پارس ناز پورتال

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

 

در اینبخش مروری داریم بر بعضی بایدها و نبایدهای نوروزی، دراین دوهفته برنامه هاي عید دیدنی داریم. البته خیلی وقت اسـت کـه مسافرت هاي نوروزی جای عید دیدنی ها را گرفته اند و دید و بازدید نوروزی کمی کم رنگتر از سال هاي قبل شده اسـت. البته هنوز هم در نخستین فرصت بـه اقوام درجه یک سر میزنیم، اما رفتارهایی هستند کـه در عین عادی بودن جلوه خوبی ندارند، در ادامه بیشتر صحبت می کنیم.

 

خیلی از خانواده‌ها دیگر فقط بـه دید و بازدید یکی دو خانواده نزدیک‌تر و صمیمی‌تر اکتفا میکنند، خیلیها برای سفر برنامه‌ریزی میکنند تا از زیر بار رفت‌وآمد در بروند و خیلیها هم ترجیح می دهند اصلا جایی نروند و فقط استراحت کنند. از دلایل اقتصادی و دوری راه‌ها و تعدد سلایق درخانواده‌ها برای تصمیم گیری کـه بگذریم، یکی از مهم ترین دلایلی کـه باعث میشود بعضی‌ها کمتر بـه دید و بازدید علاقه نشان دهند.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

رفتار‌هاي نسنجیده و آزاردهنده، سؤالات خصوصی و تجسس در زندگی و حریم خصوصی آن‌ها توسط بقیه فامیل و آشنایان اسـت کـه باعث رنجش آن‌ها می شود؛ رفتار‌ها و سؤالاتی کـه گاه صرفا برای باز کردن باب صحبت و از سر ناآگاهی پرسیده می شود و آن‌قدر عمومیت دارد کـه اغلب متوجه نمیشوند چقدر برای طرف مقابل آزاردهنده اسـت.

 

کی زن می‌ گیری؟

قدیم‌ها رسم بود تا دختر یا پسری در فامیل بـه سن ازدواج میرسید خانم‌هاي فامیل دست‌بـه‌کار میشدند و افراد مورد نظرشان را پیشنهاد داده و خیلی سریع بـه قول خودشان همه ی را سر و سامان می‌دادند. اما حالا سال‌هاست کـه این روش جواب نمی دهد و دختران و پسران جوان نه‌تن‌ها از این پیشنهاد‌ها استقبالی نمیکنند بلکه بعضی‌هایشان هم ناراحت میشوند.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

دلایل زیادی وجوددارد کـه یک دختر یا پسری کـه مـا می‌شناسیم تا بحال ازدواج نکرده؛ از پیدا نکردن شخص مورد نظرش گرفته تا آمادگی روحی و فکری نداشتن برای ازدواج و شرایط اقتصادی نامناسب و شاید اصلا دوست ندارد ازدواج کند. باید قبول کنیم کـه موضوع ازدواج دیگران بـه مـا ارتباطی ندارد و با پرسیدن سؤالاتی مانند « کی ازدواج میکنی؟ کی بـه مـا شیرینی عروسی می دهي؟» وارد حریم خصوصی دیگران نشویم.

 

چرا بچه‌ دار نمی‌شوید؟

بپذیریم کـه سبک زندگی آدم‌ها، خواسته‌ها و انتظارشان از زندگی، اهداف، رویاها، لذت‌ها و بـه‌ویژه زندگی مشترک، با مـا و انچه بـه آن فکر می کنیم متفاوت اسـت. لزومی ندارد هرکسی کـه ازدواج کرد دریک فاصله زمانی مشخص بچه‌دار شود یا اگر یک بچه دارد حتماً بـه فکر داشتن فرزند دوم بیفتد و یا اگر دختر دارد تصمیم بگیرد پسردار شود و برعکس.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

یک زوج منتظر هستند تا خانه‌دار شوند و بعد بچه‌دار شوند، یک زوج منتظر التیام شرایط اقتصادی هستند، یک زوج اصلا بچه دوست ندارند، یک زوج فقط یک بچه می خواهند و هزاران مدل فکری و خواسته‌ها و شرایط دیگری کـه مـا اصلا فکرش را هم نمیکنیم، اما فقط و فقط بـه‌خود آن‌ها مربوط‌اسـت و می تواند دلیل شرایط کنونی آن‌ها باشد.

 

پس یادتان باشد با پرسیدن سؤالاتی مانند «کی می خواهید بچه‌دار شوید؟ کی بچه دوم را می‌آورید؟ مامان و بابات نوه نمی خواهند؟ چرا هنوز بچه ندارید؟ پس کی می خواهید لذت پدر/ مادرشدن را بچشید؟ دل‌تان یک دختر/ پسر نمیخواهد؟ برای بچه‌تان خواهر/برادر نمی‌آورید؟» دیگران را نرنجانید.

