پارس ناز پورتال

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

مجموعه : اخبار سینما
روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما 

جکی چان ستاره سرشناس جهان رزمی هست که کمدی و حکایت هاي جذابی را در فیلمهای خود ادغام نموده تا وی به چهره اي جهانی بدل شود. دنیای ورزش هاي رزمی یکی از حوزه هاي مورد علاقه ي افراد هست و از زمانی که هنرهای رزمی وارد دنیای سینما شد نیز بر جذابیت آن بیش از پیش افزوده شد.

 

احتمالا نخستین کسی که به طور جدی ورزش هاي رزمی را وارد دنیای سینما کرد بروس لي, رزمی کار و بازیگر فقید سینمای هنگ کنگ و هالیوود بود که گرچه بدبختانه چندان زنده نماند تا هنر خود را در این عرصه به نمایش گذاشته و حاصل کار خود ببیند. بعد از چند فیلم مختصر بروس لي در دنیای هالیوود و به دنبال آن مرگ نابهنگام او, دیگر کسی نبود که پاسخگوی اشتیاق تماشاگران برای فیلمهای رزمی باشد.

 

هر چند که پس از مرگ بروس لي تب فیلمهای رزمی سینمای جهان به ویژه سینمای هنگ کنگ را فرا گرفت که همۀ تقلیدهایی مضحک از فیلمهای بروس لي بودند, اما تا اوایل دهه ي ۱۹۸۰ و ظهور ستاره اي اخیر در سینمای هنگ کنگ به اسم جکی چان کسی نتوانست خود را جانشینی مناسب

 

برای بروس لي نشان دهد. این جوان کوتاه قد اما بسیار خبره در ورزش هاي رزمی اگر چه بر خلاف جدیت فیلمهای بروس لي, کمدی و بامزگی را وارد این ژانر کرده بود اما به سرعت مورد دقت قرار گرفت و راه خود را به هالیوود باز کرد. حالا او از مرگ 60 سالگی عبور کرده و هم چنان به بازی در فیلمهای رزمی و پرهیجان ادامه می‌دهد.

 

۱-کودکی سخت

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

والدین جکی چان شباهت بسیاری به شخصیت هاي شمار زیادی از فیلمهای او دارند. گذشته از جنگ جهانی دوم, چارلز, پدر جکی, برای دولت ملی گرای چین جاسوسی می‌کرد مادرش, لي لي, نیز یک بازیگر تئاتر بود که در کنار این حرفه تریاک نیز می فروخت. دیدنی اینکه چارلز در دورانی که به جاسوسی مشغول بود,

 

لي لي را بازداشت کرده و سپس به او علاقمند شده و با او ازدواج نمود. پدر جکی از ازدواج اول خود دو پسر و لي لي دو دختر داشت. بدین ترتیب, چارلز برای اینکه بتواند مخارج خانواده ي پرجمعیتش را فراهم سازی کند به مافیای چین ضمیمه. وقتی که کمونیست ها در سال ۱۹۴۹ در چین به قدرت رسیدند, چارلز و لي لي به هنگ کنگ فرار کرده و چهار فرزندشان را در چین جا گذاشتند.

 

به قول ي میبل چونگ, نویسنده زندگینامه جکی چان, در آن دوران کودکان بی سرپرست در چین کم نبودند زیرا با روی کار آمدن کمونیست افراد زیاید کشته و یا مجبور به فرار از کشور می‌شدند. جکی پنج سال بعد از این ماجرا در هنگ کنگ به جهان آمد و مادرش اسم وی را “چان کونگ سانگ” به معنای “به جهان آمده در هنگ کنگ” گذاشت. پدر و مادرش کوشش کردند وی را در ازای ۲۶ دلار به پزشکی بریتانیایی که زایمان وی را انجام داده بود بفروشند.

 

۲- دوران مدرسه و ورود به دنیای بازیگری

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

وقتی که جکی به سن هفت سالگی رسید خانواده اش برای پیدا کردن کار راهی استرالیا شدند و جکی را در مدرسه شبانه روزی تنها گذاشتند. کلاس درس در ساعت ۵ صبح نخست شده و نیمه شب به پایان میرسید. در این بین وی ورزش هاي آکروباتیک, هنرهای نمایشی و ورزش هاي رزمی و گرچه موسیقی کلاسیک را آموخت.

