پارس ناز پورتال

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

مجموعه : حذف شده است
رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

 

امروز درمورد رابطه جنسی در دوران بارداری صحبت می کنیم و نکات، توصیه هاي مهم و همچنین فواید داشتن رابطه جنسی در زمان بارداری را بررسی می کنیم. در سه ماه اولیه بارداری همه ی چیز معمولی اسـت و مشکلات آنچنانی وجود ندارد، اما از ماه چهارم بـه بعد کم کم نگرانی ها شروع می شود و حتماً باید در مورد آن مشورت کرد یا اطلاعات مفید کسب کرد، در ادامه با پارس ناز همراه باشید.

 

وقتی باردار هستید می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید؟

 

بجز چند مورد استثنا، بطور کلی توصیه شده اسـت کـه درست مانند پیش از بارداری‌تان بـه فعالیت‌هاي جنسی خود ادامه دهید. یعنی از همان شروع بارداری تا ماههای آخر میتوانید بـه رابطه جنسی خود ادامه دهید. اما شکم در حال بزرگ شدن‌تان مطمئنا باعث می شود در بعضی از پوزیشن‌ها آسان نباشید، بنابر این لازم اسـت پوزیشن‌هاي مربوط بـه این دوره را امتحان کنید تا ببینید با کدام‌شان آسان‌ترید.

 

رابطه جنسی در دوران بارداری

شـما تنها کسی نیستید کـه این سوال را می پرسید؛ این سوال در فهرست بیشترین سوالات مطرح شده در مورد بارداری قرار دارد. رابطه جنسی در دوران بارداری هیچ مشکلی ایجاد نمیکند مگر این کـه دکتر‌تان توصیه دیگری کرده باشد. بـه ندرت پیش می آید کـه دکتر‌، رابطه جنسی حین بارداری را منع کند اما تحت شرایط خاصی ممکن اسـت رابطه جنسی عوارضی داشته باشد.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

این عوارض شامل جفت سرراهی «وقتی کـه جفت تا حدودی یا کاملا دهانه رحم را پوشانده»، سابقه‌ي زایمان زودرس یا نارسایی و ضعف دهانه رحم «وقتی کـه دهانه رحم نمیتواند طی بارداری بسته بماند» می شود. بطور کلی، هیچ پوزیشنی در رابطه جنسی خطرناک نیست، مخصوصا در ماههای اول بارداری اما پزشکان توصیه میکنند:

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

از هفته‌ي بیستم بـه بعد، باید از پوزیشن‌هایي کـه صاف بـه پشت دراز می کشید خودداری کنید، زیرا جنین‌تان بزرگتر و سنگین‌تر شده و وقتی بـه پشت دراز می کشید بـه آئورت‌تان «سرخرگ اصلی» فشار وارد میشود کـه می تواند جریان خون بـه سمت جفت را مختل کند. در عوض می توانید پوزیشن قاشقی را امتحان کنید.

 

آیا رابطه جنسی حین بارداری فوایدی هم دارد؟

درست مانند زمانی کـه باردار نبودید، رابطه جنسی در دوران بارداری نیز فوایدی برای‌‌تان دارد. اوکسی توسین کـه هورمون عشق نام دارد، وقتی کـه بـه ارگاسم می رسید ترشح میشود و این اتفاق، اثرات مثبتی روی شـما و جنین‌تان دارد. حس خوشایند امنیت و عشقی کـه حین رابطه جنسی با همسرتان بشما دست میدهد میتواند تاثیرغیر مستقیم خوشایندی از آرامش روی جنینی کـه در رحم دارید بگذارد.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

رسیدن بـه ارگاسم، عضلات کف لگن‌تان را نیز تقویت میکند و این اتفاق نیز برای بازیابی بدن‌تان بعد از زایمان مفید اسـت. اگر در پایان دوره‌ي بارداری‌تان هستید و می خواهید زایمان را شروع کنید، ارگاسم «همراه با پروستاگلاندین موجود در اسپرم» میتواند انقباضات رحمی را افزایش دهد «اگر نزدیک بـه زمان زایمان باشد». وقتی زن باردار در آستانه‌ي زایمان اسـت، دهانه‌ي رحمش شروع بـه نرم شدن و باز شدن میکند.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

ودر همین حال پروستاگلاندین موجود در اسپرم می تواند بـه جلو بردن این پروسه کمک کند. اما در بارداری‌هاي سالم و بدون مشکل، پروستاگلاندین باعث شروع زودهنگام پروسه‌ي زایمان نمی شود. ضمنا رابطه جنسی در دوران بارداری فرصتی اسـت برای ارتباط عمیق‌تر با همسرتان. شـما وادار نیستید طی بارداری رابطه جنسی برقرار کنید، مگر این کـه خودتان هم بخواهید.

