پارس ناز پورتال

راهکار درمان فوری حالت تهوع و استفراغ

راهکار درمان فوری حالت تهوع و استفراغ

راهکار درمان فوری حالت تهوع و استفراغ 

یکی از بدترین حالت هایي کـه ممکن اسـت برای افراد پیش آید حالت تهوع و استفراغ اسـت کـه می توان آن رابا روش هایي کاهش داد. مسمومیت غذایی و یا اختلالات گوارشی از جمله عواملی هستند کـه ممکن اسـت باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ بشوند. دلیل تهوع و استفراغ هرچه کـه باشد نتیجه آن ضعف و بی‌حالی و ناتوانی اسـت

 

اما اصلا جای نگرانی نیست زیرا می‌‌توانید بـه اسانی و با چند ماده طبیعی ساده حالت تهوع و استفراغ را برطرف کرده و احساس بهتری پیدا کنید.مهم ترین کاری کـه باید دراین مواقع انجام دهید نوشیدن آب فراوان اسـت. تهوع باعث کم‌آبی شدید بدن می شود پس؛ حتماً در طول روز بـه مقدار زیاد آب بنوشید. در صورتی کـه حالت تهوع در اثر نارسایی و اسپاسم معده باشد می توان با چند ماده طبیعی موجود در منزل ازآن پیشگیری نمود.

 

تهوع در بارداری یکی از شایع‍‌ترین اختلالات برای زنان می باشد کـه همواره در تمام دوران بارداری همراه فرد باردار اسـت . این عارضه بـه دلایل مختلفی می باشد کـه دراین مقاله می‌خواهیم بـه درمان آن بپردازیم . دراین مقاله از بخش دلگرم بـه یکی از بهترین درمانهای کشف شده برای تهوع میپردازیم و آن یک گیاه اسـت

 

کـه در اکثر جهان پیدا می شود و چیزی نیست جز زنجبیل ، آری زنجبیل بهترین داروی حالت تهوع در بارداری اسـت کـه شاید ازآن غافل بوده باشیم . پس با مـا همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع بدانید.

 

ریشه زنجبیل

از دیرباز در فرهنگ آسیایی از ریشه گیاه زنجبیل «زنجفیل» بعنوان ماده‌اي خوش طعم و شفابخش برای درمان مشکلات گوارشی استفاده میشده اسـت. برای پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ میتوانید یک تکه ریشه زنجبیل را در دهان گذاشته و بجوید. اگر نمی توانید تندی زنجبیل را تحمل کنید، همراه با آن یک قاشق عسل نیز میل کنید.

 

برگ نعنا

برای از بین بردن حالت تهوع و استفراغ، یک فنجان چای نعنا بنوشید. درست کردن چای نعنا بسیار ساده اسـت فقط کافی اسـت مقداری برگ نعنای خشک را داخل آب جوش قرار دهید و بعد از یک ساعت آنرا بنوشید. هم چنین می توانید برگ سبز نعنا را بجوید.

 

سرکه

شاید عجیب بنظر برسد اما سرکه میتواند حالت تهوع و استفراغ را برطرف کند فقط حتماً بینی خودرا بگیرید زیرا بوی سرکه میتواند حالت تهوع شـما را تشدید کند. بـه اندازه یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب رابا آب رقیق کرده و با این محلول دهان خودرا شستشو دهید. اینکار از ادامه حالت تهوع پیشگیری کرده و مزه دهان شـما را عوض می کند.

 

دارچین

دارچین یکی از موثرترین و بهترین درمان‌هاي خانگی برای ازبین‌بردن حالت تهوع و استفراغ اسـت. بهمین دلیل اسـت کـه بـه زنان باردار در سه ماه اول بارداری توصیه می شود برای پیشگیری از حالت تهوع صبح‌گاهی، حتماً از دارچین استفاده کنند. «برای استفاده از دارچین و دیگر داروهای گیاهی حتماً با دکتر خود مشورت نمائید.»

 

یک تکه چوب دارچین را دریک فنجان آب جوش بیاندازید و بعد از ده دقیقه آنرا در آورید و چای دارچین خود رابه همراه یک قاشق غذاخوری عسل نوش جان کنید. برای نتیجه گرفتن از این مورد، بهتر اسـت سه بار در روز از این چای استفاده کنید.

 

بیسکوییت
همان‌ طور کـه در بالا گفته شد، در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌هاي سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

 

غذا هاي ساده با فیبر بالا
خوردن این مواد غذایی می تواند مواد شیمیایی کـه محرک حالت تهوع هستند را ازبدن خارج کند. خوردن سبزیجات و میوه‌هاي خام مانند سیب و هویج می تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

آجیل
خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته رابه بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر میکند.

 

موز
موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم اسـت کـه علائم تهوع را التیام می‌بخشد.

 

موارد منع مصرف در هنگام تهوع

افرادی کـه دچار زخم معده یا دوازدهه هستند و کسانی کـه از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند نباید زنجبیل مصرف کنند.کسانی کـه داروهای ضد دیابت و فشار خون استفاده می‌کنند نیز بهتر اسـت هنگام مصرف زنجبیل با دکتر خود مشورت کنند.مصرف این گیاه برای افراد زیر دو سال توصیه نمیشود و زنان باردار و مادران شیرده نیز قبل از مصرف زنجبیل باید با دکتر خود مشورت کنند.

 

چند نکته

هنگام داشتن حالت تهوع از باید خوردن غذا هاي فناوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذا هاي سرخ شده یا غذا هاي چرب و شور خودداری کرد.سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی اسـت.استفاده از مواد مخدر، الکل و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.

 

فردی کـه دچار احساس تهوع شده اسـت باید از قرار گرفتن در محیط‌هاي گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش میدهد.وعده‌هاي غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید اسـت.

 

دهانشویه قبل از غذا و بعد ازآن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می شود ودر درمان و التیام حالت تهوع بی اثر نیست.بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.