پارس ناز پورتال

راه های درمان لکه های تیره روی صورت

راه های درمان لکه های تیره روی صورت

راه های درمان لکه های تیره روی صورت 

لکه های تیره روی صورت احساس بدی به آدم القا می کنند , و خانم ها بطور مداوم بدنبال راهی برای از بین بردن لکه های روی صورت هستند.ماده شیمیایی مسئول رنگ پوست ملانین نام داشته و تولید بیش از اندازه این ماده در یک منطقه منجر به لکه های قهوه ای پوست، کک مک و تکه های تیره تر پوست می شود.

 

این نقطه های تیره روی پوست (تجمع رنگ دانه نیز نامیده می شود)، احتمالا در اثر قرارگیری در معرض نور خورشید، نوسانات هورمونی، یا عوارض جانبی یک دارو، ایجاد شده اند. این مساله، مشکلی جدی نیست، اما فقط در صورتی که برای داشتن یک پوست روشن تر و تمیزتر، آماده هستید.

 

درمان علت اصلی، با استفاده از لایه بردارهای شیمیایی و سایر داروها، و استفاده از مواد روشن کننده طبیعی، همه راههایی برای حل این مشکل هستند. گام 1 را جهت آگاهی از علت ایجاد و نحوه درمان این لکه ها، بخوانید.

 

قسمت 1 از 4: کشف علت

1 درباره انواع مختلف لکه ها، آگاهی کسب کنید.

پارس ناز: از انجا که لکه ها توسط عوامل مختلفی به وجود می آیند، کسب آگاهی امتیازی برای فهمیدن منشاء و نحوه برطرف کردن لکه ها است. سه علت کار زیاد رنگ دانه ها، از این قرار است:

 

گندمین. این لکه های بر اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد می شوند. 90٪ از افراد بالای 60 سال، و همچنین تعداد زیادی از افراد جوان، این لکه ها را دارند. این لکه ها، بدون نظم خاصی، در همه جای بدن وجود دارند.

 

ملانیا. این دسته از لکه ها به علت نوسانات هورمونی، به وجود می آیند. خانم ها، هنگام نوسانات هورمونی، مثلا در بارداری یا یائسگی،‌لکه های تیره تری بر گونه های خود مشاهده می کنند. این لکه ها همچنین عوارض جانبی قرص های ضدبارداری و درمان هورمون با دارو هستند. لکه های ملانینی در اثر کم کاری تیروئید نیز دیده شده اند.

 

پُرکاری سابقه دار رنگ دانه ها. این ها لکه های تیره ای در نتیجه آسیب پوستی، به وجود آمده در اثر پسوریازیس، سوختگی، جوش، و درمان های خشن پوستی هستند.

 

2 علت لکه های صورت خود را تعیین کنید.

به محض متوجه شدن مشکل، آغاز درمان و تغییر نحوه زندگی برای جلوگیری از ایجاد لکه های بیشتر، ممکن خواهد بود. برای متوجه شدن علت لکه های تیره خود، سوالات زیر را از خود بپرسید:

 

آیا مرتبا حمام آفتاب گرفته یا به سولاریوم می روید؟ در صورت قرار گرفتن مداروم در معرض نور خوشید و عدم استفاده از ضدآفتاب، احتمالا دانه های گندمین دارید. درمان موضعی و اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین راه ها برای رها شدن از رنگ دانه های بسیار فعال، می باشد.

 

آیا برای شرایط خاص کنونی تان، دارو مصرف می کنید؟ تحت درمان هورمونی، پیش گیری از بارداری قرار داشته و یا باردارید؟ احتمالا لکه های ملانینی دارید. درمان این نوع لکه ها مشکل بوده، اما روش هایی قطعی برای کاهش آنها وجود دارد.

 

آیا تحت درمان طولانی پوستی مانند جوش شدید، جراحی پلاستیک، یا سایر موارد بوده اید؟ احتمالا مشکل شما، پرکاری رنگ دانه ها است. این نوع لکه ها به درمان موضعی بهتر پاسخ داده و با گذشت زمان احتمالا برطرف خواهند شد.

