پارس ناز پورتال

چگونه در دوران سالمندی بدنی سالم داشته باشیم؟

چگونه در دوران سالمندی بدنی سالم داشته باشیم؟

چگونه در دوران سالمندی بدنی سالم داشته باشیم؟ 

شما می توانید در دوران سالمندی بدنی سالم داشته باشید، به شرطی که بعضی از نکات را در زندگی خود رعایت کنید که در ادامه آورده ایم.برخورداری از زندگی سالم دیگر برای همه ي یک امر بدیهی شده و رعایت آن ضامن سلامت اکثر در همه ي دوره‌هاي زندگی هست اما وقتی پا به دوره سالمندی می گذاریم، موضوع سلامت و حفظ آن مهم‌تر میشود

 

و مراقبت‌ها هم اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این مقاله، توصیه‌هاي ‌ساده‌اي برای زندگی سالم‌تر در این دوره سنی گر‌دآوری شده که با شما در بین خواهیم گذاشت.

 

1. ویتامین D

ما معمولا ویتامین D را از نورخورشید دریافت می کنیم اما در کشور ما و خصوصا در سنین سالمندی که ممکن هست رفت‌و‌آمد‌هاي خارج از منزل‌تان کمتر باشد، احتمال دریافت میزان کافی از ویتامین D کمتر هست، در نتیجه بهتر هست با مشورت پزشکتان هرروز ویتامین D مصرف کنید. ویتامین D از بروز خیلی از سرطان‌ها هم پیشگیري می کند.

 

2. کفش راحت

شاید کمتر به این انتخاب فکر کرده باشید اما کفش متناسب برای سالمندان خیلی هم مهم هست حفظ تعادل و احساس راحتی در پاها به استحکام کل بدنتان کمک میکند، پس سعی کنید برای خصوصا پیاده‌روی یک کفش مناسب و راحت تهیه کنید که به کمر، گردن و زانو‌هایتان فشار نیاید. بعضی کفش‌هایي که کمی لژ دارند

 

از کفش‌هاي تخت یا برای خانم‌ها کفش‌هاي پاشنه‌دار مناسب‌تر میباشند و تعادل بیشتری با پوشیدن این کفش‌ها که اکثر طبی میباشند، احساس خواهید کرد. میتوانید از متخصص ارتوپد در این اساس راهنمایی بخواهید.

 

3. چند لیوان آب

در این دوره سنی خیلی مهم هست که به‌میزان قابل‌ملاحظه‌اي آب بنوشید برای این که بدنتان دچار بی‌آبی یا اصطلاحا دهیدراته ‌نشود زیرا کم‌آبی معمولا با خودش احساس‌هایي مانند خستگی و گیجی به همراه می‌آورد. افراد سالمند کمتر نسبت به احساس تشنگی حساس می شوند و در نتیجه دچار عوارض بیشتری می‌‌شوند.

 

به علاوه، کلیه‌هاي افراد مسن مانند افراد جوان کار نمیکند‌ در نتیجه میزان آب خوردن در این سن اهمیت بیشتری پیدا می کند. شما به‌عنوان یک میانسال باید هرروز حداقل 8 لیوان آب بنوشید. اگر نمیتوانید این میزان آب را هرروز در برنامه خوراکی‌تان بگنجانید اول با چند لیوان چای و آب شروع کنید و بعد آن را به این اندازه برسانید.

 

4. نخ دندان

دندان‌ها که خرابی‌شان مصیبت بزرگی هست در سنین میانسالی هم مهم میباشند. اگر هنوز دندان‌هاي خودتان را دارید، نخ دندان‌کشیدن هر شب را از یاد نبرید، فقط مسواک‌زدن باعث نمی شود از عفونت و مشکلات لثه رها شوید. بعضی از محققان میگویند داشتن دندان‌هاي سالم در این سن اضافه بر این که خودش مزیتی هست، میتواند از بروز مریضی‌هاي قلبی و حتی آلزایمر پیشگیری کند‌ پس با نخ دندان کشیدن همزمان از بروز چند مریضی پیش گیری می کنید‌.