 

میل جنسی شما طی بارداری

واضح اسـت کـه هر زنی با زن دیگر فرق می کند بنابر این هر بارداری نیز با بارداری دیگر متفاوت اسـت. بعضی از خانم ها ممکن اسـت متوجه تغییراتی در میل جنسی‌شان طی بارداری شوند. اگر در سه ماهه اول بارداری‌تان ویار صبحگاهی دارید، پس ممکن اسـت مثل زمان پیش از بارداری تمایل بـه رابطه جنسی نداشته باشید. اما با ورود بـه سه ماهه دوم بارداری، میل جنسی‌تان نیز تا حدود زیادی برخواهد گشت.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

حجم خون نیز طی بارداری در بدن‌تان بالاست کـه باعث می شود جریان خون بـه سمت اندامهای تناسلی‌تان درست مانند سایر قسمتها، بیشتر شود. اما بازهم یادآوری می کنیم کـه هر زنی متفاوت اسـت. عده اي از خانم ها بـه گفته‌ي خودشان، احساس جنسی خودرا متفاوت با قبل از بارداری تجربه می کنند و برای عده‌اي از زنان، رابطه جنسی در دوران بارداری، لذت بخش‌تر می شود.

 

خونریزی بعد از رابطه جنسی در دوران بارداری

لکه بینی یا خون ریزی بعد از رابطه جنسی در دوره بارداری میتواند روی بدهد. قابل درک اسـت کـه این اتفاق میتواند شـما را بترساند اما الزاماً زنگ خطر نیست. دهانه رحم شـما طی این دوره بسیار حساس اسـت و بـه هرحال درصورت مشاهده هرگونه خون ریزی یا لکه بینی باید بـه دکتر‌تان اطلاع دهید.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

اگر خون ریزی کم بود «یعنی نیازی بـه استفاده از پد بهداشتی نداشتید» و بعد از یکی دو ساعت متوقف شد، احتمالا دکتر‌تان نیز خیال‌تان را آسان خواهد کرد کـه موردی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر نیاز بـه استفاده از پد بهداشتی پیدا کردید و لازم شد هر ساعت یا زودتر تعویضش کنید، و یا لخته‌هاي خون بزرگتر از گیلاس دفع کردید، نیاز بـه بررسی اورژانسی دارید.

 

رابطه جنسی دردناک در دوره بارداری

تا حدودی احساس درد و ناراحتی طبیعی اسـت، اما اغلب می توانید ازآن پیشگیری کنید. بارداری میتواند شیب استخوان لگن را تغییر بدهد و عضلات‌تان ممکن اسـت حساس‌تر شوند. بنابر این سعی کنید پوزیشن خودرا تغییر دهید و پوزیشنی را انتخاب کنید کـه بتوانید عمق ورود آلت را نظارت کنید. اگر دردتان ادامه پیدا کرد یا مکررا آنرا طی رابطه جنسی تجربه کردید، از در میان گذاشتن آن با دکتر‌تان خجالت نکشید.

 

چند نکته

خیلی مهم اسـت کـه در مورد رابطه جنسی، مخصوصا طی بارداری، روراست و آسان باشید. نکات گفته شده رابه خاطر بسپارید تا بیشترین لذت را از تجارب‌تان دراین دوران ببرید. اگر بـه هر دلیلی نمیتوانید رابطه جنسی اسانی داشته باشید، لزومی ندارد حتماً دخول صورت بگیرد. راههای لذتبخش دیگری با کمک همسرتان پیدا کنید. ممکن اسـت احساس‌تان طی دوران بارداری تغییر کند.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

بنابر این از همسرتان بخواهید صبور و محتاط باشد و بـه احساس‌تان چـه خوب و چـه بد اهمیت بدهد. از در میان گذاشتن چیزی کـه دل تان می خواهد نترسید و خجالت را کنار بگذارید. باور کنید کـه هنوز هم جذاب و زیبا هستید و تغییرات بدن‌تان را دوست داشته باشید. تغییرات زیبایی طی بارداری در بدن‌تان روی میدهد کـه باید آن ها را کشف کنید و لذت ببرید.

