پارس ناز پورتال

رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

برخی از نقاشی ها از افراد مشهور در طول تاریخ کشیده شده اند که رازهای بسیار زیادی در انها وجود دارد و تا به حال کشف نشده هست. فهرست رمز و رازهای پنهان آثار هنری بزرگ جهان شامل حقایقی در مورد شاهکارهای هنرمندان جهان هست که از چشم بیننده پنهان باقیمانده‌اند; در کنار ما بمانید.

 

شمار زیادی از شاهکارهای هنری اسراری دارند که در زیر لایه‌هاي رنگ پنهان شده‌اند; در برخی موارد, این آثار بر روی طرح‌هاي آغاز هنرمندان برای خلق یک نقاشی کشیده شده‌اند که شگرد‌هایي مثل فلوروسکوپی اشعه ایکس «X-ray fluoroscopy» این طرح‌ها را‌ پدیدار کرده و تلاش‌هاي آغاز نقاش برای خلق اثر را به ما نشان میدهند.

 

در موارد دیگر هم این شاهکارها شامل رازهای مخفیانه میباشند که تئوری‌هاي توطئه را دامن میزنند و باعث مطرح‌شدن ادعاهایی مبنی بر ارتباط هنرمند با عوامل فرازمینی و یا سازمان‌هاي پنهان و سری میشوند

 

رازهای پنهان آثار هنری معرف جهان

1. پرتره آرنولفینی, اثر یان وان آیک

رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

مورد اول از فهرست رازهای پنهان آثار هنری بزرگ جهان, پرتره آرنولفینی «Arnolfini Portrait» اثری از نقاشی هلندی به اسم یان وان آیک «Jan van Eyck» هست که به اعتقاد بسیاری, یک بازرگان ایتالیایی به اسم آرنولفینی را به همراه همسرش در شهری مشهور به بروژ «Bruges» نشان می دهد.

 

نقاشی وان آیک به دلیل جزئیات پویا و دقیقی که از این زن و شوهر نشان می دهد, مشهور هست; جزئیاتی که شامل بازتاب فضای اطراف اثر در یک آینه کوچک, در وسط عکس و هم‌چنین هندسه دقیق ترکیب اشکال میشود. با این حال جزئیات پرتره آرنولفینی باعث به وجود آمدن بحث‌هاي زیادی در مورد مفهوم نمادهای به کار رفته

 

در اثر و رازهای پنهان آن شده هست. بعنوان مثال علاقه‌مندان بسیاری به دنبال معنی سگ کوچک, چلچراغی که تنها یک شمع روشن دارد, یک جفت کفش که با بی‌ملاحظگی در کنار پای بازرگان ایتالیایی قرار گرفته و نحوه مرموزی که زن و شوهر دست یکدیگر را گرفته‌اند, میباشند; بر روی دیوار اتاق نقاشی شده هم گرافیتی از امضای یان وان آیک و سال خلق اثر, یعنی 1434 میلادی وجود دارد.

 

در داخل بازتاب کشیده شده در آینه گرد و محدب وسط نقاشی دو شخص دیگر دیده میشوند که به اعتقاد بسیاری, یکی از آن‌ها خود یان وان آیک هست. از آنجایی که بازتاب به عکس کشیده شده جزئیاتی شگفت‌انگیز دارد, هنوز مشخص نیست که آفریننده اثر با بهره گیری از یک آینه حقیقی به این دید دست یافته هست یا خیر, اما متخصصان ادعا می کنند که جزئیات عرف شده از نظر دیداری کامل دقیق میباشند.

 

یکی از تئوری‌هاي مطرح‌شده در دهه 30 قرن بیستم, در مورد پرتره آرنولفینی مدعی هست که نقاشی روز عروسی این زوج را به عکس کشیده هست و امضای و تاریخ وسط عکس به همراه دو شخص دیگر داخل بازتاب آینه بعنوان دو شاهد, به این پیمان زناشویی رسمیت داده‌اند; اما شمار زیادی از تاریخ‌دانان, شامل متخصصان یکی از گالری‌هاي هنری لندن که این اثر هنری در آن قرار گرفته هست, با نظریه مطرح شده مخالف‌اند.

