پارس ناز پورتال

دلیل تپش قلب مادران باردار و راه درمان آن

دلیل تپش قلب مادران باردار و راه درمان آن

دلیل تپش قلب مادران باردار و راه درمان آن 

امروز بشما خواهیم گفت که چطور تپش قلبتان را در دوران بارداری نظارت کنید، تپش قلب مشکلی است که بسیاری با آن درگیر هستند. تپش قلب زمانی است که ضربان قلب شما به صورت کاملا قابل توجه است. تپش قلب مانند ضربه یا توقف ضربان قلب به مدت یک ثانیه است. ممکن است این احساس را در سینه یا گلویتان داشته باشید.

 

در بعضی موارد، این حالت می تواند نشانه اي از مریضی قلبی و عروقی یا تیروئید یا ضربان قلب نامنظم «آریتمی» باشد. با این حال، تپش قلب می تواند ناشی از استرس، اضطراب، کافئین و تغییرات هورمونی باشد. کمتر از نیمی از افرادی که تپش قلب دارند، دارای آریتمی هستند. اغلب تپش قلب هاي بارداری بی ضرر هستند و به صورت خود به خودی از بین می‌روند.

 

در دوران بارداری مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب «خروجی قلب» 30 تا 50 درصد افزایش می یابد. همان طور که پمپاژ قلب افزایش می یابد، ضربان قلب در حالت استراحت از میزان پیش از بارداری معمولی درحدود 70 ضربه در دقیقه به 80 یا 90 ضربان در دقیقه می‌رسد. تپش قلب خانم هاي باردار نباید از 140 ضربه در دقیقه بیشتر شود. انجمن قلب ایالات امریکا تخمین میزند تپش قلب یک خانم 30 ساله باید بین 95 تا 162 ضربه در دقیقه در طول ورزش معمولی باشد.

 

تپش قلب در دوران بارداری,علت تپش قلب در بارداری,بازرسی تپش قلب در دوران بارداریتپش قلب خانم هاي باردار نباید از 140 ضربه در دقیقه بیشتر شود

دلیل تپش قلب مادران باردار و راه درمان آن

علل ایجاد تپش قلب در دوران بارداری

1- حجم خون
به منظور پمپاژ خون کافی به جنین در حال رشد، حجم خون شما در طول بارداری تا 40٪ افزایش می یابد. این تغییر بزودی طبق معمول در هفته ششم آغاز می شود. قلب شما با افزایش سرعت ریتم، که با افزایش ضربان قلب و تپش قلب مشخص می شود، با جریان خون سازگار می شود.

 

2- تغییرات هورمونی
در دوران بارداری، هورمونهای شما مانند استروژن و پروژسترون تمام لوله ها را پر می کند. این مسئله باعث تغییرات فیزیکی بدن شما می شود تا بارداری را حفظ کند، اما عده اي از عوارض جانبی نیز وجوددارد. بعنوان مثال یکی از عوارض جانبی مریضی صبحگاهی است. نوسانات هورمونی همچنین می تواند باعث تپش قلب در طی چرخه قاعدگی و یا یائسگی شود، بنابر این تعجب آور نیست که در دوران بارداری اتفاق بیفتد.

 

3- احساسات قوی
احساسات شدید استرس، ترس یا وحشت می تواند موجب تپش قلب شود. چه زمانی برای تپش قلب در دوران بارداری باید به دکتر مراجعه کرد تپش قلب در دوران بارداری همیشه بی ضرر است. همچنین آریتمی ها در دوران بارداری شایع است. اگر تپش قلب دارید، باید به دکتر مراجعه کنید.

 

زمانی که تپش قلب به صورت خود به خودی رخ می دهد بی ضرر است، اما اگر علائم زیر را دارید به دکتر مراجعه کنید:

– احساس سرگیجه
– احساسی مانند حالت تهوع
– تنفس دشوار یا احساس تنگی نفس
– احساس درد، یا تنگی در قفسه سینه، دست و یا فک
– عرق کردن غیرعادی
– تپش قلب بیشتر

 

درمان تپش قلب در بارداری

درمان تپش قلب بستگی بدلیل ایجاد آن دارد، اما در اکثر موارد، تپش قلب بی ضرر است و خود بخود برطرف می شود. دراین مورد، هیچ درمانی لازم نیست. راه هایي که می تواند به التیام تپش قلب کمک کند عبارتست از:

 

1. نفس عميق بکشید
تپش قلب می تواند وحشتناک باشد. بنشینید و به آرامی نفس بکشید. نفس هاي خودرا آهسته بشمارید: چهار عدد بشمارید، هفت عدد نفس را نگه دارید، و سپس در عدد هشت نفس را بیرون بدهید. بعد از مدت کوتاهی بهتری خواهید داشت.

