پارس ناز پورتال

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

مجموعه : اخبار سینما
دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018 

جشنواره کن 2018 با فیلم افتتاحیه اصغر فرهادی آغاز بکار کرد و ستاره ها در مراسم و فرش قرمز آن حضور یافتند که اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز نیز در آن بودند. در ادامه می‌توانید عکسهای نشست رسانه اي فیلم همه ی میدانند در جشنواره کن را مشاهده نمایید:

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

کمپانی هایشاو امتیاز فیلم «همه ی میدانند» اصغر فرهادی را برای پخش در چین خریداری کرد. این کمپانی مستقر در پکن اواخر امسال این فیلم را در چین اکران می‌کند.

 

تهیه کنندگان «همه ی میدانند» الکساندر مالگی از شرکت ممنتو فیلمز در پاریس، آلوارو لونگوریا از شرکت اسپانیایی مورنا فیلم و شرکت ایتالیایی لاکی رد هستند.UTA ایندیپندنت فیلم گروپ و ممنتو فیلمز اینترنشنال امتیاز این فیلم را برای فروش عرضه کرده اند.

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

جشنواره بین‌ المللی فیلم کن Le Festival International du Film de Cannes جشنواره‌اي سالانه است که در کن فرانسه برگزار میشود. این جشنواره یکی از بزرگ ترین و باشکوه‌ترین رویداد های سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌هاي جدید از تمامی ژانرها از جمله مستند به‌شمار می آید.

 

هفتاد و یکمین جشنواره فستیوال کن دیشب آغاز بکار کرد. قبل از افتتاحیه این مراسم هنرمندان در محوطه بیرونی حاضر می‌شوند. دراین مقاله مدل لباس هنرمندانی که دراین مراسم شرکت کرده بودند را آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

هفتاد و یکمین جشنواره فستیوال کن دیشب آغاز بکار کرد. در افتتاحیه این مراسم هنرمندان بسیاری شرکت کرده بودند. دراین مقاله مدل لباس هنرمندانی که در افتتاحیه این مراسم شرکت کرده بودند را آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

دست اصغر فرهادی در دست پنه لوپه کروز فستیوال کن 2018

چند روز پیش اعلام شد که جشنواره کن ۲۰۱۸ با فیلم جدید اصغر فرهادی با عنوان «همه ی میدانند» «Everybody Knows» اکران خواهد شد و این اتفاق خوشایند نیز رخ داد تا این کارگردان سرشناس ایرانی موفقیت و افتخار دیگری رابه رزومه پربار خود اضافه نماید. این فیلم داستان مجروح غیر قابل بهبود در دل یک خانواده اسپانیایی رابا زیبایی و تاثیر فوق العاده به تصویر میکشد؛ تهدیدی از بیرون، مجروح از درون و رازی که بین آنها وجوددارد.

 

این سه فاکتورهای تعیین کننده درام آدم ربایی بسیار دردناک و نیرومند اصغر فرهادی هستند که شاهکاری از ۴ چهره برجسته سینمای امروز جهان است؛ فرهادی در نقش کارگردان و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین در نقش بازیگران اصلی فیلم.

 

هشدار؛ خطر لو رفتن فیلم وجوددارد

این فیلم نیز همان مولفه هاي دوست داشتنی آثار فرهادی را دارد، با ایده هایي که ما رابه یاد آثار قبلی او می اندازد و تنها تفاوت این است که میتوان تاثیر آثار هانکه و آنتونینی را دراین فیلم مشاهده کرد. این فیلم در مورد یک مشکل بیرونی است که خانواده اي را درگیر خود می سازد و با دقتی غیر قابل وصف به تصویر کشیده می شود،

 

مشکلی که تمامی شکاف ها، نقاط ضعف و رفتارهای اشتباه طرفین را عیان می سازد و اینکار رابا چنان دقت بیرحمانه اي انجام می‌دهد که بنظر می‌رسد این رازها و دروغ ها نوعی گناه هستند که تنبیهی اجتناب ناپذیر و سخت را به‌ دنبال دارند. این بن مایه از همان هایي است که فرهادی قبلاً روی آن مانور داده و از مولفه هاي مورد علاقه او در تمام فیلم هایش به شمار می آید: رازی دفن نشده، مجروح درمان نشده، بازگشت غریب الوقوع چیزی که سرکوب شده بود.

 

تم جنایی داستان نیز ما رابه یاد داستان هاي به یاد ماندنی این ژانر مانند «کارآگاه وارد می شود» «An Inspector Calls» می اندازد. بازی هاي خیره کننده و بن مایه هاي اروپای جنوبی به زبان سینمایی منحصر به فرد اصغر فرهادی یک نیروی جذاب جدید داده است. شخصیت لارا «کروز» بعد از یک غیبت و دوری طولانی برای یک عروسی بزرگ خانوادگی به روستای کوچکشان در اسپانیا باز می‌گردد.