 

رازهای پنهان این شاهکار هنری آن‌قدر مشهور میباشند که در سریال‌ها و فیلم‌هاي گوناگونی مثل فیلم مشهور «Blade Runner», محصول دهه 80 میلادی, اشاراتی به آن‌ها شده هست. دانشمندان هم امیدوارند که با ترقی روش‌هاي اسکن و بررسی آثار هنری , رازها پرتره آرنولفیفی روزی پدیدار شوند.

 

2. مونالیزا, اثر لئوناردو داوینچی

رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

دانشمندی فرانسوی به اسم پاسکال کوته «Pascal Cotte» در اوایل امسال میلادی اعلام کرد که تصویری از یک زن در زیر مشهور‌ترین نقاشی جهان, یعنی مونالیزا «Mona Lisa» لئوناردو داوینچی وجود دارد.کوته در سال 2004 نقاشی مونالیزا را با بهره گیری از فرکانس‌هاي گوناگون نور, در موزه لوور پاریس موردبررسی قرار داد

 

و پس از آنالیز داده‌هاي جمع‌آوری‌شده به مدت ده سال, در پژوهش چاپ‌شده در این ارتباط اظهار کرد که بر روی بوم اصلی نقاشی داوینچی, تصویری وجود دارد که برخلاف پرتره فعلی زن دیگری را در حالت نیم‌رخ به نمایش گذاشته هست.داوینچی این اثر را در سال 1506 خلق کرد و به اعتقاد بسیاری, سوژه نقاشی لیزا دل ژوکوندو «Lisa del Giocondo»,

 

همسر یک بازرگان از فلورانس هست. با این حال بر زمینه ادعای کوته, عکس نیم‌رخ زنی که بر روی بوم به نمایش درآمده, متعلق به یکی دیگر از مردمان فلورانس به اسم پاسیفیکا براندانو «Pacifica Brandano» هست.گرچه تمامی متخصصان پژوهش‌هاي کوته را قبول ندارند; یکی از تاریخ دادان آثار هنری معتقد هست که شگرد‌هاي بهره گیری‌شده توسط کوته, تصویری مصنوعی را به وجود آورده که به ‌صورت تصادفی با حرکت‌هاي قلم داوینچی بر روی بوم ایجاد شده هست.

 

3. شام پایان, اثر لئوناردو داوینچی
رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

نقاشی شام پایان «The Last Supper» داوینچی که آخرین شام صرف شده توسط مسیح و یارانش را نمایش میدهد, در سال‌هاي جدید در مرکز نظریه‌هاي زیادی بوده و در رمان مشهور رمز داوینچی «The Da Vinci Code», اثر دن برون در سال 2003 و فیلمی به همین اسم با بازی تام هنکس هم اشاراتی به آن شده هست.

 

اما نقاشی داوینچی و رازهای پنهان آن به واسطه‌ي ترکیب رسا و بهره گیری از شگرد ژرفانمایی یا پرسپکتیو «perspective» که به تناسب زمان خود ابتکار بزرگی به حساب می‌آمد, بین تاریخدانان هنری مشهور هست. این طور که به نظر می رسد, داوینچی برای خلق این اثر در مکان اصلی‌اش در یکی از صومعه‌هاي میلان, شخصیت‌ها و دیوارها را با بهره گیری از وسایلی مثل نخ و میخ با یکدیگر هم‌راستا کرده هست.

 

این هنرمند بزرگ برای کشیدن شام پایان زمان زیادی را صرف کرد و به همین منظور رنگ خاصی را گسترش داد که برخلاف روش‌هاي پیشین برای نقاشی بر روی گچ کاری دیوارها, که نیاز به سرعت عمل بالا داشت, از نظر زمانی وی را محدود نمیکرد. وقتی راهب ارشد صومعه شکایت کرد

 

که کامل شدن نقاشی شام پایان بیش از اندازه انتظار طول کشیده هست, داوینچی خشمگینانه در پاسخ گفت که در صورت شتاب, چهره آن راهب را بعنوان مدلی برای نمایش یهودای خائن بهره گیری خواهد کرد!دست پایان داوینچی با بررسی فرم صورت افراد محبوس در حبس‌هاي میلان, یکی از شریرترین چهره‌هاي زندانیان را برای یهودا «پنجمین نفر از سمت چپ» انتخاب کرد.

