پارس ناز پورتال

رستوران‌ داران و نرم‌ افزارهای سفارش غذا، تقابل یا تعامل؟

مجموعه : مجله خبری روز
رستوران‌ داران و نرم‌ افزارهای سفارش غذا، تقابل یا تعامل؟

رستوران‌ داران و نرم‌ افزارهای سفارش غذا، تقابل یا تعامل؟

چند سالی هست که اسامی تعدادی شرکت فعال در زمینه‌ی آی تی به گوش ما در ایران می‌رسد که در زمینه‌ی سفارش آنلاین غذا فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها از استقبال خوبی از طرف مردم روبه‌رو شده‌اند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، این شرکت‌ها چطور کار می‌کنند و رابطه‌ی بین این دسته از نرم‌افزار‌ها و رستوران‌ها چگونه هست؟

 

نحوه فعالیت نرم‌ افزار‌های  سفارش غذا

این شرکت‌ها طی قراردادی با رستوران‌هایی که سرویس ارسال غذا به‌صورت بیرون‌بر دارند، نام و منوی آن‌ها را بر روی وب‌سایت و نرم‌افزار موبایلشان قرار می‌دهند. این امکان را برای کاربرانشان فراهم می‌کنند که به ساده‌ترین حالت ممکن بتواند غذای دلخواهشان از رستوران موردنظر را با همان قیمت منوی رستوران، سفارش دهند و وجه غذا را آنلاین یا نقد پرداخت کنند.

 

چرا کاربران از این نرم‌ افزار‌ها سفارش غذا سفارش می‌دهند؟

در واقع لازم است این موضوع را بررسی کنیم که ما در ثبت سفارش به روش سنتی به چه مشکلاتی برمی‌خوریم؟ ممکن است به دلیل شلوغی تلفن رستوران مدت‌ها اشغال باشد، یا رستوران تعطیل یا خارج از ساعت کاری باشد و موفق به برقراری تماس تلفنی نشویم.

 

یا قصد سفارش از منویی که در اختیارمان هست را داشته باشیم، غافل از این‌که منوی رستوران تغییر کرده و یا افزایش قیمت داشته است. گذشته از این، ممکن است مشکلاتی در انتقال پیام ما توسط اپراتور رستوران پیش بیاید، مثلاً غذا اشتباه به دست ما برسد و یا آدرس نادرست ثبت شده باشد.

 

این امکان وجود دارد که پیک کارت‌خوان و یا پول خرد نداشته باشد. رقم نهایی فاکتور با وجود هزینه بسته‌بندی، هزینه ارسال، مالیات یا سایر موارد با تصور شما کاملاً متفاوت باشد و…

 

این‌ها مشکلاتی است که در صورت سفارش آنلاین غذا با آن‌ها مواجه نخواهید شد و همین موضوع دلیل اصلی اقبال عمومی این نرم‌افزارها میان مردم بوده است.

 

با ثبت سفارش از طریق وب‌سایت و یا نرم‌ افزار موبایل امکان اشتباه در ثبت سفارش به حداقل می‌رسد. کاربران این امکان را دارند که سر فرصت و با فراغ خاطر جدیدترین منوی رستوران را بررسی کنند، قیمت غذا‌ را مدنظر قرار دهند، سفارش خود را ثبت کرده و هزینه‌ی غذا را آنلاین پرداخت کنند.

 

فارغ از این‌  مشکلات، تجربه‌های خوبی چون سفارش غذا از طریق موبایل، سفارش صبحانه اینترنتی و استفاده از تخفیف‌های هر از گاهی، انگیزه بیشتری در استفاده از این برنامه‌ها در کاربران ایجاد می‌کند.

 

چرا رستوران‌ دارها با این شرکت‌ ها قرار داد می‌بندند؟

تبلیغات و معرفی کسب‌وکار از مهم‌ترین دغدغه‌ها‌ی صاحبان هر واحد اقتصادی هست. نرم‌افزار‌های سفارش آنلاین غذا کمک شایانی در این زمینه به صاحبان رستوران‌ها می‌کنند.

 

امکان پرداخت آنلاین، نمایش منوی کامل و به‌روز شده رستوران‌ها، به اشتراک گذاشتن تجربیات قبلی کاربران از یک رستوران خاص، همه و همه این شرایط را برای مشتریان و صاحبان رستوران فراهم می‌کند که از منافع این دست خدمات اینترنتی منتفع شوند و  استاندارد بازار غذا را از وضع موجود بالاتر ببرند.

 

بنابراین نه تنها دلیلی وجود ندارد که رستوران‌داران نسبت به فعالیت نرم‌افزار‌های تهیه غذا نگران باشند، بلکه می‌توانند مطمئن باشند همکاریشان به این دست نرم‌افزار‌ها میزان فروش و سودآوری‌شان را به حداکثر خواهند رساند و از طرف دیگر سطح رضایت مشتریانشان از گذشته بالاتر رفته و تجربه بهتری از سفارش غذا از این رستوران خواهند داشت.