 

2. پاهای خودرا بالا بگذارید
بهتر است برای درمان تورم پا، پای خودتان را بالا قرا دهید. یک بالش یا کوسن زیر پای خود قرار دهید تا گردش خون افزایش یابد. این حالت به کاهش تپش قلب شما کمک می کند.

 

روشهای نظارت تپش قلب:
1. آرامش. روشهای آرام شدن را امتحان کنید. …
2. مانور وگال. مانور وگال انجام دهید …
3. آب. آب بنوشید …
4. محلول. محلول الکترولیت مصرف کنید…
5. تحریک کننده ها…
6. درمان هاي دیگر. …
7. کمک بگیرید. …
8. تشخیص

 

تپش قلب در دوران بارداری,علت تپش قلب در بارداری,بازرسی تپش قلب در دوران بارداریبهترین کار برای کاهش تپش قلب در بارداری کاهش میزان استرس است

 

آیا می توان از تپش قلب در دوران بارداری پیشگیری کرد؟

متأسفانه، تپش قلب یکیدیگر از مشکلات جانبی بارداری است بنابر این نمی‌توانید بطور کامل ازآن جلوگیري کنید. با این وجود، برخی مراحل برای کمک به نظارت آن وجوددارد.

 

1. شناسایی عوامل خود
آیا شما متوجه تپش قلب خود در شرایط خاص شده اید؟ یک دفترچه کوچک با خود داشته باشید و احساس خود، مکانی که هستید، انچه خورده اید و کاری که انجام میدهید را بنویسید. اگر الگوی خاصی را مشاهده کنید میتوانید ازآن اجتناب کنید.

 

2. از مصرف کافئین بپرهیزید
کافئین برای زنان باردار و نوزادان مناسب نیست، بنابر این ایمن ترین روش اجتناب از مصرف این مواد است. کافئین می تواند باعث تپش قلب شود، بنابر این سعی کنید مصرف کافئین را کاهش دهید.

 

3. پیشگیري از کم آبی بدن
از دست دادن آب بدن یک علت شایع تپش قلب است، بنابر این به مقدار کافی آب بنوشید. اگر علائم حاملگی مانند تهوع مانع از نوشیدن مایعات می شود، سعی کنید مایعات به مقدار کمتر اما به صورت مرتب بخورید یا مایعات را از طریق غذاها یا میوه ها دریافت کنید.

 

4. به خودتان فشار نیاورید
از مانور وگال اجتناب کنید – این تکنیک تنفسی حالتی است که نفس رابا شدت بیرون میدهید. این حالت گاهی اوقات برای تپش قلب توصیه می شود. با این حال، انجام اینکار زمانی که باردار هستید، می تواند شما را در دسترس خطر افزایش فشار خون، سرگیجه یا آسیب لگن قرار دهد.

 

تپش قلب در دوران بارداری برای همیشه ادامه نخواهد داشت بهترین کار برای کاهش تپش قلب کاهش میزان استرس است. سعی کنید استراحت کنید و آرام باشید.

 

تست کردن تپش قلب چگونه است؟

تستهایی که برای نادیده گرفتن برخی مریضی ها یا مشکلات قلبی انجام می شود عبارتند از:
– آزمایش خون.
– آزمایش ادرار
– آزمون استرس.
– ضبط ریتم قلب برای 24 ساعت با استفاده از یک دستگاه به نام مانیتور هولتر.
– سونوگرافی قلب یا اکوکاردیوگرام.
– الکتروکاردیوگرام.
– اشعه ایکس قفسه سینه

 

چراباید تپش قلب را اندازه گیری کنم ؟

ممکن است در قفسه سینه، گلو یا گردن احساس تپش قلب داشته باشید. این حالت باعث ناراحتی و ترس می شود. گاهی نیز این حالت جدی نیست، و اغلب به صورت خود به خودی برطرف می شود. اغلب اوقات این تپش بعلت استرس و اضطراب یا بعلت مصرف کافئین، نیکوتین یا الکل زیاد ایجاد می شود.

 

بارداری باعث می شود قلب عده اي از ضربان را جا بیندازد. تپش قلب یکیدیگر از علائم بارداری عجیب‌وغریب است که هیچکس بشما نمی‌گوید. اگر برای بار اول تپش قلب را تجربه کنید می‌ترسید! اما نگران نباشید

 

بارداری با قلب چه می کند؟
مکانیسم‌هاي تطابقی بدن مادر با بارداری شامل تغییرات قلبی – عروقی شاخص است. در بارداری برون ده قلبی بیش از ۴۰ درصد افزایش می یابد، مصرف اکسیژن مادر ۲۰ درصد بیشتر می شود و فشارخون به میزان جزیی کاهش مییابد. بدلیل بروز اینگونه تغییرات که اثر مستقیمی بر جریان خون و کارکرد قلبی – عروقی دارند؛ برخی مریضی‌هاي قلبی ممکن است تا زمان بارداری تشخیص داده نشوند از طرف دیگر،

