پارس ناز پورتال

رابطه بین پاییز و دردهای معده و درمان آن

رابطه بین پاییز و دردهای معده و درمان آن

رابطه بین پاییز و دردهای معده و درمان آن 

درد معده در فصل پاییز بیشتر خواهد شد و این به علت تغییرات آب و هوایی خواهد بود که امروز به درمان این درد خواهیم پرداخت. پاييز كه از راه مي‌رسد خنكي هوا كار دست انسانها مي‌دهد. به گفته قديمي‌ها هواي پاييز سارق هست و دركمين آدم ها نشسته تا سلامتي‌اش را بگيرد و وی را سرما بدهد.

 

اما در فصل برگ‌ريزان، فقط بيماري سرماخوردگي نيست كه سراغمان مي‌آيد. شايد باوركردنش سخت باشد اما برخي از متخصصان گوارش معتقدند كه بين فصل پاييز و شيوع زخم معده و زخم اثني‌عشر ارتباط‌ای وجود دارد.بارها نام بيماري زخم معده يا زخم اثني‌عشر به گوشتان خورده و حتماً با افرادي روبه‌رو شده‌ايد كه از اين بيماري‌ها رنج مي‌برند.

 

زخم معده یا اولسر پپتیک به معنی نوعی صدمه خوش‌خیم هست به مخاط و زیرمخاط دستگاه گوارش.معمولاً بین ترشح اسید معده و این صدمه ارتباط وجود دارد ولی امروزه عامل اصلی این زخم‌ها را وجود و تکثیر باکتری هلیکوباکتر پیلوری می دانند که از راه‌های گوناگونی ـ از جمله صدمه به لایه‌ی محافظ مخاط معده ـ موجب ایجاد زخم معده میشود.

 

خيلي‌ها زخم معده را با زخم اثني‌عشر اشتباه مي‌گيرند. تفاوت‌هایي میان زخم معده و زخم اثنی عشر هست. در واقع زخم معده با خوردن غذا تشدید می شود و همراه با سوء تغذیه، تهوع و کاهش وزن هست.در حالیکه زخم‌های دوازدهه ـ يا همان اثني‌عشر ـ با خوردن غذا بهبود می یابد، البته حدود دو تا سه ساعت بعد، درد مجددا عود مي‌كند.

 

حتي اين دو زخم براي خود علائم و درماني جداگانه دارند. علائم زخم معده شامل درد ناحیه‌ی فوقانی شکم «اپی گاستر» و سوزش سردل، سوء تغذیه، و وجود خون در مدفوع هست.زخم‌های دوازدهه شایع‌تر بوده و اغلب بیمارانی که زخم نشانه‌دار دارند، مبتلا به این نوع زخم میباشند. در حالیکه مجروح که در معده ایجاد می شود کمتر نشانه داده و بیشتر دچار بدخیمی و سرطان می شود.

 

بهتر هست بدانيد كه زخم معده واژه‌ای عمومی برای زخم‌های به وجود آمده در معده و بخش ابتدایی روده هست که به آن زخم معده گفته می شود و احتمالا بهتر باشد كه زخم‌های معده‌ای ـ روده‌ای یا زخم پپتیک ناميده شود.علائم زخم معده بی درنگ پس از صرف غذا به شکل درد، تهوع، استفراغ و تغییر اشتها بروز مي‌كند؛ در حالیکه درد در زخم اثنی‌عشر چند ساعت پس از مصرف غذا به وجود می آید.

 

رژیم مخصوص زخم معده و اثنی عشر شامل پوره‌ی مخصوص، سوپ و مصرف میوه‌ها به صورت کمپوت و مصرف موز هست.
بیشتر افراد مبتلا به زخم دوازدهه بین ساعات دوازده شب تا سه‌ی صبح، از شدت درد بیدار میشوند. زخم معده با سرعت کمتری از زخم اثنی عشر التیام می یابد، بیشتر احتمال بدخیمی دارد و اغلب همراه با التهاب معده «گاستریت» هست.

 

بیشتر زخم‌ها کوچک میباشند. پراکندگی زخم‌های پپتیک، معمولاً در ابتدای معده هست.عوارض خطرناک زخم پپتیک شامل حفره شدن دوازدهه، خونریزی گوارشی، حفره شدن معده و راه یافتن اسید و ترشحات به حفره‌ی صفاق، انسداد گوارشی و بروز بدخیمی «سرطان معده» در بافت زخم هست.

 

متخصصان و حتي فعالان طب سنتي معتقدند كه با نخست فصل پاييز اين رنج ها سراغ انسان‌ مي‌آيند. بدون شك زخم معده يا زخم اثني‌عشر از مریضی‌هايی هست كه در فصل پاييز ديده مي‌شود.ارتباط بين فصل پاييز و درد معده تقريبا مسئله‌ا‌ی اثبات شده هست و حاكي از آن هست كه شيوع و بروز زخم‌های معده

 

و اثني‌عشر در فصل‌های بهار و پاييز بيشتر از زمستان و تابستان هست.اما اين‌كه علت اصلي بروز و شيوع اين بيماري‌ها در اين فصل چيست مسئله‌ی صددر صد اثبات شده‌ای نمي‌تواند باشد.