پارس ناز پورتال

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس و آماده سازی کودکان برای اول مهر

در اینبخش یک راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس را جمع آوری کرده ایم. نکات زیادی هستند کـه شـما باید از آنها اطلاع داشته باشید از آمادگی روحی کلاس اولی ها تا نکات خرید لوازم تحریر و کیف و کفش و… دراین مقاله تا جاییکه توانستیم سعی کردیم تمام نکات لازم برای آماده سازی کودکان و ملزومات لازم بـه خرید را جمع آوری کنیم. در ادامه با پارس ناز همراه باشید.

 

سال تحصیلی می‌تواند هرج و مرج باشد. جایی پر از آدمهای جدید، تجربه ها و پر از کاغذ و .. اسـت کـه میتواند برای کودکان شـما باعث استرس شود. پس با یک برنامه ریزی دقیق از این مواردی کـه ممکن اسـت پیش بیاید پیشگیري کنید. این مقاله درباره سازماندهی کودکان شـما برای بازگشت بهتر بـه مدرسه اسـت. اول دراین روند، آموزش دادن بچه ها بـه نحوه مستقل بودن اسـت این کـه بـه اسانی بنوانند کارهای شان را انجام دهند.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

با همین قدم کوچک میتوانید کارهای بزرگی کنید کـه برای آینده آنها بسیار مفید خواهد بود. خواندن این پست بشما کمک میکند کـه یک ایستگاه انجام تکالیف درست کنید و تمام کارهای کاغذی آنها را دراین ایستگاه دسته بندی شده و مرتب قرار دهید. انچه شـما نیاز دارید: اکسپندینگ فایل  سازمان دهنده اسناد و کاغذ ها  و پلنر  دفتر برنامه ریزی  می باشد.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

یکی از این راه ها برای شروع اینکار استفاده از اکسپندیگ فایل اسـت. تعداد زیادی از والدین اظهار کرده اند کـه این مورد از محصولات مورد علاقه کودکانشان اسـت و این کـه بـه آنها کمک زیادی کرده اسـت. اکسپندینگ فایل محفظه هایي بـه هم متصل بـه شکل آکاردئونی اسـت کـه بـه این محفظه ها فایل «خانه» می‌گویند کـه درون هر کدام از این منازل میتوان کاغذ قرار داد.

 

محفظه اصلی:

محل ذخیره پلنر، جدول هاي برنامه زمانی کلاس و برگه هاي مهم. پلنر برای مدیریت وظایفی کـه در هفته ادامه دارد، استفاده می‌شود.

 

برچسب ها:

هر جیب دراین محصول آکاردئونی برای یک موضوع خواهد بود. این فضاها برای موضوعات درسی و تکالیف مورد نیاز اسـت. جیب هاي دیگر را برای تکالیف کامل شده مورد استفاده قرار دهید. تعداد زیادی از والدین با این موضوع کـه فرزندانشان نمی‌توانند مشق شب خودرا پیدا کنند، سر و کار دارند و همیشه این موضوع یک معضل اسـت. حال همه ی آنها در یکجای مشخص قراردارند.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

در پلنرها با استیکرهایی کـه در آن قرار دارد کارهای روزانه وی را مشخص کنید. حتی برنامه هاي ماهانه را در آخر هرماه میتوانید مشخص کنید. فیلمهای دیده شده و کتاب هاي خوانده شده را در جدول آخر هرماه بنویسید. مطمئنا رنگی و دارای استیکر بئدن این پلنرها بـه فرزند شـما ذوق و شوق میدهد کـه دفتر را باز کرده و اطلاع پیدا کند کـه تکالیف او چیست.

