پارس ناز پورتال

ذوب آهن قهرمان جام حذفی 95 شد

ذوب آهن قهرمان جام حذفی 95 شد

ذوب آهن قهرمان جام حذفی 95 شد

ذوب آهن با شکست 5 بر 4 استقلال در ضربات پنالتی موفق شد برای دومین بار قهرمان جام حذفی لیگ ایران شود.

 

ذوب‌آهن در نیمه اول به هدف خود که رسیدن به گل بود دست یافت و با وجود دریافت گل در دقیقه 56 توانست به تاکتیک مد نظر یحیی گل‌محمدی که کشاندن بازی به ضربات پنالتی است برسد و بتواند در آن با برتری 5 بر 4 برای دومین سال پیاپی قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شود.

 

فینال جام حذفی فوتبال ایران؛ فصل 95-94
استادیوم: نفت و گاز خرمشهر/ تماشاگر: 15 هزار نفر
داور: علیرضا فغانی؛ کمک‌ها: سجاد طوری و حسن ظهیری و جواد شرفی / ناظر داوری: مسعود عنایت

 

استقلال تهران

سید مهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده، هرائر مگویان، میلاد فخرالدینی، میثم مجیدی، محمدرضا خرسندنیا(54- عادل شیحی)، امید ابراهیمی، فرشید اسماعیلی(107- آرش برهانی)، یعقوب کریمی، جابر انصاری و بهنام برزای(73- علیرضا رمضانی)
سرمربی: پرویز مظلومی

 

ذوب‌ آهن

رشید مظاهری، هادی محمدی، وحید محمدزاده، علی حمام، ولید اسماعیل، مهدی مهدی‌پور، قاسم حدادی‌فر، دانیال اسماعیلی‌فر(83- محمدرضا عباسی)، مرتضی تبریزی(21- سید محمدرضا حسینی)، مهدی رجب‌زاده و کاوه رضایی(101- مسعود حسن زاده)
سرمربی: یحیی گل‌محمدی

 

اخطار

میثم مجیدی(30) – علیرضا رمضانی(117) از استقلال

رسید مظاهری(33) – قاسم حدادی‌فر (55) – سید محمدرضا حسینی(87) – علی حمام(99) – ولید اسماعیل(117) از ذوب‌آهن

 

شرح گل ها

استقلال 0- ذوب‌آهن 1(دقیقه 20: گل به خودی رحمتی): اسماعیلی‌فر با حرکت در عرض از سمت راست زمین به پشت محوطه جریمه آمد که شوت پای چپ و پر قدرت او پس از برخورد به پای عمران‌زاده و تیرک عمودی دروازه استقلال به دستان رحمتی برخورد کرد و تبدیل به گل شد.

 

استقلال 1- ذوب‌آهن 1(دقیقه 56: امید ابراهیمی): پنالتی که یعقوب کریمی به دست آورده بود را امید ابراهیمی با ضربه زمینی به سمت چپ دروازه از زیر دستان مظاهری عبور داد و تبدیل به گل تساوی برای استقلال کرد.

 

شرح نیمه اول

استقلال در دقایق ابتدایی توپ و میدان را در اختیار گرفت اما به مرور زمان شاگردان گل‌محمدی نبض بازی را در دست گرفتند و پس از یک شوت ناموفق و البته خطرناک اسماعیلی‌فر، در دقیقه 20 توانستند توسط همین بازیکن و البته کمک عمران‌زاده، تیرک دروازه و دستان رحمتی به گل اول برسند.