 

نشانه‌هاي بارداری طبیعی ممکن است وجود مریضی قلبی را تقلید کند. به این عنی که خستگی، احساس سبکی در سر، ضعف، تنگی نفس، ادم «ورم» محیطی و حتی سنکوپ «غش، از دست رفتن هوشیاری برای مدت زمانی نه چندان طولانی که بدلیل نرسیدن کوتاه مدت خون به مغز ایجاد می شود» میتواند طی بارداری طبیعی نیز دیده شود و افرادی که دراین زمینه تبحر کافی ندارند، ممکن است به مریضی قلبی مشکوک شوند.

 

این نشانه‌ها را جدی بگیرید
نشانه‌هایي که وجود آن ها احتمال وجود مریضی قلبی در دوران بارداری را مطرح میکنند و باید حتما محاسبه طبی شوند، عبارتند از: تنگی نفس محدود کننده فعالیت روزانه، سرفه و خلط خونی، سنکوپ حین فعالیت، درد قفسه سینه در زمان فعالیت. کبودی و صداهای قالبی غیرطبیعی شدید هم در معاینه بالینی بیانگر حضور مریضی قلبی است. در کشور های غربی با کاهش شیوع مریضی‌هاي روماتیسمی قلبی، مریضی‌هاي قلبی مادرزادی بزرگسالان شایع‌تر شده است ولی در ایران، همان‌ گونه مریضی‌هاي دریچه‌اي در صدر شایع ترین علل است.

 

برای افرادی که مریضی قلبی شناخته شده‌اي دارند، انجام مشاوره قبل از بارداری بسیار مهم است. دراین مشاوره‌ها باید از نظر امکان بارداری آگاهی کافی به خانم داده شود و اطلاع‌ رسانی در مورد خطرهایی که مادر و جنین را تهدید میکند، کاملاً انجام شود این بیماران باید در مراکز مراقبت بارداری مادران پرخطر معاینه شوند.

 

چکاپ‌هاي قلبی خطر ندارند؟
بررسی‌هاي لازم که ازآن صحبت میکنیم شامل معاینه بالینی، انجام نوار قلب اکوکاردیوگرافی است. بیماران و خانواده‌ها طبق معمولً نگران اثر اینگونه تست‌هاي تشخیصی بر سلامت جنین هستند. انجام این تست‌ها و حتی ام‌آرآی قلبی بدون تزریق در خانم باردار مشکلی برای سلامت جنین ایجاد نمیکند. البته اسکن، اسکن هسته‌اي و آنژیوگرافی خطرهایی دارد و باید از انجام آن ها اجتناب شود مگر این که دکتر به دلایلی انجام انها را صلاح بداند.

 

نشانه‌هاي کاردیومیوپاتی بارداری
انچه خانم‌ها ازآن به نارسایی قلبی در اثر بارداری یاد می کنند، یک مریضی تهدیدکننده حیات با علت نامشخص است ودر خانم‌هایي که قبلاً سالم بوده‌اند، در حوالی زایمان دیده می شود. این مریضی با اختلال عملکرد بطن چپ و علائم نارسایی قلبی در ماه آخر بارداری تا ۵ ماه پس از زایمان رخ میدهد

 

و یک مریضی نادر با میزان بروز تقریبا معادل یک در ۲ هزار و ۳۰۰ مورد تولد زنده است. شروع این مریضی اغلب تدریجی و پیشرونده است ودر صورت تشخیص ندادن به موقع و درمان مناسب با میزان مرگ و میر بالایی همراه خواهد بود. توصیه میکنم بی‌جهت نگران نشوید اما اگر جزو افراد در دسترس خطر هستید، به محض بروز علائم آنرا جدی بگیرید.

 

اگر بارداری چند قلویی داشتید؛ سن بالایی در زمان بارداری دارید یا به فشارخون بالا و مسمومیت بارداری مبتلا شده‌اید، در دسترس خطرید. تظاهرات بالینی این مریضی، شبیه نارسایی قلبی است و علائم آن در ابتدا ممکن است با تغییرات بارداری طبیعی اشتباه شود.

 

همان گونه که گفته شد، تاخیر در تشخیص فاجعه‌بار است بنابر این پزشکان باید این مریضی را در هر مادر بارداری با علائم بدون توجیه درنظر داشته باشند. نکته قابل توجه این است که حتی پس از التیام کامل هم خطر عود مریضی در بارداری‌هاي بعدی وجوددارد و بارداری مجدد اصلاً توصیه نمی شود.