 

3 برای تشخیص به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

متخصص پوست احتمالا لامپ بزرگ نمایی داشته و می تواند از آن برای نگاهی دقیق تر و نزدیک تر به پوست شما جهت تعیین علت لکه ها بیاندازد. به علاوه آزمایش فیزیکی، پزشک از شما سوالاتی درباره نحوه زندگی برای متوجه شدن سبک زندگی تان، خواهد پرسید.

 

متخصص پوست به شما درمان مناسب لکه ها را جهت رفع لکه های کنونی و ممانعت از تشکیل لکه های بیشتر در آینده، ارائه خواهد کرد.

 

از آنجا که پرکاری رنگ دانه ها معمول ترین علت این مشکل است، محصولات و داروهای زیادی با برچسب درمان فوری وجود دارند. مراجعه به متخصص پوست، به دسته بندی این داروها بر اساس مواد مناسب برای مشکل شخص شما، کمک می کند.

 

برخی از بهترین درمان ای لکه های تیره، تنها با نسخه ارائه می شوند. این نیز دلیل خوب دیگری برای مراجعه به متخصص پوست است.

 

نهایتا، تشخیص سرطان پوست یا هر نوع دیگری از سرطان، به عنوان متهم اصلی به وجود آورنده لکه ها، بسیار مهم است. آزمایش کلی سالانه، راهی برای تشخیص سرطان پوست، قبل از پیشرفت آن است.

 

قسمت 2 از 4: استفاده از درمان های آزمایش شده

1 با استفاده از یک لایه بردار سطحی شروع کنید.

در صورت داشتن لکه ، به مدت تنها یک یا دو ماه، لکه ها تنها در لایه های بیرونی پوست تان قرار دارند. احتمالا تنها با لایه برداری، لکه ها از بین خواهد رفت. لایه برداری شامل برداشتن بیرونی ترین لایه پوست، و آوردن لایه جدید پوست به سطح است.

 

از یک لایه بردار پاک کننده شامل ذرات ریز استفاده کنید که به آرامی پوست را مالش داده و لایه را بردارد. همچنین می توانید لایه بردار مخصوص خود را با مخلوط کردن بادام خام آسیاب شده، یا آرد جو دو سر به تمیز کننده معمولی خود، تهیه کنید. آن را با حرکات دایره ای بر لکه های تیره بمالید.

 

لایه بردارهای الکتریکی، سطحی عمیق تر از لایه بردار معمولی تان را تمیز می کند. روش کار آنها تراشیدن سلول های مرده از صورت است. این لایه بردارها را می توان از سایت های اینترنتی یا از داروخانه ها تهیه کرد.

 

2 از یک درمان اسیدی موضعی استفاده کنید. هم با نسخه و هم بدون نسخه ی این داروها، وجود دارند. این داروها شامل اسیدهای هیدروکسی، اسیدهای بتا هیدروکسی یا رتینویدها هستند. مواد موثره این اسیدها، بالاترین لایه سلول های مرده را برداشته،‌ به سلول های تازه اجازه رشد داده و پوست دوباره جوان می شود. این درمان، برای پرکاری رنگ دانه ها موثر است.

 

اسیدهای آلفا هیدروکسی شامل اسید گلیکونیک، اسید ماندلیک، اسید سیتریک، اسید لاکتیک و سایر اسیدها می باشند. این اسیدها معمولا در روند تولید، از سایر مواد غذایی ساخته یا گرفته می شوند. اینها پوست را به خوبی لایه برداری می کنند، اما برای افراد دارای پوست های حساس نیز ملایم و مناسب هستند. اسیدهای آلفا هیدروکسی در سرم ها، کرم ها، مرطوب کننده ها و لایه بردارها وجود دارند.

 

اسیدهای بتا هیدروکسی به عنوان سالیسیلیک اسید شناخته می شوند. این ماده در اغلب داروهای بدون نسخه ، مورد استفاده برای درمان جوش و پوست استفاده می شوند. اسید سالیسیلیک را می توان به کرم ها، سرم ها، پاک کننده ها، و لایه بردارها اضافه کرد.

 

رتینوئیک اسید با نام ترتینوئین یا رتین آ نیز شناخته می شود. اسید دتینوئیک شکلی از ویتامین آ می باشد. این ماده، دارویی موثر در درمان جوش و لکه های تیره است. در ایالات متحده، تنها در کرم ها و ژل های مجاز به فروش با ارائه نسخه، موجود می باشند.