 

چند واحد پاس کردی؟

ماجرای تحصیلات و دانشگاه رفتن در تمام این سال‌هایي کـه داشتن مدرک دانشگاهی تبدیل بـه ارزش شده‌اسـت، چـه برای نوجوانان کـه در سن کنکور هستند و چـه برای دانشجویانی کـه چندسالی از تحصیلاتشان می‌گذرد، ماجرای پراسترس و ناراحت‌کننده‌اي اسـت. کنکور بـه‌خودی خود مرحله پراسترسی برای بچه‌هاست و تکرار سؤال‌هاي مربوط بـه آن، بـه‌ویژه در روز استراحت ودر مهمانی سؤال نابجایی اسـت.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

تمام شدن دوره دانشگاه و تحصیل دیگران هم مسئله‌اي نیست کـه در زندگی مـا تأثیری داشته باشد. پس یادتان باشد با سؤالاتی، چون روزی چندساعت درس میخوانی؟ لیسانست را کی میگیری؟ سال بعد هم در کنکور شرکت می کنی؟ چرا رشته‌ات را عوض نمیکنی؟ معدل لیسانست چند شد؟ چند واحد پاس کرده‌اي؟ یک لیسانس گرفتن چرا این‌قدر طول کشید؟ نمی خواهی برای فوق‌لیسانس اقدام کنی؟» دیگران را از خود دور نکنید.

 

درآمدت چقدر است؟

میزان حقوق و درآمد افراد چیزی نیست کـه مـا درباره‌اش ازآن‌ها سؤال بپرسیم و کنجکاوی کنیم. هیچ‌گاه درباره حقوق دریافتی فرد از او سؤال نکنید. این کـه از شخصی درباره حقوق دریافتی شخص دیگری هم سؤال کنید، بـه همان اندازه ناپسند و دور از ادب اسـت.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

حتی اگر شخص مقابل شـما با پرسیدن این سؤال مشکلی نداشته باشد، باز هم شـما حق ندارید از او این سؤال را بپرسید. اگر دوست‌تان حقوق کار قبلی‌اش رابه شـما گفته باشد شـما باز حق ندارید از حقوق کار جدیدش سؤال کنید. حتی اگر سایر مسائل جزئی زندگیتان رابا دوست یا اعضای خانواده‌تان در بین گذاشته‌اید و میزان درآمد خود رابه او گفته‌اید باز هم اجازه پرسیدن این سؤال را ندارید.

 

چقدر اجاره خانه می‌دهی؟

سعی نکنید درباره هزینه‌ها از طرف مقابل سؤال بپرسید؛ از هزینه‌اي کـه برای اجاره آپارتمان کرده تا هزینه مدرسه بچه ها، خرید فلان لباس یا فلان جواهر و یا هرچیز دیگری کـه نظرتان را جلب می کند. پرسیدن سؤالاتی مانند «چقدر برای اجاره هزینه می کنید؟» و «آیا این کفش را گران خریدید؟»، «پرده‌ها برایت چند درآمد؟» و از این دست سؤال‌ها را برای خود ممنوع کنید.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

فقط بـه‌خاطر داشته باشید کـه آن گونه سؤالات باعث می شوند مردم احساس ناخوشایند پیدا کنند. اگر واقعا در مورد آن محصول کنجکاو هستید، بـه‌ صورت آنلاین قیمت آنرا پیدا کنید. اگر کسی چنین سؤالی از شـما پرسید، بـه یاد داشته باشید کـه وادار نیستید بـه آن‌ها پاسخ دهید. خوب اسـت کـه در جواب بگویید: «مـن نمیخواهم دراین مورد صحبت کنم». یا فقط میتوانید با یک سؤال پاسخ دهید: «چرا؟»

 

سلیقه شخصی

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

این کـه مردم در خانه ودر حریم خصوصی‌شان موسیقی سنتی دوست دارند یا پاپ، دوست دارند جوراب قرمز رابا لباس مشکی بپوشند، غذای فرنگی دوست دارند یا ایرانی، همسرشان را چی صدا می کنند یا بچه‌شان را چندبار در هفته بـه پارک میبرند بـه مـا ربطی ندارد.

 

عشق و علاقه‌ مندی آدم‌ ها

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

این کـه چـه‌کسی با چـه‌کسی تناسب دارد یا ندارد، فلانی با کسی سن مادربزرگ یا پدربزرگش قصد ازدواج دارد، تحصیلاتش بـه درد چـه کسی میخورد یا نه، دنبال پول چـه کسی اسـت، در زندگی خصوصی‌شان دعوا دارند یا نه بـه مـا ربطی ندارد. این کـه حدس میزنید بین ۲ نفر احساسی بـه‌وجود آمده خیلی خوب اسـت کـه حواس تان بـه دیگران هست، اما نباید دراین خصوص با دیگران حرف بزنید و یا این کـه حدس‌تان را قضاوت کنید.