 


 

نگرانی‌ های رابطه جنسی

برقراری رابطۀ احساسی قبل از نزدیکی جنسی شـما با همسرتان بـه کودک آسیبی نمی رسد. کیسۀ آب و ماهیچه‌هاي نیرومند رحم از کودک محفاظت میکنند و هنگام رابطۀ جنسی نیز ترشحات مخاطی غلیظی کـه دهانۀ رحم شـما را مسدود کرده اسـت مانع از انتقال عفونت می شود. در زمان نزدیکی جنسی، آلت تناسلی مرد از واژن فراتر نمیرود و امکان ورود آن بـه رحم وجود ندارد.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

اگر بارداری معمولی و کم‌خطری داشته باشید، رابطۀ جنسی، تحریک جنسی یا ارگاسم نمی تواند موجب زایمان زودرس یا سقط جنین شود. اگر چـه ممکن اسـت ارگاسم، تحریک نوک پستان‌ها و پروستاگلاندین موجود در مایع منی باعث ایجاد انقباضات ملایمی در رحم شـما شود، اما این انقباضات عموماً موقتی و بی‌خطر اسـت.

 

تغییرات میل جنسی مادر

تعداد زیادی از زنان معتقدند کـه در زمان بارداری، رابطۀ جنسی احساس متفاوتی دارد؛ برای برخی لذت‌بخش‌تر اسـت ودر مورد برخی دیگر نیز ممکن اسـت در مقطعی از بارداری یا تمام مدت آن بتدریج این لذت کاهش یابد. افزایش جریان خون بـه لگن موجب تورم واژن میشود. این تورم ممکن اسـت باعث افزایش میل جنسی در زن شود.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

شـما ممکن اسـت این تغییرات را دوست نداشته باشید و همچنین متورم شدن واژن، ممکن اسـت احساس نامطلوب پُر بودن بشما بدهد و همان‌ طور کـه در بالا ذکر شد، ممکن اسـت هنگام نزدیکی، پس ازآن یا بعد از ارگاسم یکسری گرفتگی‌ها یا انقباضات ملایم در ناحیۀ شکمتان احساس کنید. در سه ماهۀ اول ممکن اسـت در ناحیۀ پستان‌ها احساس خارش، درد یا حساسیت بـه لمس شدن انها را داشته باشید.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

بـه مرور زمان، احساس درد عموماً کاهش مییابد، اما ممکن اسـت پستان‌هاي شـما حساس‌تر شوند. عده اي از زنان متوجۀ این افزایش حساسیت می شوند و حتی ممکن اسـت دوست نداشته باشند کـه همسرشان آن ها را لمس کند. در سه ماهۀ اول ممکن اسـت رابطۀ جنسی موجب احساس خستگی زیاد، بدخلقی یا تهوع و استفراغ شود. اگر چـه ممکن اسـت با رفع احساس تهوع در سه ماهۀ دوم، میل جنسی مادر دوباره بازگردد.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

اما در سه ماهۀ سوم و بـه خصوص در ماه‌هاي آخر ممکن اسـت میل جنسی زن دوباره کاهش پیدا کند، دراین مرحله شکم بسیار بزرگ شده اسـت و مادر ممکن اسـت احساس خارش داشته باشد یا احساس خستگی زیادی کند. بهتر اسـت هر موردی راکه باعث ناراحتی شـما می شود با همسرتان در بین بگذارید و تغییراتی را برای افزایش آرامش و لذت جنسی برای هردو نفرتان انجام دهید.

