پارس ناز پورتال

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

 

امروز راهکارهایی برای مدیریت جیب در ایام نوروز را بررسی می‌کنیم. امروز روشهای صحیح پول خرج کردن رابه شـما می آموزیم تا در روزهای آخر عید نوروز نگرانی بابت پول هاي خرج شده تان نداشته باشید. عید نوروز اسـت و پول خرج کردن ها، عید اسـت و عیدی دادن ها و هزار جور خرج دیگر، همیشه آخر فروردین جیب مان خالی می شود اما دراین پست از مجله پارس ناز راه حل هاي مفیدی را مرور می‌کنیم.

 

خیلی از افراد درک درستی از خرج کردن ندارند. هر چقدر هم وضع مالی‌تان خراب باشد، کافی اسـت بدانید چطور مخارجتان رابا درآمدتان هماهنگ کنید تا هم دچار بی‌پولی نشوید و هم از پولی کـه دارید بهترین استفاده را ببرید. در ادامه‌ي مقاله بشما می گوییم چطور پول خرج کنید و خیلی از خرج‌هاي اضافه را کنار بگذارید تا هم مسیر پولدارشان را بهتر طی کنید و هم برای مایحتاج زندگیتان بـه سختی نیفتید.

 

بودجه بندی دقیق داشته باشید

باید مخارج و درآمدتان رابه طور دقیق بازرسی کنید تا درک درستی از موقعیت اقتصادی‌تان داشته باشید. تمام فاکتورها را نگه دارید و مخارج رابه سرعت در دفترچه‌اي بنویسید. مبلغ قبض‌ها را هم بـه بودجه بندی خود اضافه کنید. مخارج رابه گروه‌هاي غذا، لباس، تفریح و … گروه بندی کنید.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

بعد از گروه بندی مخارج متوجه میشوید برخی گروه‌ها هزینه‌ي زیادی رابه خود اختصاص داده‌اند، پس آن‌ها را دقیقتر بررسی کنید تا پول بیشتری پس انداز کنید و متوجه مخارج غیرضروری هم شوید. بعد از اینکه مخارجتان را گروه بندی کردید، برای هر گروه بودجه‌ي هفتگی یا ماهانه درنظر بگیرید. باید کل بودجه از درآمدتان کمتر باشد تا امکان پس انداز هم فراهم شود.

 

برای مخارج برنامه ریزی کنید

برای اینکه خرج‌هاي غیرضروری نداشته باشید، وقتی در منزل هستید با آرامش فهرست خریدتان را بنویسید. پیش از خرید بـه چند مغازه بروید تا قیمت حدودی اجناس موردنظرتان را پیدا کنید. سپس بدون اینکه چیزی بخرید بـه خانه برگردید ودر کمال آرامش کالای موردنظرتان را انتخاب کنید.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

وقتی دقیقا بدانید بـه دنبال چـه چیزی هستید، کمتر در مغازه میمانید و احتمال خرج‌هاي غیرضروری کمتر اسـت. اگر بـه هر خرید بعنوان یک تصمیم مهم نگاه کنید، عاقلانه‌تر تصمیم خواهید گرفت. هیچوقت تست‌هاي رایگان را نپذیرید و جنسی را برای سرگرمی تست نکنید، زیرا حتی وقتی قصد خرید ندارید وسوسه میشوید چیزی غیرضروری و خارج از برنامه خریداری کنید.

 

خود را برای خرید تحریک نکنید

نباید بگذارید هیجانات لحظه‌اي باعث شود خرید اضافه داشته باشید و ولخرجی کنید. برنامه ریزی مالی کار بسیار خوبی اسـت کـه در نهایت باعث دست یابی بـه پس انداز بیشتر می شود. برای اجتناب از خریدهای غیرضروری نکات زیر را درنظر بگیرید: هیچ گاه برای سرگرمی بـه تماشای ویترین‌ها نروید و پاساژها را بی‌هدف دنبال نکنید.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

اگر خرید کردن را دوست دارید، مراقب باشید برای لوازمی کـه نیاز ندارید پولی خرج نکنید. وقتی قدرت استدلال ندارید ودر هوشیاری کامل نیستید، تصمیم نگیرید. زمانی کـه تحت تأثیر الکل، دارو و کمبود خواب هستید قطعا نمی‌توانید تصمیمات عاقلانه اتخاذ کنید. گفته می شود وقتی گرسنه هستید یا با صدای بلند بـه آهنگ گوش میدهید، بدون داشت فهرست دقیق بـه خرید نروید.

