پارس ناز پورتال

دلایل اصلی اختلالات قاعدگی در خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
دلایل اصلی اختلالات قاعدگی در خانم ها

دلایل اصلی اختلالات قاعدگی در خانم ها 

دوران قاعدگی در خانم ها می تواند همراه با اختلالات متعددی همراه باشد، از پریودهای سنگین و همراه با درد گرفته تا عدم پریود شدن. اختلالات قاعدگی زمانی دیدن میشود که چرخه‌هاي عادت ماهانه‌در خانم‌ها نا‌منظم می شود و به هم می‌ریزد. حتی برخی از اختلالات قاعدگی در دوران بارداری ممکن هست موجب کورتاژ و یا سقط جنین شود.

 

عادت ماهانه یک بار بین 28 تا 35 روز، به‌طور مرتب و بدون نیاز به مصرف دارو در خانم‌ها اتفاق می‌افتد. اگر این چرخه مرتب باشد، مدت خونریزی بین 3 تا 7 روز هست و حجم خونی که یک خانم از دست میدهد نیز اکثر از 80 سی‌سی نیست.

 

اختلالات قاعدگی
اختلالات قاعدگی به چند دسته تقسیم می شوند که از انها میتوان به این موارد اشاره کرد:

 

1- زمانی که فاصله‌ي قاعدگی‌ها چندان میشود. در این صورت خانم‌ها به تنبلی تخمدان مشکوک می شوند.

 

2- زمانی که فاصله‌ي قاعدگی‌ها کم میشود مثل اینکه خانمی مدام دچار عادت ماهانه می شود. این حالت می تواند نشانه‌ي نارسایی تخمدان باشد.

 

3- زمانی که حجم خونریزی در هر قاعدگی چندان ‌شود.

 

4- زمانی که طول قاعدگی چندان شود و درواقع لکه‌بینی زیادی دیدن شود.

 

دلایل بروز اختلالات قاعدگی
1- بسته به شرایط سنی و جسمی، مریضی‌هاي گوناگون می توانند باعث خونریزی قاعدگی در خانم‌ها شوند. اما شایع ترین علت خونریزی‌هاي غیر‌طبیعی در سنین باروری عوامل هورمونی میباشند.

 

2- عوامل هورمونی که باعث نامنظمی‌هاي قاعدگی می شوند، به‌ویژه در سنین باروری، ممکن هست ناشی از تخمدان پلی‌کیستیک باشند. همین طور این مورد در خانم‌هاي چاق، خانم‌هایي که پوست سفید، چشمان رنگی و مو‌هاي زائد دارند اکثر دیده می شود.

 

3- ممکن هست این نامنظمی‌هاي قاعدگی چند ماه طول بکشد و این خانم‌ها بعد از چند ماه قاعده شوند یا حتی بعد از عادت ماهانه عادی، به مدت طولانی خونریزی داشته باشند. به همین علت نازایی در این افراد شایع‌هست.

 

4- سقط جنین
5- تهدید به سقط
6- بارداری خارج از رحم
7- استرس و اضطراب
8- تغییر مکان و حتی تغییرات آب و هوا
9- مصرف قرص‌هاي ضد‌بارداری
10- مصرف دارو‌هایي که برای درمان نازایی تجویز میشود.
11- بهره گیری از انواع روش‌هاي پیشگیری از بارداری
12- مصرف دارو‌هاي نازایی
13- سرطان دهانه‌ي رحم
14- سرطان تخمدان
15- کمبود کلسیم
16- کمبود ویتامین‌ها
17- مصرف دارو‌هاي ضد‌انعقاد خون
18- انواع مریضی‌هاي هورمونی

 

نشانه‌ها را جدی بگیرید

معمولا اگر این تغییرات یک یا دو بار اتفاق بیفتند جای نگرانی نیست اما در صورت تکرار، خانم‌ها حتما باید سونوگرافی انجام دهند و از نظر ابتلا به فیبروم رحمی بررسی شوند. مفید هست بدانید اختلالات قاعدگی منجر به یائسگی زودرس و نازایی نمی شود مگر اینکه تخمدان خانم‌ها از کار افتاده باشد.

 

به‌طور کلی اختلالات قاعدگی در خانم‌ها یک نشانه‌هست و میتواند علت تعداد زیادی از مریضی‌ها باشد. مثل اینکه عفونت رحمی باعث اختلال در قاعدگی می شود. اختلالات قاعدگی ممکن هست نشانه‌ي کیست باشند و یا در بدترین حالت، نشانه‌ي پیش‌سرطان دهانه‌ي رحم باشند که به تدریج به سرطان تبدیل می شوند.

 

هرکدام از این اختلالات درمان خاص خودش را دارد و باید از نظر سایز تخمدان، نداشتن کیست، توده‌هاي تخمدان، اختلالات هورمونی ناشی از کارکرد تخمدان و تیروئید بررسی شود. در برخی خانم‌ها که در خانواده اساس‌ي بروز اختلالات قاعدگی دارند، ممکن هست این اختلالات اساس‌ي ژنتیکی داشته باشند اما در همۀ‌ي موارد هم نمیتوان ژنتیک را عامل بروز مریضی دانست.

 

پیشگیری و درمان
1- تا جایی که امکان‌دارد غذا‌هاي طبیعی بخورید.

 

2- از خوردن نوشابه‌ي گازدار، کاکائو، تنقلات و تندی و شوری چندان پرهیز کنید.

 

3- خانم‌هایي که دچار چاقی و اضافه وزن میباشند، اگر وزن خود را کم کنند، عادت‌هاي ماهانه‌شان نظم بهتری می گیرد.

 

4- خانم‌ها بلافاصله پس از اینکه متوجه شدند در چرخه‌ي قاعدگی‌شان مشکلی پیش آمده باید به دکتر مراجعه کنند و بسته به تشخیص او تحت درمان قرار بگیرند. اگر خونریزی شدید باشد، احتمال خطر جانی وجود دارد و باید فورا خود را به بیمارستان برسانند.

 

5- در صورت تشخیص دکتر و در صورتی که بیمار اختلالات خفیفی داشته باشد، دارو‌ها تحت نظر او تجویز میشوند. بنابر این ممکن هست دکتر از طب مکمل هم برای کمک درمان بهره گیری کند.

 

6- اختلالات قاعدگی ممکن هست تا یک سال بعد از زایمان هم ادامه داشته باشند و مخصوصا بعد از بستن لوله اکثر این حالت اتفاق می‌افتد.‌ بنابر‌این در صورتی که خانم‌ها پس از زایمان دچار اختلالات قاعدگی شدند باید به دکتر مراجعه کنند چون احتمال دارد بقایای حاملگی در رحم مانده باشد.