پارس ناز پورتال

دلایل عمده از دست دادن قدرت بویایی

دلایل عمده از دست دادن قدرت بویایی

دلایل عمده از دست دادن قدرت بویایی 

قدرت بویایی انسان ها ممکن هست در اثر بعضی از اختلالات و مریضی ها از بین برود،ما در این مقاله پزشکی برای شما توضیحاتی داریم.آسیب وارد شده به مغز اغلب موجب از دست دادن حس بویایی میشود که می‌تواند برای یک دوره زمانی کوتاه یا بلند مدت باقی بماند. به طور ویژه، آسیب مشاهده لوب فرونتال مغز، جایی که بو پردازش میشود، می‌تواند به از دست دادن حس بویایی منجر شود.

 

آنوسمی (Anosmia) شاید واژه اي باشد که تاکنون به گوش شما نخورده باشد، اما به مشکلی آشنا اشاره دارد که از دست دادن نسبی یا کامل حس بویایی هست. آنوسمی به واسطه شرایط سلامت روانی و جسمانی مختلفی می‌تواند شکل بگیرد.به گزارش “اکتیو بیت”، آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی مشکلی نسبتا ناشناخته باقی مانده هست

 

زیرا مطالعات یا داده هاي جامعی در اساس بررسی این موضوع وجود ندارند. گفته شده هست، افرادی که به این شرایط مبتلا میشوند وضعیتی ناامیدکننده را تجربه میکنند. اما چه چیزهای میتوانند علت شکل گیری آنوسمی باشند؟

 

آسیب مغزی

درک ما از آسیب مغزی – چه در نتیجه جراحت هاي ورزشی، تصادف ماشین، یا چیز دیگر – همچنان در حال شکل گیری و توسعه هست. برای افرادی که از آسیب مغزی چشمگیر رنج میبرند، علائم بسیاری وجود دارند و اغلب سال ها پس از حادثه نیز طول میکشند.

 

یکی از این علائم میتواند آنوسمی باشد. آسیب وارد شده به مغز اغلب موجب از دست دادن حس بویایی میشود که می‌تواند برای یک دوره زمانی کوتاه یا بلند مدت باقی بماند. به طور ویژه، آسیب مشاهده لوب فرونتال مغز، جایی که بو پردازش می‌شود، می‌تواند به از دست دادن حس بویایی منجر شود. آسیب مستقیم به بینی نیز میتواند موجب از دست دادن حس بویایی شود، اگرچه این موضوع پس از بهبودی آسیب وارده به سرعت برطرف می‌شود.

 

عفونت ویروسی دستگاه تنفس

هر فردی که به یک سرماخوردگی بد یا آنفلوآنزا مبتلا شده باشد، آگاه هست که این شرایط میتواند به از دست دادن قدرت بویایی به میزان اندک یا قابل دقت منجر شود. این نوع از عفونت ها میتوانند به آسیب دیدگی دیواره داخلی بینی و سینوس ها منجر شوند و تشخیص روایح را برای فرد دشوار سازند.

 

به طور ویژه، عفونت هاي ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی در این اساس مشکل آفرین میباشند. در شرایطی که آن ها اغلب به آنوسمی منجر می‌شوند، در اکثر موارد نتیجه بویایی پریشی یا پاروسمی (Parosmia)، یک احساس تحریف شده از بو هست، که می‌تواند موجب شود افراد در برابر روایحی که به طور معمول دلپذیر میباشند،

 

واکنش منفی نشان دهند. این شرایط به علت آسیب دیدگی سلول هاي گیرنده بویایی رخ می‌دهد. خبر مفید این هست که درمان موثر منبع عفونت به طور معمول نتایج مثبت بلند مدت را در پی دارد.

 

آنوسمی ایدیوپاتیک

در تعداد بسیار بالایی از موارد، هیچ توضیح جسمانی برای مریضی که از دست دادن نسبی یا کامل حس بویایی را گزارش می‌کند، وجود ندارد. حتی پس از انجام آزمایش هاي گوناگون – از جمله آزمایش خون و اسکن هاي مغزی – یافتن علت جسمانی برای ناتوانی قدرت بویایی می‌تواند دشوار باشد.

