پارس ناز پورتال

دلیل اجابت نشدن برخی از دعاها چیست؟

مجموعه : مذهبی
دلیل اجابت نشدن برخی از دعاها چیست؟

دلیل اجابت نشدن برخی از دعاها چیست؟ 

اگر خداوند هیچگاه بد مـا را نمیخواهد پس چگونه اسـت کـه عده اي از اوقات دعاهای مـا کـه ازته دل نیز هستند مستجاب نمی‌شوند؟ در مسأله دعا باید آداب و مقدماتش را بدانیم تا نتیجه مطلوب کـه همان استجابت دعا اسـت ان شالله بـه خواست خدا محقق شود

 

استجابت دعا
دعا نه تنها در دین اسلام امرى قطعى و مسلم اسـت، بلکه در ادیان انبیاى گذشته و نزد پیامبران سلف نیز مسأله ‏ى دعا یک امر حتمى بوده و پیشوایان الهى این مطلب رابه مردم گفته و آموخته‏اند، افزون بر این خودشان در موارد متعددى دعا کرده‏اند، کـه از جمله‏ى آن موارد دعاى حضرت ابراهیم علیه السلام و استجابت آن اسـت

 

کـه در سوره‏ى ابراهیم علیه السلام، آیه‏ى 37 ذکر گردیده اسـت، و نیز دعاى حضرت موسى علیه السلام و پیامبران دیگر بیان شده اسـت. خداوند در آیات متعددى بندگان رابه دعا دعوت نموده اسـت، از جمله در آیات “بقره، 186” و آیه‏ى “غافر، 60”.گویا دعا کردن و خواندن خدا و آفريننده، یک نیروی فطری اسـت کـه مصداق ها و شکلهای مختلفی

 

رابه خود گرفته اسـت. هر شخصی در دینی کـه باشد ناخود آگاه در شرایطی چیزی از درون بـه او می‌گوید کـه باید بـه جایی دیگر وصل شود و تقاضای داشته باشد.دراین میان چگونگی دعا و تقاضای از خداوند بسیار مهم اسـت، چرا کـه در هر کاری باید شرایط و مقدمات آنرا بدانی تا با عملی کردن آن بـه نتیجه مطلوب برسی.

 

در مسأله دعا هم باید آداب و مقدماتش را بدانیم تا نتیجه مطلوب کـه همان استجابت دعا اسـت ان شالله بـه خواست خدا محقق شود … البته باید بگذریم كه دعا بـه معناى طلب خیر اسـت و بسیارى از خواسته ‏هاى مـا خیر نیست و مـا خیال مى‏ كنیم خیر را طلب مى ‏كنیم.

 

چگونه دعا کنیم؟
قرآن کریم در رابطه با دعا و چگونگیه آن سفارشاتی را دارد، ازآن جمله :

1 دعا و تقاضای باید خالصانه باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین» «غافر، 14»

 

2 با ترس و امید همراه باشد. «وادعوه خوفاً وطمعاً» «اعراف، 56»

 

3 با عشق و رغبت و ترس توأم باشد. «یدعوننا رغباً و رهباً» «انبیاء، 90»

 

4 با تضرّع ودر پنهانى صورت بگیرد. «ادعوا ربكم تضرعاً و خفیة» «اعراف، 55»

 

5 با ندا و خواندنى مخفى همراه باشد. «اذ نادى ربّه نداء خفیاً» «مریم، 3»

 

در روایات نیز دراین باب بسیار صحبت شده اما نکته اي کـه دراین فرصت می‌خواهم عرض کنم و نظرم را جلب کرد این روایتی اسـت کـه می فرماید:«مَن سرّه أن يُستجاب دعائه فَلیطیّب كسبه» «بحار، ج‏90، ص‏373» هركس دوست دارد دعایش مستجاب شود، درآمد و لقمه خودرا پاكیزه و حلال كند.

 

تأثیرات لقمه حرام را جدی بگیریم
تأثیر لقمه چقدر مهم اسـت کـه در هر مبحث دینی کـه وارد می‌شویم ردپای آن رابه وضوح در آیات و روایات می‌بینیم… آن جاییکه بحث پذیرش دین و حق اسـت امام حسین علیه السلام بـه دشمن می فرمایند کـه: « فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ ؛ چون شکم‌ هاي شـما از حرام پرشده اسـت، حرف ‌هاي مـن در شـما اثر نمیگذارد.» «مجموعة ورام «تنبیه الخواطر»، ۱/۱۶»

 

اینجا کـه بحث استجابت دعا اسـت، مال حرام را مانع استجابت معرفی می‌کند.درست مثل این کـه اگر بـه جاى بنزین مخصوص، گازوئیل یا آب در باك هواپیما بریزیم، پرواز صورت نمى‏گیرد، دعاى كسانى مستجاب مى‏ شود كه در شكم آنان لقمه حرام نباشد.

 

درست اسـت کـه از نظر قرآن مال و ثروت، زینت زندگی دنیا برای انسان هاست «آل عمران، آیه ۱۴؛ کهف، آیه ۴۶؛ قصص، آیات ۶۰ و ۷۹؛ احزاب، آیه ۲۸» اما همین موضوع بـه واسطه رعایت نکردن مسائلی منجر می‌شود کـه خسارت هایي را متوجه مـا بکند.

 

مشکل از آنجا شروع می‌شود کـه انسان بـه خطا و اشتباه ، گمان میکند کـه تأمین و تحصیل نیازهای مادی و گرد آوری و تکاثر مال ، هدف اصلی اسـت و تمام همت و تلاش خودرا مصروف تحصیل و تأمین آن میکند. اینگونه اسـت کـه مسیر نادرستی را برمی گزیند تا اموال بیشتری را کسب کند. عده اي از مردم نه تنها تمام همت خویش

 

را برای تحصیل مال می گذارنند، بلکه بـه راه هاي حلال و مشروع بسنده نمیکنند و با قسم دروغ، «بقره، آیه ۱۸۸» پرداخت مال رشوه بـه قضات بـه منظور دست یابی بـه اموال دیگران،«همان» تجاوز بـه اموال یتیمان، تصرف ناحق در اموال دیگران «نساء، آیات ۲۹ و ۳۰» و مانند آن در صدد برمی آیند

 

تا مال بیشتری گرد آورده ودر اختیار داشته باشند. بنابر این گرایش انسان بـه مال و تحصیل آن امری طبیعی اسـت؛ زیرا انسان میـــخواهد بـه نیازهای مادی و دنیوی خود از جمله تغذیه و آسایش پاسخ دهد و از امنیت غذایی و سرپناه و جسم و جان برخوردار گردد. اما تصویر غلط از هستی و اهداف و فلسفه آفرینش موجب میشود

 

تا برخی ها بـه جنبه مادی زندگی، اصالت بخشند و زندگی را در همین محدوده دنیای فانی و مدت کوتاه عمر خلاصه کنند و برهمین اساس گرفتار احساس کاذب جاودانگی در سایه مال و ثروت می‌شوند و آنرا مایه جاودانه شدن خود می شمارند. «همزه، آیات ۱ تا ۴» از این رو گرفتار گرد آوری و تکاثر مال می‌شوند و تا لحظه مرگ نیز از کسب و تحصیل آن دست بر نمی دارند. «تکاثر، آیات ۱ و ۲»

 

 منبع:tebyan.net