 

دوستان و آشنایان

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

در مورد دوستان، اقوام و آشنایان دیگران قضاوت نکنیم و کاری نکنیم کـه حرف دیگران و زندگی‌شان دغدغه و نقل محافل‌مان باشد. در میهمانی درباره دوستان و آشنایان میزبان/میهمان از او سؤال نکنیم؛ این کـه «خواهرت با نامزدش بـه کجا رسید؟ برادرت چرا خانه نمی خرد؟ فلان دوستات چرا پیش روان شناس نمی رود؟ فلانی کی بچه دار میشود؟ و…»

 

جراحی زیبایی

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

این هم از همان دست اظهارنظر‌ها درباره ظاهر آدم‌هاست. فرقی نمی کند شـما طرفدار جراحی زیبایی هستید یا نه، اما نه حق دارید دیگران را بابت عمل زیبایی کـه انجام داده‌اند سرزنش کنید و بـه رویشان بیاورید کـه بهتر یا بدتر شده‌اند و نه حق دارید کسیکه قصد جراحی زیبایی ندارد را سرزنش کنید و از او بپرسید کـه چرا اینکار را انجام نمی دهي و تـو خیلی بـه این جراحی نیاز داری.

 

خصوصیات اخلاقی آدم‌ ها

بهتر اسـت موقعیت ارتباط با آدم‌هایي کـه رفتارشان باعث ناراحتی مان میشود را محدود کنیم تا این کـه بخواهیم از اخلاق آن‌ها بـه‌طور مستقیم گلایه یا جلوی دیگران و پشت سرشان آن‌ها را نقد کنیم.

 


 

چه موارد مهم دیگری را باید رعایت کنیم؟

دیدوبازدید از اقوام و دوستان در عید از سنت‌هاي نیکوی ایرانی در نوروزبه حساب می آید. کـه دانستن آداب آن بـه دل‌نشین‌تر شدن این مراسم کمک می کند. خرید عید، سفره هفت‌سین، ماهی قرمز و سبزه، ارسال پیامک‌هاي شادباش و عیدی دادن و عیدی گرفتن و هم چنین دید و بازدیدهای خانواده‌ها و عزیزان ازجمله آیین‌هاي زیبای ایرانیان در ماه اول بهار اسـت.

 

اما ازآنجاکه هر کار آداب‌ورسوم مخصوص بـه خودرا دارد، دید و بازدید نیز از این امر مستثنا نبوده و برای ساختن لحظاتی خوب و بـه یادماندنی لازم اسـت کـه برخی اصول را رعایت کنیم.انعطاف‌پذیر باشیدچنانچه با دیدگاه‌هاي میزبان مخالف هستید و بـه نظرتان حرف‌هایش بی‌منطق بنظر می رسد آرامش خودرا حفظ کنید و بـه یک گپ خودمانی بسنده کنید تا از تبدیل میهمانی بـه میدان جنگ پیشگیري کنید.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

تمام سعی خودرا بکنید تا از فرصت بـه وجود آمده برای تازه کردن دیدارها و لذت بردن از مصاحبت هم دیگر استفاده کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر آدم‌هاي اطرافتان یک روز دیگر از زندگی‌شان را هم مثل روزهای قبل از دیدن شـما بگذرانند. سعی کنید خودتان را بازرسی کنید و این یکی دو ساعت را تنها بـه شاد بودن فکر کنید. دائماً موبایل بـه دست نباشید چرا کـه میتواند شمارا درنظر دیگران کسالت‌آور و آزاردهنده جلوه دهد.

 

قرار نیست در نیم ساعتی کـه مشغول دید و بازدید هستید، سرتان را درگوشی تلفن همراه یا تبلتتان فرو ببرید و غرق در دنیای بی‌مرز ارتباطات شوید.درنظر داشته باشید کـه پرسیدن رمز وای فای باعث میشود کـه دیگران از همان لحظه ورود در مورد شـما قضاوت ناخوشایندی کنند. بنابر این برای حفظ شأن خودتان هم کـه شده برای چند دقیقه، از دنیای مجازی فاصله بگیرید و با آدم‌هاي واقعی در جهان واقعی ارتباط برقرار کنید.