 

در صورت تمایل به استفاده از یک داروی بدون نسخه، محصولی دارای این مواد پیدا کنید: هیدروکینون، خیار، سویا، اسید کوجیک، کلسیم، اسید آزلاییک یا کرم دارای عصاره برگ عناب.

 

3 از یک لایه بردار شیمیایی استفاده کنید.

در صورت ناکارایی درمان های شیمیایی برای کم رنگ کردن لکه پوستی تان، استفاده از یک لایه بردار شیمیایی را در نظر داشته باشید. آنها اغلب شامل اسیدهای مذکور در قسمت بالا، با غلظت زیاد هستند.

 

این مواد، لایه های بیرونی پوست را برمی دارند. داروهای از این دست، به سه گروه از نظر قدرت دسته بندی می شوند: سطحی، متوسط و عمیق.

 

کرم های لایه بردار شیمیایی سطحی، دارای آلفا هیدروکسی اسیدها هستند. گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید مواد تشکیل دهنده معمول هستند. این کِرم ها، کاراترین لایه بردارها برای لکه های قهوه ای، مطرح شده اند.

 

کرم های لایه بردار متوسط شامل TCA یا تری کلورو استیک اسید هستند. بسیاری، این کِرم ها را برای درمان لکه های تیره ناشی از نور خورشید توصیه می کنند.

 

برای بهترین نتیجه، استفاده از این کرم، دو هفته یک بار، تا کم رنگ شدن کامل لکه ها، تکرار می شود. این کرم ها به طور کلی برای افراد دارای پوست تیره توصیه نمی شوند؛ چرا که پس از درمان، منجر به ایجاد لکه های تیره بیشتری می شوند.

 

کِرم های لایه بردار عمیق شامل فنول، یا کاربولیک اسید به عنوان ماده موثره هستند. آنها را اغلب برای چین و چروک های عمیق، و همچنین بهبود آسیب شدید در اثر نور خورشید، نیز مورد استفاده قرار می دهند.

 

لایه بردارهای فنول بسیار قوی بوده، و تحت بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرند. مشاهده نتایج و بهبود پوست با استفاده از این روش، احتمالا ماه ها به طول می انجامد.

 

4 پلینگ مکانیکی صورت را امتحان کنید.

پلینگ مکانیکی صورت روندی است که با استفاده از کریستال های بسیار ریز به اندازه «دانه های شن»، لکه های تیره را از روی پوست برمی دارد. یک لایه جدید و تازه پوست، به جای لایه برداشته شده، رشد خواهد کرد. این روش درمانی، معمولا ماهی یک بار، برای چند ماه متوالی، انجام می شود.

 

یک پزشک باتجربه پیدا کنید. ساییدن پوست، در برخی موارد منجر به تحریک و سخت تر شدن رنگ بری لکه ها می شود. در صورت انجام شدن اشتباه این کار، از حصول نتیجه ناامید خواهید شد.پلینگ مکانیکی صورت نباید مکررا انجام شود؛ بلکه بین جلسات باید فرصت کافی برای بهبود، به پوست داد.

 

5 درمان لیزری را در نظر داشته باشید.

درمان لیزری، همچنین با نام نور ضربه ای شدید (IPL) شناخته شده، و از پالس های سریع نور برای از بین بردن لکه های به وجود آمده توسط ملانین، استفاده می کند. نقاط تیره، نور را جذب کرده، سپس می شکنند یا تبخیر می شوند.

 

بدن شما، لکه ها را با تشکیل یک زخم و رشد یک لایه پوست جدید، تازه و بدون لکه در همان مکان، لکه را درمان می کند. درمان لیزری بسیار کارا و گرن بوده و احتمالا دردناک نیز هست.

 

درمان لیزری بهترین انتخاب برای لکه ها، پس از مدتی طولانی است. لکه های تیره، مانده به مدت یک سال و بیشتر از آن، در پوست عمیق بوده و درمان موضعی، قادر به رسیدن به آن لایه ها و برداشتن لکه ها نیستند.

