پارس ناز پورتال

راهی برای کاهش درد کمر

راهی برای کاهش درد کمر

راهی برای کاهش درد کمر 

کاهش درد کمر برای کسانی که درد این ناحیه از بدن را نمی توانند تحمل کنند. درد کمر علت های بسیاری می تواند داشته باشد. کمردرد را شاید بتوان یکی از شایع ترین دردهایی دانست که هر انسان حداقل یک بار در طول عمر خود آن را تجربه کرده است. به عبارتی، این آمار از هر 10 نفر حدود 8 نفر را دربرمی گیرد، ولی در این میان برخی تصورات در خصوص این بیماری، شرایط را برای افراد دشوارتر می‌کند.

 

خمیده نشستن و به عبارتی قوز کردن موقع نشستن از عواملی است که باعث بروز کمردرد می‌شود. از این رو توصیه می‌شود تا موقع نشستن کمرتان کاملاً صاف باشد، ولی پزشکان نظر متفاوتی داشته و معتقدند صاف بودن کمر در زمان نشستن باعث کشیدگی بیش از حد عضلات و ماهیچه‌های ناحیه کمر می‌شود.

راهی برای کاهش درد کمر

ناحیه کمر به طور طبیعی دارای قوسی است که بتواند حرکت ستون فقرات را تسهیل کند. ولی بهترین توصیه برای دور ماندن از کمردرد در طول روز این است که افراد در فواصل مختلف از روی صندلی برخاسته و کمی تحرک داشته باشند و راه بروند. این کار تا حد زیادی مانع بروز کمردرد می‌شود.

 

عده‌ای تصور می‌کنند برای جلوگیری از کمردرد باید از برداشتن وزنه‌ها و اجسام سنگین خودداری کرد ولی محققان معتقدند که نحوه برداشتن اجسام سنگین بسیار مهم تر از بلند نکردن آنهاست. از سوی دیگر، نباید اجسامی را هم که خیلی سنگین تر از وزن افراد است، جابه جا کرد تا فشار مضاعفی به ناحیه کمر وارد نشود.

 

پزشکان بهترین روش برای بلند کردن اجسام را این گونه توصیف می‌کنند: <شخص باید در نزدیک ترین فاصله نسبت به جسم قرار گرفته و کمر را صاف و سر را به جلو نگه دارد سپس با فشار روی پاها از روی زمین بلند شود. خم کردن یا چرخاندن کمر موقع برخاستن بیشترین آسیب را به کمر وارد می‌کند. >

 

استراحت، بهترین درمان است و می‌تواند کشیدگی‌ها و آسیب‌های مزمن ناحیه کمر را بهبود بخشد، ولی تصور ماندن و استراحت طولانی مدت در رختخواب نه تنها کمکی به کاهش درد نمی‌کند بلکه کمردرد را تشدید می‌کند. تناسب اندام یکی از رازهای سلامتی جسم به شمار می‌رود

 

و تأثیر بسزایی نیز در جلوگیری از ابتلا به کمردردهای ناشی از اضافه وزن دارد. در واقع، کمردرد شایع ترین درد بین افرادی است که از اضافه وزن رنج می‌برند.

 

در این بیماران، کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل می‌تواند کمردرد را تا حد زیادی کاهش داده یا حتی از بین ببرد. از سوی دیگر، لاغری بیش از حد نیز می‌تواند باعث بروز کمردرد شود. افرادی که مبتلا به نوعی اختلال بی‌اشتهایی هستند غالباً تراکم استخوانی کمی داشته که به مرور ممکن است باعث شکستگی‌های استخوانی یا از بین رفتن مهره‌های کمر شود.

 

عده‌ای تصور می‌کنند ورزش کردن و فعالیت بدنی در زمان کمردرد این دردها را شدت می‌بخشد ولی محققان معتقدند این باور کاملاً اشتباه است و در نقطه مقابل، ورزش منظم می‌تواند مانع بروز کمردرد شود. در واقع، افرادی که از کمردردهای مزمن رنج می‌برند با ورزش احساس درد کم تری خواهند داشت.

 

از این رو، پزشکان توصیه می‌کنند که افراد با تنظیم نوعی برنامه ریزی منظم، از حرکات آهسته ورزش را آغاز کرده و به مرور شدت آن را افزایش دهند. پزشکان معتقدند انجام مرتب حرکات ورزشی می‌تواند از بروز دردهایی که ممکن است در آینده به سراغ شخص بیاید، جلوگیری کند.

 

ماساژ درمانی و کایروپرکتیک از درمان‌های تأیید شده و مفیدی هستند که با انجام ماساژ در نواحی مختلف بدن از جمله کمر باعث کاهش درد و نرم شدن ماهیچه‌ها می‌شود. علاوه بر این، برخی درمان‌های سنتی مانند طب سوزنی نیز می‌تواند در کاهش دردهای مزمن کمر مؤثر باشد.

راهی برای کاهش درد کمر

از سوی دیگر، محققان و پزشکان امریکایی معتقدند، روش‌های درمان سنتی طب سوزنی به عنوان درمانی مؤثر در بهبود کمردرد نقش دارند. این درمان برای افرادی که با درمان‌های معمول بهبود نیافته و همچنان از کمردرد شکایت دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.یوگا، تکنیک‌های آرام بخش و درمان شناختی رفتاری نیز گزینه‌های دیگر درمان کمردرد به شمار می‌روند.

 

یکی از شایع ترین اشتباهاتی که درباره با کمردرد مطرح می‌شود، استفاده از تشک‌های سفت برای افراد مبتلا به کمردرد است. مطالعاتی که توسط محققان اسپانیایی انجام گرفته، نشان می‌دهد که بهترین روش، استفاده از تشک هایی با ضخامت متوسط است که نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشند.

 

خوابیدن روی چنین تشک هایی کم تر باعث کمردرد می‌شود. البته این مسأله کاملاً به نیاز هر فرد بستگی دارد که با خوابیدن روی چه نوع تشکی احساس راحتی و آرامش بیشتری می‌کند.