 

پیشنهاد می کنیم بجای این کـه وقت خودتان را در منزل با موبایل سر کنید با میزبان طرح یک مسافرت ریخته و دست جمعی بـه مسافرت بروید. در فضای مجازی سامانه هاي بسیار قوی مشغول بکار هستند کـه خیلی آسان می توانید در هر زمان از شبانه روز کـه تصمیم بـه مسافرت گرفتید محل سکونت خود رابه اسانی انتخاب کنید ودر کمترین زمان رزرو هتل خودرا انجام دهید.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

اگر در تهران بودید بـه اسانی بـه ده ها جاذبه طبیعی و تاریخی دسترسی دارید. اگر برای دیدن اقوام و خویشان خود بـه شهر تهران رفتید بجای این کـه در خانه باشید و دائم موبایل بـه دست این فرصت را غنیمت بشمارید چون تهران دارای ده ها جاذبه گردشگری طبیعی و تاریخی اسـت. اگر بخواهید فقط تعدادی از این جاذبه ها را ببنید روزها زمان لازم اسـت.

 

پس اگر در شهر تهران بـه میهمانی رفتید یکی از بهترین گزینه ها تهران گردی اسـت.از غم و غصه‌هایتان تعریف نکنید!بـه یاد داشته باشید کـه نباید غم و غصه‌تان رابا خودتان بـه میهمانی ببرید، پس قبل از خروج از خانه غصه‌هایتان را جا بگذارید. مهمانی جای خوبی برای طرح مسائل و مشکلات نیست، مسلماً میزبان هم مثل شـما مشکلات خاص خودش را دارد.

 

یادتان باشد کـه این دید و بازدیدها قرار اسـت فرصتی باشند برای شاد بودن. سؤال‌هاي بی‌جا ممنوع!کنجکاوی در زندگی دیگران را ترک کنید، بعضی‌ها عادت دارند درباره هر چیزی سؤال می کنند، پرسیدن سؤال‌هاي خصوصی نظیر قیمت اقلاً داخل منطق و یا هر موضوع بی‌ربط دیگر، کاری اسـت بسیار ناخوشایند. اصولاً مهمانی‌هاي عید بـه‌قدری جذاب اسـت کـه بـه‌اندازه کافی سوژه برای گپ زدن پیدا خواهید کرد.

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

مانند صحبت در رابطه با اکران‌هاي نوروزی فیلم‌ها، سفرهایی کـه رفته‌اید و پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا. همه ی اینها بشما فرصتی برای یک مکالمه چنددقیقه‌اي و شکستن سکوت بین دوطرفه ارمغان آورد. بنابر این بهمین موضوعات بسنده کنید و هرگز سؤالات خصوصی و شخصی مطرح نکنید و صاحب‌خانه را در عذاب قرار ندهید. نکته مهم دیگر آنکه بـه‌هیچ‌وجه در خانه میزبان بـه اتاق‌ها سرک نکشید.

 

هم چنین بچه‌ها را هم بـه اتاق‌هاي دیگر نفرستید، شاید اتاق میزبان نامرتب باشد و بدلیل ورود کسی بـه آن معذب شود.اکیداً توصیه داریم کـه از خودستایی بپرهیزیدگاها صحبت درباره موفقیت‌هاي فردی و اجتماعی میتواند از شـما چهره‌اي مغرور و منفور بسازد کـه با موفقیت‌هایش قصد تحقیر کردن دیگران را دارد.

 

منظورمان این اسـت کـه صحبت کردن در مورد املاک و مستغلاتی کـه بـه‌تازگی خریده‌اید یا سفرهایی کـه بـه‌تازگی رفته‌اید را برای زمان دیگری بگذارید.درازگویی نکنیدیکی از عادات بسیار آزاردهنده درباره دیدوبازدیدها آن اسـت کـه حتی بعد از خداحافظی نیز بـه رفتن رضایت نمی دهیم و گفت‌وگوی جدیدی را شروع کرده و یا ادامه همان بحث قبلی را دوباره ادامه میدهیم!

دید و بازدید نوروزی | بایدها و نبایدهای عید دیدنی

باور کنید این موضوع کـه مدت زیادی پشت درب خانه میزبان بـه مصاحبه ادامه دهیم هم میزبان و هم خودمان را خسته و کلافه خواهد کرد. بنابر این سعی کنید خداحافظی را کوتاه کرده و با خاطره‌اي خوش منزل میزبان را ترک کنید.در وهله اول رعایت حال میزبان را کنید مهمانی رفتن بـه هنگام امری بسیار مهم اسـت.

 

بنابر این هیچ‌گاه دیروقت بـه خانه میزبان نرفته و هم چنین زودهنگام بـه منزل کسی نروید. از طرف دیگر اگر بـه‌قصد دیدوبازدید بـه خانه کسی میروید، زیاد ننشسته و ترجیحاً از یک ساعت بیشتر نشود. مطمئن باشید کـه با رعایت این موارد لحظات لذتبخشی رابا میزبان سپری خواهید کرد.اگر چند روز قبل از مسافرت برنامه ریزی سفر خوبی داشته باشید دیگر دچار مسائل بالا نخواهید شد.