پارس ناز پورتال

احتمال بالای دوقلو باردار شدن بعد از 35 سالگی

احتمال بالای دوقلو باردار شدن بعد از 35 سالگی

احتمال بالای دوقلو باردار شدن بعد از 35 سالگی 

خانم ها اکنون در سنین بالا باردار مي شوند و این به علت تغییر سبک زندگی و ازدواج افراد هست، بارداری بالای 35 سال احتمال دوقلو بون فرزند را افزایش مي دهد. بالا رفتن سن ازدواج باعث شده هست که خیلی‌ها دیر بچه ‌دار شوند یا دیرتر از معمول به فکر بچه‌ دار شدن بیفتند. از سوی دیگر تعداد زیادی از زوجین طرفدار تک فرزندی نیستند

 

و فکر می کنند که کاش بیش از یک فرزند داشتند. بد نیست بدانید که بارداری بالای 35 سال احتمال بارداری دوقلویی و اکثر را افزایش می‌دهد.

 

چرا دوقلو می‌شود؟

باید بدانید دوقلوزایی ربطی به سن ندارد. یعنی با بالا رفتن سن احتمال دوقلوزایی اکثر نمیشود بلکه بر اثر داروهای کمک باروری این شانس اکثر مي‌شود. احتمال دوقلوی دو تخمی 1 روی 250 هست. این احتمال در همه ي اثبات هست مگر در کسانی که سابقه خانوادگی داشته باشند. اضافه بر این معمولاً خانم‌هایي که در سنین بالاتر حامله مي‌شوند تحت عمل سزارین قرار مي‌گیرند. در واقع سیستم آمریکایی برای زایمان‌هاي بالای 35 سال سزارین را توصیه مي‌کند

 

چرا که در این سن احتمال ایجاد مشکلات حین زایمان برای نوزاد اکثر مي‌شود اما سیستم اروپایی معمولاً سزارین را در سنین بالاتری توصیه مي‌کند. به طور کلی اگر فردی نخستین بارداریش بالای 35 سال باشد بهتر هست سزارین شود.

 

علائم بارداری در زنان مسن با بارداری دوقلویی

زنان مسن علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند زیرا توانایی بدنشان در واکنش به استرس کاهش پیدا می‌کند. اگر چه علائم بارداری می تواند نمونه سایر مادران باشد اما بعضی از علائم ممکن هست در مادران با بارداری دوقلو شدید باشد:

 

-درد
-خستگی
-حرکات جنین
-مسائل گوارشی مثل سوزش سردل، سوهاضمه، یبوست
-ویار صبحگاهی

 

بارداریها تنوع زیادی دارد و داشتن دو جنین در رحم به معنی دوبرابر ناراحت نیست. به طور معمول وزن بیشتری که شما حمل می‌کنید و هورمون بیشتری که ساخت می شود می‌تواند علائمی را ساخت کند. برای سلامت خودتان و جنین بهتر هست همه ي وقت جانب احتیاط را رعایت کنید و هر مشکلی را با دکتر در بین بگذارید.

 

خطرات دوقلویی در زنان مسن

بارداری دوقلویی ریسک بالایی برای رشد طبیعی نوزاد و تولد آن دارد. زنان بالای 35سال احتمال ابتلا به فشار خون بالا، دیابت، فیبروئید رحم را دارند. ضمن اینکه خطر اختلالات کرموزومی با سن مادر افزایش پیدا می‌کند. این زنان اکثر در معرض سقط جنین میباشند و عوارض زایمان سزارین نیز در انها اکثر هست، حتی زمانی که یک جنین را حمل می‌کنند.

 

اما این خطرات در بارداری دوقلویی افزایش پیدا می‌کند اما همۀ وقت} هم نمی توان آن را پرخطر دانست. افزایش سن و حمل دوقلو لزوما به این معنی نیست که شما بارداری با مشکلات فراوان خواهید داشت.

 

عوارض این نوع بارداری

اگر چه زنان با سن بالا با بارداری دوقلویی در معرض خطر بیشتری قرار دارند این عوارض ممکن هست در زن جوانی که بارداری دوقلویی دارد هم بروز کند. اما بعضی عوارض عبارتند از:

 

زایمان زودرس: بیش از نیمی از دوقلوها و تقریبا سه قلویی گذشته از هفته 37 بارداری متولد می شوند.

 

وزن کم هنگام تولد: از آنجا که اکثر مادران باردار دوقلو، زود زایمان می کنند، اغلب نوزادان کم وزنی دارند. اکثر نوزادان وزنی کمتر از 2 و نیم کیلوگرم دارند و در نتیجه در معرض خطر قرار دارند چون اعضای بدنشان برای زندگی خارج از رحم مادر آمادگی ندارد.

 

سندرم انتقال خون دوقلو به دوقلو: این مریضی در دوقلوهای همسانی که جفت مشترک دارند تاثیر زیادی دارد. این اتفاق زمانی میوفتد که عروق خونی در جفت قطع می شود. نتیجه این اتفاق آن هست که جریان خون در یک جنین بیش از حد بوده و جنین دیگر خون کمی دریافت می کند. این می‌تواند برای جنینها خطرناک باشد. درمان این خطر بهره گیری از روش هاي تهاجمی برای اصلاح جریان خون هست. این اتفاق در دوقلوهای غیرهمسان نمی افتد.

 

مشکلات جفت: منطقه بزرگ جفت و اتساع بیش از حد رحم مادر احتمال جفت سرراهی و جدا شدن جفت را بالا می برد. با اینکه این موضوع قابل مدیریت هست اما تازمانی که اتفاق نیفتاده علامتی ندارد. درصورت وجود هرگونه خونریزی واژینال حتما با دکتر تماس بگیرید.