پارس ناز پورتال

دنیا در تسخیر بیماری سرطان قرار دارد

دنیا در تسخیر بیماری سرطان قرار دارد

دنیا در تسخیر بیماری سرطان قرار دارد 

هرچند وقت یکبار میشنویم که فلان شخصیت یا از اطرافیان ما به بیماری سرطان مبتلا شده است.اما چگونه شد که دنیا به تسخیر این بیماری درآمد؟نگاهی به سیاهه‌ی آدم‌های معروفی که در یک دهه‌ی اخیر در کشورمان از دنیا رفته‌‌اند نشان می‌دهد واژه‌ شوم بیماری سرطان به‌شدت در علت‌یابی فوت آنها خودنمایی می‌کند.

 

البته وقتی محدوده‌ی افراد فوت‌شده را وسیع‌تر کرده و متوفیان غیرمعروفی که به‌همین‌علت راهی سفر آخرت شده‌اند را هم به این فهرست اضافه کنیم، از نظر آماری به سندیت محکم‌تری می‌رسیم که سرطان به‌شکلی خزنده و موذیانه در کمین سلامت بخش قابل توجهی از جمعیت ایرانی نشسته‌است.

 

در جدول آماری سایت اطلاع‌رسانی مؤسسه‌ی تحقيقات، آموزش و پيشگيری سرطان ایران موسوم به ncii براساس جمع کل زن و مرد در سال ١٣٨٧ آمده‌است که سرطان‌های مغز و دستگاه اعصاب مرکزی، ریه، پروستات، مری، سیستم خون‌ساز، مثانه، کولون و رکتوم، معده، پستان و پوست، شایع‌ترین انواع ابتلا به این بیماری هستند.

 

براساس آمار ارائه‌شده در این جدول، تنها در سال ١٣٨٧، تعداد ٢١٩٤ مورد فوتی مبتلا به سرطان‌های مغز و دستگاه اعصاب مرکزی در کشور ثبت شده‌است. این درحالی‌ست که در ذیل این جدول عنوان شده به‌علت اینکه سرطان‌های مغز و دستگاه عصبی در سال‌های ١٣٨٥ و ١٣٨٦ جزو ١٠ سرطان شایع نبوده‌اند، ارقام مربوطه در جدول در آن‌سال‌ها قید نشده است.

 

این موضوع نشان می‌دهد که در همین فاصله چه رشد چشمگیری را در این نوع از سرطان شاهد بوده‌ایم.

 

سایت خبری اتاق ٢٤ در تاریخ دوازدهم مهرماه سال ١٣٩٤ در گزارشی تحت عنوان «مقایسه‌ی آمار سرطان در ایران و جهان» از قول دکتر محمد اسماعیل اکبری؛ رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران نوشت که میزان ابتلا به بیماری سرطان در کشور ما یک‌پنجم میزان شاخص کشورهای پیشرفته‌ی جهان است!

 

وی این میزان را در ایران ١٤٠ بیمار در ١٠٠‌هزار نفر جمعیت عنوان کرد و افزود: این‌میزان در کشورهای پیشرفته افزون‌بر ٦٠٠ بیمار در ١٠٠‌هزار نفر جمعیت است. وی همچنین در همان گزارش افزود که گرچه سالانه ٩٠‌هزار مورد جدید بیماری سرطان در کشور گزارش می‌شود؛ اما شیوع آن از رشد فزاینده‌ای برخوردار است؛ به‌طوری‌که بالاترین سرعت را در سطح دنیا به‌خود اختصاص داده‌است.

 

سایت جامع worldatlas در گزارشی که در ششم جولای سال جاری منتشر کرد، به این موضوع پرداخت که شیوع سرطان در کدام کشورها بیشترین آمار را دارد. در این گزارش آمده‌است که دانمارک با حدود ٣٣٨ نفر از هر ١٠٠هزار نفر به‌عنوان پایتخت سرطان جهان شناخته می‌شود.

 

این رقم با توجه به آماری که رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران در سال گذشته اعلام کرده حاکی از این واقعیت تلخ است که پایتخت سرطان جهان تنها چیزی حدود ٢,٥برابر ما با این بیماری خطرساز و نگران‌کننده روبه‌روست.

