پارس ناز پورتال

دلیل سرقت برخی مجسمه های شهری در تهران

دلیل سرقت برخی مجسمه های شهری در تهران

دلیل سرقت برخی مجسمه های شهری در تهران 

سرقت شبانه شمار زیادی از مجسمه هاي شهری در شهر تهران مشکلی هست که این روزها مجدد در رسانه ها و اجتماع خبرساز شده هست. سرپرست معاونت فرهنگی هنرهای شهری سازمان زیباسازی با اشاره به این که ۲۵ درصد مجسمه هاي شهر استان تهران برنزی میباشند, گفت; بیشتر این مجسمه ها در نقاط قابل بازرسی , نگه داری میشوند.

 

سیدمجتبی موسوی با اشاره به سرقت اموال عمومی شهر گفت; سرقت اموال عمومی به علت ارزش ماده خامی بوده که در تولید آن به کار رفته هست, جنس اموال سرقتی اکثرا از آهن, آلومینیوم, مس, برنز و… بوده و اضافه بر مجسمه هاي فلزی شاهد سرقت کابل هاي فلزی نیز هستیم که با انگیزه فروش مواد خام آن صورت میگیرد.

 

وی افزود; مجسمه هایي که در سطح شهر نصب میشوند با فرایند خاصی از جمله طراحی, قالب گیری, تولید, نصب و …تولید میشوند, براین زمینه هر مجسمه برنزی چندین میلیون تومان خرج دارد که سارقان آن را بعنوان ضایعات و ماده خام به قیمت چند صد هزارتومان می فروشند.

 

سرپرست معاونت فرهنگی هنرهای شهری سازمان زیباسازی با اشاره به این که مجسمه هاي سطح شهر از جنس آهن, سنگ, برنز و فایبر گلاس ساخته و در نقاط گوناگون شهری نصب می‌شود, تصریح کرد; ۲۵ درصد مجسمه هاي سطح شهر برنزی میباشند که شمار زیادی از انها در نقاط قابل حفاظت مثل داخل پارک ها, نصب شده هست, اما آثار نصب شده در معابر شهری که فاقد نگهبان میباشند در خطر سرقت قرار دارند.

 

وی خاطرنشان کرد; در سال هاي قبل نیز شاهد سرقت مجسمه هاي برنزی در سطح شهر بودیم که پس از آن نصب این مجسمه ها به طور موقت متوقف شد, اما پس از مدتی نصب مجسمه هاي برنزی در نقاط خاصی در شهر از سر گرفته شد, چرا که معتقدیم فضاهای گوناگون شهری نیاز به تنوع آثار هنری دارند و حذف این مجسمه ها از سطح شهر راهکار اصلی نیست.

 

موسوی با بیان این که سرقت اموال عمومی تنها در مورد مجسمه ها صورت نمیگیرد, اظهار کرد; سرقت اموال عمومی در شهر متعارف هست که گرچه گاهی رسانه اي میشود. بدبختانه شاهد این پدیده زشت حتی درباره آثار تاریخی هم چون کاشی سردر منزل هاي تاریخی نیز هستیم و باید در مورد محافظت از اموال شهری فرهنگ سازی شود.

 

وی افزود; اتباع باید به گونه اي درباره اموال عمومی حساسیت داشته باشند که سارقان برای سرقت این اموال احساس امنیت نکنند تا شاهد کاهش این پدیده زشت باشیم.

 

سرپرست معاونت فرهنگی هنرهای شهری سازمان زیباسازی اظهار کرد; شهر استان تهران جزء شهرهای پراسترس دنیاست که باید با به کارگیری روشهای گوناگون در کاهش سطح استرس اتباع تلاش کنیم, براین زمینه یکی از اقدامات کارساز برای تلطیف فضای شهری بهره گیری از سبکهای گوناگون آثار هنری هست.