 

در صورت داشتن پوستی بسیار روشن، برای از بین بردن کامل لکه ها، 4 یا 5 جلسه درمان لیزری مورد نیاز است.

 

قسمت 3 از 4: استفاده از درمان های خانگی

1 به صورت خود، مرکبات بمالید.

مرکبات مقدار بسیار زیادی ویتامین سی یا اسکوربیک اسید دارند. ویتامین سی به ریخته شدن و برداشتن لایه بیرونی پوست بدون آسیب، کمک می کند. در اینجا چند راه برای استفاده از مرکبات آمده است:

 

میوه موردنظر را آب گرفته و پوست را با آن مرطوب کنید. زنان برای قرن های متمادی از آب لیموی خالص برای روشن کردن پوست خود استفاده می کرده اند، اما شما در صورت تمایل، قادر به انتخاب پرتقال، گریپ فروت، یا لیموی سنگی نیز هستید.

 

با استفاده از یک گلوله پنبه، آن را بر لکه های تیره پوست خود بمالید. 20 دقیقه صبر کرده، و سپس آبکشی کنید. این کار را روزی یک یا دو بار تکرار کنید.

 

یک ماسک صورت لیمو و عسل تهیه کنید. آب نصف یک لیمو را با دو قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. خوب به هم زده و بر صورت بمالید. به مدت 30 دقیقه ماسک را بر صورت نگه داشته، سپس کاملا آبکشی کنید.

 

یک لایه بردار با استفاده از شیر خشک و یک میوه (مرکبات) تهیه کنید. یک قاشق چایخوری آب، شیر خشک، و آب میوه مورد علاقه خود را مخلوط کنید. به هم زده تا خمیری نرم حاصل شده و پوست خود را با آن مالش دهید. سپس به خوبی آب بکشید.

 

2 استفاده از ویتامین ای را امتحان کنید.

ویتامین ای یک آنتی اکسیدان قوی بوده، و به بهبود سلول های آسیب دیده و قوی شدن سلول های جدید، کمک می کند. شما می توانید ویتامین ای را مانند یک کرم موضعی استفاده کرده، یا اینکه از طریق خوردن غذاهای سرشار از ویتامین ای از منافع آن بهره ببرید.

 

استفاده موضعی: روغن خالص ویتامین ای را بر روی لکه های تیره بمالید. با استفاده روزانه، لکه ها از بین خواهند رفت.منابع غذایی: با اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی خود، قدرت ویتامین ای را بیشتر و بهتر، دریافت کنید: خشکبار (بادام درختی، بادام زمینی، دانه کاج)، مغز تخمه آفتابگردان، روغن سبوس گندم، و زردآلوی خشک.

 

3 یک پاپایا را نصف کنید.

پاپایا حاوی آنزیم پاپایین است. پاپایین به لایه برداری سطحی پوست کمک کرده، و راه را برای رشد سلول های جدید باز می کند. پاپایا همچنین حاوی ویتامین سی و ای بوده، و بنابراین در برطرف کردن لکه های قهوه ای بسیار کاراست.

 

پاپایین در پاپایای سبز (نرسیده) بیشتر وجود داشته، اما می توانید از میوه رسیده نیز استفاده کنید. پوست و دانه ها را از پاپایا جدا کرده، و از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

 

یک تکه پاپایا را ورقه ای خرد کرده، و بر لکه های تیره نگه دارید. این کار را به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام دهید (نگه دارید). برای بهترین نتیجه، این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

 

یک ماسک صورت پاپایا تهیه کنید. پاپایا را به قطعات بزرگ خرد کرده، سپس با استفاده از مخلوط کن یا غذا ساز آن را زده تا به شکل یک خمیر نرم درآید. ماسک را به صورت و گردن خود بمالید. آن را برای 30 دقیقه بر پوست نگه داشته، سپس خوب آبکشی کنید.

 

4 آلوورا را امتحان کنید.

گیاه آلوورا مزایای بهداشتی زیادی دارد. مرطوب کننده ای عالی بوده، و برای درمان آفتاب سوختگی موثر است. همچنین به کم رنگ کردن لکه های تیره، کمک می کند.