 

بیمارانی که از دست دادن حس بویایی را گزارش میکنند، اما شرایط جسمانی را نشان میدهند که می‌تواند ابتلا به این اوضاع را توضیح دهد، ممکن هست در ادامه با مشکلات مرتبط با زوال عقل از جمله مریضی پارکینسون و مریضی آلزایمر مواجه شوند. بر همین اساس هست که افراد مسن باید در صورت مواجهه با نشانه هاي مرتبط با آنوسمی با دکتر خود مشورت کنند.

 

آسیب بینی یا سینوس

افرادی که با آسیب بینی قابل دقت – مثل شکستگی بینی – مواجه شده اند می‌دانند که چه شرایط دردناکی هم در زمان جراحت و هم در هفته هاي پس از آن شکل می‌گیرد.جدا از احساس درد، یکی دیگر از عوارض جانبی آسیب وارده به بینی و سینوس ها می‌تواند از دست دادن قدرت بویایی یا آنوسمی باشد.

 

تورم اطراف بینی و سینوس ها می‌تواند موجب از دست دادن توانایی بویایی شود. این شرایط پس از فروکش کردن التهاب بهبود می یابد. شایان ذکر هست که سرماخوردگی شدید، پولیپ هاي بینی، و آلرژی هاي فصلی نیز میتوانند موجب آنوسمی شوند.

 

آنوسمی مادرزادی

درصد بسیار کمی از افرادی که با از دست دادن نسبی یا کامل حس بویایی مواجه میباشند، بعنوان افرادی با آنوسمی مادرزادی شناخته میشوند. در این موارد افراد بدون هیچ توانایی بویایی متولد می‌شوند.این شرایط ممکن هست با سندرم کالمن، مریضی که در نتیجه ساخت هورمون ناکافی توسط غده هیپوفیز شکل میگیرد، مرتبط باشد. این اوضاع به طور معمول با یک نقص در هیپوتالاموس مرتبط هست که میتواند شامل مشکلات باروری نیز شود.

 

زوال عقل

مریضی هاي مربوط به زوال عقل – از جمله مریضی پارکینسون و مریضی آلزایمر – میتوانند موجب آنوسمی شوند. در حقیقت، از دست دادن قدرت بویایی ممکن هست خود را چند ماه یا حتی چند سال پیش از پدیدار شدن مریضی پارکینسون یا مریضی آلزایمر نشان دهد.

 

در همین راستا، آنوسمی میتواند روشی موثر برای تشخیص مریضی هاي مرتبط با زوال عقل پیش از ظهور آن ها باشد. بر همین اساس هست که افراد بزرگسال و به ویژه افراد پیر باید در صورت مواجهه با از دست دادن نسبی یا کامل قدرت بویایی خود به دکتر مراجعه کنند.

 

موارد دیگر

 به گزارش پارس ناز تعداد دیگری از شرایط سلامت میتوانند به از دست دادن اندک یا قابل دقت حس بویایی منجر شوند. بعنوان مثال، بعضی مشکلات کبد و غده تیروئید می‌توانند موجب تجربه آنوسمی در بیمار شوند. افزون بر این، بعضی بیماران مبتلا به دیابت یا صرع ممکن هست از دست دادن حس بویایی خود را تجربه کنند.

 

صرف نظر از اوضاع سلامت، افرادی که هر گونه از دست دادن حس بویایی – اندک یا چشمگیر – را تجربه می‌کنند باید به سرعت به دکتر مراجعه کنند. آزمایش هاي خون، اسکن هاي مغزی و دیگر انواع بررسی ها می‌توانند به تشخیص اینکه مشکل موقتی هست – بعنوان مثال در نتیجه آلرژی هاي فصلی، سرماخوردگی یا آنفلوآنزا – یا به واسط موضوعی جدی‌تر مثل مریضی هاي مرتبط با زوال عقل یا مشکلات کبدی شکل گرفته هست، کمک کند.