 

هر اشتباهی با تنبیه بدنی همراه بود و به قول ي خودش او هر روز کتک میخورد. اگر چه وی در حال آماده به هفت زبان سخن میگوید اما در آن زمان وی در مدرسه نه خواندن یاد گرفت و نه نوشتن. در سن هشت سالگی وی نقش کوتاهی را در یک فیلم با اسم “Big and Little Wong Tin Bar” بازی کرد و سپس وقتی که در سال ۱۹۷۱ از مدرسه فارغ التحصیل شد چندین نقش کوتاه نقش بازی کرده بود.

 

در واقع جکی در اساس ي حرکات آکروباتیک و بدل کاری در فیلم فعالیت داشت و در واقع در فیلمهای “مشت خشم” و “اژدها وارد میشود” در بین کسانی قرار داشت که به مبارزه با بروس لي پرداختند. بعد از مرگ بروس لي, ویلی چان, تهیه کننده فیلمهای رزمی در چندین فیلم کم اهمیت از چان بعنوان بروس لي اخیر بهره گیری کرد.

 

اما جکی می‌خواست که هویت سینمایی مستقل خود را داشته باشد, شخصیتی که رگه هایي از کمدی, حرکات سخت بدنی و ورزش هاي رزمی را در خود داشته باشد. وی در نهایت توانست با بازی در فیلم “استاد مست” «Drunken Master» به این هدف خود دست یافت. در این زمان سینمای هنک کنگ هنوز هم مجذوب

 

سبک را ه رفتن و بازی بروس لي و گرچه جیغ هاي او و از پای درآوردن شخصیت هاي پلید بود. اما سبک بازی جکی چان بسیار روان و همراه با رگه هاي واضحی از مزاح و کمدی بود.

 

۳- جکی چان بازیگر و کارگردانی کمال گرا

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

همۀ حکایت هایي در مورد کارگردان هاي سختگیر شنیده ایم؛ برای نمونه چارلی چاپلین در سر صحنه ي فیلم “روشنایی هاي شهر” تنها برای اینکه ویرجینیا چریل گل رز را در زاویه ي مناسبی بگیرد ۳۰۰ بار این سکانس را تکرار کرد تا به نتیجه مد نظر رسید. دیوید فینچر نیز به دلیل وسواس در برداشت هاي گوناگون سرشناس هست.

 

اما جکی چان با ۲٫۹۰۰ برداشت برای یک صحنه ي ۱۰ دقیقه اي رکورد تمامی کارگردانان را در این اساس شکسته هست. جکی در سال ۱۹۸۲, کارگردانی فیلم “خدای اژدها” «Dragon Lord» را اضافه بر بازی در آن نیز بر عهده داشت. نخستین صحنه ي فیلم جکی چان و تعدادی دیگر از بدلکاران فیلم را نشان میدهد که مشغول یک بازی به اسم “جیانزی” میباشند.

 

قرار بود این صحنه بحبوحه حکایت فیلم باشد اما جکی تاکید داشت که فیلم با یک صحنه ي هیجان انگیز نخست شود. در این صحنه بدلکاری ها و حرکات آکروباتیک زیادی انجام میگیرد اما جکی تنها یک ضربه به وسیله ي بازی میزند و برای اینکه این تنها ضربه از نظر زاویه و زمانبندی برترین باشد صدها بار تکرار شد. بدین ترتیب جکی رکورد رکوردهای گینس بیشترین برداشت از یک صحنه را به خود اختصاص داده هست.

