پارس ناز پورتال

راه درمان جای نیش و گزیدگی حشرات روی بدن

راه درمان جای نیش و گزیدگی حشرات روی بدن

راه درمان جای نیش و گزیدگی حشرات روی بدن 

اگر بدن شما دچار گزیدگی حشرات شد احتمالا از جای این گزیدگی احساس ناراحتی و خارش دارید. خب می توان این مشکل را حل نمود. گـزیـدگی حشرات معـمـولاً یـک یــا چند برآمدگی قرمز رنگ ایجاد میکند که خارش دار و گاهی دردنـاک است. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ بسیار ریزی اسـت کــه انتهای نیـش حشره از آن بیرون زده است.

 

به غیر از این ســوزش و خـارش، نیش حشـره خـطر چنـدانــی بـــرای فرد نخواهد داشت، البته درصورتی که فرد به گزیدگی و نیـش حشرات آلرژی نداشته باشد.در نیش زنبور عسل و زنبور معمولی نسبت به سایر گزیدگی ها، احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک بیشتر است.

 

کدام حشرات نیش می زنند؟

پشه های ریز، مگس، زنبور عسل، زنبور معمولی، برخی مورچه ها، برخی عنکبوت ها، کک، شپش و…از جمله حشراتی هستند که نیش می زنند.

 

نیش و گزیدگی حشرات به چه شکل است؟

یک یا چند برآمدگی قرمز رنگ بر روی پوست ایجاد می شود. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ ریزی دیده می شود که ممکن است نیش حشره از آن بیرون زده باشد.اگر نصف شب از خواب بیدار شدید و احساس کردید که روی پوستتان برآمدگی هایی ایجاد شده که به شدت می خارد و یا دردناک است، سایر قسمت های بدنتان را هم چک کنید که بینید

 

جای دیگری هم آسیب دیده است یا نه. اگر مشاهده کردید که فقط یک برآمدگی یا چند برآمدگی در کنار هم وجود دارد، به احتمال زیاد شما گزیده شده اید. کک معمولاً چهار یا پنج مرتبه در یک قسمت بدن نیش می زند.بعضی از بیماری های کودکان هم ممکن است در پوست برآمدگی قرمز ایجاد کند. پس اگر شک داشتید که برآمدگی روی پوست فرزندتان نیش حشره است یا نه، با پزشک خود مشورت کنید.

 

گزیدگی و نیش حشرات چه علائمی دارد؟

پوست فرد قرمز شده، باد میکند، خارش دار و گاهی دردناک است. اینها از جمله مهمترین علائم هستند. گاهی اوقات نیش حشرات، واگنش های آلرژیک در فرد ایجاد می کند. نیش حشرات با خاراندن ممکن است عفونی شود. پس اگر مشاهده کردید که محل گزیدگی روی پوستتان به جای اینکه روز به روز بهبود یابد، بدتر می شود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

درصورت مشاهده ی هرکدام از این علائم، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

– فرد با چند حشره در یک زمان گزیده شده باشد.
– جوش یا برامدگی که درعوض بهبود یافتن، روز به روز بدتر می شود.
– وقتی محل گزیدگی باد کرده، قرمز و حساس شود.
– سردرد
– سرگیجه
– حالت تهوع
– درد در قفسه ی سینه
– احساس خفگی و خس خس
– دشوار شدن تنفس

 

اینها علائم آلرژی هستند که ممکن است برای فرد خطرناک باشد، از اینرو حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

روش برخورد با گزیدگی و نیش حشرات

با استفاده از موچین یا ناخن نیش حشره را درآورید. به هیچ عنوان با فشار دادن جوش سعی نکنید نیش را بیرون بکشید، اینکار فقط باعث خواهد شد که نیش بیشتر زیر پوست پخش شود.محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید و بعد تکه ای یخ روی آن بگذارید تا سرد شود. برای جلوگیری از باد کردن بیشتر محل گزیدگی، آن را بالا ببرید. اینکار را در همان لحظه ای که گزیدن صورت می گیرد انجام دهید.

 

درصورت لزوم، از کرم ها و ژل های مُسکِن درد یا آنتی هیستامین استفاده کنید تا خارش و سوزش آن کمتر شود. اگر یکی از اعضای خانواده تان به نیش حشرات آلرژی دارد، قبل از رفتن به مسافرت، حتماً با پزشک در این رابطه صحبت کنید. پزشک احتمالاً به شما توصیه خواهد کرد که همراه خود آنتی هیستامین ببرید.فرد آسیب دیده و گزیده شده نباید به هیچ عنوان رانندگی کند چون احتمال بیهوش شدن یا ضعف کردن او زیاد است.

 

نیش حشرات و آلرژی

فردی که نسبت به نیش حشرات آلرژی دارد باید حتماً کارتی همراه خود داشته باشد تا افراد دیگر از آلرژی او باخبر شوند. اگر پزشک برای واکنش آلرژیک شما، دارو درمانی تجویز کرده است، حتماً از طریقه ی مصرف آن مطمئن شوید.

 

چطور از گزیدگی دوری کنیم

اگر تعداد زیادی زنبور شما را احاطه کرده اند، خیلی آرام سعی کنید از آن محل دور شوید. به هیچ عنوان سعی نکنید که با تکان دست آنها را از آن محیط دور کنید. حرکات شدید فقط آنها را بیشتر برای نیش زدن تحریک می کند.استفاده از اسپری های کشنده ی حشرات می تواند کمک کننده باشد.

 

از ضربه زدن به کندوی زنبور اجتناب کنید چون در چنین موقعیتی زنبورها سریعاً نیش می زنند.از چیزهایی که حشرات را تحریک می کند مثل گل، درخت، و چوب دوری کنید.هنگام نوشیدن یا خوردن، به ویژه چیزهای شیرین در بیرون از منزل بسیار دقت کنید.بو و رنگ های روشن حشرات را تحریک می کند. از زدن کرم های بودار و عطرهای قوی در محیط بیرون تا حد ممکن خودداری کنید.

 

پوشیدن لباسهایی با آستین بلند، پاچه ی بلند، جوراب و دستکش شما را در مقابل نیش حشرات حفظ می کند.برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل، پنجره های خانه و ماشین را ببندید.در صورت وجود هر نوع آشیانه ی حشره در خانه یا حیاطتان، سریعاً آن را به جای دیگری منتقل کنید.در صورت وجود تعداد بالای حشره در محیط، برای صورتتان از حفاظ استفاده کنید.