پارس ناز پورتال

دنده در اتومبیل ها در آینده از بین خواهد رفت

دنده در اتومبیل ها در آینده از بین خواهد رفت

دنده در اتومبیل ها در آینده از بین خواهد رفت 

البته اکنون هم بیشتر خودروهای دنیا بصورت اتوماتیک کار می کنند و در ان ها خبری از دنده نیست. اما در آینده نزدیک دنده کاملا منسوخ خواهد شد. بسیاری از رانندگان امروزی، در طول دوران رانندگی خود هرگز از اتومبیل هایی با دنده اتوماتیک استفاده نکرده‌اند. این راننده‌ها ترجیح می‌دهند که خودروی آن‌ها برای حرکت،

 

به چیزی بیشتر از یک پدال گاز و جهت دادن به فرمان نیاز داشته باشد و حس تعویض دنده به صورت دستی را تجربه کنند. اما با روندی که صنعت اتومبیل‌سازی در پیش گرفته، در نهایت تمامی رانندگان باید وظیفه جدیدی برای پای چپ خود در حین رانندگی پیدا کنند چراکه به نظر می رسد اتومبیل های دنده ای در آینده صنعت خودروسازی جایی ندارند.

 

تا انتهای دهه آینده، شاید دیگر اثری از اتومبیل های دنده ای وجود نداشته باشد. در ایالات متحده آمریکا، سال‌هاست که ماشین‌های بنزینی از کلاچ‌ها فاصله گرفته‌اند. افزایش تولید مداوم خودروهای SUV (که در اکثر مدل‌ها از سیستم تعویض دنده اتوماتیک استفاده می‌کنند) نیز به این روند سرعت بخشیده است.

 

اما مرگ حقیقی اتومبیل های دنده ای، به دست اتومبیل های الکتریکی خواهد بود. به دلیل ماهیت موتورهای الکتریکی، ضرورتی بر وجود گیربکس نیست. این اتومبیل ها می‌توانند در هر زمان به گشتاور خود دسترسی داشته باشند. برای نمونه، اگر در پشت ماشین دیگری گیر کرده‌اید، نیازی به دنده معکوس و افزودن نیروی اضافی به موتور نیست؛ تنها کافیست که پدال گاز را محکمتر فشار دهید و همان نتیجه را به‌دست خواهید آورد.

 

به همین خاطر است که حالت Ludicrous اتومبیل های الکتریکی تسلا بسیار شگفت‌انگیز است. نیازی به وجود یک سیستم تعویض دنده، چه اتوماتیک و چه دستی، نیست. به محض فشار دادن پدال گاز، یک نیروی عظیم به درون موتور و چرخ‌ها راه پیدا می‌کند و تا زمانی که به حداکثر سرعت برسید یا آنکه ترمز کنید، ادامه خواهد داشت.

 

البته تمامی خودروهای الکتریکی، قدرت و توان فوق‌العاده تسلا مدل اس (Model S) را ندارند. باید انتظار تولید مدل‌های بیشتری همچون Chevy Bolts را در آینده داشته باشیم که اتومبیل هایی قابل اعتماد و کارآمد هستند و بدون استرس تمام شدن شارژ، شما را به مقصد خواهند رساند. حقیقت آن است که مصرف‌کنندگان نیز همین را می‌خواهند

 

و کسی هم آن‌ها را سرزنش نمی‌کند. اگر SUVها و موج آتی خودروهای الکتریکی نتوانستند اتومبیل های دنده ای را منقرض کنند، ترافیک‌های عظیم شهرهای بزرگ حتما کار را تمام خواهند کرد.با افزایش تعداد خودروهای جاده‌ها و عدم تغییر عرض مسیرها به این زودی‌ها، ترافیک‌های همیشگی، یکی از عناصر ثابت زندگی در شهرهای مدرن خواهد بود.

 

اگر قرار باشد که روزانه 2 ساعت از عمرتان را در پشت صف‌های طولانی خودروها بگذرانید، خریدن یک خودرو با دنده اتوماتیک، منطقی‌ترین انتخاب خواهد بود. و در حقیقت، بسیاری از مردم تمایلی به یادگیری رانندگی با خودروهای دنده ای ندارند؛ چرا باید رانندگی را از آنچه که هست، دشوارتر کرد؟

 

اما آیا اتومبیل های دنده ای به طور کامل ناپدید خواهند شد؟

با تمامی این تفاسیر، همچنان بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند که با دنده دستی، کنترل بیشتری بر روی خودروی خود داشته باشند. اینکه بتوان میزان دقیق نیروی موتور در خروج از یک پیچ تند در کوهستان را کنترل کرد، چیزی است که بسیاری از رانندگان به آن عشق می‌ورزند. شروع حرکت از توقف کامل بر روی یک سراشیبی تند،

 

آن هم بدون آنکه ماشین کوچکترین حرکتی به عقب داشته باشد نیز نوعی افتخار محسوب می‌شود. به طور کلی، بسیاری از رانندگان همچنان رانندگی با اتومبیل های دنده ای را لذت‌بخش‌تر می‌دانند.

 

اما به‌طور حتم، در آینده‌ای نزدیک دیگر چاره‌ای به جز خرید اتومبیل هایی با دنده اتوماتیک نخواهد بود، چراکه شاید اتومبیل های دنده ای به‌طور کلی از تولید خارج شوند و یا به صورت بسیار محدود در بازار وجود داشته باشند. اما شما کدام را می‌پسندید؟ آیا رانندگی با خودروهای اتوماتیک لذت‌بخش‌تر است یا تعویض دنده ها به صورت دستی، تجربه زیباتری از رانندگی را برای شما به‌جا می‌گذارد؟