پارس ناز پورتال

در دوران پریود چه غذاهایی بخوریم

مجموعه : بهداشت زنان
در دوران پریود چه غذاهایی بخوریم

در دوران پریود چه غذاهایی بخوریم 

استفاده از رژیم غذایی مناسب در دوران پریود هم می تواند به کاهش دردهای خانم ها کمک کند و هم می تواند مواد مورد نیاز بدن را تامین کند. 

 

روی و دوران قاعدگی

 مصرف مکمل‌‌های روی چند روز قبل از شروع قاعدگی باعث کاهش شدت خونریزی و دردهای شکمی می‌‌شود. مقدار روی توصیه شده 30میلی گرم، 1 تا 3 بار در روز طی چهار روز قبل از شروع قاعدگی می‌‌باشد اگرچه این دوز  بالاتر از مقدار توصیه شده بزرگسالان است ولی مشکلی برای فرد مصرف کننده ایجاد نمی‌‌کند. 

 

روی برای جذب در روده باریک به ویتامین B6نیاز دارد. منابع خوب روی گوشت، ماهی، ماکیان، غلات، لبنیات، صدف، جگر، حبوبات، مغز و سویا هستند.

 

پیریدوکسین (ویتامین B6) و دوران قاعدگی

ویتامین B6 یکی از ویتامین‌‌های حیاتی در این دوران است. این ویتامین نقش مهمی در ساخت واسطه عصبی دوپامین دارد که باعث بروز تغییرات جسمی و روحی دوران قاعدگی می‌‌شود. منابع غذایی پیریدوکسین گوشت، غلات، سبزی‌‌ها، مغزها، موز و ماهی سالمون است.

 

ویتامینو دوران قاعدگی

ویتامین D از جمله ویتامین‌‌های شناخته شده برای کاهش درد دوران قاعدگی می‌‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده در ایتالیا بر روی زنانی که از درد قاعدگی رنج می‌‌کشیدند و با دوز بالایDمکمل یاری شدند، دیده شده پس از گذشت 2ماه درد قاعدگی آنها 41درصد کاهش یافت. ویتامین D جز ویتامین‌‌های محلول در چربی است که از طریق مواجه با نور خورشید در بدن ساخته می‌‌شود.

 

این ویتامین به طور طبیعی در فراورده‌‌های حیوانی یافت می‌‌شود که غنی ترین آنها روغن ماهی است. علاوه بر ان در کره، خامه، جگر و زرده تخم مرغ نیز به مقدار کم وجود دارد. در کشورهایی که زنان در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نمی‌‌گیرند، ممکن است کمبود دیده شود که می‌‌توان انرا با دادن انواع مکمل‌‌های D درمان کرد.

 

ویتامنو دوران قاعدگی

بیشتر مطالعات انجام  شده در این خصوص نشان می‌‌دهد  ویتامین Eبرای درمان اختلالات دوران قاعدگی مفید است همچنین اگر این ویتامین قبل از شروع قاعدگی مصرف شود، می‌‌تواند در کاهش درد و خونریزی مفید باشد. مکانیسم اثر آن مهار تولید پروستاگلاندین  است.

 

پروستاگلاندین‌‌ها ترکیباتی از جنس چربی و شبیه هورمون‌‌ها هستند که نقش‌‌های مهمی در بدن دارند. این مواد درواقع واسطه‌‌هایی هستند که اثرات فیزیولوژیکی مانند تنظیم انقباض و شل شدن عضلات صاف در بافت‌‌ها را برعهده دارند. منابع ویتامین E روغن‌‌های گیاهی، مغزها و دانه‌‌ها هستند.

 

اسیدهای چرب امگا-6 و امگا-3 و دوران قاعدگی

 اسیدهای چرب امگا 6 جز اسیدهای چرب ضروری است و برای اعمال مختلف بدن لازم است، اما مصرف امگا6 باعث تشدید دردهای قاعدگی به دلیل تولید واسطه‌‌های التهابی مانند پروستاگلاندین و لکوترین می‌‌شود. پروستاگلاندین به طور موقت باعث کاهش جریان خون به سمت رحم می‌‌شود

 

بنابراین رحم از دریافت اکسیژن محروم شده و این امر باعث تولید احساس درد و انقباضات شکم می‌‌شود و برای درمان این وضعیت معمولا از داروهای مهار کننده  پروستاگلاندین مانند مسکن‌‌های غیر استروییدی استفاده می‌‌شود.برعکس امگاـ6، اسیدهای چرب امگاـ3  به دلیل خاصیت ضد التهابی کمک به کاهش درد و علایم می‌‌کند.

 

بیشتر متخصصین معتقدند بجای استفاده از روغن‌‌های آفتابگردان ،ذرت، پنبه دانه و گلرنگ که حاوی امگاـ6 هستند،  از روغن‌‌های ماهی، سویا، کلزا و برزك که حاوی امگا ـ3 هستند برای کاهش درد و التهاب استفاده شود.