 

متخصصان تئوری‌هاي مطرح‌شده در رمان رمز داوینچی و کتاب‌هاي متعددی که رازهای پنهان شام پایان را به موضوعات گوناگون ارتباط می دهند, رد کرده و معتقدند که فرد سمت چپ مسیح مریم مجدلیه, یکی از زنان پیرو مسیح نبوده و داوینچی یوحنا را در آن بخش از نقاشی به عکس کشیده هست.

 

4. تراس کافه در شب, اثر ونسان ون گوگ
رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

به اعتقاد برخی ون گوگ برای خلق مورد بعدی در فهرست آثار هنری مشهور جهان, یعنی نقاشی تراس کافه در شب «Café Terrace at Night», از شام پایان داوینچی الهام گرفته هست; این نقاشی مربوط به سال 1888 بوده و کافه‌اي در یکی از شهرهای فرانسه که این هنرمند هلندی برای مدت کوتاهی گذشته از مرگش در سال 1890 در آن زندگی میکرد را نشان می دهد.

 

شخصیت اصلی این اثر هنری پیشخدمتی با موی بلند و پیشبندی دراز هست که در بین مشتریان قرار دارد. پژوهشگری به اسم جارد بکستر «Jared Baxter» ادعا می کند که به علت عقاید مذهبی قوی ون گوگ گذشته از شروع زندگی هنری‌, این هنرمند برجسته تابلویی الهام گرفته از شاهکار داوینچی خلق کرده هست و تراس کافه در شب بعنوان همانند‌اي بارز از آثار هنری مرتبط با شام پایان شناخته می شود.

 

بکستر برای قوی‌تر کردن استدلال خود به علامتی صلیب مثل در قاب پنجره پشت پیش‌خدمت, نور کافه که در تضاد با ظلمات خیابان‌هاي اطراف بوده و شخصیتی تاریک و سایه مثل که داخل در کافه ایستاده و به احتمال قوی بعنوان سمبل یهودای خیانت‌کار به عکس کشیده شده هست, اشاره می کند.

 

5. قطعه‌اي چمن, اثر ونسان ون گوگ
رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

ون گوگ بخش بزرگی از زندگی‌اش را در فقر گذراند و همانگونه که از نقاشان تنگ‌دست انتظار می رود, این هنرمند هلندی چیزی در حدود 15 درصد آثارش را روی بوم‌هاي بهره گیری‌شده نقاشی کرد; این رقم برابر بیست مورد از‌ شاهکارهای ونگوگ هست که در موزه‌اي به اسم او در آمستردام هلند نگه داری می شوند.

 

عدد پنجم از فهرست آثار هنری مشهور جهان, یعنی نقاشی قطعه‌اي چمن «Patch of Grass» که بین سال‌هاي 1886 تا 1887 کشیده شد هم جزو این آثار قرار دارد و راز پنهان آن در مطلب‌اي در سال 2008 پدیدار شد;‌ در زیر لایه چمن عرف شده, پرتره‌اي از یک زن کشاورز هلندی قرار گرفته هست.

 

محققان این مطلب برای کشف عکس زن از پرتوهای ایکس نیرومند بهره گیری کردند تا بدون صدمه رساندن به لایه‌هاي رنگ بالایی, رنگ‌دانه‌هاي زیرین را اسکن کنند. اینجور که به نظر می رسد, پرتره این زن در بین سال‌هاي 1884 تا 1885, در زمانی که ون گوگ در یکی از دهکده‌هاي اطراف هلند زندگی میکرد

 

و صورت مردم محلی را به عکس میکشید, نقاشی شده هست.نظریه مربوط به پوشیده شدن چهره این زن با لایه‌اي از رنگ و منظره‌اي از گیاهان پاریسی, علت رخداد را نقل‌مکان ون گوگ به پاریس و تصمیم او برای بهره گیری از یک بوم قدیمی که تصویری از مد افتاده بر روی آن قرار داشت, اعلام کرده هست.