 

پس از این گل ذوب‌آهن عقب کشید و برای حفظ گلش دفاع می‌کرد که حملات استقلال نیز بی‌حاصل بود.پس از 15 دقیقه زیر فشار بودن ذوبی‌ها، آنها روی ارسال از جناحین و ضربه آکروباتیک تماشایی رضایی در حال رسیدن به گل دوم بودند

 

که مجیدی ناجی استقلال و رحمتی شد ولی بعد از این موقعیت باز هم تیم مظلومی برای گلزنی به آب و آتش زد اما توپ‌های آنها با وجود برخورد به تیرک و رفتن به کنج دروازه گلی در پی نداشت تا اصفهانی‌ها با پیروزی یک بر صفر راهی رختکن شوند.

 

شرح نیمه دوم

با شروع نیمه دوم استقلال به تلاشش برای رسیدن به گلزنی ادامه داد و پس از چند موقعیت جدی توانست روی زیرکی یعقوب کریمی به پنالتی و توسط امید ابراهیمی در دقیقه 56 به گل تساوی دست یابد. بعد از گل استقلال دو تیم میل به گلزنی نداشتند و با حفظ توپ در میانه زمین اجازه نمی‌دادند تیم حریف به گل دوم برسد.

 

گل‌محمدی که دو تعویض اجباری در این مسابقه داشته گویا سعی دارد هر طور شده بازی را به ضربات پنالتی بکشاند و بازیکنان استقلال هم از تب و تاب پیش از گلزنی افتادند و فقط دو شوت به سمت دروازه ذوب‌آهن داشتند که بدون خطر بود. با تساوی یک بر یک دو تیم در 90 دقیقه بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد.

 

شرح ضربات پنالتی

استقلال 2- ذوب‌آهن 1(میثم مجیدی): اولین پنالتی استقلال را مجیدی بر خلاف جهت مظاهری به سمت چپ دروازه زد که تبدیل به گل شد.

 

استقلال 2- ذوب‌آهن 2(مهدی رجب‌زاده): کاپیتان ذوب‌آهن نخستین پنالتی تیمش را به گل تبدیل کرد. ضربه او پس از برخورد به تیرک عمودی سمت راست دروازه به گل رفت.

 

استقلال 3- ذوب‌آهن 2(هرائر مگویان): مدافع ارمنی استقلال به زیبایی و زدن ضربه به سمت راست دروازه استقلال از زیر دستان مظاهری توپ را وارد دروازه کرد.

 

استقلال 3- ذوب‌آهن 3(مهدی مهدی‌پور): این هافبک جوان برخلاف جهت رحمتی دومین پنالتی ذوب را تبدیل به گل کرد.

 

استقلال 4- ذوب‌آهن 3(امید ابراهیمی): مظاهری به سمت راست دروازه رفت اما ضربه ابراهیمی برخلاف جهت او گل شد.

 

استقلال 4- ذوب‌آهن 4(مسعود حسن‌زاده): مهاجم ذوب‌آهن به زیبایی هرچه تمامتر توپ را به کنج دروازه استقلال کوبید.

 

استقلال 4- ذوب‌آهن 4(علیرضا رمضانی): دروخیز رمضانی و شوت رمضانی به سمت چپ دروازه را مظاهری با شیرجه بلند و موفق مهار کرد.

 

استقلال 4- ذوب‌آهن 5(سید محمدرضا حسینی): ضربه پنالتی حسینی به وسط دروازه استقلال رفت و ذوب‌آهن را یک گل پیش انداخت.

 

استقلال 5- ذوب‌آهن 5(یعقوب کریمی): پنجمین پنالتی استقلال را یعقوب کریمی به وسط دروازه زد و تبدیل به گل کرد.

 

استقلال 5- ذوب‌آهن 6(هادی محمدی): مدافع جوان ذوب‌آهن برخلاف جهت رحمتی توپ را به سمت چپ دروازه زد تا تیم یحیی گل‌محمدی قهرمان جام حذفی ایران شود.

 

اتفاق ویژه

ذوب‌آهن موفق شد برای دومین سال پیاپی و چهارمین مرتبه قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شود که نیمی از آنها را مدیون یحیی گل‌محمدی است.

