پارس ناز پورتال

راه های جلوگیری از بوجود آمدن سنگ کلیه در بدن

راه های جلوگیری از بوجود آمدن سنگ کلیه در بدن

راه های جلوگیری از بوجود آمدن سنگ کلیه در بدن 

سنگ کلیه در اثر خوردن عده اي از مواد غذایی و آشامیدنی دارای املاح زیاد رخ میدهد. ورزش در پیشگیری از سنگ کلیه حرف اول را میزند. درد شکم در کل و بـه هر دلیلی کـه باشد از جمله دردهای اذيت دهنده اسـت کـه هر فردی در طول زندگی خود آنرا تجربه کرده. اما گاهی عده اي از دردهای ناحیه شکم آن قدر شدت دارند کـه تحمل انها ممکن نیست و فرد ناگزیر بـه مراجعه بـه بیمارستان اسـت.

 

یکی از این دردها میتواند درد ناشی از وجود سنگ کلیه باشد. در ادامه این نوشته با نشانه هاي وجود سنگ کلیه، راه هاي درمان و پیشگیری ازآن آشنا خواهیم شد.پروفسور «کریستوفر کوگان»، استادیار دانشگاه «راش» میگوید درحدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت در طول زندگی خود، سنگ هایي در کلیه آن ها شکل میگیرد.

 

این عارضه در مواقعی می‌تواند با دردهای شدید همراه باشد. مردان سفیدپوستی کـه در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی قراردارند، بیشتر در دسترس چنین عارضه اي قراردارند.وی بر این باور اسـت افرادی کـه در طول زندگی شان، سنگ کلیه را تجربه کرده اند تا ۵۰ درصد احتمال دارد کـه در طول ۱۰ سال آینده زندگی شان شاهد پیشرفت دوباره این نوع از سنگ ها باشند.اما نکته مهم آن اسـت کـه چگونه متوجه شویم کـه احساس درد مربوط بـه سنگ کلیه، شکم یا کمر اسـت؟

 

دردهای ناگهانی و شدید

عمدتا بزرگسالانی کـه با دردهای مرتبط با سنگ کلیه مواجه هستند، بر اثر درد شدید در ناحیه شکم و پشت بـه مراکز اورژانس بیمارستان ها مراجعه میکنند.دکتر «داگلاس پراپ» مسئول و از پزشکان اورژانس بیمارستان «لوثرن» می‌گوید: “دردهای مرتبط با سنگ کلیه عمدتا ناگهانی و بسیار شدید هستند.”

 

همین درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل میتواند یکی از نشانه هاي تشخیص آن از سایر دردهای مشابه شکمی باشد.در مواقعی هم با دردهای کمر اشتباه گرفته میشود اما از آنجا کـه درد کلیه عمدتا بـه نواحی پایین تر بدن هم چون مثانه انتقال پیدا می‌کند، می‌تواند از دردهای ناحیه پشت هم قابل تمایز باشد چرا دردهای مرتبط با کمر یا پشت عمدتا بـه سمت پایین حرکت نمی‌کنند.

 

پروفسور کوگان میگوید: “اگر چـه همیشه درد مرتبط با سنگ کلیه نمیتواند در پهلوها باشد اما در مواقعی نیز می‌تواند در تشخیص آن از سایر دردهای شکمی مفید واقع شود.”

 

دکتر کوگان میگوید اگر چـه اندازه این سنگ ها میتواند متفاوت باشد و بطور متوسط ۵ میلی متر باشند اما اندازه این سنگ ها نیستند کـه شدت درد را کم و زیاد میکنند چرا کـه در مواقعی سنگ هاي بسیار کوچک شدیدترین دردها را سبب میشوند.همین سنگ هاي بسیار کوچک می‌تواند بیمار را ناگهان با درد شدید از خواب بلند کند

 

و بـه او اجازه نشستن، بلند شدن و حتی دراز کشیدن را نیز ندهد.دکتر پراپ نیز بر ناگهانی بودن و غافلگیر کردن این درد تاکید دارد و بـه بیمار اجازه نمیدهد کـه در هیچ حالتی نشسته یا برخیزد.

 

وجود خون در ادرار

دکتر کوگان اشاره می‌کند، یکی از دیگر نشانه هاي وجود سنگ کلیه میتواند دیده شدن خون در ادرار باشد کـه باید جدی گرفته شود.

 

برخی دیگر از نشانه هاي هشدار دهنده

هردو دکتر متخصص کـه از آن ها نام برده شده می‌گویند اگر درد در ناحیه شکم یا کمر شدت گرفت ودر ادرار خون دیده شد، نشانه هاي دیگری هم می‌توانند ظاهر شوند کـه عبارتند از:

 

حالت تهوع
استفراغ
تعرق

 

رنگ پریدگی بدلیل درد فراوان
عده اي از انواع سنگ هاي کلیه نیز بدلیل عفونت می‌توانند منجر بـه تب شوند. دکتر کوگان میگوید: “زمانی کـه راه کلیه مسدود می‌شود، می‌تواند سبب ایجاد تب شود چرا کـه باعث برگشت ادرار شده کـه خود منجر بـه عفونت میشود.”

 

چگونه سنگ هاي کلیه تشخیص و مورد درمان قرار می‌گیرند؟

تشخیص این سنگ ها میتواند از طریق اشعه ایکس یا اسکن CAT در زمان مراجعه بیمار بـه بخش اورژانس بیمارستان انجام پذیرد.دکتر پراپ میگوید تعداد زیادی از بیماران با دفع سنگ کلیه از درد رهایی پیدا میکنند اما در مواقعی نیز برای خروج انها نیاز بـه انجام عمل جراحی وجوددارد.عده اي از پزشکان برای کاهش درد بیمار بـه او داروهایی را تجویز می‌کنند و شرایط را برای دفع فراهم می آوردند.

 

دکتر کوگان می‌گوید: “هر اندازه اندازه سنگ کوچکتر باشد، دفع آن آسان تر و احتمال انجام عمل جراحی نیز کمتر میشود.”

 

چگونه می‌توان از بـه وجود آمدن سنگ کلیه پیشگیري کرد؟

کوگان می‌گوید برای پیشگیری بهتر اسـت بـه اندازه کافی آب مصرف شود تا از کم آبی بدن پیشگیری شود چرا کـه یکی از دلایل تشکیل سنگ کلیه کمبود میزان آب در بدن اسـت.یافته هاي بدست آمده از کلینیک مایو نشان داده کـه مصرف آب می‌تواند در خروج نمک و پروتئین هاي حیوانی ازبدن نیز مفید باشد.