 

6. پرتره‌هایي از خود, از جمله آثار رامبرانت
رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

در سال 2001 مطلب‌اي توسط هنرمندی بریتانیایی به اسم دیوید هاکنی «David Hockney» و فیزیکدانی آمریکایی به اسم چارلز فالکو «Charles Falco» به چاپ رسید که در آن دلایلی مبنی بر بهره گیری هنرمندان برجسته از آینه‌ها موج‌دار و لنزهای گوناگون برای خلق آثاری هنری مطرح شد.

 

در سال 2016 هم محققانی از بریتانیا مطلب را در ژورنال «Optics» به چاپ رساندند که در آن جزئیاتی نسبتا دقیق در مورداستفاده رامبرانت از این تجهیزات برای خلق برترین آثارش که با اسم پرتره‌هایي از خود «Self Portraits» شناخته میشوند, در اختیار عموم قرار گرفت. یکی از این جزئیات به به نور قوی وسط عکس و ظلمات‌هاي اطراف پرتره مربوط میشود; این نوع نورپردازی را به راحتی می توان با آینه‌هاي محدب ایجاد کرد.

 

7. نقاشی سفیران, اثر هانس هولباین
رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

نقاشی سفیران «The Ambassadors» اثر هنرمند برجسته آلمانی, هانس هولباین «Hans Holbein»‌, اضافه بر به عکس کشیدن دو مرد شامل جزئیاتی بوده که بحث‌هاي زیادی را در بین محققان به وجود آورده هست. بعنوان مثال, برخی تجهیزات علمی با خصوصیت‌هایي دقیق به عکس کشیده شده‌اند و به علاوه,

 

یکی از نخستین کره‌هاي جغرافیایی ساخته‌شده به دست بشر به همراه نمایی از یک جمجمه انسان, از زاویه‌اي عجیب, بر روی قسمت پایینی این شاهکار قرار گرفته هست.در ارتباط با جمجمه عرف‌شده در این راستا از آثار هنری برجسته جهان می توان گفت که طریقه عرف به گونه‌اي هست که تنها با نگاه کردن به تابلو از زاویه‌اي خاص, جمجمه به صورت عادی قابل رویت می شود.

 

برخی از متخصصان معتقدند که این اثر هنری برای نصب در یک راه پله نقاشی شده هست و در شرایطی که یک فرد از پله‌هاي به سمت بالا حرکت کند, تشخیص جزئیات این بخش از نقاشی آسان‌تر خواهد شد.در مورد گزینه جمجه و زاویه متفاوت عرف آن بعنوان بخشی از نقاشی هولباین ناسازگاری نظرهای زیادی بین دانشمندان وجود دارد,

 

اما دیدنی هست بدانید که در دوره رنسانس, به عکس کشیدن جمجمه انسان در نقاشی‌ها, به منظور تذکر فانی بودن بشر و ناپایدار بودن پیروزی در جهان مادی بهره گیری می‌شد.سایر تجهیزات جهت‌یابی نقاشی شده هم شامل نقشه زمین بر روی یک کره, یک ساعت خورشیدی, اسطرلاب و وسیله‌اي برای اندازه‌گیری زاویه بین سه نقطه در آسمان می شوند.

 

متخصصان پس از بررسی جزئیات این تجهیزات اعلام کرده‌اند که تنظیمات عرف شده به تاریخ رسمی به صلیب کشیده شدن مسیح در تقویم مسیحیت اشاره داد; این ادعا یکی دیگر از علامت‌هایي هست که به رمز و رازهای پنهان این اثر هنری می‌افزاید.

 

8. پرتره گم‌شده, اثر ادگار دگا
رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

نقاش فرانسوی ادگار دگا «Edgar Degas» درست امثال هنرمند هم‌عصرش ون گوگ, گاه و بیگاه از بوم‌هاي قدیمی مجددا بهره گیری می کرد و زمانی که وضعیت مالی‌اش مساعد نبود و یا یک نقاشی دیگر جاذبه سابق را نداشت, آن اثر با طرحی جدید جایگزین می‌شد.

