پارس ناز پورتال

دلیل نفخ شکم بعد از افطار چیست؟ (علت نفخ معده در ماه رمضان)

مجموعه : ماه رمضان
دلیل نفخ شکم بعد از افطار چیست؟ (علت نفخ معده در ماه رمضان)

دلیل نفخ شکم بعد از افطار چیست؟ 

اگر شکم شما هم بعد از افطار ماه رمضان با نفخ روبه‌رو میشود ادامه این مطلب را دنبال نمایید تا بتوانید لحظات آرامی را بعد از افطار داشته باشید. 

 

1. طبق معمولً افراد به دلیل گرسنگی و تشنگی چند ساعته که در طول روز با آن مواجه بوده اند، در ساعت افطار اقدام به خوردن مواد غذایی مختلف با هم دیگر میکنند که همین مسئله میتواند هم باعث ایجاد نفخ و هم پرخوری شود.

 

از این رو، نخستین توصیه به افراد روزه دار برای جلوگیری از نفخ کردن، این است که تعداد مواد غذایی سفره افطار را محدود کنند و خوردن انواع مواد غذایی را در ساعات بین افطار تا سحر تقسیم کنند.

دلیل نفخ شکم بعد از افطار چیست؟ «علت نفخ معده در ماه رمضان»

2. تند تند خوردن غذا و نجویدن کامل لقمه های غذایی، دلیل دیگری برای ابتلا به نفخ پس از صرف افطار است. از این رو، توصیه میشود ترکیبات غذایی موجود در سفره افطار را به خوبی و به آرامی بجوید تا کاملا با بزاق دهان آغشته شوند و مشکل گوارشی برای شما ایجاد نکنند. هر چه غذا قبل از رسیدن به معده بیشتر جویده شود، هضم آن ساده تر خواهد شد و فشار کمتری هم به دستگاه گوارش خواهد آمد.

 

3. توجه داشته باشید نجویدن غذا به اندازه کافی، باعث هضم ناقص آن در دستگاه گوارش، تنبلی روده ودر نتیجه تخمیر غذا در دستگاه گوارش میشود. همه ی ی ی این موارد کنار هم می توانند با ایجاد گازهای بدبو در دستگاه گوارش، هم تورم معده و هم دهان شما را بسیار بدبو کنند.

 

4. غذا خوردن بیش از حد، یکیدیگر از عواملی است که باعث ایجاد اختلال در عملکرد معده برای هضم مواد غذایی می شود و نتیجه اي جز ناراحتی های گوارشی و نفخ ندارد. به همین دلیل هم بهتر است غذا رابا آرامش بخورید تا پیام سیری به موقع به مغزتان مخابره شود و پرخوری نکنید.

 

5. افرادی که بعد از خوردن افطاری بیش از اندازه نفخ میکنند، بهتر است هنگام غذا خوردن صحبت نکنند تا هوا وارد دستگاه گوارش شان نشود. به علاوه، نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های گازدار و حاوی کافئین مانند نوشابه، چای پررنگ و قهوه نیز در وعده افطار به این افراد توصیه نمی شود.

 

بهترین روش برای رفع دل درد بعد از افطار

افطار زمان جمع شدن خانواده دور سفره پس از یک روز روزه داری است، بوی غذایی که در خانه پیچیده است افراد را به خوردن همه ی ی ی انواع غذا های لذیذ و چرب ترغیب می‌کند که غالبا نیز با سرعت همراه است و پس ازآن فرد سریع احساس سیری و نفخ می‌کند؛ از این رو فرد زمان باقیمانده شب را باید با درد شکم طی کند؛ اما برای خلاص شدن ازآن می توان چای خاصی را برای رفع گازهای معده تهیه و مصرف کرد.

 

برای تهیه این چای فقط به مقدار کمی برگ نعناع تازه ، یک قاشق کوچک دانه گیاه رازیانه ویک قاشق غذاخوری بابونه نیاز است.این مواد رابا نیم لیتر آب در قوری چای بریزید و 10 دقیقه روی شعله ملایم بگذارید. پس از آماده شدن، پنج دقیقه صبر کنید و سپس آنرا از صافی رد کنید و بنوشید. نعناع در التیام روند هضم و بابونه در تسکین دردهای معده کمک می‌کند. رازیانه نیز از جمع شدن چربی در بدن جلوگیري می‌کند و پیش از جمع شدن آن در بدن، آنرا می سوزاند.

