پارس ناز پورتال

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

 

بـه دنبال راهنمایی برای تربیت فرزندان تان میگردید؟ مـا امروز چند نکته مفید و کاربردی برای تربیت فرزندان را جمع آوری کرده ایم. مـا مثال هایي از سرتاسر جهان را گرد هم جمع کرده ایم زیرا کـه: اگر صاحب فرزند هستید 100 در 100 می دانید کـه تربیت آن ها کار سختی اسـت خصوصا در عصری کـه مـا در آن زندگی میکنیم. بعضی وقت ها کـه فکر می‌کنیم همه ی چیز روال اسـت شاهد رفتارهایی عجیب از طرف فرزندان مان هستیم.

 

مثلاً فرزند ۴ و ۶ ساله‌ي شـما بـه کمک یک دیگر همه ی‌ي ظرف‌هاي غذا، قابلمه‌ و ماهیتابه را از کابینت‌هاي آشپزخانه بیرون ریخته‌اند و همه ی‌ي انها را پر از آب کرده‌اند و حتی بعضی از آن ها را روی زمین واژگون کردند. چرایی و چگونگی انجام اینکار مشخص نیست و بهتر اسـت بخود زحمت ندهید چون هیچ‌وقت متوجه آن نخواهید شد. شـما بـه احتمال زیاد برنامه‌ي روتین دقیقی را هرروز در رابطه با فرزندان تان انجام می دهید.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

«هر شب ساعت ۷:۳۰ آن ها را آماده‌ي خوابیدن میکنید، پیش ازآن شاید آن‌ها را حمام ببرید یا حتی داستانی را برای آن‌ها بخوانید و غذای بسیار سبکی بـه همراه خانواده‌ي خود بخورید و فرزندتان رابا غذای کودکی کـه خودتان تدارک دیده‌اید سیر کنید»، در ادامه‌ي این مقاله، میتوانید برنامه‌هاي روتین خودرا مورد بررسی قرار دهید و آن ها را بهتر کنید تا برای شـما و فرزندان تان مفیدتر شوند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

از وقت‌گذراندن درکنار کودکان و تلاش برای برقراری دیالوگ با آن‌ها گرفته تا آماده کردن آن‌ها برای خواب و حتی گذراندن زمانی در فضاهای باز همه ی‌ي این ها روش‌هایي اسـت کـه در سرتاسر دنیا در بین والدین متفاوت اسـت ودر برخی مواقع این روش‌ها می تواند تماماً الهام‌بخش باشند و گاهی اوقات بسیار ناخوشایند بنظر برسند.

 

از همان غذایی که خودتان می‌خورید به فرزندان تان بدهید

طبق معمول کودکان منوی مخصوص بخود و غذا هاي خاص خودرا دارند. جالب اسـت بدانید کـه در عده اي از کشورها کودکان همان غذایی را می خورند کـه والدینشان صرف می کنند. وقتی مادر کاسه‌ي نودلی را جلوی فرزندش میگذارد او باید مانند بقیه‌ي اعضای خانواده همان غذا را بخورد و دیگر خبری از ناگت مرغ، پنیر پیتزا یا ماکارونی و پنیر نیست. در تعداد زیادی از فرهنگ‌ها در سرتاسر دنیا از جدا کردن منوی غذای بچه‌ها اجتناب می کنند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

مثلاً در کره‌ي جنوبی کودک یاد میگیرد کـه هر آن چیزی را بخورد کـه مادر دریک وعده‌ي غذایی تدارک میبیند و این یعنی کـه انها از سبزیجات مختلف گرفته تا غلات و پروتئین را در هر وعده‌ي غذایی بـه همراه دیگر اعضای خانواده می خورند. همین روش باعث می شود تا بچه‌ها از همان سنین کودکی غذا هاي سالم و طبیعی را وارد بدنشان کنند و موادمعدنی مورد نیازشان را از همان سنین پایین بـه دست آورند.