 

در سال 2016 محققانی از استرالیا اعلام کردند که جدیدا, با بهره گیری از روش‌هاي مدرن علمی از یکی از پرتره‌ها دگا که تا به حال دیده نشده هست و در زیر لایه‌هاي رنگ یک اثر دیگر قرار دارد, پرده‌برداری کرده‌اند. از آنجایی که با افزایش عمر اثر اصلی, قسمت‌هاي کلی پرتره پنهان اکثر قابل‌تشخیص شده بود, پژوهشگران به فکر اسکن کردن بوم بهره گیری شده, به کمک پرتوی ایکس و روش‌هاي آزمایش جذبی افتادند.

 

بررسی‌ها در مرکزی در ملبورن استرالیا منجر به بازسازی عکس پنهان شد و اینجور که به نظر میرسد, این عکس متعلق به اما دوبیگنی «Emma Dobigny», یکی از مدل‌هاي نقاشی مشهور در دهه 70 قرن نوزدهم هست.

 

9. سقف کلیسای سیستین, اثر میکل‌آنژ
رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

در نقاشی آب رنگ خلق‌شده در سقف کلیسای سیستین «Sistine Chapel», میکل‌آنژ مشهور اضافه بر نمایش صحنه‌هاي گوناگون, تصویری از خلقت آدم به دست خدا را کشیده شده هست. یکی از رازهای پنهان این مورد از آثار هنری بزرگ جهان, ابریست که عکس خدا و ملائکه اطراف وی را احاطه کرده, که به اعتقاد بسیاری به مغز انسان شباهت دارد.

 

همانگونه که دو عصب‌شناس مشهور در مطلب‌اي در سال 2010 اظهار کرده‌اند, شباهت‌هاي زیادی میان این ابر نقاشی‌شده و مغز ما وجود دارد و بخش‌هایي از دود موجود در نقاشی شبیه به مخچه, عصب بینایی, غده هیپوفیز و سرخ رگ مهره‌ي بدن انسان به عکس کشیده شده‌اند.

 

در این پژوهش اعلام شده هست که میکل‌آنژ برای اضافه کردن چاشنی رئالیسم به این اثر هنری آناتومی انسان را موردبررسی قرار داده و حتی پیکر چند نفر را برای دستیابی به تصویری دقیق از بخش‌هاي گوناگون مغز, کالبدشکافی کرده بود. این دانشمندان علت احتمالی ایجاد شباهت بین ابر اطراف عکس خدا و مغز انسان را اعتقاد هنرمند به این ایده که خداوند در جریان خلقت اضافه بر حیات, به آدمی هوش و منطق هم اعطا نموده, اعلام کرده‌اند.

 

10. تداوم حافظه, اثر سالوادور دالی
رازهای پنهان و کشف نشده نقاشی های مشهور تاریخ

همه ي وقت برداشت‌هاي فلسفی متفاوت و گوناگونی از آثار سورئال هنرمند اسپانیایی, سالوادور دالی مطرح شده هست و نقاشی مشهور تداوم حافظه «The Persistence of Memory»‌ محصول سال 1931 هم جز همین آثار هنری به حساب می آید.در زمان معرفی این شاهکار, این تفسیر که ساعت‌هاي ذوب‌شده نمادی از سیالت زمان میباشند,

 

در بین علاقه‌مندان موردقبول بود و اعتقاد بر این بود که دالی در این اثر اشاره‌اي به تئوری نسبیت خاص انیشتین کرده هست; با این وجود زمانی که یکی از دانشمندان مشهور به اسم ایلیا پریگوگین «Ilya Prigogine» در همین ارتباط از دالی سوالاتی را مطرح کرد, این هنرمند اسپانیایی اعلام کرد که اثر تداوم حافظه با تئوری انیشتین ارتباطی نداشته و مفهوم ساعت‌هاي در حال آب شدن از عکس ذوب شدن پنیر کاممبرت در جلوی آفتاب الهام گرفته شده‌ هست…