 

تغییرات میل جنسی پدر

عده اي از مردها ممکن اسـت حس کنند همسر باردارشان مانند گذشته یا حتی بیشتر جذاب اسـت، اما همه ی اینگونه نیستند. دلیل‌هاي زیادی برای کاهش میل جنسی همسرتان، حداقل در بخشی از دورۀ بارداری شـما وجوددارد و نباید تصور کنید علاقۀ او بشما تغییری کرده اسـت. ممکن اسـت بار سنگین پدر شدن بر همسر شـما تأثیر بگذارد و نگرانی‌هاي زیاد باعث کاهش میل جنسی او شده باشد.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

مهمترین دلیل برای کاهش میل جنسی مردان در دوران بارداری، احتمالاً ترس از آسیب رسیدن بـه کودک بر اثر فعالیت جنسی اسـت. اگر همسر شـما می خواهد خاطرجمعی پیدا کند کـه رابطۀ جنسی آسیبی بـه کودک نمیرساند، در یکی از جلسات ویزیت دکتر وی را نیز همراه خودتان ببرید و از دکتر بخواهید تا راهنمایی‌هاي لازم رابه شـما بدهد. بهتر اسـت سخت نگیرید و از این دوران نیز لذت ببرید.

 

حالت‌ های نزدیکی مناسب بارداری

تغییرات بدن شـما در دوران بارداری ممکن اسـت باعث شود کـه نزدیکی بـه روش‌هاي قبل امکانپذیر نباشد. در چنین حالتی بهتر اسـت برای یافتن آسان‌ترین حالت رابطۀ جنسی، موارد مختلف را آزمایش کنید. همان‌ طور کـه شکم شـما رشد میکند، یافتن حالتی کـه شـما با آن احساس اسانی کنید نیز مشکل‌تر خواهد شد.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

هم زمان با پیشرفت بارداری شـما، ممکن اسـت قرار گرفتن شوهر شـما بر روی بدن تان هنگام رابطۀ جنسی مشکلاتی را برای شـما بـه وجود آورد، همچنین بهتر اسـت کـه شـما در ماه‌هاي آخر بارداری بـه پشت نخوابید، دراین صورت بهتر اسـت این روش را فراموش کنید و بـه دنبال روش‌هاي دیگری باشید.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

قرار گرفتن شـما روی همسرتان یا خوابیدن بـه پهلو درکنار هم میتواند مشکلات رابطۀ جنسی را در دوران بارداری تا حد زیادی کاهش دهد. بهتر اسـت بخاطر داشته باشید کـه روش‌هاي برقراری رابطۀ جنسی دیگری بـه ‌جز نزدیکی کامل نیز وجوددارد. اگر میل جنسی ندارید یا پزشکتان توصیه کرده اسـت کـه نزدیکی نداشته باشید، یادتان باشد هنوز هم می توانید همسرتان را در آغوش بگیرید و ببوسید.

 

رعایت ایمنی در روابط جنسی

اگر چـه رابطۀ جنسی درصورت منع نشدن توسط دکتر، خطری برای مادر و جنین ندارد، اما لازم اسـت کـه پدر و مادر مسائل بهداشتی را برای پیشگیري از هر نوع مشکلی رعایت کنند. اگر شـما یا همسرتان بـه هر دلیلی در دسترس خطر بیماری‌هاي آمیزشی قرار دارید، باید از نزدیکی جنسی در دوران بارداری خودداری کنید یا حداقل در زمان نزدیکی از کاندوم لاتکس استفاده کنید.

 

همچنین اگر همسرتان یا شـما مبتلا بـه تبخال تناسلی فعال یا در آستانۀ ابتلا بـه آن هستید، بهتر اسـت از رابطۀ جنسی پرهیز کنید، این موضوع بـه خصوص در ماه‌هاي آخر بارداری از اهمیت ویژه‌اي برخوردار اسـت. حتی اگر همسر شـما دچار تبخال دهانی اسـت، حتی اگر علائم تبخال بروز نکرده، بهتر اسـت از رابطۀ جنسی دهانی در تمام دوران بارداری خودداری کنید.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

همچنین درصورت وجود مشکلاتی مانند پایین بودن جفت یا ابتلا بـه بواسیر یا همروئید، از رابطۀ جنسی مقعدی نیز پرهیز کنید. رعایت موارد فوق درکنار رعایت موارد بهداشتی توسط شـما و همسرتان می تواند بی‌خطر بودن رابطۀ جنسی در طول بارداری را برای شـما و جنین تضمین کند.

