پارس ناز پورتال

دعای ام داوود برای گشایش در سرنوشت

مجموعه : مذهبی
دعای ام داوود برای گشایش در سرنوشت

دعای ام داوود برای گشایش در سرنوشت 

اگر می خواهید تا سرنوشت برای شـما مفید رقم بخورد و گشایش در کارهای شـما انجام گردد می‌توانید دعای ام داوود را بخوانید. خداوند رحمان بعضی ایام را بستری قرار داده تا انسان از زندگی روزمره و غفلت‌زدگی‌ها بـه سوی معبود خویش میل پیدا کند؛ شب و روز 15 رجب …

 

عقیق: خداوند کریم برای آنکه مسیر توفیقات را برای انسان هموار کند، بـه بهانه‌هـای متفاوت باب توبه را برای وی گشود و مسیرهای متعدد برای انسان فراهم نمود، از جمله کمک بـه خلق و نگاه محبت‌آمیز بـه والدین را بهانه‌ای برای بخشش گناهان قرار ‌داد و گاه بیدار شدن بنده در دل شب را مسیری برای تقرب قرار داد.

 

روزهای باشرافت بهانه ای برای یادآوری هدف خلقت انسان
در این میان خداوند کریم روزها و ماه‌هایی را شرافت بخشید تا بـه وسیله آن مردم از روزمره‌ها و عادات دنیوی دست بشویند و بـه یاد آورند کـه خداوند تبارک و تعالی آنان را برای اهدافی بزرگ تر و متعالی‌تر خلق کرده هست. روزها و ماه‌هـای باشرافت سببی شد کـه انسان بـه سمت خدا روی کند و فرصت پرستش را در زندگی پیدا کند.

 

هر چند کـه هدف خداوند در خلقت انسان‌ها جز پرستش خویش نبوده، اما عادات یکنواختی و غفلت‌زدگی بشر موجب شد کـه روزها و ماه‌هـای خاص بستری فراهم کنند کـه دقت و حضور قلب بیشتری بـه سمت حضرت حق پیدا شود.

 

15رجب؛ عطای خاص خداوند بـه امت اسلام
پس از اتمام این سه روز روزه منادی عرش خطاب بـه آدم گفت: ای آدم هر کس از فرزندان تـو این سه روز را در ماه روزه بدارد بدان گونه هست کـه سراسر عمر را بـه امساک گذرانده هست.در بیان شرافت و عزت ماه رجب همین بس کـه امام صادق «ع» فرمودند: بـه این امت سه ماه اعطا شده کـه بـه هیچ کدام از امم قبلی داده نشد؛ه ماه‌هـای رجب، شعبان و رمضان و همینطور سه شب بـه آنان اعطا شده کـه بـه هیچ یک از گذشتگان داده نشده شب 13 ، 14 و 15 .

 

نمازها و دعاهای فراوانی از معصومین عصمت و طهارت «ع» برای این سه روز و سه شب بطور سلسله‌وار نقل شده هست، اما از آنجایی کـه روزهای 13 و 14 سپری شده و انچه در پیش روست شب و روز پانزدهم هست ترجیحا بـه انجام بعضی از دعا و نمازهای مخصوص بـه این شب و روز باقیمانده پرداخته شود.

 

شب زنده داری در نیمه ماه رجب
از جمله پرستش‌هـای بسیار موکد در شب پانزدهم ماه رجب شب زنده‌داری و طلب مغفرت از خداوند هست در احادیث نقل شده هست کـه خداوند در نیمه شب ماه رجب گناهان بندگان را می‌آمورزد و بـه فرشتگان خود امر می‌فرماید کـه بـه نامه اعمال بندگانش نظر شود و اگر سیئه‌ای در آن دیده می‌شود ازآن محو شود و بـه حسنات تبدیل شود.

 

این احادیث و اعمال سفارش شده همه نشان دهنده فضیلت و شرافت شب پانزده ماه رجب میباشند کـه خداوند آنرا وسیله و سببی قرار داده هست تا بـه این وسیله بندگان فیوضات معنوی بیشتری کسب کنند.

 

زیارت امام حسین در نیمه ماه رجب
نمازها و دعاهای بسیاری برای شب نیمه ماه رجب ذکر شده کـه بدلیل کثرت آن علاقه‌مندان می توانند بـه کتب اقبال اعمال و مفاتیح‌الجنان رجوع کنند، اما از اهم این اعمال و با فضیلت‌ترین انها در شب نیمه ماه رجب میتوان بـه زیارت امام حسین «ع» اشاره کرد. زیارت امام حسین «ع» در نیمه ماه رجب هم محو کننده گناهان هست و هم ثواب و فیوضات زیادی را برای زائر بـه ارمغان خواهد آورد.

 

پس از گذشتن شب نیمه رجب یکی از طلایی ترین روزهای سال کـه در پیش روست روز پانزدهم رجب هست کـه شیعیان دراین روز بـه انجام اعمال ام داوود میپردازند.

 

تأثیر شگفت‌انگیز دعای ام داوود بر سرنوشت داوود
اعمال ام داوود حکایتی دیدنی و بسیار آموزنده از تأثیر شگفت‌انگیز دعا بر مقدرات انسانی دارد؛ ایام زندگانی امام جعفر صادق «ع» مقارن با حکمرانی یکی از حکام ظالم عباسی بنام منصور بود. وی دستور بـه زندانی کردن فردی بی‌گناه بنام داوود داده بودو تصمیم بـه قتل وی داشت، مادر داوود کـه از همه ی جا مستأصل شده بود بـه امام جعفر صادق «ع» ارتجاع برد و از ایشان راه چاره طلب کرد.

 

امام بـه مادر داوود دستور داد تا روزهای 13، 14 و 15 رجب را روزه بگیرد ودر روز سوم مشغول بـه خواندن سوره‌هـای مشخصی از قرآن بشود و بعد از اتمام آن دعایی را کـه امام بـه وی آموخته بود قرائت کند و پس ازآن منتظر فرج در کار پسرش شود.مادر داوود با انجام دادن این دستور پیروز شد کـه پسر خود را از مرگ و زندان نجات دهد؛ پس ازآن سال شیعیانی

 

کـه در زندگی خود دارای حاجت و خواسته‌ای بزرگ میباشند این سه روز را روزه می‌گیرند و با غسل روز پانزدهم و خواندن سوره‌هـای مشخص شده از قرآن از سوی معصوم و دعای منقول از امام ششم برای برطرف شدن مشکل خود دعا می کنند.

 

آنان کـه قادر بـه انجام اعمال نیستند قلب خود را متوجه کنند
هرچند کـه انجام اعمال ام داوود و روزه این سه روز برای بعضی بدلیل شرایط جسمانی و محیطی نامقدور هست، اما این نکته را از یاد نبریم کـه شرافت و فضیلت این ایام فرصتی مناسب برای مغفرت از خداوند و کسب توشه اخروی هست.

 

گاه شرایط محیطی این فرصت را سلب می کنند کـه با فراغت بال بـه انجام امور عبادی بپردازیم، اما متوجه کردن دل‌ها بـه سوی معبود هستی و اظهار عجز کردن در مقابل وی بدون شک برای مـا توفیقات و هدایایی ارزشمندی بـه ارمغان خواهد آورد. در همین راستا میتوان با سلامی کوتاه بـه محضر اباعبدالله حسین «ع» از بسیاری از این فیوضات و هدایایی معنوی خود را بهره مند کنیم.