 

استفاده از سرویس بهداشتی را از همان سنین پایین به کودکان تان آموزش دهید

 

خیلی خوب میشود اگر بچه‌ها از همان سنین کودکی یاد بگیرند کـه خودشان بـه دستشویی بروند آنوقت دیگر نیاز بـه پوشک و عوض کردن و چیزهای دیگر نیست. طبق تحقیقات انجام شده در هند و چین کودکان از همان سنین بسیار پایین مثلاً شش یا هفت ماهگی یاد می گیرند کـه خود بـه دستشویی بروند مثلاً شلوارهای مخصوصی رابه تن انها میکنند کـه شکافی کوچک بر روی آن قرار دارد.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

بچه‌ها بدون این‌کـه نیاز باشد شلوارشان را در بیاورند می توانند بـه دستشویی بروند و خود بـه تنهایی ادرار کنند. عده اي از بچه‌ها بدون شلوار و پوشک بـه این طرف و آن طرف می‌دوند و یا آنهایی کـه هنوز نمی توانند راه بروند چهار دست و پا خودرا بر روی زمین می‌کشانند، آن ها ممکن اسـت تصادفا روی زمین دستشویی کنند، اما اشکالی ندارد چون انها در حال یادگیری این هستند کـه بتوانند خودشان را نظارت کنند.

 

مثلاً خود بـه تنهایی بـه سرویس بهداشتی بروند. بچه‌هایي کـه در آسیا با چنین شیوه‌اي تربیت می شوند بسیار بیشتر از بچه‌هایي هستند کـه در ایالات امریکا مجبوردند همان‌ گونه پوشک بـه تن کنند. در ویتنام حتی بچه‌ها در حالی‌کـه والدینشان سرگرم کار دیگری هستند و دارند سوت می زند بـه تنهایی بـه دستشویی می روند و مدفوع کنند. بچه‌هاي ویتنامی از سن ۹ ماهگی یاد می گیرند کـه خود بـه دستشویی بروند.

 

با لحن کودکانه با آن‌ها صحبت نکنید

استفاده از زبان بچه‌ها «آواهای بی‌معنا» برای برقراری ارتباط با انها در سنین پایین در کشور آمریکا مسئله‌اي بحث‌برانگیز اسـت. برخی میگویند استفاده از این آواها فرآیند یادگیری زبان را در بچه‌ها کند می کند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

برخی دیگر می گویند کـه تاثیری در فرآیند یادگیری زبان ندارد. در فرانسه جوان‌ها با بچه‌ها و کودکان بـه این زبان صحبت نمیکنند و این دقیقا نشان ‌دهنده‌ي احترامی اسـت کـه برای بچه‌ها قائل هستند.

 

به فرزندان تان یاد بدهید که بتوانند به راحتی شما را ترک کنند

والدین باید شنا کردن رابه فرزندان‌شان یاد بدهند. بـه چـه دلیل؟ زیرا انها بهتر اسـت مهارت‌هایي را یاد بگیرند کـه بـه انها کمک میکند بـه صورت مستقل بار بیایند و بزرگ شوند. طبق پژوهش‌هایي کـه دراین زمینه انجام شده در کشور آلمان کودکانی کـه سه سال و نیم سن دارند یا بزرگتر هستند هر بهار بـه مدت سه شب در مناطق روستایی کمپ میکنند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

آن ها دراین کمپ‌ها یاد می گیرند کـه مستقل شوند و حتی اوقات خوشی را بدون خانواده‌هایشان تجربه کنند. البته بهتر اسـت برنامه‌اي هم برای والدین تدارک دید زیرا آن ها بیشتر بـه فرزندانشان وابسته هستند، آن ها باید یاد بگیرند کـه بتوانند بدون فرزندانشان هم بـه زندگی خود ادامه دهند مخصوصا وقتی بچه‌ها کوچک‌تر هستند.

 

فرزندان تان را لوس نکنید اگر کار اشتباهی انجام می‌دهند

بسیار سخت اسـت کـه فرزند نوپای شـما بالا و پایین بپرد و چیزی را از شـما بخواهد و شـما بـه آن توجهی نکنید. والدین ایتالیایی بـه هیچ‌وجه فرزندانشان را لوس نمیکنند مخصوصا وقتی آن ها مرتکب خطایی شده باشند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

اگر آن ها برای بـه دست آوردن چیزی داد و بیداد بـه راه بیاندازند یا جیغ بزنند و گریه و ناله سر دهند، والدین ایتالیایی نه تنها توجهی بـه آن ها نمی کنند بلکه می گذراند کـه آزادانه اینکار را انجام دهند. زیرا انها باید متوجه شوند کـه راه بـه دست آوردن چیزهایی کـه میخواهند جیغ و داد و گریه نخواهد بود.

