پارس ناز پورتال

اشتباهات در دوش گرفتن که برای پوست مضر است

اشتباهات در دوش گرفتن که برای پوست مضر است

اشتباهات در دوش گرفتن که برای پوست مضر است 

دیدنی هست بدانید که بین نحوه دوش گرفتن شما و سلامت پوست ارتباط وجود دارد، اشتباهاتی که در دوش گرفتن مرتکب میشویم پوست را خراب می کنند. احتمالا خیلی به دوش گرفتن هرروز‌تان فکر نمیکنید – چون برای‌تان صرفا حالت کاری را دارد که هر روز انجامش می دهید تا تمیز بمانید و، بسته به برنامه‌ي روتین‌تان،

 

از خواب بیدار شوید یا به استراحت بپردازید. اما یکسری از عادات خاص ممکن هست موجب خشک و خارشی شدن پوست‌تان شود، یا حتی شما را مستعد ابتلا به یک عفونت شدید کند. در این جا به بعضی از این عادات اشتباه اشاره میکنیم.

 

۱. آب بیش از حد داغ هست

آیا پوست‌تان خشک و دچار خارش هست؟ احتمالا دوش‌سوختگی دلیل آن هست. پزشک ملیسا پیلیانگ متخصص پوست کلینیک کلیولند می گوید “اگر مدام بخار از اطرف‌تان به هوا بر می‌خیزد، پس این نشانه‌ي آن هست که دوش‌تان بیش از حد داغ هست.” پزشک پیلیانگ هشدار می دهد که اضافه بر خشکی پوست، دوش آب داغ میتواند به عود کردن و تشدید اگزما منجر شود.

 

مجبور نیستید کلا دوش‌هاي بخاردار را کنار بگذارید. برای برخورداری از همان اثر تسکین دهندگی، پزشک پیلیانگ پیشنهاد می کند بگذارید پیش از آن که زیر آب میروید بخار در حمام ایجاد شود. او توضیح میدهد “بگذارید فضای حمام مفید و بخارآلود و گرم شود، و بعد از آن که همه ي جا گرم شد، درجه‌ي آب را تا دمای مناسبی پایین بیاورید و بعد به زیر دوش بروید.” به این طریق می توانید از گرما بدون آن که پوست‌تان آسیب ببیند لذت ببرید.

 

۲. از یک صابون زبر بهره گیری میکنید

ممکن هست آن صدای جیر جیر و احساس تمیز شدن راکه از صابون‌کاری پوست‌تان به شما دست می دهد دوست داشته باشید، اما صابون‌هاي حاوی عوامل ضد باکتری یا مواد شوینده‌ي زبرتر ممکن هست بیش از آن که مزیت داشته باشد باعث آسیب زدن شود.

 

آن احساس جیر جیر کردن وقتی اتفاق می‌افتد که پوست از تمام روغن‌هاي طبیعی عاری شده باشد. بر تصویر، پزشک پیلیانگ می گوید، “وقتی روغن‌ها وجود دارند، بعنوان یک روان‌کننده عمل می کنند در نتیجه دست‌تان به نرمی روی پوست حرکت میکند.” بدون وجود این مانع، پوست شما حتی اکثر در معرض آب داغ، بادهای شلاقی، و دیگر چیزهایی که باعث خشکی آن میشوند قرار خواهد گرفت.

 

چیز دیگری که وجود دارد، تریکلوزان، یک ماده‌ي ضد باکتری که در بعضی از صابون‌ها بهره گیری میشود، با نگرانی‌هاي جدی‌تری درباره سلامتی مرتبط بوده هست. سازمان غذا و داروی امریکا «FDA» معتقد هست که این ماده برای بدن سمی نیست، اما مطالعات بر روی حیوانات نشان داده هست که تریکلوزان ممکن هست

 

سطح هورمون‌ها را تغییر بدهد. سایر مطالعات آزمایشگاهی این ماده‌ي شیمیایی را با افزایش مقاوت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مرتبط دانسته‌اند.پزشک فیلیانگ پیشنهاد می کند موقع دوش گرفتن از صابون‌هاي ضد باکتری بهره گیری نکنیم، و به دنبال محصولاتی باشیم که بدون بو و حاوی مرطوب‌کننده میباشند. پوست هر شخصی متفاوت هست، بنابراین ممکن هست لازم باشد چند محصول متفاوت را امتحان کنید تا آن محصولی که مناسب‌تان هست پیدا کنید.