رستوران‌ داران و نرم‌ افزارهای سفارش غذا، تقابل یا تعامل؟

5 دلیل که رستوران‌ها به سفارش آنلاین غذا نیاز دارند

 

1- افزایش بهره‌وری کارکنان

رو1ند دریافت یک سفارش تلفنی را مجسم کنید. کارکنانی که برای انتقال سفارش‌ها به آشپزخانه درگیر کار می‌شوند، علاوه بر صرف انرژی و زمان زیادی برای دریافت سفارش دقیق، آدرس، توضیحات احتمالی مشتری و… امکان اشتباه دارند. بسیار پیش آمده که یک غذای اشتباه صرفاً به دلیل تشابه اسمی برای مشتری ارسال شود. علاوه بر این سفارش آنلاین غذا، در تنظیم زمان پیش‌سفارش‌ها بسیار مفید است.

 

2- دقت در سفارش‌ها

سفارش‌ها وقتی توسط خود مشتری ثبت شوند، دقیقا همان چیزی منتقل می‌شوند که مشتری درخواست داده است. ده ها نفر در آن واحد می‌توانند سفارششان را به رستوران برسانند. در شرایطی که نه آن‌ها تلفن به دست گرفته‌اند و نه هیچ کدام از کارکنان رستوران.

 

3- توسعۀ کسب‌ و کار

بسیاری از افراد امروزه به سفارش آنلاین عادت کرده‌اند. ممکن است فردی در همسایگی یک رستوران زندگی کند اما به دلیل اینکه آن رستوران آنلاین سفارش نمی‌گیرد، غذای خود را از رستورانی به‌مراتب دورتر سفارش دهد.

 

از سوی دیگر افراد در خیابان‌ها و محله‌های دورتر از یک رستوران هم با آن آشنا می‌شوند و ممکن است به مشتری دائمی آن رستوران تبدیل شوند. در نظر داشته باشید که سفارش آنلاین راحت‌تر سریع‌تر و بی‌دردسرتر است.

 

4- امکان تهیه‌ی بانک اطلاعاتی مشتریان

رستوران‌ها با استفاده از سیستم‌های سفارش آنلاین غذا به افرادی سرویس‌دهی می‌کنند که در حالت معمول اصلاً از وجود آن‌ها خبر ندارند. صاحبان رستوران از طریق همکاری با این اپلیکیشن‌ها به بانک اطلاعاتی بزرگی از مشتریان شامل ایمیل، آدرس، تلفن، سلایق غذایی و… دست پیدا می‌کنند که به‌خوبی می‌توانند در توسعه‌ی کسب‌وکارشان از آن‌ها استفاده کنند.

 

5- امکان تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات فروش

از طریق کار کردن با سرویس‌های سفارش آنلاین غذا، می‌توان به‌خوبی آمار و اطلاعات فروش را تجزیه و تحلیل کرد. گزارش‌هایی مانند میزان فروش، درصد فروش هر محصول، استقبال از محصولات، بهترین زمان فروش و… به‌راحتی از این سرویس‌ها قابل استخراج است.

 

تجربه شرکت چنگال از تعامل با رستوران‌ها

چنگال یکی از سامانه‌های پرطرفدار سفارش اینترنتی غذا در ایران است. این سایت با وجود یک سال و نیم که از فعالیتش در بازار ایران می‌گذرد، با توجه به نیاز بازار از تقاضای بالایی برخوردار است.

 

مدیرعامل لهستانی این شرکت معتقد است استقبال رستوران‌داران از این صنعت بیشتر از حد انتظار ایشان بوده است. وی می‌گوید: «چنگال، کار را برای مدیران رستوران‌ها خیلی ساده می‌کند؛ فرآیند ثبت سفارش و گزارش‌گیری از سفارش‌های مشتریان در اپلیکیشن چنگال بسیار راحت است. واقعیت این است که وقتی مدیران رستوران‌ها راضی باشند، به کمک آن‌ها می‌توانیم لذت خرید مشتریان از چنگال را نیز دوچندان کنیم.»

 

به صورت کلی به نظر می‌رسد که حضور سامانه‌ی سفارش غذای آنلاین چنگال و شرکت‌های مشابه نه تنها برای کسب و کار رستوران‌داران و سایر صنایع فعال غذایی تهدید محسوب نمی‌شوند، بلکه فرصت‌های تجاری بی‌شماری برای صاحبان رستوران‌ها  به‌وجود آورده که باعث رشد بیشتر این تجارت نسبت به گذشته شده است.

 

منبع : سایت چنگال