتال

دستگاه خشک کن منبع آلودگی و باکتری است

دستگاه خشک کن منبع آلودگی و باکتری است

دستگاه خشک کن منبع آلودگی و باکتری است 

شاید اگر این مقاله را بخوانید دیگر در سرویس های بهداشتی از دستگاه خشک کن بهره گیری نکنید و همان دستمال را جایگزین نمایید. همۀ ما عادت داریم گذشته از خروج از توالت و بعد از شستن دست‌هایمان، حتما آن ها را خشک‌کنیم. معمولا هنگامی که در منزل هستیم، اینکار را با حوله‌هاي شخصی انجام می دهیم اما تکلیف‌مان در مکان‌هاي عمومی،

 

محل کار یا حتی دانشگاه و مدرسه چیست؟ آیا بهتر هست از انواع دستگاه‌هاي خشک‌کن دست به این منظور کمک بگیریم یا از دستمال کاغذی برای خشک کردن دست‌هایمان بهره گیری کنیم؟کدام روش خشک کردن دست‌ها، بهداشتی‌تر و بدون دغدغه‌تر خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، سلامت پوست این شماره را به مقایسه 2 نوع متعارف از دستگاه‌هاي خشک‌کن دست،

 

یعنی «جت هوا» و «هوای گرم» با دستمال کاغذی اختصاص داده‌ایم و در نهایت هم به این نتیجه رسیده‌ایم که دستمال‌هاي کاغذی قدیمی، برتری بارزی نسبت به خشک‌کن‌هاي برقی امروزی دارند زیرا بررسی‌ها نشان داده‌اند، خشک کردن دست‌ها با دستمال توالت، تقریبا تا 77 درصد میکروب‌هاي کف دست، بین و روی انگشتان را کاهش میدهد.

 

تفاوت دست‌خشک‌کن جت هوا و هوای گرم

دستگاه‌هاي هوای گرم که برای خشک کردن دست‌ها مورد بهره گیری قرار می گیرند، همان‌طور که از نامشان پیداست، با انتشار هوای داغ روی دست‌ها باعث تبخیر آب دست میشوند. این دستگاه‌ها، گاهی دارای چشم الکترونیک میباشند و گاهی هم دکمه‌اي دارند که باید برای خاموش و روشن کردن دستگاه از آن ها کمک گرفت.

 

این در حالی هست که دستگاه‌هاي جت‌ هوا، طوری طراحی شده‌اند که معمولا شما باید دستتان را در محدوده محفظه‌اي قرار دهید تا هوایی با فشار شدید از 2 طرف دیواره‌هاي دستگاه به سمت دستتان بیاید و همزمان، پشت و روی دست‌ها را خشک‌کند.

 

 به گزارش پارس ناز هوای منتشرشده از دستگاه‌هاي جت هوا، برخلاف دستگاه‌هاي هوای گرم، گرم نیست و به همین علت هم مصرف انرژی دستگاه‌هاي جت هوا، کمتر از دستگاه‌هاي هوای گرم هست. از طرف دیگر، نباید این نکته را نادیده گرفت که احتمال تماس پوستی دست با دستگاه‌هاي جت هوا و انتقال آلودگی به دست‌ها از طریق این دستگاه‌ها، حدود 13 برابر اکثر از دستگاه‌هاي هوای گرم هست.

 

4 مورد درمورد دست‌خشک‌کن هوای گرم

• دستگاه‌هاي خشک‌کن هوای گرم، تا حدود 254 درصد باعث افزایش آلودگی در کف دست‌ها میشوند.

 

• دستگاه‌هاي خشک‌کن هوای گرم، باعث انتشار آلودگی تا حدود 30-25 سانتی‌متری خود میشوند.

 

• در حدود 14 درصد از دستگاه‌هاي خشک‌کن هوای گرم، باکتری کلیفرم «همان باکتری روده‌اي هست که در مجرای گوارشی انسان و حیوانات وجود دارد و دارای توانایی خاصی در تخمیر قند لاکتوز هست. گاهی میتوان این باکتری را در زباله‌ها، گیاهان یا حتی مواد خوراکی چرب و روغنی هم پیدا کرد» دیدن شده هست.

 

• شما برای خشک کردن دستان خود با بهره گیری از دستگاه‌هاي خشک‌کن هوای گرم باید حدود 3 برابر زمان بیشتری صرف کنید.

 

4 مورد درمورد دست‌خشک‌کن جت هوا

• دستگاه‌هاي خشک‌کن جت هوا، تا حدود 42 درصد باعث افزایش آلودگی در انگشتان دست‌ها می شوند.

 

• دستگاه‌هاي خشک‌کن جت هوا، 75 برابر آلوده‌تر از نشیمنگاه توالت‌هاي فرنگی میباشند.

 

• دستگاه‌هاي خشک‌کن جت هوا، باعث انتشار آلودگی تا حدود 200 سانتی‌متری خود می شوند.

 

• در حدود 52 درصد از دستگاه‌هاي خشک‌کن جت هوا، باکتری کلیفرم دیدن شده هست. این رقم در دستمال‌هاي توالت، نزدیک صفر درصد بوده هست.

 

خلاصه این که

• بهره گیری از دستمال کاغذی برای خشک کردن دست‌ها، هم بهداشتی‌تر هست و هم باعث انتشار آلودگی در محیط نمی شود. گرچه بهتر هست دستمال‌هاي کاغذی توالت را در محفظه‌هاي پوشیده نگه داری کنید

 

• میکروب‌ها می توانند زیر یا کنار بدنه دستگاه‌هاي خشک‌کن دست قرار بگیرند و با هر وزش باد گرم به طرف دستان شما حمله‌ور شوند. این در حالی هست که دستمال‌هاي کاغذی به‌علت خشکی و جریان نداشتن هوا، باعث انتقال آلودگی نمی شوند.

 

• خشک شدن دست‌ها با دستگاه جت هوا حدود 21درصد، با دستگاه هوای گرم حدود 30درصد و با دستمال کاغذی حدود 10 درصد طول میکشد.

 

• بعضی از افراد به‌علت بالاتر بودن هزینه بهره گیری از دستمال توالت به جای بهره گیری از دستگاه‌هاي خشک‌کن «جت هوا»، دور این دستمال‌هاي بهداشتی را خط می کشند و دست‌هاي خود را با خشک‌کن‌هاي برقی خشک میکنند. این در حالی هست که تفاوت قیمت سالیانه بهره گیری از دستمال به جای دستگاه برای خشک کردن دست‌ها، کمتر از 20 دلار در طول سال خواهد بود.

 

• اگر می خواهید دست‌هاي خود را با بهداشتی‌ترین روش ممکن، یعنی با بهره گیری از دستمال‌هاي کاغذی خشک‌کنید، بهتر هست انواع نرم و لطیف این محصولات را به جای انواع زبر آن ها گزینه کنید. بافت یک دستمال کاغذی استاندارد و مناسب نباید بلافاصله پس از تماس با دست‌هاي خیس از هم بپاشد.

 

دستمال کاغذی‌هاي استاندارد بعد از خیس شدن هم درجاتی از استحکام را حفظ میکنند و به سادگی پاره نمیشوند. به علاوه، گزینش دستمال‌هاي سفید برای خشک‌ کردن دست‌ها بهتر از انواع رنگی آنهاست. دستمال‌هاي بدون عطر که هرگونه ترکیبات شیمیایی ندارند هم همواره به انواع معطر آن ها برتری دارند.