 

علتهای مهم نفخ شدید شکم بسیار متعدد هستند كه می توان به تند بودن و بلافاصله غذا خوردن ، بلع هوا ، مصرف بیشتر سایر لبنیات و مصرف برخی از مواد غذایی نفخ زا هم چون حبوبات ، سیر ، پیاز ، گردو ، پسته اشاره كرد. پرخوری ، مصرف زیاد غذا های چرب و سرخ شده ، غذا های تند و غذاهایی که ایجاد نفخ میکنند مثل تخم مرغ ،‌ کلم ، عدس ،‌ نوشابه های گازدار از علتهای نفخ شكم هستند.

 

خوردن وعده های کمتر و کوچکتر غذایی میتواند جلوی نفخ کردن را بگیرد.سعی کنید غذا را آهسته و با آرامش صرف کنید، سریع غذا نخورید. نفخ شکم خودرا با خودداری از مصرف مواد غذایی نفخ زا نظارت کنید. اگر التیام پیدا نکردید بهتر است به یک دکتر متخصص مراجعه کنید.

 

در موارد خیلی نادر ممکن است نفخ شکم به علت بیماریهای مختلفی از جمله زخم معده ، زخم اثنی عشر ، انسداد روده و معده ، بیماریهای التهابی روده و بویژه بیماری سوء جذب باشد.هنگام افطار و سحر از پرخوری اجتناب کنید، آب میوه یا آب بنوشید. از غذا های سرخ کردنی اجتناب کنید.

 

مقدار بیش از اندازه کالری در وعده غذایی باعث ترشح هورمون هایي از دیواره روده شده و باعث حالت تهوع و نفخ میشود.بعد از افطار به پیاده روی بروید و یا به طور کلی ورزش کافی داشته باشید که هر دوی این کارها می توانند به عدم بروز نفخ و همینطور به هضم شما کمک کنند.

 

اگر زیاد دچار نفخ می شوید، بعد از افطار آدامس بجوید یا نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات مصرف نکنید.از مصرف غذا های نفاخ مثل شلغم، کلم، حبوبات، جوانه‌ها و عدس در هنگام افطار و سحر خودداری کنید.

 

سیگار نکشید.فیبر بیش از حد در رژیم غذایی شما می‌تواند نفخ پس از غذا خوردن به وجود بیاورد.اگر مبتلا به یبوست هستید حتماً در جست‌ و جوی درمان باشید. در مصرف مکمل‌های فیبردار دقت کنید. حساب فیبرهایی را که می خورید، داشته باشید.در انتخاب سبزی‌ها دقت کنید. سبزیها را پخته مصرف كنید تا خام. پختن غذاها، هضم آن ها را آسان‌تر می‌کند. گوشت و حبوبات و غلات را به صورت پخته مصرف کنید.

 

مصرف زیاد نمک سبب جذب مقدار فراوانی آب از معده میشود. میزان نمک را در غذاهایتان کاهش دهید و از غذا های آماده و صنعتی کمتر استفاده کنید.روی کمر دراز بکشید. یکی از دست‌هایتان را روی شکم بگذارید و نفس عمیق بکشید.

 

غذاهایی که ایجاد مقادیر زیادی گاز میکنند. شامل : شیر و فرآورده‌های لبنی . حبوبات به ویژه انواع لوبیا و عدس و سبزیجاتی مثل انواع کلم – پیاز – پیازچه – ترب و تربچه – شغلم – فلفل سبز و قرمز – هویج – کرفس – میوه‌هایي نظیر سیب، موز، انگور، کشمش، زردآلو و آلو، طالبی ، گرمک، خربزه ، هندوانه و آوکادو كه باید از خوردن انها در هنگام سحر و افطار پرهیز كنید.

 

یکی از راههای مناسب و مؤثر برای از بین بردن نفخ ناشی از حبوبات آن است که آن ها را به مدت 24 ساعت قبل در آب خیسانده و بعد از 24 ساعت آب آنرا دور ریخته و بعد از طبخ با غذا های مختلف مصرف کرد. مطمئناً از این راه خاصیت نفخ‌زایی حبوبات بسیار کمتر است.