 

بـه او پایان هرماه امتیاز دهید و از او بخواهید کـه امتیاز خودرا بالا ببرد. نکات دیگری کـه باید بدانید برای سازماندهی روحی فرزندان شماست. روانشناسان توصیه می‌کنند کـه والدین سه چیز را رعایت کنند: خواب خوب شب قبل از مدرسه « برای هردو کودکان و والدین»، یک صبحانه سالم و نگرش مثبت بـه مدرسه و معلمان.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

بچه ها در روز اول مدرسه یا مضطرب می‌شوند یا کمی میترسند، دلیل این احساس ها این اسـت کـه همه ی چیز جدید اسـت: معلمان جدید، دوستان جدید یا حتی مدرسه جدید. بعضی از بچه ها حتی ممکن اسـت بدلیل استرس دل درد یا سر درد بگیرند پس آنها رابا آمادگی جسمی و روحی بـه مدرسه بفرستید. حال با چندین راه برای آمادگی کودک برای مدرسه آشنا شوید:

 

اجازه دهید کودک شـما بداند برنامه او چگونه خواهد بود. بـه او بگویید کـه مدرسه هرروز چـه ساعتی شروع و چـه ساعتی پایان می‌یابد. از فرزندتان درباره احساسات خود- از هیجان و نگرانی ها- درباره شروع مدرسه بپرسید. با فرزند خود از مدرسه دیدن کنید تا کلاس خودرا ببیند و با معلم او قبل از این کـه مدرسه بطور رسمی آغاز شود ملاقات کنید. جنبه هاي مثبت شروع مدرسه را برای او مشخص کنید.

 

بـه کودک خود بگویید کـه مدرسه سرکرم کننده خواهد بودو دوستان جدید پیدا میکند. اجازه دهید فرزندتان بداند کـه در مورد روز اول مدرسه همه ی بچه ها مضطرب و عصبی هستند. یک یادداشت در ظرف غذای کودک خود قرار دهید تا بـه او یادآوری کنید کـه در مدرسه هم بـه او فکر میکنید. بـه فرزندتان خاطرجمعی دهید کـه اگر در مدرسه برای او مشکلی پیش بیاید، شـما برای رفع مشکل و کمک بـه او در آنجا خواهید بود.

 

سعی کنید یک ملاقات با یک همکلاسی کودک خود قبل از روز اول مدرسه داشته باشید تا او در زمانی کـه مدرسه شروع میشود یک دوست داشته باشد. ترتیبی دهید کـه فرزندتان برای رفتن بـه مدرسه با یک بچه دیگر در محله سوار وسیله نقلیه یا سرویس مدرسه شود. در مورد فعالیت هاي بعد از مدرسه او اطلاعات کسب کنید. اردو، کلاس هاي ورزشی، آموزشی و …

 


 

و در ادامه همین بحث بچه ها را برای شروع مدرسه ها آماده کنیم

 

امروز راجع بـه چگونگی آماده سازی بچه ها برای رفتن بـه مدرسه و شروع سال جدید تحصیلی صحبت می‌کنیم. این موضوع خصوصا برای والدینی کـه فرزند کلاس اولی دارند اهمیت دارد. بچه ها در سن کودکی بسیار تغییر پذیر و همینطور شکننده هستند و شـما باید حواستان بـه همه ی چیز باشد، زیرا کـه شـما مسئول فرزندتان هستید و آینده او بسته بـه آموزه ها و آمادگی هاي شـما دارد.

 

در مرحله اول باید از خودتان شروع کنید، شـما باید قبل از شروع مدارس بـه جلسه انجمن اولیا مدرسه بروید. این جلسه هر سال و قبل از شروع سال تحصیلی برگزار می‌شود و شـما بهتر اسـت کـه حضور داشته باشید. دراین جلسات مسئولین مدارس طبق معمول تمام نکاتی راکه لازم بـه دانستن آنها هست را میگویند اما شـما باید جداگانه هم تحقیقاتی را دراین زمینه داشته باشید.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

در مرحله دوم، فضای مدرسه را بررسی کنید، سری بـه کلاس هاي درس بزنید و اوضاع ظاهری کلاس ها را ببینید، بـه علاوه در جلسه انجمن اولیا حواستان بـه باقی پدر و مادر ها نیز باشد. رفتار و طرز حرف زدن شان را ببینید و بررسی کنید چرا کـه فرزندان آنها ممکن اسـت هم کلاس با فرزند شـما شوند و کودکان هم از پدر و مادرشان الگو میگیرند.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

