پارس ناز پورتال

راه های موفقیت و پیشرفت در کارهای گروهی

راه های موفقیت و پیشرفت در کارهای گروهی

راه های موفقیت و پیشرفت در کارهای گروهی 

انجام دادن کارها بصورت گروهی تاثیرات بی نظیر اي دارد اما مدیریت گروه و چگونگی برنامه ریزی کارها باید به طور اصولی انجام گیرد. آیا تا اکنون برایتان این سوال پیش آمده هست که چطور برخی کارهای گروهی به شکلی بی نظیر بهینه انجام می‌شوند, اما برخی دیگر به همان روزهای ابتدایی تشکیل گروه محدود میشوند و بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شوند؟ کار گروهی پیروز به طور عجیبی ساده و در عین حال مشکل و پیچیده هست.

 

به همین علت هست که در شمار زیادی از دسته ها, برقراری رابطه کارساز میان اعضای گروه به سختی انجام میگیرد و برای شکل گیری کنش هاي پیروز میان آنان و هم چنین انجام درست امور, دغدغه هاي بسیاری وجود دارد. در واقع موفقیت کار گروهی به همین موارد مذکور وابسته هست.

 

بدون دقت به ماهیت گروه و دلایل وجودی آن, آدمها موجوداتی پیچیده و مخلوطی از خصوصیت هاي گوناگون میباشند, هم‌چنین هر عضو یک گروه, تمام کوله بار خودش را, چه مفید باشد چه بد, با خود به درون گروه می کشاندبنابراین افراد گوناگون با تجربیات متفاوتی که در کار و زندگی شخصی خود دارند, و همین طور

 

درجات متفاوتی از موفقیت که در کارهای پیشین خود کسب کرده اند, گرد هم می‌آیند و یک گروه را تشکیل می‌دهند, و زیر سایه این گروه در پی اهدافی اخیر میگردند و تلاش می‌کنند این اهداف را محقق سازند.با در نظر گرفتن این پیچیدگی ها که در فرایند تشکیل یک تیم وجود دارد, عناصر متعددی

 

در برهم کنش هاي میان اعضای گروه اهمیت پیدا میکند و پیرو همین موضوع هست که راهکارهای گوناگونی مطرح می‌شود, و در نهایت به نتیجه اي اثر بخش منتهی می‌گردد.شانس شرکت در کارهای گروهی و رسیدن به موفقیت از طریق فعالیت هاي تیمی, امری هست که کاملا به خود شما وابسته هست.

 

با قدم گذاشتن در مسیری درست و انتخاب راهی متناسب با اهداف تعیین شده, میتوان در کار گروهی به موفقیت رسید, و در این راه هیچ چیز نباید برایتان مهم تر از موفقیت گروهی باشد که در آن به فعالیت می‌پردازید.هر تیمی, به موارد بنیادینی نیاز دارد که بایستی برای رسیدن به موفقیت محقق شوند, و تا زمانی که این عناصر ابتدایی فراهم نشوند, هیچ موفقیتی قابل انتظار نخواهد بود.

 

کلیدهای رسیدن به موفقیت در کار گروهی

نکاتی که در ادامه بیان خواهد شد, فضایی که بایستی برای رسیدن به موفقیت در کار گروهی ایجاد شود را تشریح میکند.

 

* اعضای گروه باید اهداف تیم را درک کنند و برای رسیدن به انها تلاش نمایند. چنین تصمیم و توافقی که در جهت رسیدن به هدف هاي تعیین شده شکل می‌گیرد, برای تحقق کار گروهی پیروز, حائز اهمیت هست. اعضای گروه باید روی تمام جزئیات مسیری که با هم طی خواهند کرد توافق داشته باشند و چتر پشتیبانی خود را در تمام طول این راه روی هر آن چه که گروه تعیین کرده هست بگسترانند.

 

* گروه باید محیطی را فراهم نمایند که تمام افراد در بستر آن به ریسک هاي منطقی دست بزنند, به برقراری رابطه بپردازند, تصمیم بگیرند, و عمل کنند. اعضای گروه باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند و برای مخالفت و بیان نظراتشان سرزنش نشوند.

