پارس ناز پورتال

خودتان را با کسی مقایسه نکنید

خودتان را با کسی مقایسه نکنید

خودتان را با کسی مقایسه نکنید 

مقایسه کردن افراد با یکدیگر و همچنین مقایسه خودتان با فرد دیگری اشتباه است و هر انسانی در جایگاه خود قرار دارد. وقتی از خودتان راضی نیستید و مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، دچار نوعی بیماری و ضعف هستید. در واقع شما یادتان رفته است که خودتان را با ابزارهای خودتان قضاوت کنید. حال ببینیم چگونه می توانیم خودتان را ارزشمند ببینید و کمتر برای خودتان خط و نشان بکشید؟

 

نخستین گام برای رهایی شما از احساس ناتوانی و داشتن اعتماد به نفس این است که خود را دست کم نگیرید و واژه مقایسه را از فرهنگ لغات خود حذف کنید، زیرا با قرار دادن خودتان در معرض مقایسه، خود را ناتوان تر احساس می کنید. به علاوه بهتر است از آنچه دارید راضی  باشید، زیرا در غیر این صورت نمی توانید احساس آرامش و رضایت خاطر داشته باشید.

 

*چگونه مقایسه خودمان را با دیگران متوقف کنیم؟

– شناخت ویژگی های خود
 قبل از هر چیزی باید درک کنید که شما یک فرد مستقل هستید با مجموعه ویژگی های منحصر به فرد که تنها مخصوص خود شماست که کس دیگری ندارد.

 

– به شیوه خودتان حرکت کنید
زماتی که پیگیر پیشرفت خودتان هستید، وضعیت منحصر به  فرد خودتان را تجربه کنید. برای مثال، اگر نسبت به دوستانتان زمان بیشتری برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود صرف می کنید، می توانید به کار کردن تمام وقت خود فکر کنید، یا به اینکه در حال اداره یک خانواده هستید یا اینکه مسئولیت مراقبت از پدر و مادر پیر خود را پذیرفته اید.

 

هر فرد وضعیت منحصر به  فرد خود را دارد که او را توانمندتر یا محدودتر می کند. به شرایط خودتان فکر کنید که چگونه عامل پیشرفت تان می شود.

 

– برای بهبود توانایی های خود تلاش کنید
به مکان هایی که می تواند به پیشرفت تان کمک کند، توجه داشته باشید، به کلاس ها، کارگاه ها و یا تجربه هایی که به افزایش مهارت های شما منجر می شود. این کار اعتماد به نفس شمارا افزایش می دهد و به شما کمک می کند که جایگاه و ارزش خود را پیدا کنید.

 

– با خودتان رقابت کنید
بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان تراز اول گفته اند که آن ها با خودشان رقابت می کنند. آن ها به طور مستمر سعی می کنند برای بهبود شخصیت خود تلاش کنند؛ که یک راه خوب برای بالا بردن اعتمادبه نفس و رسیدن به اهداف بالاتر و بالاتر است.

 

– به جای حسادت، از دیگران قدردانی کنید
این یک مزیت است که دیگران می توانند برای شما به حساب بیاورند. اگر شما دوستانی داشته باشید که موفقیت های بالایی کسب کرده اند، ممکن است با شبکه ای از افراد موفق به خودتان کمک کنید که به موفقیت های بیشتری در زندگی دست یابید. به جای آنکه به موفقیت آن ها حسادت کنید، از موفقیت آن ها برای کمک به خودتان بهره مند شوید.

 

– گاهی اوقات ریسک پذیر باشید
 زمانی که می آموزید که خودتان را با ابزار خودتان قضاوت کنید، به شما احساس آزادی بیشتری برای شروع های کوچک می دهد و ریسک های افزایشی را به همراه دارد. این ریسک ها به شما این توانایی را می دهد که از خودتان بهتر شوید و از خودتان جلو بزنید. اغلب چیزی که مانع می شود افراد از خودشان جلو بزنند این است که از ریسک کردن می ترسند.خودتان را با کسی مقایسه نکنید

خودتان را با ابزارهای خودتان قضاوت کنید

 

– مربی خود باشید

مربیگری به شکل های متفاوتی وجود دارد. مربی هایی وجود دارند که با تحقیر و فریاد بر سر بازیکنان خود با آن ها برخورد می کنند. بعضی ها به رشد اصرار دارند، به ورزشکاران فشار وارد می کنند که سریع تر باشند، بیشتر بپرند و یا به دوردست تر شنا کنند اما این کارها را با عشق و حمایت انجام می دهند. کسی که با عشق یاد می دهد و حمایت می کند، متعادل ترین و به طورکلی انسانی تر است.

 

– جملات درونی خود را اصلاح کنید
 یک قیچی بردارید و تمام جملات و افکار درونی را که دائم به شما سرکوب می زند و باعث مقایسه کردن می شود اصلاح کنید. این جملات باعث می شود که شما افراد ضعیف و ناتوانی جلوه داده شوید، بعضی وقت ها اطرافیان مان هم با استفاده از این جملات فاتحه روح و فکر و نظرات ما را می خوانند

 

مثلا وقتی به ما می گویند چرا مثل بقیه فکر نمی کنی؟! این چه افکاری است که تو داری؟! چرا نمی توانی مثل بقیه رفتار کنی؟ یا اگر همه شبیه شما رفتار کنند چه می شود… شما را دچار شک و تردید می کنند تا به نظرات دیگران بیشتر از خودتان توجه کنید.

 

– منفعل نباشید

خودتان و افکار و احساسات و نظرات خود را دست کم نگیرید اگر زیادی به خلاقیت ها و ویژگی های دیگران توجه کنید نسبت به خودتان و توانایی های تان بی توجه می شوید و ناخودآگاه بی خیال فکر کردن می شوید چون آن وقت فکر کردن خود را بی نتیجه و بی فایده می دانید و تبدیل می شوید به یک آدم منفعل که چشم و گوش و دهانش به نظرات و افکار دیگران است و از خود هیچ چیز ندارد.

 

 – به کسانی که شما را مقایسه می کنند توجه نکنید
آدم هایی که دائم دست به مقایسه شما با دیگران می زنند می خواهند شما آن چه هستید نباشید، بنابراین حرف های آنان را گوش دهید و ضعف های خودتان را شناسایی کنید، اما جوگیر نشوید و بر احساس و فکر خود در مورد انجام کار درست، تاکید کنید.

 

– استفاده از تجربه زندگی افراد موفق
می توانید به زندگی افراد موفق و بزرگی که در تاریخ وجود دارند سری بزنید و ببینید که آن ها چه طور توانسته اند با تأکید بر عقاید و نظرات خود پله های موفقیت را طی کنند. به این هم توجه کنید که آن ها با احساس تنهایی خود در عقاید و نظرات شان غلبه کرده اند. چون خیلی از ما آدم ها به خاطر این که دیگران افکار و عقاید ما را ندارند و احساس تنهایی می کنیم بی خیال افکارمان می شویم و از آن می گذریم.