پارس ناز پورتال

راه های شاد ماندن در دوران میانسالی زندگی

راه های شاد ماندن در دوران میانسالی زندگی

راه های شاد ماندن در دوران میانسالی زندگی 

دوران میانسالی می تواند برای افراد حس افسردگی و ترس از پیر شدن را داشته باشد که با بکار گرفتن راهکارهایی قابل رفع شدن است. 

 

دو نوع دیدگاه اصلی نسبت به زندگی

احساس خوشبختی و شادی با تغییر سن وسال، در زنان و مردان مشابه است. زنان معمولاً بیشتر درگیر استرس و فشارهای روحی می‌شوند. آنهااغلب نگرانند و بیشتر هم غمگین و افسرده می‌شوند.

 

شیوه‌های جوان ماندن چیست؟

احساس خوشبختی و شادی با تغییر سن و سال، در زنان و مردان مشابه است. زنان معمولاً بیشتر درگیر استرس و فشارهای روحی می‌شوند. آنها اغلب نگرانند و بیشتر هم غمگین و افسرده می‌شوند؛ اما آنها نیز همانند مردان در میانسالی و با شروع دهه 50 زندگی خود، بیشتر از قبل احساس رضایت و خوشبختی می‌كنند. نتیجه پژوهش‌ها، اهمیت «خوشبختی لذتی» را نشان می‌دهد؛ چرا كه این احساس با افزایش سن تغییر نمی‌كند.

 

كمرنگ شدن خاطرات تلخ و بد زندگی

در مورد اینكه چرا با افزایش سن و سال احساس خوشبختی و رضایت از زندگی بیشتر می‌شود، نظریه‌های مختلفی ارائه شده است. مطمئنا دلیل آن به شیوه زندگی مربوط نیست. یكی از دلایل اصلی آن كنترل احساسات و عواطف می‌باشد. معمولاً در سنین جوانی احساسات و عواطف كمتر كنترل می‌شوند. یكی دیگر از دلایل، می‌تواند دلتنگی‌های ناشی از حسرت گذشته‌ها باشد.

 

از آنجایی كه افراد با افزایش سن و پیرتر شدن كمتر می‌توانند خاطرات تلخ و منفی زندگی خود را به یاد آورند، كمتر ناراحت می‌شوند و اغلب شادترند. برای رسیدن به این نتیجه، پژوهشگران مكالمات تلفنی افراد 18- 85 ساله را بررسی كردند كه 48 درصد آنها حدود 50 ساله بودند.

 

این افراد دیگر اهمیت چندانی نمی‌دهند كه چه به دست آورده‌اند و چه از دست داده‌اند و بیشتر به این مسأله فكر می‌كنند كه باقی عمرشان را چگونه سپری كنند. از طرف دیگر، وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند و زندگی مستقل خود را شروع می‌كنند، مشاجرات و ناسازگاری‌های خانوادگی كاهش می‌یابد و از استرس‌های پدر و مادرها كاسته می‌شود.

 

در ضمن، دیگر كمتر نگران به دست آوردن پول برای تأمین نیازهای اهل خانه هستند. روانشناسان می‌گویند، با بالا رفتن سن، عقل و هوش هیجانی بیشتر به كار گرفته می‌شود و به همین سادگی افراد خوشحال‌تر و راضی‌ترند.روش‌های كلیدی خوشبختی از نظر روانشناسان امروزه شادی و خوشبختی هر روز در میان مردم كم‌رنگ‌تر می‌شود.

 

مردم نسبت به پنجاه سال گذشته كمتر خوشحال می‌شوند. آلودگی‌های مختلف محیطی، افزایش جنایات و هزاران دلیل دیگر به این مسأله دامن می‌زند. احساس شادی و خوشبختی تا 50 درصد ژنتیكی است. در مورد 50 درصد مابقی، آبراهام لینكلن می‌گوید: «مردم همان‌قدر در زندگی احساس خوشبختی و رضایت می‌كنند كه ذهن‌شان را آماده این موضوع كرده‌اند. احساس شادی را نمی‌توان در بین داروها و قرص‌های ضدافسردگی جستجو كرد.