 

بهترین بازیکن

با وجود نمایش خوب هرائر مگویان در استقلال و قاسم حدادی‌فر در ذوب‌آهن اما رشید مظاهری با دو سیو فوق‌العاده و گرفتن یک ضربه پنالتی قهرمانی را به اردوی اصفهانی‌ها آورد و بهترین نمایش را در بین بازیکنان فینال جام حذفی داشت.

 

لحظات حساس

دقیقه 3: توپ برگشتی انصاری به برزای رسید که این بازیکن با تنگ کردن زاویه خود ضربه بی‌حاصلی به سمت دروازه ذوب‌آهن زد.

 

دقیقه 8: اسماعیلی‌فر پشت محوطه جریمه صاحب توپ شد که با چرخش زیبا شوت‌زنی کرد که ضربه او با فاصله کمی از کنار تیرک عمودی دروازه استقلال به بیرون رفت.

 

دقیقه 9: پاس در عمق مهدی‌پور و ضربه تبریزی با برخورد به پای عمران‌زاده تبدیل به کرنر شد.دقیقه 26: سانتر ابراهیمی و ضربه سر مگویان با فاصله از بالای دروازه ذوب‌آهن عبور کرد.

 

دقیقه 29: شوت اسماعیلی در میانه راه به انصاری رسید اما ضربه فنی این بازیکن در موقعیتی مناسب راهی به دروازه ذوب‌آهن پیدا نکرد.

 

دقیقه 32: سانتر فخرالدینی و ضربه سر عمران‌زاده به تیرک عمودی دروازه ذوب‌آهن برخورد کرد.

دقیقه 32: ارسال اسماعیلی با ضربه سر مگویان به اوت رفت.

 

دقیقه 37: سانتر رجب‌زاده را حسینی روی تیرک دو با ضربه سر به کاوه رضایی رساند که او با ضربه آکروباتیک تماشایی قصد باز کردن دروازه استقلال را داشت اما میثم مجیدی با دخالت به موقع توپ را دور کرد.

 

دقیقه 2+45: ضربه آزاد دقیق امید ابراهیمی از فاصله حدود 30 متر به شکل تماشایی به کنج دروازه ذوب‌آهن رفت اما مظاهری با واکنش عالی با دو دست توپ را بیرون کشید.

دقیقه 3+45: سانتر یعقوب کریمی را عمران‌زاده با ضربه سر زد که توپ پس از برخورد به محمدی دفع شد.

 

دقیقه 48: ارسال انصاری از روی کرنر را مجیدی با ضربه سر زد که توپ با فاصله زیادی راهی اوت شد.

 

دقیقه 54: سانتر مجیدی از جناح چپ را هادی محمدی پیش از رسیدن به جابر انصاری تبدیل به کرنر کرد.

 

دقیقه 61: ضربه آزاد رجب‌زاده از میانه زمین به شکل سانتر به محوطه جریمه آمد اما رضایی نتوانست از این موقعیت بهره لازم را ببرد و ضربه سر او به اوت رفت.

 

دقیقه 68: شوت روی پای ابراهیمی از فاصله 30 متری با اختلاف زیادی به اوت رفت.

 

دقیقه 76: سانتر حسینی از سمت چپ زمین را محمدی با سر به علی حمام رساند که این مدافع پیش تاخته درازکش توپ را به اوت زد.

 

دقیقه 90: شوت مگویان از فاصله دو بی‌حاصل به اوت رفت.

 

دقیقه 92: دفع ناقص مظاهری، جابر انصاری را سمت راست محوطه جریمه صاحب توپ کرد که ارسال این بازیکن پیش از رسیدن به شیحی توسط محمدی درو شد.

 

دقیقه 1+120: سانتر تماشایی ابراهیمی به مقابل دروازه ذوب‌آهن را برهانی به شکل بدی با ضربه سر به اوت زد.

