پارس ناز پورتال

از رقیبان خود این ترفندهای کسب و کار را بیاموزید

از رقیبان خود این ترفندهای کسب و کار را بیاموزید

از رقیبان خود این ترفندهای کسب و کار را بیاموزید 

مطمئنا با وارد شدن به دنیای کسب و کار با رقیبان زیادی مواجه می شویم که بازار را به صورت اشتراکی در دست گرفته اند، به جای مقابله با رقیبان بهتر هست از انها درس بگیریم. رقابت در کسب و کار فقط برای آن نیستند که در آنها رقیبان‌مان را شکست دهیم، بلکه برای کسب درس کسب و کار از رقیبان مان هست.

 

آنها به ما می‌آموزند چگونه در کاری که در حال انجام‌اش هستیم پیشرفت کنیم و آنها را در بازی خودشان شکست دهیم. من رقیبان‌ام را شبیه موانعی می‌بینم که باید از روی‌شان بپرم.در دنیای کسب و کار، همه ي چیز مجاز هست. با وجود این‌که خیلی از آدم‌ها در رقابت جاسوسی و زیر نظر گرفتن را کار بدی میدانند،

 

من عاشق این هستم آنها را با یک تلسکوپ زیر نظر بگیرم‌ و ببینم در حال انجام چه کاری میباشند. اینکار باعث میشود بفهمم چه کارهایی مهم میباشند و باید در آنها تمرکز کنم و چه کارهایی کم‌ارزش میباشند و نباید وقت‌ام را برای‌شان هدر بدهم و این یعنی کسب درس کسب و کار از رقیبان.

 

در ادامه با بازده همراه باشید تا به درس‌هاي بهره‌وری اشاره کنیم که از جنبه‌هاي گوناگون رقابتی یاد گرفته‌ایم و کمک‌مان میکنند تا کسب و کارمان را بهبود بخشیم.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۱. محتوا

در صنعت اینترنت به هر چیزی که اطلاعات معناداری به کاربران ارائه دهد، محتوا می‌ گویند. همه ي وب‌گاه‌ها محتوا دارند، چه یک وب‌گاه کوچک، چه یک پایگاه تحقیقاتی آنلاین. طبیعتاً وب‌گاه‌هاي کوچک به نویسندگان کمتری نیاز دارد. اما وب‌گاهی که ده‌ها محتوای گوناگون را ارائه می کند، به کسانی نیاز دارد که تصمیم‌گیری

 

زمان و چگونگی ارائه آن را به عهده بگیرند. همین طور به اشخاصی نیاز دارد که بتواند برترین روش برای ارائه محتوا و اینکه توسط چه کسی نوشته شوند را تعیین کند. این شخص راه‌پرداز (یا استراتژیست) محتوا خوانده می‌ شود. راهبرد محتوا فرآیند ساخت، ذخیره و توزیع محتوا بر زمینه یک برنامه سازمان‌یافته حول یک محور و ماموریت مشخص و بر زمینه مخاطب‌هاي مشخص هست (.م).

 

با وجود این‌که هرگز محتوای رقیبان‌ام را جایی یادداشت نمی‌ کنم، ولی هر آن‌چه درون‌شان هست را می‌ خوانم؛ آیا از روش تبلیغاتی امری بهره گیری می کنند، چگونه به مطالب مشترک نزدیک می‌شوند و چگونه محتوای‌شان را به‌روز می‌ کنند؟مشاهده نمایید آیا در این رقابت از ویدئو، محتوای اطلاع‌نوشت (یا انفوگرافیک) یا دیگر انواع محتوا بهره گیری میشود یا خیر؛ هرگونه محتوایی که با مخاطبین مشترک‌تان مرتبط و هماهنگ باشند.

 

هم‌چنین بهتر هست بدانید این محتوا کجا به اشتراک گذاشته شده‌اند تا مطمئن شوید هیچ مکان و موقعیتی را برای اضافه کردن یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات از دست نداده‌اید. خواندن محتویات رقیبان به من نشان می‌ دهد چگونه می‌ توانم آن را به گونه‌اي دیگر بیان کنم. اگر به رقیبان دقت‌اي نداشته باشم،

 

شکل دادن به راهبرد محتوا وقت زیادی از من خواهد گرفت. از اقدامات اشتباه اجتناب می‌ کنم زیرا هزینه‌ي اشتباهات‌ام را در مورد مشتریان و مشتریان بالقوه باید بپردازم.اخیرا متوجه شدم بخشی از محتوای رقیب‌ام رتبه‌ي خوبی کسب کرده هست. وی ماهانه نزدیک به نیمی از بازدیدکنندگان معمولی‌اش را از همین بخش جذب می‌ کند.