 

در ادامه‌ی این گزارش، بعداز دانمارک به فرانس، استرالیا، بلژیک و نروژ می‌رسیم که به‌ترتیب حدود ٣٢٤، ٣٢٣، ٣٢١ و ٣١٨ نفر در هر ١٠٠ هزار نفر می‌رسیم که آمارهای تکان‌دهنده‌ای هستند. البته این بازهم درحالی‌ست که این‌میزان مبتلایان سرطان مربوط به درصدی می‌شوند که توسط تیم پزشکان شناسایی شده‌اند؛

 

وگرنه حضور خاموش این بیماری در جوامع غیرقابل کتمان است. به‌عبارتی در کشورهایی که امکان شناخت دقیق بیماری وجود دارد، به نسبت کشورهایی که از امکانات تشخیصی مناسب بی‌بهره یا کم‌بهره هستند یا به لحاظ شرایط عدم درک فرهنگ سلامتی، مردم تمایلی برای انجام تست‌های مربوطه نشان نمی‌دهند، موارد مشکوک راحت‌تر و سریع‌تر شناسایی می‌شوند؛ وگرنه این آمارها قابل جابه‌جایی هستند.

 

این نکته ضروری‌ست که بدانیم سرطان ازجمله بیماری‌هایی‌ست که اگر به‌موقع تشخیص داده شود حتما در کیفیت درمان و طول عمر بیمار و کاهش هزینه‌های آن بسیار موثر خواهد بود. براساس گزارش منتشره در ورلد‌اطلس، سبک زندگی سلامت اعم از ورزش، تغذیه‌ی مناسب، عدم مصرف دخانیات و الکل، نقش مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد.

 

آن‌طور که در سایت خبری ncii آمده‌است، سرطان از عوامل مهم مرگ‌و‌مير در كل جهان است. ميزان مرگ ناشي‌از سرطان در كل دنيا در سال ٢٠٠٧ حدود ٧.٩ميليون نفر (حدود ١٣‌درصد كل موارد مرگ‌و‌مير) تخمين زده مي‌شود. در جهان، از ميان انواع سرطان‌ها، بيشتر موارد مرگ‌ومير ناشي از سرطان‌هاي معده، ريه، رودهی بزرگ، كبد و پستان است.

 

آمارها نشان می‌دهد که ميزان موارد مرگ‌ومير ناشي‌از سرطان در آينده رو‌به‌افزايش است و تخمين زده مي‌شود در سال ٢٠٣٠ حدود ١٢‌ميليون نفر در سراسر جهان به‌علت ابتلا به سرطان جان خود را از دست دهند. بااين‌حال حدود ٣٠درصد موارد مرگ‌و‌مير ناشي‌از سرطان قابل پيشگيري‌ست و با كنترل عوامل خطر بروز سرطان‌ها مي‌توان از ايجاد بسياري از آنها جلوگيري كرد.

 

گزارش اطلس‌ورلد که به‌تازگی منتشر شده گویای حقایق دیگری‌ست که برای مثال نشان می‌دهد، حدود ١٥میلیون سالانه به انواع سرطان مبتلا می‌شوند و در کشورهای توسعه‌یافته نرخ رشد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری حدود ١٥درصد رشد داشته‌است. البته باید توجه کرد که در کشورهای توسعه‌یافته با حضور بهتر، بیشتر و دردسترس‌تر مراکز تشخیصی و درمانی هم مواجه هستیم که می‌تواند در کاهش تلفات یا کنترل پیشرفت آن موثر باشد.

 

براساس آمار منتشر شده در سایت جامع سرطان cancer.org گزارش سالانه‌ی این مرکز در سال ٢٠١٦ نشان می‌دهد در یک‌سال اخیر تنها در آمریکا یک‌میلیون و ٦٨٥هزار و ٢١٠ مورد جدید بیمار سرطانی وجود داشته که ٥٩٥‌هزار و ٦٩٠ نفر از این موارد منجربه‌فوت شده‌است.

 

همچنین عنوان شده که براساس گزارش‌های سالانه‌ی فرانسه در مورد سرطان در سال ٢٠٠٠، حدود ٢٣.٩درصد مرگ‌های ناشی از سرطان به علت مصرف دخانیات بوده‌اند، ٧.٣درصد این موارد ناشی‌از عفونت‌های مزمن و ٦.٨درصد هم به‌علت مصرف الکل.

 

سایر ریسک‌فاکتورهای بروز بیماری سرطان را افزایش وزن بیش‌ازحد، سبک زندگی ناسالم، استفاده‌ از مواد غذایی هورمونی و قرارگرفتن در برابر آلودگی‌های محیطی زندگی شهری‌ تشکیل می‌دهند.