پارس ناز پورتال

راهنمای خرید کولر گازی + آموزش نکات خرید بهترین کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی + آموزش نکات خرید بهترین کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی

هیچ چیز بهتر از یک کولر گازی خوب نمی تواند روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان را خنک کند. مخصوصا در سالهای اخیر که گرما به حدی شده است که دیگر کولرهای آبی جوابگو نیستند و باعث شده  که افراد زیادی به کولرهای گازی پناه ببرند. با توجه به اینکه این روزها مدل ها و برندهای مختلفی از کولر گازی وجود دارد، انتخاب کولر مناسب دشوار شده است.

 

در این راهنمای خرید کولر گازی اطلاعاتی درباره کولر گازی ارائه داده ایم که با مدل های مختلف آشنا شوید و تفاوت های آنها را بررسی کرده ایم تا بتوانید با اطلاعات بیشتری مدل مناسب را انتخاب کنید. البته می توانید برای اخذ تصمیم درست تر با تعمیرکاران آرا سرویس مشورت کنید و از تجریبات آن ها استفاده کنید.

 

کولر گازی چه مارکی بخریم؟

در مصارف خانگی و اداری سه نوع کولر گازی وجود دارد:

 

* کولر اسپلیت

* کولر پنجره‌ای

* کولر ایستاده

 

کولر اسپیلت : اسپیلت ها از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است که از لوله های مسی انتقال حرارت برای اتصال آنها به یکدیگر استفاده می شود. برای نصب اسپلیت باید از در دیوار حفره هایی ایجاد شود که لوله های مسی از آن عبور کرده و قیمت داخلی را به قسمت خارجی متصل کند. بنابراین برای نصب آن باید از نصاب ماهر استفاده شود که بتواند فاصله های مناسب برای پنل و موتور را رعایت کند. لازمه نصب این نوع کولر فاصله 5 تا 1 متری بین موتور و پنل می باشد، بنابراین اگر این امکان در منزلتان وجود ندارد، از فکر خرید اسپیلت بیرون بیایید.

راهنمای خرید کولر گازی + آموزش نکات خرید بهترین کولر گازی

مزایا: این نوع کولر گازی مصرف برق کمتری نسبت به دو مدل دیگر دارد. اکثر کولرهای اسپیلت از نوع گرم و سرد هستند و می توانید در فصل سرما برای گرم کردن خانه نیز استفاده شود.

 

معایب: اسپیلت ها را نمی توان در فصل سرما از جایگاه خارج کرد و همیشه در نمای خانه وجود دارند. قیمت بالایی دارند.

 

کولر پنجره ای : کولرهای پنجره ای یکپارچه هستند و همانطور که از اسمشان مشخص است به سادگی و با سرعت در درون پنجره جای می گیرند و همچون اسپیلت ها نیازی به سوراخ کردن دیوار ندارند. این نوع کولرها با پریز به برق خانه وصل شده و شروع به کار می کنند.

 

مزایا: این نوع کولر نسبت به اسپیلت ها، قیمت پایین تری دارند و قدرت خنک کنندگی آنها زیاد است.

 

معایب: کولرهای پنجره ای وزن بالایی دارند. مصرف برق زیادی داشته و سروصدای زیادی ایجاد می کنند.

 

کولر ایستاده : این نوع کولرها بیشتر در ادارات و مکان های عمومی مانند فروشگاه ها، مساجد و پایانه های مسافربری استفاده می شوند. این کولرها نصب خاصی ندارند.بعد از شناخت انواع کولر شما را با بهترین برندهای کولر گازی آشنا خواهیم کرد.

 

کولر گازی اجنرال OGENERAL : این کولر کم مصرف ترین کولر در جهان شناخته شده است که رده مصرف انرژی آن A++ می باشد. کولرهای اجنرال در گرما مقاومت زیادی دارند و بسیار کم صداست.

 

کولر گازی گری GREE : گری بهترین شرکت تولید سیستم تهویه مطبوع در جهان می باشد. از ویژگی های این کولر می توان به تنوع زیاد، کم صدا بودن، استحکام بالا، مصرف برق کم و پنل های کم حجم اشاره کرد.

 

کولر گازی جنرال GENERAL :کولر گازی جنرال طرح لبخند ساخت کشور تایلند است و در بین ایرانیان محبوبیت زیادی دارد. سطح مصرف انرژی آن B است و دارای قیمت بسیار مناسبی است.

 

کولر گازی ال جی LG: شرکت ال جی با نسل جدید کولرهای گازی اینورتر کاهش ۷۳ درصدی انرژی داشته است. علاوه بر بهینه بودن مصرف انرژی، اسپیلت های ال جی بسیار قدرتمند هستند و همچنین نصب سریع و راحتی دارند.

 

کولر گازی سامسونگ SAMAUNG: کولرهای گازی سامسونگ با طراحی منحصر به فرد و مدل های متنوع به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش توانسته در بازار ایران به فروش بالایی دست پیدا کند.

 

نکات مهم در خرید کولر گازی

 

طراحی پنل

یکی از چیزهایی که باید به آن توجه کنید، طراحی پنل است. زیبایی کولر باعث می شود از خرید آن رضایت بیشتری داشته باشید. به علاوه اینکه کولر در نمای منزلتان تاثیر دارد. بنابراین خرید یک کولر زیبا توصیه می شود. البته کولرهای با پنل زیبا مطمئنا گران تر هستند.

