پارس ناز پورتال

دلایل و راه درمان مشکلات دهان و دندان

دلایل و راه درمان مشکلات دهان و دندان

دلایل و راه درمان مشکلات دهان و دندان 

مشکلات مربوط به دهان و دندان ارتباط مستقیمی با رعایت بهداشت دهان دارد که در صورت رعایت نکردن باید نزد دکتر رفت. اگر دندان هایتان می توانستند صحبت کنند… درمورد هر نوع دندان درد، دندانهای زرد، لثه هاي حساس و مشکلات متعارف دندان پزشکی چه می‌گفتند؟

 

شما فقط متوجه کج شدن دندانتان میشوید. گذشته از آنچه اتفاقی افتاده؟ وقتی فکر میکنید می‌بینید کمی احساس درد در لثه هایتان دارید. خب، احتمالا چیزی نیست. حداقل این چیزی هست که به خودتان میگویید.متاسفانه این مشکلات به ظاهر کوچک ممکن هست گریه هاي بی صدای دهانتان برای کمک باشد. از لکه هاي زرد رنگ روی دندان گرفته تا درد لثه.

 

متخصصان متعارف ترین مشکلات دندان و علت ایجاد آنها را در این مطلب برایتان فاش می‌کنند:

 

1. علت دندان درد شدید و کوتاه
اگر هنگام گاز گرفتن، دردی ناگهانی در یک یا چند دندان تان احساس میکنید، ممکن هست دچار پوسیدگی یا ایجاد حفره در دندان شده باشید. نوع خاصی باکتری وجود دارد که قند رژیم خوراکی تان را گرفته و به اسید تبدیل میکند که سبب پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره دندانی می شود و زمانی که این حفره ها عمیق تر شوند باعث ایجاد حساسیت و در نهایت سوراخ هایي در دندان می شود.

 

اگر درد تنها هر از گاهی ایجاد شود و به یک نقطه محدود نباشد احتمالا نگران کننده نیست. ولی اگر مدام بود – یک هفته یا اکثر عود کرد – باید به دندان پزشکتان مراجعه نمایید.

 

2. علت دندان درد مداوم و همیشگی
دندان درد مداوم و دردناک ممکن هست چیزی نباشد، اگر فقط یکی دو روز طول بکشد. ولی دردی که بیش از یک هفته طول میکشد ممکن هست نشانه اي از فشار یا سایش دندانتان باشد. در این صورت بهتر از از محافظ شبانه دندان «می‌توانید از داروخانه ها تهیه کنید» بهره گیری کنید.

 

درد مداوم همراه با لثه هاي متورم یا غدد بناگوشی متورم میتواند به علت پوسیدگی در ریشه دندان باشد. فقط دندان پزشکتان هست که میتواند از این نظر به شما اطمینان بدهد.

 

3. علت دندان زرد یا لکه دار
از این یکی می‌تواند خیالتان راحت باشد: دندانهای زرد یا لک دار هرگز نشانه اي از نگرانی جدی برای دندان نیست. این لکه هاي رنگی بر اثر نوشیدن قهوه، چای یا سایر نوشیدنی هاي تیره یا رنگی ایجاد می شوند. با یک خمیر دندان سفید کننده، نوار یا استریپ strips سفید کننده، یا مراجعه به دندان دکتر مشکلتان حل می شود. بهتر هست بعد از مصرف این مایعات از همان اول برای جلوگیري از ایجاد این لکه ها دندان هایتان را مسواک زده و شستشو دهید.

 

اگر لکه ها قهوه اي رنگ یا راه راه میباشند، می‌تواند در نتیجه آنتی بیوتیک هاي تتراسیکلین tetracycline ي باشد که در کودکی مصرف کرده اید، یا داروهای دیگر. دکتر کرام اضافه می‌کند، این بدان معنا نیست که دندان ها آسیب نمی‌بینند، اما دندان پزشکتان میتواند با ترفندهای آرایشی و بهداشتی آن لکه ها را حذف کند.

 

4. علت لق شدن و کج شدن دندان
اگر احساس میکنید دندانتان لق شده، کج شده یا در حال ریختن هست نیازی به دندان دکتر ندارید که به شما بگوید مشکل بزرگی دارید. به گفته دکتر کرام این مریضی به طور معمول ناشی از مریضی پریودنتال periodontal هست که باعث شل شدن استخوان اطراف دندان و فکتان می شود.