 

در صورت داشتن آلوورا در خانه، تکه کوچکی را شکسته، مایع میانی را کف دست خود چلانده و مستقیما بر روی لکه ها بمالید. همچنین می توانید ژل الوورا را از فروشگاهها تهیه کنید. آلوورای خالص نتیجه بهتری دارد. بنابراین محصولی تهیه شده از 100٪ آلوورا خریداری کنید.

 

5 از پیاز قرمز استفاده کنید.

پیاز حاوی مواد اسیدی بوده که باعث کم رنگ شدن لکه های پوستی می شود. در صورت در دسترس نبودن لیمو، استفاده از پیاز، ارزش امتحان کردن را دارد. یک پیاز قرمز را پوست کنده، درشت خرد کرده، و در مخلوط کن یا آب میوه گیری بریزید. با استفاده از یک تکه پنبه، پیاز را بر لکه های تیره خود مالیده، 15 دقیقه صبر کرده، سپس آبکشی کنید.

 

قسمت 4 از 4: جلوگیری از تشکیل لکه های تیره بیشتر

1 کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش، یکی از معمول ترین دلایل ایجاد لکه های تیره است. فارغ از نوع لکه های تیره، قرارگرفتن طولانی مدت در نور خورشید، باعث تشدید مشکل خواهد شد.

 

همراه با پیش گیری، دور ماندن از این اشعه های مضر بهترین کار برای محافظت کامل از خودتان است. سنجش زیر را برای ایمنی پوست خود از قرار گیری بیش از اندازه در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید، انجام دهید:

 

از ضد آفتاب استفاده کنید. حتی در زمستان، از ضد آفتاب دارای SPF برابر با 15 یا بیشتر استفاده کنید.در نور شدید و مستقیم خورشید، از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. بقیه صورت را با یک ضد آفتاب قوی بپوشانید.

 

از تخت های سولاریوم استفاده نکنید. قرارگیری مستقیم در معرض اشعه ماورا بنفش برای پوست (و نیز اندام های داخلی) بسیار مضر است.حمام افتاب نگیرید. پس از رفتن رنگ برنزه پوست، لکه های تیره به جا خواهند ماند.

 

2 همه داروی خود را بخورید.

در صورت بروز لکه ها به علت داروهایتان، احتمالا با تغییر دارو، مشکل حل خواهد شد. با پزشک خود صحبت کرده و از دارویی بدون این عوارض جانبی استفاده کنید.

 

3 به دنبال درمان پوست حرفه ای باشید.

بیش فعالی رنگ دانه ها گاهی نتیجه یک درمان پوستی ناموفق است. جراحی پلاستیک یا لایه برداری عمیق، می تواند لکه های تیره از خود به جا بگذارد. قبل از انجام هر گونه درمان پوستی، تحقیق در مورد سابقه و تجربه پزشک خود انجام داده و از این موضوع مطمئن شوید.

 

نکات

صبور باشید. گاهی لکه ها ماندگار بوده و برای رفع شدن، به زمان نیاز دارند. روش درمانی خود را پی بگیرید.

در صورت کم آبی، تجدید سلولی کند می شود. جهت تسریع درمان لکه های تیره، مقدار زیادی آب بنوشید.

 

هشدارها

در صورت انجام درمان در منزل، از دستورات داروی انتخابی خود، کاملا پیروی کنید.

 

هرگز با داشتن آب مرکبات بر صورت خود در معرض نور خورشید قرار نگیرید؛ این کار باعث سوختن پوست خواهد شد.

 

هنگام استفاده از محصولات روشن کننده، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

خانم های باردار یا شیرده، از سالیسیلیک اسید استفاده نکنند.

 

هیدروکینون روشن کننده شناخته شده پوست بوده، و مرتبط با سرطان، آسیب رنگ دانه ها، آماس پوست و سایر مشکلات پوستی است. اغلب متخصصان پوست استفاده از آن را فقط در شرایطی پیشنهاد می کنند که سایر درمان ها تاثیرگذار نباشند.

 

برای درمان لکه های تیره با پزشک خود مشورت کنید. مراحل قبل از انجام درمان را به دقت دنبال کنید.

 

در صورت داشتن حساسیت به آسپرین، از محصولات دارای سالیسیلیک اسید استفاده نکنید.

 

منبع: WikiHow.com