 

وعده‌ های غذایی‌ در کنار کودکان تان میل کنید

این کاری اسـت کـه اکثر والدین در سرتاسر دنیا بـه صورت برنامه‌اي منظم انجام می دهند. بر طبق پژوهش‌هاي انجام شده والدین مصری، ایتالیایی و آرژانتینی بیش از باقی کشورها زمان زیادی رابه همراه خانواده‌ي خود بر سر میز غذا می‌گذرانند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

این برنامه‌ها ممکن اسـت مهم بنظر نرسد اما در همین لحظه‌هاست کـه کودک رابطه‌ي محکم و دوستانه‌اي با اعضای خانواده‌ ي خود برقرار می کند کـه بر روی زندگی او تاثیر گذار خواهد بود.

 

اجازه دهید فرزندان تان به اندازه‌ توان شان به شما کمک کنند

تحقیقان نشان داده کـه حتی سرخپوست‌هاي مایایی کـه در آمریکای مرکزی زندگی می کنند بـه کودکان خود اجازه میدهند کـه از همان سنین پایین در کارهای خانه «یا حتی کشاورزی» بـه والدین خود کمک کنند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

اینکار بـه بچه‌ها کمک می کند تا حس مسئولیت‌پذیری و اخلاق‌ کاری در انها پرورش یابد و بتوانند بـه والدین خود یاری برسانند. کودکانی کـه اجازه پیدا می کنند از همان سنین پایین در کارهای مختلف بـه والدین خود کمک ‌کنند، تجربه‌هایي در مواجه با کارهای روزمره و حتی در بعضی مواقع کارهای سخت بـه دست می‌آورند کـه بسیار ارزشمند اسـت.

 

کودکان تان را به هوا خوری ببرید

در کشور هـای اسکاندیناویایی کودکان هرروز زمانی را بیرون از خانه سپری میکنند. برای مثال شـما احتمالا در دانمارک بچه‌اي را نمیبینید کـه سوار کالسکه بـه همراه والدین خود در صفوف خرید یا رستوران‌ها باشد.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

در نروژ حتی اگر هوا زیر صفر باشد بازهم کودکانی را می بینید کـه در هوای باز مشغول بـه بازی هستند. چرا والدین بچه‌ها را حتی در دمای زیر صفر بیرون می برند؟ زیرا آن ها بر این باورند کـه هوای آزاد برای سلامتی آن ها ضروری اسـت.

 

بچه‌های تان را در آغوش بگیرید

تعداد زیادی از مادر ها هرروز بـه کودکانشان عشق می‌ورزند. بهتر اسـت با آغاز و پایان هرروز کودکتان را سخت در آغوش بگیرید. در هند مادران هرروز کودکانشان را ماساژ میدهند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

انها از کالسکه استفاده نمیکنند ودر عوض آن ها را در آغوش میگیرند. در آغوش گرفتن بچه‌ها باعث می شود کـه رابطه‌ي بین مادر و فرزند روز بـه روز عمیق‌تر شود. پس فراموش نکنید کـه فرزندان تان را در آغوش بگیرید و بـه انها عشق بورزید.

 

در چشمان فرزندان تان نگاه نکنید

این پیشنهادی اسـت کـه اکثر والدین در سرتاسر جهان آنرا تصدیق می کنند و والدین آمریکایی از شنیدن آن سر تکان می دهند، اما هنگامیکه دلیل اینکار را برایتان توضیح دادیم احتمالاً قانع خواهید شد کـه مستقیما بـه چشمان فرزندان تان نگاه نکنید.‌

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

مردمی کـه در کنیا زندگی می کنند بر این باورند کـه نباید بـه چشمان کودکان شان نگاه کنند زیرا در ارتباط چشمی چیزی کـه منتقل میشود همان قدرت اسـت.‌ والدین ارباب بچه‌ها و کودکان خود نیستند. با توجه بـه شیوه‌اي کـه کودکان کنیایی بزرگ می شوند، انها نسبت بـه باقی کودکان جهان کمتر خواستار توجه هستند.

