پارس ناز پورتال

ذهن انسان و اسرار عجیب و غریب

ذهن انسان و اسرار عجیب و غریب

ذهن انسان و اسرار عجیب و غریب 

ذهن انسان عادات و عکس العمل های عجیب بسیاری دارد که تعجب پزشکان را هم برانگیخته است,خلاصه اینکه ذهن چیز عجیبی است. با وجود تمام پیشرفت‌های علمی، برخی اسرار مربوط به ذهن همچنان ناشناخته و مرموزند. اگر از ده نفر این سوال را بپرسید كه «رویا چیست؟»

 

احتمالا ده جواب متفاوت خواهید شنید. دانشمندان هنوز هم پی به ماهیت آن نبرده‌اند و در پی حل این معمای بزرگ هستند. یك احتمال، تمرین مغز از طریق پیوندهای بین سلول‌های مغزی است.

 

یك نظریه دیگر این است كه مردم در واقع خواب‌ها و رویاهایی را می‌بینند كه در طول روز كمتر به آنها می‌پردازند و اهمیت می‌دهند. به طور كلی دانشمندان در مورد خواب و رویا روی یك مساله توافق نظر دارند و آن اینكه همگی قبول دارند خواب و رویا وقتی پیش می‌آید كه فرد در عمیق‌ترین بخش خواب خود باشد كه اصطلاحا آن را «حركت سریع چشم یا REM» می‌نامند.

 

خواب با هشیاری

كِرم میوه این كار را انجام می‌دهد؛ ببر هم همینطور؛ اما به نظر نمی‌رسد انسان‌ها در این زمینه چندان موفقیتی داشته باشند.

 

ما از زمانی حرف می‌زنیم كه چشم‌ها بسته است و بیش از یك چهارم عمر هر انسان در آن حالت می‌گذرد. همه می‌دانیم كه خواب برای بقای انسان و سایر پستانداران امری حیاتی است و بی‌خوابی‌های شدید تعادل روحی و اخلاقی را برهم می‌زند، ایجاد توهم می‌كند و در برخی مواقع حاد حتی به مرگ منجر می‌شود.

 

خواب دو مرحله دارد: مرحله‌ای كه در آن چشم‌ها حركتی ندارند (NREM) و مرحله‌ای كه چشم‌ها حركات تند و سریعی دارند (REM). در مرحله NREM، مغز دو نوع فعالیت متابولیكی دارد و در مرحله REM بسیار فعال است. برخی از دانشمندان معتقدند كه مرحله NREM به منزله زنگ تفریح و استراحت جسم است.

 

به عبارتی، در این مرحله، جسم انرژی ذخیره می‌كند (مثل رفتن به خواب زمستانی) و در مرحله REM، حافظه سازماندهی می‌شود، اما نمی‌توان به جرات گفت كه این نظریه درست است؛ زیرا خواب‌هایی را كه در مرحله REM اتفاق می‌افتند، نمی‌توان همواره به حافظه ربط داد.

 

شبح عضو

تقریبا 80 درصد از افرادی كه یكی از اعضای بدن خود را از دست داده‌اند، گاهی اوقات احساس می‌كنند كه عضو از دست رفته‌شان دچار خارش، داغی، فشار و درد می‌شود. این حالت را «شبح عضو» می‌گویند؛  یعنی نوعی احساس كه گویی عضو از دست رفته، هنوز سرجایش است!

 

برخی دانشمندان در توضیح علت آن می‌گویند: اعصاب آن عضو از دست رفته، ارتباطات جدیدی را با نخاع ایجاد می‌كند و همچنان به مغز پیام‌هایی را می‌فرستد؛ گویی هنوز آن عضو همانجا است.

 

طبق یك نظریه دیگر: مغز همانند یك سخت‌افزار پر از سیم‌های مختلف است كه با جسم در حالتی كامل و بدون نقص ارتباط برقرار می‌كند؛ به این معنی كه یك طرح اولیه از جسم ما دارد كه در آن همه‌چیز كاملا با هم مرتبط است و عملكرد مغز بر مبنای همان طرح اولیه است.

 

تنظیم ساعت بدن

 براساس بخش هیپوتالاموس مغز، یا همان ساعت بیولوژیكی بدن، برنامه‌های جسمی نوعی ریتم 24 ساعته را دنبال می‌كنند. تاثیر این ریتم 24 ساعتی یا برنامه شبانه‌روزی، روی زمان به خواب رفتن و از خواب بیدار شدن كاملا مشخص است. اما این ساعت بیولوژیكی بدن روی گوارش، دمای بدن، فشار خون و تولید هورمون‌ها نیز اثر می‌گذارد.

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه شدت و افزایش نور می‌تواند این ساعت را از طریق تنظیم هورمون «ملاتونین» به جلو یا عقب ببرد.