پارس ناز پورتال

رابطه بیماری التهاب معده و افسردگی

رابطه بیماری التهاب معده و افسردگی

ارتباط مریضی التهاب معده و افسردگی

افسردگی از آن چیزی که جامعه درمورد آن فکر می کند می تواند مضرتر باشد، مریضی هاي روحی می توانند سلامت دیگر اعضای بدن را تحت تاثیر قرار دهند. حتما تاکنون در مورد ارتباط بین معده و مغز مطالبی شنیده‌اید. پزشکان و متخصصین تغذیه هر دو از این مساله حمایت میکنند. اما یک مطلب اخیر بیان کرده که در واقع التهاب معده ریشه افسردگی دارد و تمامی روش‌هاي فعلی علم پزشکی برای درمان این مریضی نادرست هست.

 

پزشک Kelly Broga- متخصص روانشناسی سلامت زنان نیویورک و نویسنده مطلب تازه منتشر شده «ذهن شما «a mind of your own» » می گوید: «هیچ مطالعه معتبری اثبات نکرده که افسردگی به دلیل اختلالات شیمیایی در مغز ایجاد میشود. علم به ما نشان میدهد که افسردگی عمدتا یک فرایند التهابی هست، مثل مریضی‌هاي مزمنی همچون چاقی، مریضی قلبی، سرطان و دیابت «به عبارت دیگر منشاء آن عصبی نیست».

 

او معتقد هست قوی‌ترین راه‌ها به مغز از معده عبور می کنند، بنابراین درمان افسردگی با داروهای ضدافسردگی که فقط روی مغز تاثیر می گذراند، همانند این هست که قرص استامیتوفن را با یک لیوان آب روی پای خود بریزید!چیزی که این مساله را پیچیده‌تر میکند، مساله نشت از روده هست که پزشک بروگان آن را یکی از «بدترین تهدیدهای بیولوژیکی» می خواند.

 

او توضیح می دهد: «وقتی روده شما نشت میکند، مقادیری از LPS «لیپوپلی‌ساکاریدها، اندوتوکسین‌هایي که روی غشای خارجی باکتری‌هاي گرم منفی مثل E.coli یافت میشود» وارد خون شده و میتوانند از سطح خونی مغزی عبور کنند که متعاقبا منجر به التهاب مغز شما ‌می شود.» چیزی که وی، آن را به افسردگی ارتباط می دهد.

 

به دلیل همه ي این مسایل «و بدلیل این که او شاهد مستقیم عدم تاثیر داروهای ضدافسردگی روی بیمارانش بوده هست»، پزشک بروگان سخت معتقد هست که تغییر سبک زندگی در درمان افسردگی به‌طور قابل ملاحظه‌اي موثرتر از دارو هست.او می گوید: «در روانپزشکی ما همۀ وقت} اقدام به بازرسی علامت‌ها میکنیم، اما با این روش، ما فرصت دستیابی را به دلیل بالقوه برگشت‌پذیری که منجر به افسردگی بیمار شده، از دست خواهیم داد.»

 

پزشک بروگان اظهار داشت که خوشبختانه التهاب روده می تواند با بعضی رژیم‌هاي خوراکی ساده و تغییر سبک زندگی برطرف شود، که تمامی آن ها مطمئنا سودمند خواهند بود، چه فرد به افسردگی دچار باشد یا خیر.

 

7 مورد کلیدی
در ادامه 7 موردی راکه پزشک بروگان معتقد هست، شما می‌بایست انجام دهید تا از التهاب روده بکاهید و در حقیقت سلامت ذهنی خود را ارتقا بخشید، می خوانید.

 

از مصرف غذا هاي آماده پرهیز کنید
دستکاری‌هایي که در فرایند آماده‌سازی این غذاها صورت میگیرد، منجر به ورود موادی به بدن می شود که برای سیستم ایمنی قابل شناسایی نیستند. این مساله باعث ایجاد التهاب در بدن می شود. اگر شما از مصرف این غذاها دست بکشید، عملکرد مغزی شما بهبود پیدا خواهد کرد.

 

لبنیات، گلوتن و شکر را از رژیم خوراکی خود حذف کنید
ما می دانیم لبنیات منجر به بروز آکنه می شود، گلوتن میتواند مشکلات زیادی را برای سلامت ایجاد کند و شکر نیز عوارض خودش را دارد. اما ممکن هست مساله فراتر از این‌ها باشد. پزشک بروگان این سه را «سه بلیط بزرگ» می خواند که منجر به ایجاد التهاب و افسردگی میشوند.

 

مقدار زیادی چربی طبیعی میل کنید
تکرار می کنیم: چربی برای شما بد نیست! پزشک بروگان تاکید میکند که در واقع امگا-3ها و امگا-6ها برای عملکرد مغز و سیستیم ایمنی ضروری میباشند.

 

پروبیوتیک‌ها و غذا هاي مخمری را به رژیم خوراکی خود اضافه کنید
پزشک بروگان می گوید: «کار کردن با میلیاردها باکتری که در مجرای گوارش ما ساکن میباشند و هضم غذا را تنظیم میکنند اهمیت دارد.» او اضافه میکند که پروبیوتیک‌ها و غذا هاي تخمیر شده، باکتری‌هاي مفید گوارشی راکه سیستم ایمنی و نوروترنسمیترهای مغزی را تنظیم میکنند، افزایش میدهند.

 

مرتبا به تفکر بپردازید
 به گزارش پارس ناز اطلاعات نشان میدهد که تفکر کردن بیان ژن‌هاي ضدالتهابی را تحریک کرده و به پایدار کردن قندخون کمک میکند، علاوه براین به مغز شما آرامش می‌بخشد. لذا بروگان تفکر هرروز را پیشنهاد می کند.

 

خواب کافی داشته باشید
طبق اظهارات پزشک بروگان، مطالعات نشان می دهند که کم‌خوابی منجر به ایجاد التهاب در طول روز می شود. او تاکید می کند که ترجیحا پیش از نیمه شب به رختخواب بروید تا خواب کافی داشته باشید.

 

حداقل سه بار در هفته ورزش کنید
پزشک بروگان معتقد هست ورزش یک ضدافسردگی طبیعی هست. یکی از فواید بی‌شمار آن تحریک مثبت میتوکندری‌هاست که با سلامت مغز ارتباط مستقیم دارند.