 

در حاشیه

* بازار سیاه بلیت حسابی داغ است تا جایی که بلیت این بازی در حدود 50 هزارتومان به فروش می‌رسد.

 

* با توجه به تازه تاسیس بودن استادیوم نفت و گاز جایگاهی برای خبرنگاران تبعیه نشده است و این موضوع پوشش خبری این بازی را کمی سخت کرده است.

 

* در حال حاضر حدود 10 هزار هوادار در ورزشگاه نفت و گاز هستند و با توجه به شلوغی جاده‌های ورودی به استادیوم احتمالا تا دقایق دیگر این استادیوم پر خواهد شد.

 

* نکته جالب این است که عده‌ای از تماشاگران استقلال با پرچم‌های برزیل که نماد صنعت نفت آبادان است در استادیوم حضور دارند که این موضوع فضای جالبی را در استادیوم به وجود آورده است.

 

* کمیته‌ای که مسابقه جام‌حذفی را برگزار می‌کند از ورزشکاران آبادان و خرمشهر استفاده کرده است و آنها حرکات نمایش را برای تماشاگران انجام می‌دهند.

 

* حدود 1000 تماشاگران ذوب‌آهن و البته پرسپولیس در استادیوم حضور دارند و علیه استقلالی‌ها شعار می‌دهند.

 

* سجاد شهباززاده مهاجم استقلال که از بازی با ذوب آهن محروم شده است، دقایقی پیش با تشویق شدید هواداران استقلال وارد استادیوم نفت و گاز شد.

 

* هنگامی که یحیی گل محمدی وارد چمن استادیوم نفت و گاز شد تماشاگران استقلال علیه او شعار دادند اما حدود 1000 تماشاگر پرسپولیسی به شدت او را تشویق کردند.

 

* امیرحسین صادقی مدافع سابق استقلال برای فینال جام حذفی دقایقی پیش وارد استادیوم نفت و گاز خرمشهر شد. او به همراه محسن کریمی، سجاد شهباززاده و میلاد شعبانلو بازی را تماشا می‌کند.

 

* با تصمیم کمیته برگزاری مسابقات 20 درصد استادیوم خرمشهر به تماشاگران ذوب آهن اختصاص داده شده است. همچنین طبق گفته محمدرضا ساکت بلیت فروشی کمتر از حد مجاز ورزشگاه انجام شده تا مشکلی برای هواداران پیش نیاید.

 

* بازی با یک دقیقه تاخیر آغاز شد.

 

* ذوب‌آهن با پیراهن‌های جدیدی که روی آن طرح راه راه سفید و سبز رنگ است و تبلیغ جدیدی دارد بازی می‌کند.

 

* در دقیقه 13 شوت تبریزی در محطوطه جریمه به دست عمران‌زاده برخورد کرد و صحنه مشکوک به پنالتی رخ داد اما فغانی اعتقادی به خطای هند نداشت.

 

* مرتضی تبریزی به دلیل مصدومیت در دقیقه 18 از زمین بیرون رفت ولی ذوب‌آهن در زمان 10 نفره بودن توانست گل اول را به ثمر رساند.

 

* سه دقیقه وقت اضافه برای نیمه اول منظور شد.

 

* نیمه دوم با تاخیر دو دقیقه‌ای آغاز شد.

 

* سوت‌های فغانی به سود استقلال با اعتراض گل‌محمدی همراه بود.

 

* یکی از تماشاگران استقلال در جریانب ازی با مشکل قلبی روبرو شد که سریعا با آمبولانس یه بیمارستان منتقل شد.

 

* چهار دقیقه وقت اضافه برای نیمه دوم گرفته شد.

 

* در دقیقه 118 خطا و حرکت ناشایست ولید اسماعیل روی علیرضا رمضانی موجب درگیری فیزیکی بازیکنان شد.

 

* نیمه دوم وقت اضافه 2 دقیقه تلف شده داشت.

 

منبع:ورزش سه