 

قدرت خنک‌کنندگی

قدرت سرمادهی یا خنک کنندگی در کولر گازی با BTU نمایش داده می شود. BTU مضربی از 1000 می باشد. توجه به این عدد یکی از مهمترین چیزهایی که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد.خنک‌کنندگی کولر گازی با واحد BTU اندازه‌گیری می‌شود و به‌صورت مضربی از ۱۰۰۰ نشان داده می‌شود. هر چه این عدد بیشتر باشد، قدرت خنک کنندگی کولر بیشتر خواهد بود.

 

BTU به چندین عامل از جمله نوع کاربری (مسکونی یا تجاری)، نوع محیط (ویلایی، آپارتمانی، دوبلکس)، نوع اقلیم (مثلا جنوب کشور)، میزان نورگیر بودن مکان، تعداد افراد در محیط، میزان رفت و آمد و تعداد تجهیزات گرمازا بستگی دارد. به طور مثال برای آپارتمان مسکونی 70 تا 100 متر، کولر 24 هزار مناسب تر است.

 

کمپرسور

از دیگر ویژگی های یک کولر گازی کمپرسور است. کمپرسورها در کولرگازی با کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار آن می شوند. به طور کلی سه نوع کمپرسور وجود دارد. کمپرسور اسکرول، کمپرسور پیستونی و کمپرسور روتاری. کمپرسور اسکرول بهترین عملکرد را در بین کمپرسورها بر عهده دارد ولی در کولرهای امروزی معمولا کمپرسور روتاری استفاده می شود.

 

اینورتر

اینورتر یک برد الکترونیکی است که به کمپرسور اضافه می شود ولی کارکرد آن مجزا از کمپرسور می باشد. در کمپرسورهای غیر اینورتر با رسیدن محیط به دمای مطبوع، کمپرسور خاموش می شود و با افزایش دمای محیط دوباره روشن می شود. در حالی که در کمپرسورهای اینورتر با رسیدن به دمای مطلوب، تنها دور موتور کاهش می یابد و کمپرسور خاموش نمی شود. این نوع موتورها؛ موتورهای با دور متغیر نام دارند.

راهنمای خرید کولر گازی + آموزش نکات خرید بهترین کولر گازی

نکته: خاموش و روشن شدن مدام کمپرسور باعث افزایش مصرف برق می شود. بنابراین کولرهای اینورتر مصرف برق کمتری دارند.

 

مصرف برق

در موارد بالا تا حدودی به مصرف کولرهای مختلف اشاره شد. به طور خلاصه کولرهای پنجره ای و کولرهای غیر اینورتر مصرف زیادی دارند. به علاوه اینکه باید قبل از خرید در مورد تامین برق کولر تحقیق کنید. اکثر کولرهای خانگی با برق تک فاز کار می کنند، در حالی که کولرهای ایستاده به برق سه فاز نیاز دارند.

 

EER

EER  میزان بهره‌وری انرژي الکتریکی (Energy Efficiency Ratio) می باشد. ابا توجه به این معیار می توان فهمید که کولر چه مقدار از انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل می‌کند. هر چقدر میزان EER بیشتر باشد، کولر خنک تری خواهیم داشت EER . بالاتر و اینورتر خوب‌ باعث می شود یک دستگاه کولر بازدهی بهتری داشته باشد.

 

پرتاب باد

پرتاب باد یعنی قدرت انتقال باد خنک کولر تا چه فاصله ای می باشد. مثلا فروشنده ای می گوید پرتاب باد کولر 10 متر است. یعنی کولر تا 10 متر بار را انتقال می دهد.

 

میزان صدا

یکی از مهمترین ویژگی هایی که در هنگام خرید کولر باید به آن توجه داشته باشید، میزان صدای کولر است. کولرهای کم صدا آرامش بیشتری به شما خواهند دارد. برای این ویژگی به عدد دسی بل (db) توجه کنید. هر چه دسی بل کمتر باشد، کولر کم صداتر خواهد بود.

 

مطبوع یا نامطبوع بودن

کولرهای جدید دارای چندین لایه فیلتر برای تصفیه هوای خروجی هستند. فیلترها قابلیت از بین بردن باکتری ها و ویروس ها، ذرات آلرژی زا و همچنین ذرات معلق در هوا را دارند.

 

گارانتی

کولرهای بدون گارانتی در بازار به وفور در بازار یافت می شوند. دلیل اینکه برخی ترجیح می دهند بدون گارانتی بخرند اینست که این نوع کولرها که به کولرهای بانه ای نیز نامیده می شوند، قیمت کمتری نسبت به نمونه مشابه با گرانتی دارد. اما توجه داشته باشید که الب اسپیلت های بدون گارانتی لوله مسی ندارند و قیمت جداگانه ای باید برای خرید لوله های مسی پرداخت کنید. در بعضی مواقع هم کولرهای بدون گارانتی گاز خنک کننده شان تخلیه شده است و برای پر کردن آن نیز پرداخت جداگانه ای لازم است.

 

سخن پایانی:

پیشنهاد می شود قبل از خرید انواع کولرگازی همه موارد فوق را در نظر بگیرید و در طول سال از سرویس کولرگازی و اسپلیت خود غافل نشوید. سرویس به موقع می تواند تا حدود زیادی شما را از دردسرها و هزینه های سنگین تعمیرات کولرگازی معاف کند. البته سرویس کولرگازی حتما باید توسط متخصصین این حرفه انجام شود و توصیه می شود برای این کار از تعمیرکاران مجاز مانند تیم آرا سرویس کمک بگیرید.