 

به تنهایی به خرید بروید

وقتی با بچه‌ها یا دوستانتان بـه خرید می‌روید، بدلیل اینکه بـه خرید علاقه دارند، ممکن اسـت سبب شوند پول بیشتری خرج کنید. هیچوقت بـه صحبت‌هاي فروشنده توجه نکنید. اگر سؤالی دارید از او بپرسید و بـه پاسخ سؤالتان گوش دهید، اما پیشنهاد خریدشان را نشنیده بگیرید. اگر بـه دنبال تحریک شـما برای خرید هستند، از مغازه بیرون بروید و وقتی تصمیم گرفتید برگردید.

 

در پرداخت هزینه‌ ها از کارت اعتباری استفاده نکنید

کارت‌هاي اعتباری ممکن اسـت مخارج را بیشتر کنند؛ زیرا این امکان را فراهم می کنند بیشتر از بودجه خرج کنید و چون بطور فیزیکی پولی رد و بدل نمی‌شود فکر می کنید پول زیادی خرج نکرده‌اید. باید بپذیرید کارت کشیدن یا نسیه گرفتن سبب می شود بازرسی مخارج از دستتان خارج شود.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

بیشتر از نیاز پول نقد همراه نداشته باشید، زیرا وقتی پول اضافه با خود نبرید نمی‌توانید برای لوازم غیرضروری ولخرجی کنید. پیشنهاد میکنیم برای خود بودجه‌ي هفتگی درنظر بگیرید و هفته‌اي یک‌بار مبلغ موردنیاز را از حسابتان برداشت کنید. با این راهکار دیگر هر وقت کیف پولتان خالی شد بـه فکر پر کردن آن نخواهید بودو از خرج‌هاي اضافه دور می‌شوید.

 

توجهی به تبلیغات نکنید

عوامل محیطی تأثیر زیادی روی پول خرج کردن دارند. باید دقیقا بدانید چرا می خواهید محصول موردنظرتان را بخرید. هیچ گاه تحت تأثیر تبلیغات خرید نکنید. اگر تبلیغ را در تلویزیون دیده‌اید یا روی بسته بندی محصول، در هر صورت بـه صحت تبلیغ شک کنید. تبلیغات برای این طراحی شده‌اند تا شـما رابه پول خرج کردن تشویق کنند و تصویر خوبی ازآن محصول نمایش دهند، پس خیلی هم واقعی نیستند.

 

هیچ محصولی را فقط بخاطر ارزانی نخرید. اگر می خواهید محصولی بخرید بسیار خوب اسـت از حراجی‌ها و کارت‌هاي تخفیف استفاده کنید، اما خرید یک کالا تنها بـه این خاطر کـه تخفیف 50 درصدی دارد پس انداز بـه حساب نمی آید. حقه‌ي قیمت گذاری را درنظر بگیرید؛ مثلا 199 هزار تومان همان 200 هزار تومان اسـت.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

باید ارزش هر کالا را باکیفیت اش بسنجید، نه با کالای دیگری کـه بشما پیشنهاد می شود. شاید فروشنده با بزرگ کردن امکانات محصولی کـه بـه آن نیاز ندارید، محصول ارزان‌تر را گران جلوه دهد ودر نهایت شـما را مجاب کند برای امکاناتی کـه موردنیازتان نیست پول بیشتری بپردازید.

 

از حراجی‌ ها و تخفیف‌ ها استفاده کنید

اگر برای خرید کالایی عجله ندارید، منتظر حراج بمانید یا بـه دنبال کارت تخفیف باشید. از حراج و کارت تخفیف فقط برای کالاهایی کـه واقعاً موردنیازتان اسـت یا از قبل قصد خریدشان را داشته‌اید استفاده کنید. کاهش قیمت یکی از رایج ‌ترین روش‌هاي تحریک مشتری برای خرید محصولی اسـت کـه بـه آن نیاز ندارد.