 

* ارتباطات میان اعضا در چارچوب گروه, باید بر پایه راستی, اعتماد و احترام متقابل باشد. به این ترتیب تمام افراد برای بیان دیدگاه ها, تفکرات, و راهکار هاي دشواری های, احساس راحتی و آرامش خواهند کرد. در نتیجه همۀ آنها می فهمند که برای شنیدن نظراتشان, گوش شنوایی وجود دارد

 

و سایرین برای درک دیدگاه هایشان تلاش می‌کنند. همین طور تمام اعضای گروه به راحتی سوالات و دشواری های خود را در بین دیگر افراد بیان خواهند کرد و همکارانشان برای حل دشواری های آنان راهکار ارائه می نمایند.

 

* اعضای گروه باید بعنوان افرادی منحصر بفرد شناخته شوند که تجربیات, نقطه نظرات, دانش, و دیدگاه هایشان هیچ جایگزینی نخواهد داشت. به این ترتیب تفاوت نظرات بعنوان یک مزیت مهم برای رسیدن به اهداف گروه قلمداد خواهد شد. بر مبنای همین تعدد نظرات هست که سازمان ها به سمت فرآوری محصولات اخیر,

 

خدمات مدرن, و رویکردهای تازه هدایت میشوند. در واقع هر سازمان, هر چه در جذب نظرات گوناگون پیروز باشد, در رسیدن به اهدافش نیز پیروز تر خواهد بود.

 

* در یک گروه پیروز, خلاقیت, ابتکار و نظرات متفاوت با روی باز پذیرفته می‌شود و مورد تشویق قرار میگیرد. حرف هایي مانند “ما دقیقا همین کار را کردیم و نتیجه اي ندیدیم” یا “چه نظر احمقانه اي” در یک گروه پیروز جایی نخواهد داشت.

 

در نتیجه اعضای گروه می فهمند که قدرت تیمشان به نظرات مخالف و دیدگاه هاي متفاوت وابسته خواهد بود, و از این روش هست که می‌توانند بر دشواری های فایق آیند و اهداف گروه را به پیش ببرند

 

* اعضای یک تیم باید بتوانند خودشان را دائما ارزیابی کنند و فرایندهای موجود در گروه را بهبود ببخشند. شاخص هاي تعیین شده در گروه بایستی با روی باز در بین اعضا به بحث گذاشته شوند و به این ترتیب توانایی هاي گروه برای قرار گرفتن در مسیر ترقی بهتر و بهتر خواهد شد.

 

* تمام کسانی که در یک گروه فعالیت میکنند باید در تصمیم گیری هاي گروهی همکاری داده شوند و برای بیان نظراتشان مورد پشتیبانی قرار گیرند. بر همین زمینه هست که اعضای گروه در مییابند که نقشی کارساز در پیشبرد اهداف گروه دارند و حضور آنان در گروه برای رسیدن به موفقیت تیمی بسیار مهم هست.

 

اگر گروهی بتواند این فاکتورها را به درستی رعایت کند, بی تردید می‌تواند در رسیدن به اهدافش پیروز شود. در این صورت هست که میتوان با اطمینان گفت که کار گروهی در مسیری صحیح انجام گرفته هست. در واقع همۀ وقت} کارها و وظایفی که در گروه انجام میگیرد بحران اصلی گروه نیست, بلکه این روابط میان اعضای تیم و موارد جزئی که روز به روز در گروه شکل میگیرد و محقق میشود هست که بزرگ ترین دغدغه هاي موجود در کار گروهی را بوجود می آورد.

 

در صورتی که اعضای گروه بتوانند از سنگرهای شخصی خودشان بیرون بیایند و دوشادوش یکدیگر برای پیشبرد کار تیمی تلاش کنند, به بزرگ ترین دستاوردهایی که میتوانند تصور کنند دست خواهند یافت. شمار زیادی از مواردی که گفته شد, برای دسته ها و کسانی که به کار گروهی مشغول میباشند, واضح و مبرهن هست, پس کافی هست با رعایت نکات مذکور به گروهمان اجازه دهیم که در مسیر ترقی قرار گیرد.