 

اگر دندان هایتان را به درستی تمیز نمی‌کنید « یعنی 2بار مسوارک زدن در روز و نخ دندان کشیدن هرروز و چک کردن دندان ها 2بار در سال توسط دندان دکتر » باکتریها روی دندان شما یک لایه نازک به نام پلاک ایجاد میکنند. ادامه دادن به عادت مراقبت ضعیف از دندان ها در نهایت سبب سخت شدن پلاک ها و ایجاد جرم روی دندان ها می شود. با دیدن شل شدن یا کج شدن دندان هایتان بلافاصه به یک دندان دکتر مراجعه نمایید.

 

*مریضی پریودنتال یا پیرادندانی periodontal disease: به مریضی بافت‌هاي نگهدارنده دندان‌ها گفته میشود. بافت‌هاي نگهدارنده دندان‌ها عبارتند از لثه، الیاف اتصال دهنده دندان به استخوان و بافت استخوانی اطراف دندان. اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود با ایجاد پلاک دندانی و ترشح سموم

 

از میکروب‌هاي آن بافتهای مجاور تحت تأثیر قرار میگیرند. اگر مشکلی در هر یک از اجزا، نگهدارنده دندان در استخوان ایجاد شود فرد دچار مریضی پریودنتال شده هست. این مریضی در مراحل نخست یا درگیر کردن لثه باعث ایجاد التهاب لثه می شود که با خونریزی در هنگام لمس یا مسواک زدن آغاز می شود. در مراحل بعدی با درگیر شدن الیاف نگهدارنده و استخوان به مراحل پیشرفته تری می رسد. با فرارسیدن حالت پیشرفته این مریضی دندان‌ها لق شده و از دست میروند.

 

5. علت خونریزی، قرمز شدن یا متورم شدن لثه
این مساله میتواند یکی از اثرات جانبی بارداری یا دیگر تغییرات هورمونی باشد. همین طور میتواند نتیجه تجمع باکتریها باشد. اگر علایم فقط برای یک تا دو روز نمایان می شود و به نظر می رسد که مشکل با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، درمان می شود، نیازی به نگرانی نینست.

 

ولی اگر مشکلات لثه بیش از یک هفته ادامه داشت میتواند نشانه اي دیگر از مریضی پریودنتال periodontal باشد و باید به دکتر مراجعه نمایید.

 

6. علت زخم دهان
هر چند دردناک میباشند ولی زخم هاي دهان اغلب به دلیل مصرف بیش از حد مرکبات، خوراکی هاي تند یا غذا هاي داغ هست. اگر درد بعد از دو تا سه روز از بین رفت احتمالا مشکلی ندارید.اما اگر زخم دهان تان طولانی شد ممکن هست نشانه اي از کمبود وخیم ویتامین A باشد. ویتامین A برای کلاژن سازی و بافت همبند

 

مهم هست که اساسا زبان شما را تشکیل می‌دهد. سیب زمینی شیرین، اسفناج و هویج بیشتری بخورید – همۀ اینها منابع غنی ویتامین A میباشند – و در صورتی که بهتر نشد به دندان پزشکتان مراجعه نمایید.

 

بافت همبند Connective tissue: همان بافت پیوندی هست که ازجمله وظایف آن حفاظت و پشتیبانی از بافت‌هاي دیگر هست. به طور خلاصه، سلول‌هاي بدن به چهار نوع بافت پایه به نام‌هاي پوششی،همبند، عضلانی و بافت عصبی سازماندهی میشوند. فراوان‌ترین بافت در بدن انسان، بافت همبندی هست.

 

غضروف‌ها، استخوانها و خون جزء بافت همبند محسوب می شوند. این بافت اضافه بر حفاظت و پشتیبانی از بافت‌هاي دیگر، باعث ارتباط ساختارهای بدن نیز می گردد. مشارکت در تبادل مواد خوراکی و ترمیم بافتی از وظایف دیگر بافت همبند هست

 

7. علت درد لثه
اگر لثه یا اطراف دندانهایتان زمانی که در هوای سرد نفس میکشید یا مایعات سرد و گرم مینوشید درد می گیرند ممکن هست حفره اي در آن قسمت ایجاد شده باشد. این میتواند به معنی عقب نشینی لثه ها و در معرض هوا قرار گرفتن ریشه دندان ها باشند. اینکار می‌تواند به دلیل باکتریها، ایجاد فشار روی دندان ها و یا چندان و محکم مسواک زدن ایجاد شود.

 

اگر همراه درد، لکه هاي قرمز یا سفید ظاهر شوند، ممکن هست مشکل بی ضرری باشد که بر اثر غذاها یا داروهای خاص یا دندان مصنوعی و یا حتی محافظ دهان نامناسب ایجاد شده با شند. در بعضی موارد این موارد میتواند نشانه اي از سرطان دهان باشد و بهتر هست با دندان پزشکتان در این مورد مشورت نمایید.