 

۳. بیش از حد شستشو میدهید

تنها جاهایی که نیاز به صابون زدن چندان دارند زیر بغل‌ها و کشاله‌ي ران‌تان میباشند، مگر آن که بدن‌تان «مثلا به دلیل کار کردن در تمام طول روز در فضای آزاد» حسابی چرک گرفته باشد. پزشک برایان چاتکان، بنیانگذار مرکز گوارش زنان در چوی‌چیس مریلند، و مولف کتاب راه‌حل میکروبیوم، توضیح میدهد که آب کار هر چیز دیگری را انجام می دهد – حتی بعد از یک تمرین که حسابی عرق کرده باشید.

 

اضافه بر آن روغن‌هاي طبیعی، پوست‌تان سرشار از باکتری‌هاي “مفید” هست که برای سلامت آن ضروری میباشند. شستشوی شدید از فرق سر تا نوک پا، حتی اگر از یک صابون ملایم‌تر بهره گیری کنید، همچنان میتواند این باکتری‌هاي مفیدی که به حفاظت از شما در برابر آکنه، اگزما، گرگرفتگی، و بله، خشکی پوست کمک میکنند را از بین ببرد.

 

۴. تیغ‌تان را تمیز نمی کنید

 به گزارش پارس ناز پزشک سنفورد ویه‌در از مرکز فوریت‌هاي لیک در میشیگان میگوید، تیغ‌ها میتوانند باکتری‌هاي پوست را در خود جمع کنند، و بعد می توانند هنگامی که در یک حمام مرطوب و تاریک قرار بگیرند جرم و میکروب بیشتری ایجاد کنند. به همین دلیل باید قبل از بهره گیری تیغ را با آب داغ سوزان تمیز بشوئید. غفلت از اینکار میتواند شما را در معرض عفونت قرار بدهد، به‌خصوص اگر خودتان را با تیغ زخمی کنید، یا حتی اگر زخمی نکنید!

 

پزشک پیلیانگ می‌افزاید، “وقتی از تیغ بهره گیری میکنید ممکن هست ناخودآگاه خودتان را زخمی کنید، اما تیغ ممکن هست پارگی‌هاي بسیار ریزی در پوست ایجاد کند که می توانند درگاه ورود باکتری‌ها و قارچ‌ها باشند.”شما باید تیغ‌تان را هفته‌اي یک‌بار کاملا عوض کنید. پزشک ویه‌در هشدار میدهد، “اگر از یک تیغ کند بهره گیری کنید در معرض خطر بریدن پوست‌تان و ایجاد مدخلی برای ورود باکتری‌ها به درون بدن‌تان قرار خواهید گرفت.گ

 

۵. آداب دوش گرفتن در باشگاه ورزشی را رعایت نمی کنید

ممکن هست از سال‌هاي زندگی در خواب‌گاه مدت‌ها قبل باشد، اما این به معنی آن نیست که وقتی از یک حمام عمومی بهره گیری میکنید باید عمل پوشیدن دمپایی را کنار بگذارید.پزشک پیلیانگ هشدار می دهد که “پای ورزشکاران و زگیل می توانند از اماکن عمومی به بدن سرایت کنند. پوشیدن کفش یا دمپایی حمام وقتی که زیر دوش یا بیرون از آن قرار دارید می تواند کمک کند جلوی بروز چنین مشکلاتی را بگیرید.”