در مرحله سوم، از حدود دوهفته قبل از شروع مدارس یک برنامه برای خودتان تنظیم کنید و کارهای تان یا زمان بندی هاي تان رابا ساعات تحصیل فرزندتان هماهنگ کنید، سپس با فرزندان تان حرف بزنید. از خاطرات مدرسه تان بگویید، از روز اولی کـه بـه مدرسه رفتید و کارهایی کـه انجام می دادید و… حواستان باشد کـه حقیقت را بگویید و بـه حرف هاي تان چاشنی اضافه نکنید زیرا کـه فرزند شـما حرف هاي تان را 100 در 100 باور میکند.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

در همین دوهفته هرروز با فرزندتان تمرین کنید، بـه او نظم را آموزش دهید. صبح ها طبق برنامه تحصیلی وی را از خواب بیدار کنید و بـه او یاد دهید تا کارهایش را آرام آرام خودش انجام دهد، بـه اصطلاح عامیانه شـما باید مانور مدرسه را در خانه تان بـه اجرا بگذارید، البته زیاد نمک اش را زیاد نکنید زیرا کـه فرزنداتان ممکن اسـت بـه کلی از همه ی چیز دلزده شود.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

یک روز فرزندتان رابه مدرسه ببرید و فضای تحصیلی آموزشگاه رابه او نشان دهید، وی را با مدرسه آشنا کنید. اگر امکان داشت وی را از پیش با معلم، ناظم و مدیر آشنا کنید تا با اعتماد بـه نفس بیشتری بـه مدرسه برود، اگر او از قبل معلم و مسئولین و وظایف آنها را بداند در روز اول کمتر احساس غریبی می‌کند و با جرات بیشتری در مدرسه حاضر میشود.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

یادتان باشد کـه هیچ گاه فرزندتان رابه خاطر حرف شنوی نترسانید، بـه او نگویید مدرسه زیر زمین و سیاه چال دارد، وی را از ناظم و مدیر نترسانید، بلکه دوستانه و با محبت وی را راهنمایی کنید و خواهید دید کـه فرزندتان بـه اسانی با شـما کنار می‌آید و حرف شنو میشود، توصیه آخر مـا دوستی شـما و فرزندتان اسـت، این راه بهتر از همه ی جواب می‌دهد و خیال شـما هم همیشه آسوده و آسوده میشود.

 


 

و اما ویژگی های لوازم تحریر مناسب چیست؟

امروز ویژگی هاي لوازم تحریر مناسب و استاندارد رابه طور خلاصه و مفید مرور می‌کنیم، قبلا ودر مقاله اي جداگانه بطور دقیق درباره این موارد بحث کرده ایم، اما امروز و بدلیل فرارسیدن فصل جدید تحصیلی یک فلاش بک کوتاه داریم بـه موارد مهم و اساسی در انتخاب و خرید لوازم تحریر مناسب.

 

مـا هرروز درباره ملزومات تحریری و همچنین ملزومات اداری صحبت میکنیم، اگر نیاز بـه اطلاعات بیشتری داشتید میتوانید از منوی دسته بندی بالای صفحه استفاده کنید و اطلاعات مورد نظرتان را بدست بیاورید. باز میگردیم بـه بحث اصلی امروز، بـه قول مهراد هیدن: فصل تابستان کوتاه اسـت و مـا تا می‌توانیم پیش هم میمانیم. مهرماه از راه رسیده و ارگان هاي تحصیلی شروع بکار کرده اند.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

چند روز بیشتر بـه آغاز کار رسمی مدارس و دانشگاهها بیشتر نمانده و دغدغه این روزهای تمامی محصلین، خرید ملزومات تحصیلی اسـت، از کیف و کفش گرفته تا انواع نوشت افزارها. کیفیت شرط اول مـا برای خرید این وسایل اسـت و نیاز اسـت تا بدانیم هنگام خرید می بایست بـه چـه نکاتی توجه کنیم و چگونه بهترینها را برای خودمان تهیه کنیم.

