پارس ناز پورتال

راه های انتقال انواع ویروس هپاتیت

راه های انتقال انواع ویروس هپاتیت

راه های انتقال انواع ویروس هپاتیت 

بیماری هپاتیت انواع مختلفی دارد کـه راه هاي انتقال آنها هم  شبیه بـه هم می باشد. بیشتر از طریق انتقال فرآورده هاي خونی این ویروس ها منتقل می شوند. وقتی التهاب در کبد ایجاد شود، بیماری هپاتیت روی میدهد،عوامل ایجادکننده التهاب در کبد، ویروس ها، قارچ، میکروب‌ها و حتی داروهایی مانند استامینوفن اسـت.

 

مردم بیش تر هپاتیت نوع A و B و C را می‌شناسند، حذف هپاتیت نوع B تا سال 2030 میلادی یا 1410 شمسی قرار اسـت انجام شود؛ اين هپاتیت در ایران واکسن دارد؛ اما هپاتیت نوع C در هیچ جای دنیا واکسن ندارد. همچنين هپاتیت A واکسن دارد؛ ولي در ایران واکسن آن موجود نیست.

 

هپاتیت نوع A از راه‌هاي خوردن مواد غذایی آلوده و تماس با بیمار منتقل می شود، نشانه‌هاي آن شامل مواردی مانند بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و افزایش آنزیم‌هاي کبدی اسـت. بیشتر موارد آن بدون بروز یرقان عارض می شود.

 

هپاتیت B از طریق سرنگ‌هاي آلوده و هم چنین انتقال خون و فرآورده‌هاي خونی آلوده منتقل می شود، بیمارانی کـه همودیالیز میشوند، افراد مبتلا بـه تالاسمی مـا‍ژور کـه خون دریافت می کنند، مبتلایان بـه هموفیلی و پرسنل دکتری و پرستاری در دسترس خطر بیماری قرار دارند و بهتر اسـت واکسن مربوط بـه هپاتیت B را دریافت کنند.

 

هپاتیت C از طریق تزریق فرآورده‌هاي خونی آلوده و استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی منتقل می شود، البته انتقال جنسی این نوع هپاتیت بسیار بسیار نادر اسـت.

 

واکسیناسیون علیه هپاتیت B، چند درصد ایمنی ایجاد میکند؟

 

بعد از دو سه ماه تکمیل دوره واکسیناسیون، بالای 96 درصد افراد، آنتی‌بادی محافظت کننده خواهند داشت. البته استثنائاتی هم هست کـه در افراد چاق، افراد سیگاری، افرادی کـه نقص ایمنی دارند و افرادی کـه HIV مثبت هستند، دیده میشود .

 

پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان و کسانی کـه همودیالیز می شوند، ده سال یک‌بار آنتی‌بادی را چک کنند.

 

آیا انتقال هپاتیت از مادر بـه جنین وجوددارد؟

 

در مورد هپاتیتC انتقال بسیار نادر اسـت، اما در مورد هپاتیت B اگر در فاز فعال باشد، انتقال صورت می گیرد و احتمال انتقال بالاست. بنابر این اگر مادر مبتلابه هپاتیت B باشد بـه کودک او ایمونوگلوبین B در هنگام تولد تزریق میشود. در مورد هپاتیت C ایمونوگلوبین وجود ندارد، زیرا انتقال از مادر بـه جنین انتقال شایعی محسوب نمی شود.

 

علائم هپاتیت C :

ضعف، سستی، خمودی، بیحالی و بی‌اشتهایی عارض میشود. در هپاتیت حاد بی‌اشتهایی، مهم‌ترین علامت اسـت. ادرار پررنگ، مدفوع کمرنگ و خارش هم مشاهده می شود.لازم بـه ذکر اسـت هپاتیت C در خیلی از موارد اتفاقی، و ضمن انتقال خون یا چکاپ سالانه کشف می شود. مهم اسـت کـه در مراکز ناباروری بیمار از نظر وجود هپاتیت‌B، هپاتیت C و هم چنین بیماری ایدز بررسی شود.

 

این نوع هپاتیت فقط از طریق استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی، تزریقات غیر ایمن، تزریق خون و فرآورده‌هاي خون منتقل می شود، در حال حاضر با طرح واکسیناسیون کشوری کـه در نوزادان انجام میشود، هپاتیت‌B بـه مرحله بازرسی رسیده اسـت یعنی شیوع هپاتیت B در افراد کم خطر بـه 2/1 درصد از جمعیت مردم رسیده اسـت؛ البته داروی بسیار موثری داریم کـه در مورد هپاتیت B معجزه می کند.

 

در مورد هپاتیت C در حال حاضر بجای داروهای قدیمی کـه تزریقی بودو بسیار سمی و یکسال بیمار وادار بود آمپول دریافت کند، قرص خوراکی بـه بازار آمده کـه البته با یک قرص بـه مدت سه ماه دوره درمان انجام می شود و بالای 96 درصد بیمار التیام می یابد.

 

بعد ازآن هم مریض دچار سیروز نمیشود و حتی بیمار مبتلا بـه سیروز هم با مصرف این دارو التیام می یابد و بـه سرطان کبد نمیرسد.

 

منبع:salamatnews.com