پارس ناز پورتال

دلایل حس سبکی سر و راه درمان آن

دلایل حس سبکی سر و راه درمان آن

دلایل حس سبکی سر و راه درمان آن 

تعداد زیادی از اوقات ما فکر می کنیم که سرمان سبک شده است، مطمئنا این حس دلیلی دارد که نشان دهنده تهدید سلامت است. احساس سبکی سر توسط یک کاهش موقت خون به مغز ایجاد میشود. احساس سبکی سر که در اثر از دست دادن شدید خون، حمله قلبی و سکته مغزی نباشد اغلب با گذشت زمان فروکش میکند.

 

در حالی‌که همۀ ی وقت نگران نیستید سبکی سر می تواند گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای را نشان دهد و خطر خود را افزایش میدهد و فرد تجربه یک سقوط را دارد.احساس سبکی سر احساسی است که ممکن است شما غش کنید بدن شما ممکن است اگر خون به اندازه کافی به سر نرسد احساس سنگینی کند

 

راه دیگر برای توصیف سبکی سر یک “احساس وضعیتی وخیم است ” احساس سبکی سر ممکن است سبب چشم انداز تیره و ابر آلود و با از دست دادن تعادل همراه باشد.در حالی که همه ی ی وقت نگران نیستید سبکی سر میتواند گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای را نشان دهد و می تواند خطر ابتلا به تجربه یک سقوط را افزایش دهد به همین خاطر، شما باید احتیاط کنید هنگامی که شما احساس ضعف میکنید.

 

احساس سبکی سر اغلب زمان حرکت از حالت نشسته به ایستاده رخ میدهد این تغییرات موضعی در اثر کاهش جریان خون به مغز است این میتواند یک افت فشار خون باشد که باعث میشود در شما احساس ضعف ایجاد کند اگر شما دچار کم آبی به خاطر بیماری یا مصرف مایعات ناکافی باشید شما به احتمال بیشتری دچار این بیماری میشوید این احساس ممکن است زمانی که شما نشسته و یا دراز بکشید بهبود می یابد.

 

احساس سبکی سر ممکن است با تهوع و سرگیجه همراه باشد سرگیجه احساس نامتعادل و یا ناپایدار بودن است اغلب مشکلات با گوش داخلی، مغز، قلب و یا استفاده از داروهای خاص ایجاد میشود با توجه به کلینیک کلیولند، 4 نفر از 10 نفر دارای سرگیجه به اندازه کافی شدید به یک پزشک مراجعه میکنند سرگیجه میتواند خطرناک باشد زیرا آن احساس تعادل شما را تغییر میدهد و میتواند با احتمال عمده به سقوط شما منجر شود.

 

یک نوع از این سرگیجه، به نام ورتیگو است که باعث حس کاذب حرکت یا چرخش محیط اطراف شما در حالی‌که آنها در واقع هنوز هم ساکن هستند سرگیجه ممکن است باعث شود شما احساس در حال شناوربودن، کجی، نوسان داشتن و یا چرخش داشته باشید اغلب موارد ورتیگو توسط اختلالات گوش داخلی، ارسال سیگنال به مغز با نشانه های چشم و اعصاب حسی هماهنگ نیست.

 

علل سبکی سر چیست؟

علاوه بر کم شدن آب بدن و تغییر موضعی، علل دیگر شایع سبکی سر عبارتند از:

 

آلرژی
بیماری ارتفاع عمده
داشتن یک سرماخوردگی
داشتن آنفولانزا
قند خون پایین
استفاده از تنباکو، الکل، یا داروهای غیرمجاز
کم آبی ناشی از استفراغ، اسهال، تب، سایر بیماری های دیگر
تنفس بسیار عمیق و یا سریع «تنفس عمیق و سریع»
اضطراب و استرس
استفاده از تنباکو، الکل، داروهای قاچاق

 

برخی نسخه ها و داروهای بدون نسخه بیش از حد همچنین می تواند سبب احساس سبکی سر شود.

 

در برخی موارد، سبکی سر خاطر یک بیماری جدی است از جمله:

 

ناراحتی های قلبی، مانند حمله قلبی یا ضربان قلب خارج از ریتم

 

خونریزی داخلی «در اندام های داخلی شما و یا سیستم های بدن»

 

شوک که باعث افت فشار خون قابل توجه شود.

 

ضربه.