 

من هم با تلاش بسیار یک نسخه‌ي بهتر از آن ایجاد کردم. به نظرم اینکار بد یا منفی نیست. من اینکار را بعنوان یک موقعیت مناسب می‌بینم که با آن میتوانم به کاربران تجربه‌ي بهتری ارائه کنم.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۲. بازاریابی برخط

برای این‌که ببینم راهبرد بازاریابی‌ام کارایی مناسب را دارد یا خیر، به این نکته دقت میکنم که رقیبان‌ام از چه چیزهایی برای پیام‌هاي نخست‌شان در مورد گزاره‌ي ارزش ( نوآوری، خدمات یا ویژگی خاص برای جلب نظر مشتری.م) و امکانات دیداری برای ایجاد ارتباط بهره گیری می کنند. نمی‌ خواهم از آنها تقلید کنم،

 

ولی هم‌چنین نمی‌ خواهم آن‌چنان با آنها متفاوت باشم که مخاطبین دچار سردرگمی شوند. نحوه‌ي مبارزات برخط رقیبان‌ام را از طریق وب‌گاه‌هاي گوناگون و سکوهای تبلیغاتی غیررایگان مثل گوگل ادوردز پیگیری می‌ کنم تا ببینم آنها چه حرف‌هایي برای گفتن دارند.وب‌گاه‌ kompyte.com و نرم‌افزار Perch ابزارهای اخیر میباشند که به کمک آنها میتوانید به راحتی از همه ي‌ي اتفاقات رقیبان‌تان مطلع شوید. با بهره گیری از امکانات و با بازرسی پیام‌هاي انتخابی‌ام، به فرآیند تدوین تفاوت جایگاه‌ام با رقیبان‌ام تسریع می‌بخشم.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۳. جست‌وجو

با دیدن وب‌گاه‌هاي رقیبان و همۀ‌ي سکوهای محتوای‌شان، فهرستی را از کلیدواژه‌هاي مورد بهره گیری در این رقابت جمع‌آوری میکنم. این کلیدواژه‌ها را در موتورهای جست‌وجو وارد می‌ کنم تا ببینم رتبه‌ي من نسبت به رقیبان‌ام چگونه هست. اگر آنها را پیدا کردم، اصطلاحات کلیدواژه‌اي آنها را با خودم مقایسه میکنم و آن کلیدواژه‌ها را به وب‌گاه، صفحات هدف (وب‌گاهی که پس از کلیک بر روی یک لینک به آن‌جا منتقل میشوید.م)، تصویر‌ها و عناوین اضافه می‌ کنم.

 

ابزارهای تحلیلی قابل دسترس در کام‌اسکور (یک شرکت اینترنتی بازاریابی، تجزیه و تحلیل.م) و جاهای دیگر بینش عمیقی از نتایج رقابت ارائه میکنند. این ابزار نحوه‌ي بهره گیری‌ام را از بهینه‌سازی موتور جست‌وجو تغییر داد و باعث شد شرکت‌ام رتبه‌ي بالایی کسب کند.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۴. تعامل با مشتری

از طریق دیدن‌ي روند رقابت در فیس‌بوک، توییتر و دیگر سکوهای شبکه‌ي اجتماعی متوجه شدم می‌ توان به شکل موثر با مخاطبین هدف کار کرد. به جای بررسی انواع محتوای شبکه‌هاي اجتماعی، ساعت روز و ارتباط با دوستان و میزان بازدیدها، به دنبال پاسخ‌هاي طرفداران و پیروی‌کنندگان رقیبان‌ام رفتم.

 

تا پیش از این‌که بتوانم روند رقابت را زیر نظر بگیریم، برای نزدیک شدن به مشتریان و مشتریان بالقوه باید زمان زیادی صرف می‌ کردم؛ و گرچه به مکالماتی هم منجر می‌شد، که پیش از آنها هیچ شناخت و ارتباط نخست‌اي با آنها وجود نداشت.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۵. مدیریت برند

از آن‌جایی‌که پیش از این هرگز برندی ایجاد نکرده بودم، رقابت برای من شرایط نخست‌اي فراهم کرد که یاد بگیریم فرآیند کار برندسازی چگونه هست، چگونه ویژگی‌هاي برند را توصیف کنم و چگونه از این منظر برای ساختن و مدیریت فرآیند محبوبیت برند بهره گیری کنم. رقابت هم‌چنین هدایت‌ام کرد چه کار کنم برند شخصی‌ام برجسته و دارای ارزش بالاتری شود، و هم ‌چنان شامل ویژگی‌هایي باشد که مخاطبین مشترک با رقیبان‌ام به دنبال‌شان میباشند.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۶. تجربه‌ي کاربران

مطالعه‌ي بازخوردها و اظهارنظر‌هایي که مشتریان رقیبان‌ام در شبکه‌هاي اجتماعی، مطالب وبلاگی و انجمن‌ها ثبت می کنند، منبع دریافت اطلاعات بسیار ارزشمندی هست که می‌ تواند درمورد‌ي مخاطبین مشترک به‌دست دهد. من حتی در مورد این‌گونه مطالب از مشتریان رقیبان‌ام پرسش‌هایي درمورد‌ي احساس‌شان نسبت به تجربه‌ي این رقابت می‌پرسم. با اینکار متوجه می‌ شوم آنها دنبال ایجاد چه نوعی از تجربه‌ي کاربری میباشند.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۷. پیشرفت محصول