 


 

ویژگی های لوازم تحریر مناسب

خودکار، مداد، اتود، پاک کن، جامدادی، خط کش، دفتر تحریر، کیف و کوله، مهم‌ترین ملزومات تحصیلی هستند، فرقی نمی‌کند دبستانی باشید یا دانشجوی سال آخر دانشگاه، همه ی بـه مواردی کـه ذکر کردیم نیاز دارند زیرا کـه این‌ها اصلی ترین ابزار تحصیل کنندگان هستند. اما برای خرید اینها چـه مولفه هایي را درنظر بگیریم؟ در ادامه بشما خواهیم گفت، اول از همه ی بـه این نکات توجه کنید:

 

= کارایی و انتظاری کـه شـما از این وسایل دارید

= توجه بـه برندها چـه ایرانی و چـه خارجی

= استانداردهای طراحی و ساخت

= توجه بـه سن مصرف کننده این ملزومات

 

در انتخاب خودکار دست باز تری دارید، خودکار نباید دست را اذیت کند، قبل از خرید یکبار خودکار را در دست بگیرید، خودکار را باید با نوک انگشتان شصت و اشاره نگه دارید و بند اول انگشت وسط هم حکم تکیه گاه را دارد، دراین شرایط دست شـما نباید احساس درد کند و یا جای فشار خودکار نباید روی انگشت اشاره کـه تکیه گاه اسـت، بماند. مـا خودکار بیک، کیان، پلیکان و پنتر را پیشنهاد میدهیم.

 


 

ویژگی هاي لوازم تحریر مناسب

در انتخاب خط کش باید سن را درنظر بگیرید، برای کودکان دبستانی تا حد امکان خط کش هاي چوبی با گوشه هاي خمیده را انتخاب کنید، دبیرستانی ها و دانشگاهی ها هم بهتر اسـت خط کش فلزی 30 سانتی متری تهیه کنند، این خط کش ها طول عمر بالایی دارند و فوق العاده دقیق هستند و شـما فقط یک‌بار بابت آن هزینه میکنید و تا سال‌ها ازآن استفاده خواهید کرد.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

در انتخاب مداد طرز نوشتار شـما ملاک می‌باشد، اگر تند نویس هستید و با فشار کم مینویسید از مداد HB و یا B1 و B2 استفاده کنید، هر چـه بیشتر بـه سمت B بروید مداد پر رنگتر و همچنین نرم تر میشود و هر چقدر بـه سمت H میل کنید، مداد شـما کم رنگتر و همچنین نوک آن سخت تر میشود، برای نوک اتودها هم همین امر صدق میکند.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

در انتخاب دفتر تحریر، اول برند را درنظر بگیرید. پیشنهاد مـا دفترهایی هستند کـه توسط شرکت پاپکو ایران تولید می‌شوند، دفترهای تحریر پاپکو جنس خوب و راضی کننده اي دارند ودر حال حاضر فقط این برند اسـت کـه محصولات خوبی دراین بازه را تولید میکند. از خرید برندهای متفرقه دوری کنید، این نکته را هم درنظر داشته باشید کـه دفترهای چسبی از دفترهای سیمی بهتر اند.

 


 

در انتخاب کوله پشتی

در انتخاب کوله پشتی باید خودتان دست بکار شوید، ملاک هایي کـه باید بـه آن توجه کنید بـه قرار زیر می باشند:

 

= هماهنگی بندهای کوله پشتی

= توجه بـه دوخت داخلی و خارجی کوله

= کیفیت زیپ کوله پشتی

= توجه بـه کیفیت ساخت و دوام کوله

 

بندهای کوله پشتی را در دو ست بگیرید و مطمئن شوید کـه بندها باهم تراز هستند، این موضوع فوق العاده مهم اسـت زیرا کـه: بندهای نابرابر بـه مرور زمان موجب افتادگی شانه می‌شوند و توازن شانه ها ممکن اسـت برای مدت خیلی طولانی بر هم بخورد. بندها باید نرم باشند و شانه ها را اذیت نکنند ودر آخر وزن کوله پشتی را درنظر بگیرید، کوله نباید سنگین باشد.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