 

کودکان تان را مجبور به انجام کاری نکنید

مادران و پرستارانی هستند کـه بـه منظور تربیت کودکانشان فشار زیادی را بر آن ها تحمیل می کنند. البته درست اسـت کـه شـما می خواهید فرزندان تان موفق شوند و بـه هر انچه کـه آرزویش را دارند برسند. اما مطمئنا فشاری کـه شـما بر انها تحمیل می کنید نه تنها انها رابه آرزوهایشان نخواهد رساند بلکه مشکلات فراوانی برای آن ها ایجاد خواهد کرد.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

والدین هلندی ترجیح می دهند فرزندانشان در محیطی آسان و شاد بزرگ شوند تا این‌کـه انها را تحت مراقبت‌ها و آموزش‌هاي سخت و شدید قرار دهند. بزرگ شدن و رسیدن بـه آنچه آرزویش را داریم بی شک چالش‌برانگیز و نیازمند سختکوشی اسـت اما باید بدانیم کـه برقراری تعادل میان زمان استراحت و زمان‌هایي کـه باید سخت کار کنیم بسیار حیاتی اسـت. پس زمان‌هاي استراحت را جدی بگیریم.

 

برای زمان‌ خواب کودکان سخت گیری نکنیم

هستند والدینی کـه بـه همراه کودک خود از خانه بیرون میروند و نزدیک غروب سعی میکنند کـه با عجله بـه خانه بازگردند مبادا زمان خواب فرزندشان دیر شود. آیا شـما هم مثل این والدین هستید؟ بچه‌هایي کـه در اسپانیا زندگی میکنند طبق معمول نزدیک ساعت ده شب آماده‌ي خواب میشوند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

اگر بچه‌ها بین ظهر و عصر چرتی بزنند خب مشخص اسـت کـه نمیتوانند برای خوابِ شب زود بـه تخت‌خواب بروند. پژوهش‌هاي انجام شده در رابطه با ساعت خواب بچه‌ها نشان می دهد کـه آن ها مطمئن نیستند کـه دیر خوابیدن بچه‌ها در شب بـه انها آسیب خواهد رساند، و هیچ ضرورتی ندارد کـه والدین بچه‌هاي خودرا زودتر از خود راهی تخت‌خواب کنند.

 


 

و در ادامه مواردی که فقط مادران در رابطه با بچه‌ های شان به آنها توجه می‌کنند

 

پیش از این‌کـه بـه مادر و فرزند بپردازیم، بهتر اسـت ابتدا چند نکته‌ي بسیار واضح را تکرار کنیم. کسانی کـه تصمیم می گیرند بچه‌دار شوند باید توجه داشته باشند کـه مسئولیت بسیار سختی را برعهده دارند. شـما موجودی رابه دنیا می‌آورید و باید سعی کنید تا بهترین شرایط را برایش فراهم کنید. هر حرکت خطایی کـه از شـما سر بزند بر آینده‌ي کودکتان تاثیر خواهد گذاشت.

 

پس بهتر اسـت قبل از بچه‌دار شدن آموزش‌هاي لازم را کسب کنید تا از عهده‌ي تربیت فرزندان تان برآیید. همه ی‌ي مادر ها خواهند گفت کـه مادربودن یک کار تمام وقت اسـت. از همان دقیقه‌ي اول کـه بدنیا می آییم، این مادران هستند کـه بـه مـا غذا می دهند، لباس تن مـا میکنند، مـا را در وضعیت‌هایي قرار می دهند تا استراحت کنیم یا مـا را اجتماعی میکنند یا حتی آن‌ها هستند کـه از مـا دل جویی میکنند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

اگر پایمان زخم شود یا اگر اتفاق زیبایی در زندگی‌مان بیفتد، برای هر خنده و هر گریه این مادران هستند کـه فرزندانشان را همراهی می کنند. پس این‌کـه می گویند بهشت زیرپای مادران اسـت حرف گزافی نیست؛ زیرا هر جاییکه مادری باشد بهشت هم دقیقا همانجاست. و این بـه این معنا اسـت کـه مادران زمان بسیاری را صرف شناختن روحیات فرزندان خود می کنند.

 

آن‌ها بـه همه ی‌ي جزئیات حالت‌ها و واکنش‌ها و دوست‌داشتن‌ها و دوست‌نداشتن‌هاي فرزندانشان توجه می کنند. این توجه بیش از حد باعث می شود تا آن ها قدرت زیادی را کسب کنند، آن‌ها می توانند حالات و احساسات و عواطف فرزندانشان را در وضعیت‌هاي مختلف پیش‌بینی کنند و متوجه چیزهایی در فرزندانشان شوند کـه هیچ‌کس بـه آن ها توجه نمیکند. این قدرت نه جادوگری، بلکه تنها مادربودن اسـت.