 

تحقیق و جست و جو کنید

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

پیش از خرید محصولات گرانقیمت، بـه سراغ فضای مجازی بروید و نظر خریداران را بخوانید تا بهترین محصول را پیدا کنید. محصولی بخرید کـه متناسب با بودجه‌تان باشد، طول عمر بالا داشته باشد و بـه بهترین نحو ممکن بـه نیازهایتان پاسخ دهد.

 

تمام هزینه‌ ها را در نظر بگیرید

برای خیلی از لوازم باید بیشتر از برچسب قیمتشان هزینه کنید. هزینه‌هاي جانبی را هم درنظر بگیرید و قبل از خرید کل هزینه‌ها را جمع کنید. اقساط طولانی مدت ممکن اسـت شـما رابه اشتباه بیندازد. طبق فرمول مبلغی کـه در نهایت باید پرداخت کنید “مبلغ هر قسط*مدت اقساط” اسـت تا ارزان‌ترین انتخاب را بیابید.

 

گاهی یک تفریح ارزان داشته باشید

شاید این سؤال پیش بیاید کـه چراباید خرج غیرضروری و اضافه داشت؟ حقیقت این اسـت، برای اینکه اهداف اقتصادی‌تان را بهتر دنبال نمایید، نیاز اسـت گاهی بخود جایزه دهید. اگر خیلی خسیس باشید، روزی میرسد کـه در مقابل خواسته‌هاي سرکوب شده‌تان تسلیم شوید، برنامه ریزی‌تان را رها کنید و بیشتر از انچه لازم اسـت ولخرجی کنید.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

در برنامه ریزی مالی کمی پول بـه تفریح اختصاص دهید. باید تفریح را بعنوان جایزه درنظر بگیرید تا هم از ولخرجی‌ها جلوگیري شود و هم روحیه‌تان التیام یابد. اگر برای تفریح هزینه‌ي زیادی می کنید، بـه دنبال روش‌هاي ارزان‌تری باشید. مثلا بجای سینما رفتن در خانه فیلم ببینید و بجای مراجعه بـه سالن‌هاي زیبایی برای خودتان ماسک صورت بگذارید.

 


 

مدیریت کلی پول خرج کردن در عید نوروز

 

بد نیست در ابتدا، شناخت دقیقی از وضعیت نوروز امسال داشته باشیم. قیمت شیرینی‌هایي کـه می خواهید در پذیرایی‌ها استفاده کنید، از ۶۶ تا ۷۳ درصد رشد داشته اسـت؛ یعنی بـه قیمتی معادل ۱۵ تا ۲۶ هزار تومان رسیده. تازه این قیمت برای شیرینی‌هاي عادی و معمولی کیک‌یزدی و خامه‌اي و شیرینی‌تر و زبان و … اسـت.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

اتفاق بد در حوزه خشکبار افتاده کـه افزایشی مابین ۳۳ تا ۳۴۵ درصد را تجربه کرده کـه بیشترین افزایش برای پسته بوده کـه بالای ۲۲۵ هزار تومان قیمت دارد؛ کـه البته نوع مرغوب آن قیمت نجومی‌تر هم پیدا کرده. ماجرای میوه و پوشاک و … هم کـه روشن اسـت و نیازی بـه قطار کردن آمار ندارد. پس بـه این ترتیب، اگر هزینه‌هاي صرف شده برای نوروز را شامل:

 

سفره هفت‌سین

خشکبار و آجیل

شیرینی

چایی

آب میوه

گوشت و سبزی

 

و میوه بدانیم، باید بودجه خودتان را نسبت بـه سال گذشته، دو، سه برابر ببندید یا اینکه راهکار‌هایي داشته باشید کـه یک پذیرایی مدیریت‌شده را تجربه کنید. بزرگ‌ترین و بهترین و تنها پیشنهادی کـه شاید بتوان دراین زمینه مطرح کرد، بودجه‌بندی و پایبندی بـه آن اسـت. شاید از این توصیه خسته شده باشید؛ مشکلی نیست.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

شـما هر روز صبح مسواک می زنید و سر و صورت‌تان را می‌شویید، هر روز یا یک روز در بین دوش گرفته و استحمام می کنید، هر روز غذا میخورید و هر روز ورزش می کنید و …. آیا این کارها، چون تکراری هستند، باید بد و خسته‌کننده باشند؟ بودجه‌بندی هم درست مثل مسواک زدن و ورزش و استحمام اسـت و هر‌روز باید انجام بدهیم؛ حتی اگر بـه تکرار هم برسد و البته در روز‌هاي خاصی مثل نوروز باید توجه بیشتری بـه آن داشته باشیم.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