در انتخاب جامدادی هم اول نیاز خودرا بررسی کنید. دانشجوها می‌توانند از جامدادی ها فانتزی «دختر خانمها» یا چوبی و جعبه اي «آقایان» استفاده کنند، اگر رشته شـما هنر و یا مهندسی باشد بزودی خواهید فهمید کـه چـه دختر باشید و چـه پسر، بـه جامدادی نیاز دارید تا نوشت افزارها را دسته بندی کنید.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

کودکان و نوجوانان هم میتوانند از جامدادی هاي زیپی، فانتزی، جعبه اي و یا جامدادی هایي کـه مادرهای مهربان و تاج سر و نور چشم برای شان درست میکنند استفاده کنند. تا حد امکان از خرید جامدادی هاي خارجی دوری کنید زیرا کـه اکثرا تولید چین هستند، ممکن اسـت برندهای اروپایی روی انها حک شده باشد اما گول نخورید زیرا کـه عمدتا چینی و فیک هستند.

 


 

و در آخر نیز میز تحریر مناسب برای کودک و نوجوان کدام است؟

 

نخستین نکته در خرید میز تحریر کودک این اسـت کـه: باید استحکام میز را بسنجید، میز تحریر کودک نباید زیاد از حد فانتزی و ضعیف باشد.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

کودکان بازیگوش هستند، این اقتضای سن آنها اسـت و حتی با میز خود نیز ممکن اسـت بازی کنند، میزی کـه قصد خرید اش را دارید با مستحکم ودر عین حال سبک و بی خطر باشد.

 


 

میز تحریر کودک

دومین نکته این اسـت کـه: میز تحریر نباید لبه هاي تیز داشته باشد، این نکته بـه شدت مهم اسـت. لبه هاي میز کودک باید خمیده و نرم باشند، شـما باید لبه هاي میزهای را لمس کنید و از امنیت آن مطمئن شوید، همانگونه کـه در بالا هم گفتیم، بچه ها بازیگوش هستند و باید احتمال بدهیم کـه شاید اطراف میز زمین بخورند، پس در مرحله دوم رعایت این نکته الزامی اسـت.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

نکته سوم این اسـت کـه: باید متناسب با فضایی کـه درنظر دارید میز کودک تان را تهیه کنید، بـه اتاق کودک تان یا بخشی از خانه کـه برای کودک تان درنظر گرفته اید نگاهی بیاندازید و ببینید باید چـه میزی ودر چـه سایزی را تهیه کنید، اینکار را از قبل انجام دهید چون وقتی برای خرید اقدام میکنید، اینقدر مدلهای گوناگون می‌بینید کـه ممکن اسـت گیج شوید.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

نکته چهارم ارتفاع میز: ارتفاع میز باید بـه گونه اي باش کـه وقتی کودک تان دستش را روی میز بگذارد میز و آرنج کودک دریک خط قرار گیرند، سعی نکنید با ارتفاع صندلی این فاصله را تنظیم کنید چرا کـه آن وقت پاهای کودک اذیت می‌شوند، در مورد پاها هم: کف پای کودک باید روی زمین باشد و زانوی کودک هم در زاویه 90 قرار گیرد.

راهنمای آماده سازی کودکان برای اول مهر و بازگشایی مدارس

نکته پنجم: در پرداخت هزینه زیاد سختی بـه خرج ندهید و مقاومت نکنید، شـما قرار نیست هرماه یک میز تهیه کنید کمی بیشتر پول خرج کنید و میز بهتری رابخرید تا فرزندتان درنهایت آرامش تکالیف اش را انجام دهد اگر میز کودک را اذیت کند او از انجام صحیح تکالیف خود سر باز میزند و بـه مرور از اینکار زده میشود پس سعی کنید نکات پارس ناز را مدنظر قرار دهید.