 

شوهرش، آلخاندرو «دارین»، به دلایل کاری در خانه تازه خریداری شده در آرژانتین مانده و با همسرش همراه نشده است اما لارا دو فرزندش را نیز با خود به همراه دارد. یکی از فرزندان او دختری نوجوان به نام آیرین «کارلا کامپرا» است که علیرغم مخالفت هاي شدید مادرش به پسری در روستا نزدیک می شود؛ پسری که رازی قدیمی رابا او در بین میگذارد.

 

او به آیرین میگوید که مادرش روزگاری رابطه اي عاشقانه با مردی از اهالی روستا به نام پاکو «باردم» داشته اما با ترک او باعث دلشکستگی شدید این مرد شده است. اما پسرک به دختر نوجوان لارا میگوید که این موضوع یک راز نیست:”Todos lo saben” یعنی «همه ی می‌دانند!» اما آیا چیزهای دیگری نیز هست

 

که «همه ی می‌دانند» او او نمی‌داند؟ این سوال زمانی که آیرین در میانه هاي جشن عروسی ناپدید می شود به سوالی وحشتناک برای بیننده تبدیل می‌گردد؛ به خصوص زمانی که در اتاق خواب او تکه هایي از یک روزنامه پیدا می شود که به یک آدم ربایی که ۴ سال پیش رخ داده اشاره دارد. خیلی زود تقاضای هایي برای دریافت پول بدون این‌که بتوان منشأ انها را پیدا کرد به دست لارا می‌رسد ودر آنها تهدید می شود که درصورت مطلع شدن پلیس از ماجرا، اطلاعات هولناکی رخ خواهد داد.

 

چه کسی پشت ماجراست؟! آیا آیرین خود طراح این آدم ربایی است و این نقشه یاغیگرایانه را برای فرار کردن با پسرک عاشق طرح ریزی کرده است؟ پاکو نیز توسط پدر پیر و بداخلاق لارا به خاطر مناقشه اي که سال‌ها پیش افتاده مورد سرزنش قرار میدهد: داستان از این قرار است که پاکو یک تکه زمین رابه شیوه اي فرصت طلبانه و با قیمت پایین از پدر لارا خریداری کرده و بدین ترتیب از شرایط اقتصادی نامناسب این پیرمرد که در نتیجه قمار و میگساری ناشی می شد

 

سوء استفاده کرده بودو سپس آن رابه یک باغ بسیار بزرگ انگور تبدیل می‌کند. آیا خانواده لارا از این نقشه برای تحت فشار قرار دادن پاکو و اخاذی عاطفی از او برای پرداخت پول مطالبه شده توسط آدم ربا/آدم ربایان بعنوان مجازات استفاده میکنند؟ یا آیا آلخاندرو آن ‌طور که دیگران حسودانه فکر میکنند مرد ثروتمندی نیست؟

 

بیش از همه ی این شکاکیت است که باعث خصومت و خشم می شود. این آدم ربایی از خود ترس و وحشتی هب جای گذاشته است؛ اتفاق رخ داده نه تنها این خانواده رابه هم نزدیک نمیکند بلکه دشمنی ها و خصومت هاي قدیمی را آشکار می سازد، خصومت ها و کینه هایي که تا کنون تنه به این دلیل پوشیده مانده بودند

 

که لارا تصمیم گرفته بود در فاصله بسیار دوری از این خانواده زندگی کند. در نهایت موضوع از پول نیز فراتر می‌رود. «همه ی می‌دانند» ملودرامی بسیار قوی است که در پیچیدگی ها و بی نقص بودن هاي بازیگری و کارگردانی عوامل فیلم پنهان شده است. چیزی که این فیلم را متمایز می سازد خاطرجمعی قاطع موجود در داستان و بازی هاست که برخلاف دیگر آثار فرهادی کمتر به صورت غیرمستقیم و معما گونه و بسیار صریح شکل می‌گیرد.

 

صحنه عروسی بزرگ فیلم بسیار دیدنی و لذت بخش است و میتوان رد آثار فرانسیس فورد کوپولا و مایکل چیمینو را در آن دید. گرچه بازی هاي بازیگران اصلی فیلم بسیار هوشمندانه و پرقدرت است اما قدرت اصلی فیلم «همه ی میدانند» در داستان پردازی خاص فرهادی نهفته است. دانش قدرت است

 

اما در «همه ی می‌دانند» هیچ کسی در مورد تمام واقعیت ها خاطرجمعی کامل ندارد. اصغر فرهادی دراین فیلم قدرت بازیگران خودرا رها می سازد: کروز بخش زیادی از فیلم را در ترس و وحشت با چشم هایي گشاد شده به سر می‌برد اما «همه ی میدانند» را باید قلمرو بی چون و چرای خاویر باردم دانست که شخصیت پاکو رابه یکی از ضد قهرمانان معمول فرهادی تبدیل می‌کند که برای هدفی مقدس حاضر است حتی از خود نیز بگذرد.

 

فیلم فرهادی پس از ماجرای ربوده شدن آیرین وارد قلمرو آگاتا کریستی می شود- همه ی مظنون هستند و هر شخصی به کسی دیگر مشکوک است. نخستین فیلم خارجی زبان اصغر فرهادی بی شک یکیدیگر از شاهکارهای او خواهد بود که بیش از پیش وی را در عرصه جهانی سینما مطرح خواهد کرد.