مردم یا بودجه‌بندی نمیکنند و با آن بیگانه‌اند یا وقتی آنرا تدارک می بینند همه ی هزینه‌ها را دست‌بالا می گیرند یا وقتی بودجه‌شان را تدارک دیدند، با کوچکترین فشاری از ناحیه فرزندان و خانواده، پایبندی خودشان را زیر سؤال می برند. باید بـه این بودجه‌بندی‌تان سخت پایبند بمانید؛ چرا کـه آخر ماه فروردین کم خواهید آورد. بـه قول مشهور، شـما باید مراقب هزینه‌هاي جزئی باشید.

 

ترکیبی که باید ارزان تمام بشود

برویم سر اصل قضیه. چـه‌کار باید کرد؟ اصلی‌ترین موضوع، آجیل و خشکبار اسـت. یادش بـه‌خیر، زمانی کـه همه ی چیز ارزان بود، گردو و پسته و مغز‌ها، بیشترین بخش آجیل‌ها را تشکیل می‌دادند. بـه محض گران‌تر شدن این اقلام، کم‌کم از درصد حضور مغز‌ها و گردو و پسته در سفره‌هاي پذیرایی نوروز کاسته شد.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

این البته روش خوبی اسـت؛ بالاخره همه ی درک می کنند کـه چرا چنین اتفاقی افتاده. طبیعی‌ترین اتفاق، استفاده از آجیل و خشکبار مخلوط اسـت کـه درصد بیشترش را اقلام ارزان‌تر تشکیل بدهند. از سوی دیگر، استفاده فراوان از تخمه‌ها نیز کارساز اسـت؛ هم قیمت کمتری دارد و هم مهمان ‌ها را سرگرم‌تر میکند. ضمن اینکه ظروف پذیرایی را باید کوچک‌تر درنظر بگیرید.

 

عیدی‌ های مدیریت شده

خوان بعدی کـه در روز‌هاي عید باید ازآن عبور کنید، عیدی دادن اسـت. بیشتر عیدی‌ها البته بـه بچه‌ها داده میشود. توصیه می شود بجای عیدی نقد دادن و عیدی نقد گرفتن از آشنایان درجه یک خود، باهم این قضیه را حل‌وفصل کنید کـه نه پولی بدهید و نه پول بگیرید؛ بـه قول مشهور انگار کـه نه خانی آمده و نه خانی رفته. برای فامیل‌هاي دورتر هم اگر چاره‌اي نیست کـه بـه قاعده گذشته عمل کنید.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

ولی برای کودکان، سعی کنید از اسکناس‌هاي سبک‌تر استفاده کنید؛ ولی از پاکت‌هاي پول خاص و منحصربه‌فرد استفاده کنید تا کم شدن این مبلغ بـه چشم نیاید. حتی چند تایی عروسک ارزان‌قیمت هم می توانید خریداری کرده و بـه این پاکت‌ها وصل کنید؛ تا هدیه ناقابل شـما بـه‌یادماندنی باشد. حتی می توانید از کتاب‌هاي داستان کـه ارزان هستند استفاده کنید و یک اسکناس روی جلدشان بچسبانید.

 

سفرها گران می‌شود نمی‌شود؟

و، اما بـه بحث شیرین سفر می رسیم. نوروز اسـت و سفر‌هاي ماندگارش. بیشتر مردم حتی ترجیح میدهند سه چهار برابر زمان معمول در جاده‌هاي پرترددی، چون چالوس و هراز و تهران- قزوین و تهران-قم و … بمانند، ولی سفرشان را بروند. البته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وعده کرده کـه سفر در نوروز امسال گران نخواهد شد؛ هرچند کـه هزینه‌هاي حمل‌ونقل از این امر مستثناست.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

احتمالا در ادامه صحبت‌هاي ایشان، هزینه‌هاي اضافه شده و چند برابر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و اقلام مصرفی و خوراکی در مقاصد گردشگری و … هم جزو استثنائات قرار خواهد گرفت. بگذریم. البته جناب مونسان اشاره هم کرده: «تلاش کردیم خدمات ارزان بـه بسته‌هاي سفر اضافه شود. درحال حاضر یک سفر با اتومبیل یا وسایل ریلی بـه اضافه اقامت در بوم‌گردی بسیار ارزان می شود.