 

مادران متوجه‌ رشد طبیعی فرزندان‌ شان می‌شوند

دوران کودکی دوران بسیار حیاتی اسـت؛ مخصوصا زمانی کـه کودکان مراحل رشد خودرا طی می کنند. دراین دوره کودکان شروع بـه یادگیری می کنند؛ از شیوه‌هاي مراقبت از خود و تمرین‌هایي برای پاکیزگی گرفته تا یادگیری حروف الفبا.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

پس اگر دراین فرآیند چیزی غیرعادی رخ دهد، مادران تنها کسانی هستند کـه حتی گاهی وقت‌ها قبل از متخصصان متوجه‌ آن میشوند. پس مادران اگر در کودکشان چیزی غیرعادی حس کردند، بـه احساسات و غریزه‌ي خود اعتماد کنند و آن مسئله رابا متخصصان در بین بگذارند.

 

مادران پتانسیل‌ های آفرینشگرانه‌ فرزندان خود را تشخیص می‌دهند

اگر کودک شـما یک پیکاسو یا میکل‌آنژ درون داشته باشد شـما احتمالا پیش از همه ی متوجه آن خواهید شد؛ ممکن اسـت حتی در مراحل اولیه‌ي زندگی کودکانتان متوجه‌ي خلاقیت آن‌ها شوید. مادران میتوانند هرروز با بررسی شیوه بازی کودکانشان متوجه تغییر خلاقیت کودکانشان شوند. آن هم با بررسی شیوه‌‌اي کـه انها بازی میکنند. مادری می گوید کـه زمانی کـه دخترم بسیار کوچک بود خلاقیت بسیاری را در حرکات و رفتار او تشخیص دادم.

 

یک بار دیدم کـه او با باندهای زخم سگ‌هایمان را تزئین کرده، و هم اکنون کـه او سیزده سال دارد طبق معمول میبینم کـه در آشپزخانه مشغول ترکیب‌کردن موادغذایی اسـت و همواره غذاهایی جدید و خوشمزه درست می کند. کوچکترین رفتار فرزندانمان را باید تحت‌نظر داشته باشیم و بـه سادگی از کنار کارهایی کـه انجام میدهند رد نشویم، همه ی‌ي این ها پتانسیل‌هایي اسـت کـه در فرزندانمان وجوددارد

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

و پرداختن بـه انها میتواند مسیر زندگی کودکانمان را دگرگون کند. مادران نه تنها نخستین کسانی هستند کـه پیکاسوی درون شـما را تشخیص می دهند؛ بلکه حتی نخستین کسانی هستند کـه موجب میشوند حس شوخ‌طبعی در شـما جوانه بزند. اگر شـما در وضعیت‌هاي مختلف بـه همراه فرزندان خود قهقهه بـه راه می‌اندازید، پس مطمئن باشید کـه فرزند شـما حس شوخ‌طبعی بسیاری دارد و شـما میتوانید بـه او کمک کنید تا آنرا تقویت کند.

 

مادری می گوید کـه پسر سه ساله‌ام لگن‌اش را بر روی سرش میگذارد و بـه طرز احمقانه‌اي با آن می‌رقصد اینکار او مرا بـه خنده می‌انداخت. اکنون او ۹ سال دارد هرروز کارهایی انجام میدهد و مرا می‌خنداند، بعضی وقت‌ها اداهای عجیب و غریب در می‌آورد، مثلاً سوپ را بر روی صورت‌اش می‌مالد تا شبیه بابانوئل شود.

 

مادران می‌توانند متوجه شوند که فرزندان‌ شان چه وقت خسته هستند

 

همه ی‌ي مادران می دانند کـه وقتی مادر میشوند قدرت و توان بسیاری کسب خواهند کرد. پس اگر شـما متوجه شدید کـه فرزندتان خسته اسـت حدس شـما درست اسـت، اصلا مهم نیست کـه دیگران چـه میگویند چون حق با شـما اسـت و شـما احتمالا درست می گویید. مادران تنها کسانی هستند کـه متوجه می شوند فرزندشان خسته اسـت و نیاز بـه استراحت دارد.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

البته غرزدن و بدعنق بودن کودک، تنها نشانه‌هاي خسته‌بودن او نیست؛ بلکه علائم دیگری وجوددارد کـه تنها مادران متوجه آن می شوند. مادری می گوید دریک مهمانی خانوادگی بودیم کـه متوجه شدم دیگر نمی توانم بچه‌ام را نظارت کنم، اعضای خانواده می گفتند کـه این بچه پیش‌فعال اسـت. اما مـن متوجه شده‌بودم کـه بچه بسیار خسته اسـت و نیاز بـه استراحت دارد.