 

چه هنگامی باید به خاطر سبکی سر به دنبال کمک پزشکی باشید

اگر شما مقدار قابل توجهی خون از دست داده اید و احساس ضعف دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین، سبکی سر، همراه با حمله قلبی یا سکته مغزی علائمی است که باید سریعاً درمان شود. این علائم عبارتند از:

 

افتادگی صورت در یک طرف
حالت تهوع
فشار و درد در قفسه سینه
تنگی نفس
عرق کردن غیر قابل توضیح
استفراغ

 

سعی نکنید برای رفتن به بیمارستان خودتان رانندگی کنید اگر شما این علائم را تجربه می کنید در عوض، یک آمبولانس خبر کنید.اگر احساس سبکی سر پس از یک هفته یا همچنان ادامه دارد و یا در یک آسیب منجر تهوع، با پزشک خود ملاقات نمایید همچنین اگر احساس سبکی سر شما در طول زمان بدتر شود نیاز توجه پزشکی می باشد.

 

سبکی سر چگونه درمان میشود؟

احساس سبکی سر که در اثر از دست دادن شدید خون، حمله قلبی، سکته مغزی نباشد اغلب با گذشت زمان فروکش میکند. درمان های دیگر بستگی به بیماری زمینه ای دارد.

 

درمان علل کمتر جدی سبکی سر ممکن است شامل:

نوشیدن آب بیشتر
دریافت مایعات وریدی «مایعات هیدراتاسیون داخل وریدی»
خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین
نوشیدن مایعات حاوی الکترولیت
دراز کشیدن یا نشستن به منظور کاهش ارتفاع نسبی سر با بدن

 

در موارد حاد سبکی سر و یا برای سبکی سر که برطرف نمی‌شود درمان ممکن است شامل:

 

قرص های آب
رژیم غذایی کم نمک
داروهای ضد تهوع
داروهای ضد اضطراب، مانند دیازپام «والیوم» و یا آلپرازولام «زاناکس»
داروهای ضد میگرن

 

درمان تعادل ، توانبخشی دهلیز «تمرینات برای کمک به ایجاد سیستم تعادل برای حساسیت کمتری نسبت به حرکت»

 

روان درمانی برای کاهش اضطراب

 

تزریق آنتی بیوتیک در گوش داخلی که باعث مشکلات تعادل است «این تعادل در گوش را غیر فعال کرده و اجازه می دهد گوش های دیگر سبب تعادل سر شود»

 

حذف ارگان حسی گوش داخلی، که به عنوان یک labyrinthectomy «یک عمل جراحی نادر برای غیر فعال کردن عملکرد گوش داخلی که باعث مشکلات تعادل به طوری که گوش دیگر بتواند سبب تعادل سر شود» شناخته شده است.

 

چگونه می توانیم از سبکی سر جلوگیري کنیم؟

به آرامی ایستادن و اجتناب از تغییرات ناگهانی در وضعیت، می تواند به پیشگیري از سبکی سر کمک کند نوشیدن مقدار زیادی آب، به ویژه زمانی که شما بیمار یا ورزش شدید دارید موثر است از چراغ روشن اجتناب کنید و در خارج از منزل عینک آفتابی استفاده کنید.

 

از مواد شناخته شده عامل سبکی سر، مانند الکل و دخانیات اجتناب کنید آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها و داروهای ضد تهوع نیز ممکن است سبب احساس سرگیجه شود داروهای تجویزی را بدون توصیه پزشک خود قطع نکنید.اگر شما تمایل به تجربه سبکی سر را به صورت منظم دارید در اینجا برخی راهنمایی های اضافی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی شما آورده میشود.

 

آگاه باشید که شما ممکن است هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست بدهید که می تواند سبب سقوط و آسیب جدی شود.به توجه و به آرامی و در صورت لزوم با استفاده از یک عصا حرکت کنید.

 

از سقوط در منزل خود را با از بین بردن چیزهایی که سبب لغزش میشود مانند فرش، کابل برق، تشک اضافی و لغزندگی کف حمام پیشگیري کنید. مطمئن شوید منزل شما به خوبی روشن باشد

 

به محض احساس ضعف بنشینید و یا دراز بکشید دراز کشیدن و چشم خود را در یک اتاق تاریک ببندید اگر شما تجربه شدیدی از سرگیجه دارید.

 

رانندگی و یا با اتومبیل آلات سنگین کار نکنید اگر شما اغلب دچار سرگیجه بدون هشدار می شوید

 

یک رژیم غذایی سالم سرشار از انواع مواد مغذی بخورید.

 

به اندازه کافی بخوابید «8 تا 10 ساعت برای نوجوانان، 7 تا 9 ساعت برای بزرگسالان جوان و بزرگسالان و 7 تا 8 ساعت برای افراد مسن».

 

از استرس های اضافی پیش گیری کنید توسط تکنیک های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن تمرین کنید.

 

مایعات کافی بنوشید «حداقل هشت لیوان در روز».

دلایل حس سبکی سر و راه درمان آن