 

ضمن اینکه با توجه بـه خدمات‌دهی هتل‌هاي ۵ ستاره، طیف خوبی از قیمت ایجاد شده کـه مردم با طبقات درآمدی مختلف می توانند ازآن‌ها استفاده کنند.» پس بـه توصیه میراث و گردشگری، میتوان از اقامتگاه‌هاي بوم‌گردی و وسایل ریلی و اتومبیل‌هاي شخصی و … استفاده کرد. البته وضعیت حمل‌ونقل ریلی کـه مشخص اسـت؛ ولی اگر بتوانید برای گردش خودتان از بلیت‌هاي این سامانه حمل‌ونقل استفاده کنید.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

اما در غیر این صورت، با توجه بـه وضعیت خاص امسال، می توانید بـه‌جای یک سفر بلندمدت، اقدام بـه خرد کردن این مسافرت بلندمدت بـه چند مسافرت کوتاه‌مدت کنید. دراین حوزه نیز، می توانید از سفر‌هاي مشارکتی استفاده کنید؛ یعنی با اقوام و آشنایان و همکاران بـه این دست سفر‌ها بروید. خورد و خوراک را هم میتوانید از خانه و منزل تهیه کرده و با خودتان بروید.

 

چادر و زیرانداز و چند قلم دیگر نیز طبق معمول در همه ی خانه‌ها وجوددارد یا اینکه میتوانید از آشنایان قرض بگیرید. واقعا چـه اشکالی دارد صبح راه بیفتید و بـه اطراف شهر و دیارتان، بـه یکجای خوش آب‌وهوا بروید و عصرگاهان برگردید؟ دو سه سفر کوتاه‌مدت این‌گونه، می تواند کمبود سفر خون شـما را تأمین کند. البته همه ی مـا دوست داریم از هتل‌هاي چند ستاره استفاده کنیم؛ ولی بـه‌هر حال باید شرایط امسال را هم درک کنیم.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

نکته بعدی هم آن اسـت کـه میتوانید از هفته آخر قبل از تحویل سال استفاده کنید؛ تا هم سفری بسیار ارزان، هم سفری خلوت و هم سفری بـه یاد ماندنی داشته باشید؛ البته اگر بتوانید مرخصی بگیرید. آخرین نکته‌ها را هم تیتروار می گوییم و شـما رابه روز‌هاي نوروزی می‌سپاریم. حتماً در بودجه‌بندی خودتان، بـه دوهفته پایانی فروردین‌ماه هم توجه داشته باشید.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

خیلی از خانوار‌ها دراین دوهفته واقعا کم می‌آورند. بابت خرید میوه‌ها نیز از میوه‌هاي تنظیم‌ بازاری میتوانید استفاده کنید یا اینکه بـه صورت اشتراکی، بـه صورت جعبه‌اي خریداری کنید تا کمی برای‌تان ارزان‌تر تمام شود. یک روش ریسکی همچنین اسـت کـه در روز‌هاي اول و دوم عید، بخشی از دست فروشان و فروشندگان و حتی تولیدی‌ها، می خواهند بـه هر ترتیبی شده اجناس‌شان رابه فروش برسانند.

راهکارهای مدیریت جیب در ایام نوروز | روش های صحیح پول خرج کردن

این دو روز می توانید با قیمت‌هایي طلایی، خرید‌هایي عالی انجام دهید. استفاده از غذا‌هاي سبک و ارزان‌قیمت در روز‌هاي عید نیز جزو پیشنهادات اسـت؛ واقعا چـه لزومی دارد شام و ناهار رابا غذا‌هاي سنگین برگزار کنیم؟ درضمن بخشی از دورهمی‌هاي خانوادگی را میتوانید در پشت‌بام‌هاي آپارتمان‌تان برگزار کنید بابت خرید‌هاي سیزدهم فروردین هم از روز‌هاي قبل بـه فکر باشید تا گران نخرید.