 

مادران تنها کسانی هستند که متوجه می‌شوند فرزندشان دچار مشکل است

 

آیا می دانید کـه اگر بچه‌ي کوچکی در مدرسه دچار مشکل شده باشد مادران نخستین کسانی هستند کـه متوجه آن خواهند شد؛ حتی پیش از این‌کـه فرزندشان برای آن ها توضیح دهد. آیا می دانید کـه مادران نخستین کسانی هستند کـه متوجه خواهند شد فرزندشان با دوست صمیمی‌اش دچار مشکل شده؛ حتی پیش از این‌کـه فرزندشان کلمه‌اي درباره‌ي آن حرف بزند؟ مادران بـه درستی متوجه‌ي تغییرات عواطف در فرزندان‌شان میشوند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

حتا کوچکترین تغییرات در فرزندان‌شان می تواند انها را متوجه‌ي این کند کـه احتمالا مشکلی وجوددارد. مادری می گوید مـن حتی با کوچکترین تغییر در موزیک صدای فرزندم یا با نگاه کردن در چشم‌هایش میتوانم متوجه شوم کـه آیا او دچار مشکل اسـت یا این‌کـه همه ی چیز خوب اسـت. پس هیچ‌چیز از چشمان تیزبین مادران پنهان نمی ماند، پس سعی نکنید چیزی را از آن ها پنهان کنید چون در نهایت آن‌ها تنها کسانی هستند کـه بـه داد شـما خواهند رسید.

 

مادران اولین کسانی هستند که متوجه‌ بیماری فرزندان شان می‌شوند

 

مادران بـه اسانی میتوانند حدس بزنند کـه فرزندان‌شان در آستانه‌ي مریض‌شدن اسـت و همین باعث می شود کـه انها پیش از این‌کـه بیماری شروع شود شروع بـه جلوگیري یا درمان بیماری کنند. مادری می گوید مـن متوجه شده بودم کـه احتمالا مشکلی وجوددارد، حتی باوجود این‌کـه پسرم بسیار سرحال بودو بازی میکرد.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

او می گوید چشمان پسرم دیگر مثل قبل برق نمیزد و همین مرا متوجه‌ي درست نبودن چیزی در مکانیسم بدنش کرد، غریزه‌ي مـن می گفت کـه او در آستانه‌ي بیماری اسـت، هر چند کـه هنوز هیچ علائمی در او پدیدار نشده بود. او درست حدس زده بود چون روزبعد پسرش تب کرد. تعجب نکنید مادران از همه ی چیز خبر دارند؛ حتی چیزهایی کـه هنوز برایتان اتفاق نیفتاده.

 

ماداران حتی متوجه این مسئله می شوند کـه فرزندان شان خود رابه بیماری می زنند

 

احتمالا همه ی‌ي مـا این تجربه را داشته‌ایم کـه صبح روز مدرسه از خواب بیدار شویم و حوصله‌ي مدرسه را نداشته باشیم و خود رابه بیماری بزنیم. مادران متوجه خواهند شد کـه فرزندان‌شان چـه موقع بیمارند و چـه موقع ادای بیماری را در می‌آورند. مادری می گوید کـه خیلی مهم اسـت کـه بتوانیم تشخیص دهیم کـه در واقع کی بچه‌ها واقعا بیمارند و چـه موقع ادای شخصی بیمار را در می‌آورند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

البته باید توجه داشت کـه بچه‌هایي کـه ادای بیماری را در می‌آورند احتمالا یا مضطرب هستند و یا احساس اسانی نمی کنند، پس بهتر اسـت کـه مادران وقت بگذارند و با فرزندشان بـه گفت و گو بنشینند. طبق معمول دراین مواقع بهترین فرصت اسـت تا مادران وقت خودرا با کودکان بگذرانند و ارتباط نزدیکی با آن ها برقرار کنند. پس این فرصت‌ها را از دست ندهید و با کودکان خود صمیمی‌تر شوید.