 

پنج عادت روزانه برای داشتن عمر طولانی

برای آنكه یك رفتار تبدیل به یك خصوصیت جدید شود و در ذهن ثبت گردد، باید 4- 21 روز تكرار شود تا شكل بگیرد و تبدیل به یك رفتار غیر ارادی شود. وقتی یك عادت سالم جدید را در خود رشد و پرورش می‌دهید، این عادت جایگزین عادت ناسالم قبلی می‌شود.

 

هر روز 5 بار غذا بخورید

در فرهنگ غرب، معمولاً مردم سه وعده غذا می‌خورند؛ اما بهتر است این عادت به پنج بار در روز افزایش و در عوض حجم غذا در هر وعده كاهش یابد. اگر هر روز پنج بار غذا بخورید، مقدار ثابتی از مواد مغذی، قند و انرژی به طور مرتب به بدن‌تان می‌رسد. ضمن اینكه به دستگاه گوارش نیز فشار وارد نمی‌آید و مهم‌تر از همه اینكه خطر حملات و مشكلات قلبی كاهش می‌یابد.

 

بخندید!

تحقیقات نشان می‌دهند كه خنده و شادی عملكرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و خصوصا باعث افزایش و رشد سلول‌هایی می‌شود كه از بدن در برابر بیماری‌ها و سرطان محافظت می‌كنند. خنده باعث آزاد شدن و ترشح «اندورفین»، در مغز شده و به شما احساس خوشی و لذت می‌دهد. بی‌شك افراد شاد بیشتر عمر می‌كنند.

 

استرس خود را كم كنید

استرس ریشه بسیاری از بیماری‌هاست و باعث كوتاهی عمر می‌شود. در روزگار كنونی، استرس روز به روز بیشتر می‌شود؛ مگر آنكه بتوانید آن را مدیریت كنید. مدیتیشن بهترین راه برای رهایی از نگرانی‌ها و رسیدن به قدرت و زندگی تازه است. با این كار درست نفس می‌كشید و 70 درصد سموم بدن دفع می‌شود.

 

علاوه بر آن، موجب آرامش فكر شده و هورمون‌های استرس كاهش می‌یابد. به هنگام مدیتیشن روی یك صندلی راحت یا سطح زمین بنشینید. به طور كاملاً طبیعی نفس بكشید، چشم‌های خود را به آرامی ببندید. در هر لحظه یك فكر را در ذهن خود تصور كنید. بعد آن را داخل یك بادكنك یا حباب فرستاده و بگذارید به آسمان‌ها برود و آنقدر دور شود

 

 به گزارش پارس ناز كه دیگر به چشم نیاید. این كار را آنقدر انجام دهید تا ذهن‌تان تخلیه شود. بعد از آن در جسم خود احساس نور زیادی خواهید كرد و ذهن‌‌تان آرام خواهد شد.

 

ورزش را فراموش نكنید

ورزش مرتب باعث بهبود و رشد فیزیولوژیكی، تقویت سیستم ایمنی، تحرك و پویایی بیشتر، افزایش سطح انرژی و … می‌شود؛ پس بهتر است در طول روز از هر فرصتی برای فعالیت فیزیكی استفاده كنید؛ مثل قدم‌زدن، دویدن، دوچرخه سواری (به جای رانندگی)، تمرین تای چی و …

 

هر روز 8 لیوان آب بنوشید

آب برای تمام فعالیت‌های بدن ضروری است. پیشینیان ما آب را مایه حیات و منبع اصلی نیرو برای حفظ سلامت و عمر بشر می‌دانستند و امروزه دانشمندان با آنها كاملاً موافق هستند. آب پاكیزه، بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی و سمی به راحتی در اختیار همه مردم قرار دارد. به خاطر داشته باشید كه آب را هیچ‌گاه در ظروف پلاستیكی نگهداری نكنید، زیرا مواد شیمیایی تشكیل‌دهنده پلاستیك به آب نفوذ می‌كند.