 

علائم خطرناک و نیازمند پیگیری شما و اطلاع به پزشک

بهتر اسـت درصورت رابطۀ جنسی در دوران بارداری، برای پیشگیری از ایجاد مشکل، هر احساس ناخوشایند یا عجیبی را سریعاً با دکتر مطرح کنید. احساس گرفتگی ماهیچه‌ها هنگام ارگاسم یا پس ازآن طبیعی اسـت، اما اگر پس از چند دقیقه برطرف نشود یا پس از نزدیکی، درد یا خون ریزی دارید، دچار مواردی هستید کـه نیاز بـه بررسی دقیق دکتری دارند.

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

هر زمانی کـه سؤال یا نگرانی‌اي در مورد رابطۀ جنسی در دوران بارداری دارید، تردید یا صبر نکنید و بـه دکتر خود بگویید، بـه خصوص اگر نمی دانید باید از نزدیکی خودداری کنید یا لزومی برای انجام اینکار نیست. همچنین اگر بشما توصیه شده اسـت کـه رابطۀ جنسی نداشته باشید، بطور کامل از چگونگی و حدود آن خاطرجمعی پیدا کنید؛ هیچ سوالی را دراین رابطه بدون جواب باقی نگذارید.

 


 

فواید داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری

بیشتر زنان لذت ارگاسم واقعی رو در طی زمان بارداری احساس میکنن. چون جریان خون در طی زمان بارداری بیشتر میشه و این خاصیت باعث افزایش میل جنسی میشه ودر نتیجه نه تنها ارگاسم جنسی بلکه آرامش روحی رو برای مادر بـه همراه داره.

 

کالری سوزی و کاهش فشارخون

رابطه جنسی یکی از بهترین روشها برای سوزوندن کالری هاي اضافیه کـه میتونه در زمان 30 دقیقه بیش تر از 50 کالری اضافی رو بسوزونه. همچنین آمیزش و رابطه جنسی میتونه فشارخون رو کـه یکی از عوارض دوران بارداری و حاملگی محسوب میشه، کم کنه.

 

رابطه جنسی در بارداری و کمک به کاهش دردهای حاملگی و خوابی راحت

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

رسیدن بـه ارگاسم ترشح هورمون عشق یا اکسی توسین رو بـه‌ دنبال داره. این هورمون بـه عنوان یک آرام‌بخش قوی تحمل درد رو آسان تر میکنه. همچنین داشتن آمیزش و نزدیکی در دوران حاملگی و بارداری بـه مادر کمک میکنه تا خواب آسان تری داشته باشه و حرکات و تکان هاي ناشی از ارتباط جنسی بـه آرامش و بـه خواب رفتن جنین کمک زیادی میکنه.

 

افزایش ایمنی مادر کاهش استرس حس شادی و خوشبختی

 

ترشح هورمون اندورفین کـه با ارتباط جنسی ایجاد میشه حس شادی و خوشحالی رو برای مادر و جنین بـه همراه داره همچنین طبق نتایج تحقیقات رابطه جنسی باعث بالا رفتن سطح آنتی بادی ودر نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جلوگیري از ابتلا بـه سرماخوردگی و سایر عفونت ها میشه. همچنین آدرنالینی کـه در حین رابطه ترشح میشه استرس مادر رو کم میکنه.

 

رابطه جنسی در بارداری منجر به افزایش صمیمیت و داشتن زایمان راحت

رابطه جنسی در دوران بارداری | نکات توصیه های مهم و فواید

قطع کردن رابطه جنسی در طول دوران بارداری ممکنه صدماتی رو بـه روال معمول زندگی زوجها وارد کنه. آمیزش جنسی مراقبت شده و با احتیاط میتونه صمیمیت و عشق بین زن و مرد رو افزایش بده همچنین تجربه ي ارگاسم برای زن در دوران حاملگی لگن رو برای زایمان آماده میکنه کـه میتونه زایمان رو آسان تر و همچنین بهبودی پس از زایمان رو سریعتر پشت سر بگذاره.