برای شکل دادن به راه‌حل‌هایي که کسب‌وکارم به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌ها ارائه می کند، باز هم از تجربیات‌ام از رقابت بهره گیری کردم. وقتی از طریق این رقابت‌ها متوجه شدم کدام ویژگی‌هاي محصول‌ام مخاطب بیش‌تری دارند و کدام‌یک ندارند، توانستم محصول‌ام را بهینه‌تر کنم. یعنی‌ از این تفاوت‌ها حداکثر بهره گیری

 

را بردم و آن را به چرخه‌ي تولیدم اضافه کردم. بررسی رقابت باعث ایجاد ایده‌هاي اخیر در مورد چگونگی رسیدن به پیشرفت می‌ شود، و کار را برای شناسایی مکان و نحوه‌ي اعمال تغییرات در محصول، به شکلی که باعث پیشرفت‌هاي بیش‌تر شود، آسان می‌ کند.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۸. شبکه‌ي اجتماعی

مطالعه‌ي چگونگی بهره گیری‌ي رقیبان از شبکه‌ي اجتماعی، منابع قابل‌ملاحظه‌اي به من ارائه میکند. اینکار را با بررسی وب‌گاه‌هاي مورد بهره گیری‌ي رقیبان و کشف نتایج تلاش‌هاي‌شان در مورد هواداران و پیروی‌کنندگان آغاز کردم. هم‌چنین کارهای‌شان را در وب‌گاه‌هاي حرفه‌اي لینکدین زیر نظر قرار دادم تا بفهمم آنها چگونه خود را به صورت حرفه‌اي معرفی می کنند.

 

وقتی وب‌گاه‌هاي مربوط به شبکه‌هاي اجتماعی که رقیبان‌ام از آنها بهره گیری نکردند را امتحان کردم، دریافتم بعضی سکوهای کلیدی در آن‌ شبکه‌ها وجود نداشت که همین، برای‌ام یک مزیت بود.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۹. پژوهش

وقتی این رقیبان وارد بازار هدف و صنعت شدند، کار اندکی برای‌ام بسیار سخت و دشوار شد. آنها دیگر همه ي‌ي پژوهش‌ها‌ي‌شان را انجام ارائه نمی کنند و فقط یک برگه‌ي سفید تحویل‌تان می‌ دهند، ولی با بهره گیری از برنامه‌ي هشدار گوگل از تمام روند رقیبان‌ام که شامل اطلاعاتی نظیر راهبرد‌ها، عمل‌کرد و محورها میشوند، با خبر شدم.

 

گرچه این اطلاعات را در نامه‌هاي فروش، مبارزه‌هاي رایانامه‌اي، انتشارات مطبوعاتی و بیانیه‌ي ماموریت نیز میتوان پیدا کرد. اینکار قطعا نسبت به اینکه بخواهم در یک فضای خلاء راهبردهای‌ام را طرح‌ریزی کنم، بسیار بهینه‌تر خواهد بود، و می‌ توانم امیدوار باشم محصول‌ام نیازهای بازار را فراهم سازی می کند و رقیبان‌ام را شکست می‌ دهم.

 

درس کسب و کار از رقیبان # ۱۰. فرهنگ سازمانی

با وجود این‌که آن‌قدر در فضای کاریِ داخلی‌ در سازمان‌هاي رقابتی مرموز رفتار نمیکنم، ولی با بررسی تعاریف فرهنگ و ارزش‌هاي مورد نظر، انگیزه، آموزش و استقامت کارمندان‌ام، گروه کاملا مولد و بهینه‌اي برای خودم ایجاد کردم. افق استخدام و برنامه‌هاي کارمندان، بینش جدیدی در طرح‌ریزی فعالیت‌هایي که بتوان برترین عمل‌کرد

 

را از کارمندان‌ام انتظار داشته باشم، فراهم کرد.  به گزارش پارس ناز اینکار من را قادر ساخت فرهنگی طراحی کنم که در آن فهرستی از اهدافم را و به مرحله‌ي عمل رساندشان، با کمی تغییر، فراهم کنم. اطلاعات اضافه شده در مورد فعالیت‌هاي استخدامی، مزایا و سود اضافه به من کمک کردند تا به شکل موثر از همه ي‌ي استعدادهای‌ کارمندان‌ام بهره گیری کنم.

 

بسیار مشغول هستم و برای دوباره‌کاری وقت ندارم. هر آن‌چه از این رقابت دیدن کردم، باعث شد زمان یادگیری‌ام کوتاه‌تر و پیشرفت‌هاي‌ام به سمت رسیدن به اهداف‌ام گسترده‌تر باشد.از اشتباهات‌ و فرآیندهای کاری رقیبان‌ام درس آموختم، و کارهای کم‌اهمیت را نادیده گرفتم و برترین فعالیت‌هاي‌شان را بعنوان معیار قرار دادم. محدوده‌ي مخاطبین هدف‌ و چشم‌اندازتان را افزایش دهید، ولی حتما این رقابت را مفید دنبال نمایید.