 

مادران متوجه‌ اضطراب فرزندان‌شان می‌شوند

 

کودکان طبق معمول بـه صورت مستقیم اضطراب و نگرانی‌هایشان را بروز نمی دهند، مانند اضطراب نخستین روز مدرسه. هرچند آن‌ها کـه سعی در مخفی کردن اضطراب‌ها و نگرانی‌هایشان دارند، مادران بـه سادگی متوجه‌ي حالات آن‌ها می شوند. مادران در نسبت با کودکان‌شان حس ششم دارند.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

وقتی همه ی فکر می کنند کـه در رابطه با کودکان همه ی چیز بـه درستی پیش می رود، مادران متوجه‌ي احساسات و عواطف واقعی کودکان‌شان میشوند. مادری می گوید وقتی کودک مـن مضطرب اسـت دیگر غذای مورد علاقه‌اش را دوست ندارد یا خوابیدن برای او عذاب‌آور میشود. بهتر اسـت مادران دلایل اضطراب فرزندان‌شان را جست‌وجو کنند و آن ها را رفع کنند. هیچ‌کس بجز مادران از عهده‌ي اینکار برنمی‌آیند.

 

مادران بـه‌خوبی میدانند کـه چـه شرایطی برای فرزندانشان مناسب اسـت

 

می توانید بـه همراه فرزندان تان بـه خانه‌ي دوستتان بروید یا حتی بـه همراه او بـه مسافرت بروید. مادران میتوانند تشخیص دهند کـه کی بـه همراه فرزندان‌شان بـه سفر بروند و چـه زمانی بهتر اسـت بـه خانه بازگردند. مادری می گوید هنگامیکه بـه همراه فرزندم در سفر هستم، از چهره‌ي فرزندم از شیوه‌ي نفس کشیدنش متوجه می شوم کـه او نیاز دارد کـه بـه خانه بازگردد.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

مادری تعریف می کند کـه بـه همراه خانواده و فرزندم بـه جنگل رفته بودیم، فرزند مـن با شادی بازی میکرد ودر اطراف پرسه می‌زد، هنگام خواب او همان‌ گونه بـه پرسه‌ زدن‌هاي خود ادامه می‌داد مـن متوجه‌ي رفتار غیرعادی او شدم. او نیاز داشت کـه بـه خانه برگردد و سفر وی را خسته کرده بود. مادران در تلاش هستند تا بهترین شرایط را برای فرزندان شان مهیا کنند.

 

مادران می‌دانند که فرزندشان چه زمانی خشمگین می‌شود

مادران پیش از این‌کـه کسی بفهمد، متوجه‌ي عصبانیت فرزندانشان می شوند. مادری میگوید کـه مـن از لرزه‌هاي چانه‌ي فرزندم میتوانم متوجه‌ي عصبانیت او شوم، حتی پیش از این‌کـه او کاملا خشمگین شود. وضعیت‌هایي وجود دارند کـه کودکان با قرار گرفتن در آن وضعیت‌ها بـه حق یا ناحق خشمگین خواهند شد.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

اکثر اوقات دلیل عصبانیت آن‌ها ممکن اسـت بی ‌مورد باشد؛ اما مادران از شیوه‌ي برخورد آن‌ها متوجه‌ي این تغییر ناگهانی خواهند شد. تشخیص این‌کـه چـه چیزی کودکان را ناراحت و خشمگین می کند بسیار پیچیده اسـت و مادران زمان زیادی را باید صرف کنند تا متوجه‌ي آن موارد شوند.

 

مادران وضعیت‌هاي خطرناک را در رابطه با فرزندانشان تشخیص می دهند

 

پیش از این‌کـه بچه داشته باشید دنیا بنظر مکان بسیار خوبی اسـت. اما وقتی کـه بچه‌ي خود رابه دنیا می‌آورید متوجه می‌ شوید کـه خطرهای زیادی در دنیاوجود دارد. مادری می گوید حتا سیم‌هایي کـه در خانه وجود دارند نیز میتواند برای بچه‌ها خطرناک باشد.

راهنمایی های مفید برای تربیت فرزندان | نکات کاربردی تربیتی

البته حساس شدن مادر ها بـه خطرهای احتمالی خوب اسـت اما این حساسیت نباید بیش از حد شود چون هم بـه خودشان و هم بـه کودکان‌شان اذيت خواهند رساند. مادری می گوید کـه بعضی وقت‌ها سعی میکنم تا حساسیت خودرا نسبت بـه فرزندم کم کنم و بگذارم کـه او هر کاری میـــخواهد انجام دهد. مادران باید سعی کنند حساسیت‌هاي بی ‌مورد را از خود دور کنند تا فرزندان شان در شرایط بسیار آرام و بدون اضطراب رشد کنند.