 

5. ورزش منظم

افراد سالمندی که ورزش کردن هر‌چند اندک را در برنامه هرروز خود، تاکید میکنیم -هرروز‌شان- دارند، قطعا به مراقبت‌هاي کمتری از سوی دیگر افراد نیاز پیدا می کنند.‌ اگر ‌به هر دلیلی هم ورزش نمی کنید تحرکتان را کم نکنید. به هر بهانه‌اي از جایتان برخیزید و کارهایتان را خودتان انجام دهید‌. ورزش و تحرک بدنی باعث تقویت قوای ذهنی‌تان هم میشود‌،

 

‌هورمون استرس را درونتان بازرسی می کند‌، خواب بهتری خواهید داشت، احساس تنهایی و نگرانی هم در وجودتان- که ممکن هست در این دوره سنی سراغتان بیاید- کم میشود. به علاوه، تحرک و ورزش باعث میشود دیرتر دچار پوکی استخوان شوید و ورم‌ مفاصل هم نداشته باشید و خبر خوش دیگر این که ورزش کردن

 

به بهتر شدن پوست‌، مو و ناخن‌هایتان هم کمک می کند. یوگا، شنا، پیاده‌روی و تای‌چی ورزش‌هایي میباشند که انجام آن ها در این دوران به شما توصیه می شود.

 

6. تغذیه سالم

مدل غذا‌خوردن سالمندان هم در این سن باید تغییر کند. افراد مسن باید از خوردن یک وعده خوراکی حجیم پرهیز کنند و به جایش خوردن وعده‌هاي خوراکی اکثر -منظور با تعداد اکثر و حجم کمتر- را جایگزین کنند که باعث میشود فشار خونشان در سطح طبیعی بماند و دچار تغییرات نوسانی فشار نشوند. فقط سعی کنید در این وعده‌هاي خوراکی اکثر، از خوردن مواد خوراکی شیرین پرهیز کنید.

 

7. خنده

شاید به این حرف بخندید اما اشکالی ندارد بخندید. زیرا محققان میگویند خندیدن باعث تقویت جسم و ذهنتان می شود‌، سیستم ایمنی بدنتان را قوی می کند‌، با عفونت‌ها در بدنتان مقابله میکند، درد را در شما کم می کند و کالری‌سوز هست. اگر لطیفه خوبی بلد نیستید یک برنامه کمدی در تلویزیون تماشا کنید و با آن بخندید. حد‌اقل روزی 1 ساعت وقتتان را به اینکار اختصاص دهید.

 

8.چکاپ پزشکی

اهمیت بررسی‌‌هاي دو اندام گوش و چشم به صورت منظم در دوران سالمندی بسیار اکثر هست. باید نسبت به بینایی و شنوایی‌تان حداقل هر 6 ماه یک بار مطمئن شوید، به این علت که مشکل پیدا کردن در هر کدام از این 2 عضو، باعث میشود اکثر احساس تنهایی و گوشه‌گیری کنید و در نتیجه ارتباط‌هاي اجتماعی‌تان‌ را هم از دست می دهید. مراقبت از گوش‌ها و چشم‌ها را فراموش نکنید.

 

9.خواب کافی

در سنین سالمندی خوابیدن کمی مشکل می شود. در واقع، خوابی آرام داشتن کمی سخت‌تر می شود اما شما میتوانید به خودتان کمک کنید. بهتر هست در طول روز چرت نیمروزی داشته باشید اما نه به مدت طولانی و بقیه روز را به فعالیت‌هایي بپردازید که بدنتان اعلام خستگی کند و بتوانید خواب راحتی داشته باشید.

 

می توانید گذشته خواب به مدت کوتاهی با مطالعه چشمانتان را خسته کنید یا یک نوشیدنی آرامبخش بنوشید. سعی کنید محیط اطرافتان را برای خوابی آرام مهیا کنید، تخت و بالش مناسب و ملحفه‌هاي تمیز به داشتن خوابی آرام کمک می کند.

 

سرگرمی ایجاد کردن در این سن بسیار مهم هست؛ این که اوقات فراغت خود را به برترین شکل پر کنید. اگر بتوانید به گروه‌هایي که به صورت داوطلبانه کار میکنند، بپیوندید، چند مزیت دارد؛ وقتتان را پر کرده‌اید و ضمنا دقت‌تان اکثر روی دیگران و مسایل‌شان هست تا خودتان.