 

۴- برترین صحنه مبارزه جکی چان

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

صحنه هاي مبارزه بسیاری در فیلمهای رزمی وجود دارد اما اگر از کسی بخواهید برترین صحنه هاي مبارزه در فیلمهای رزمی را اسم ببرد بی تردید صحنه ي مبارزه ي نهایی بین جکی و بنی اورکویدز در فیلم “Wheels on Meals” در سال ۱۹۸۴ در بین گزینه هاي او قرار دارد. چان در آن زمان در ورزش کیک بوکسینگ شناخته شده نبود

 

از این جهت وقتی که توانست اورکویدز که قهرمان کیک بوکسینگ جهان را در این صحنه شکست دهد همۀ حیرت زده شدند. در زمان فیلمبرداری این صحنه, اورکویدز به شکلی حقیقی به چان ضربه وارد می‌کرد و چان نیز نمی توانست مشت هاي وی را از خود دور کند. جکی که از این موضوع خشمگین شده بود چندین ضربه ي سریع به بدن اورکویدز زده و سپس وی را تحریک کرد که مبارزه اي حقیقی داشته باشند.

 

اورکویدز به جکی اخطار داد که او یک رزمی کار حرفه اي هست و ممکن هست در مبارزه به جکی آسیب ي جبران ناپذیری برسد. اورکویدز به دلیل ضربه ي مرگباری که موقع مبارزه انجام می داد سرشناس شده بود. به هر ترتیب رقابتی بین این دو در فیلم درگرفت که گرچه به رفاقت آنها منتهی شد و این دو ۴ سال بعد یکبار دیگر در فیلم “اژدها برای همه ي وقت” با هم مبارزه کردند.

 

۵- بدلکاری که نزدیک بود به مرگ او منجر شود

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

جکی چان در حال تولید یک صحنه ي بدلکاری بسیار ساده در فیلم “زره خداوند” «Armor of God» در سال ۱۹۸۶ نزدیک بود جان خود را از دست بدهد. در یکی از روزهای فیلمبرداری این فیلم در یوگسلاوی جکی چان به علت مسافرت طولانی احساس کسالت و ناخوشی میکرد. با این وجود وی تصمیم گرفت که یک بدلکاری کوچک که شامل پریدن از روی یک دیوار به روی شاخه ي یک درخت بود را انجام دهد.

 

اما از برداشت اول خوشش نیامد و خواست که این سکانس را مجدد تکرار کند. در برداشت دوم وی نتوانست روی شاخه درخت فرود آید و از بلندی ۱۲ متری به روی صخره هاي پایین درخت افتاد.جمجمه جکی شکست و قسمتی از استخوان آن وارد بافت مغز شد که به خونریزی مغزی منجر شده و خون از گوش هاي او بیرون زد.

 

در نهایت جراحی اورژانسی و سریع جان وی را نجات داد اما هنوز یک صفحه ي پلاستیکی در سر او وجود دارد و بخشی از شنوایی گوش راستش را در نتیجه ي این پیشامد از دست داده هست.

 

۶- بروس لي جیغ می زد, جکی چان ناله میکند

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

جیغ غیرطبیعی بروس لي در هنگام اجرای حرکات رزمی سرشناس هست اما جکی چان ناله هاي حقیقی ناشی از درد را ترجیح می‌دهد. هم‌چنین وی علاقه دارد که در انتهای فیلم هایش آواز بخواند. همان طور که قبلاً نیز گفته شد, جکی در مدرسه آواز خواندن را یاد گرفته بود. از سال ۱۹۸۴ تا به حال وی ۲۰ مجموعه صوتی حاوی ترانه هاي خود منتشر کرده هست.

 

از سال ۱۹۸۰ و فیلم “استاد جوان” وی آهنگ تیتراژ پایانی تمامی فیلمهای ساخته شده اش در چین را خود خوانده هست. همین طور وی در کارتون “مولان” «Mulan» آهنگی به اسم “من از تو مرد خواهم تولید” را به سه زبان ماندرین, کانتونی و چین اصلی خوانده هست.

 

۷- شکست پذیر اما سرسخت

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

در طول سال ها بازی و بدلکاری هاي خطرناک در فیلمهای رزمی, جکی چان آسیب هاي جسمی فراوانی دیده هست که از آنها می‌توان به سه بار شکستگی بینی و شکستگی و مجروح شدن دست ها به دفعات اشاره کرد. اضافه بر این وی بارها دچار آسیب از ناحیه زانو شده که حالا نمی‌تواند به درستی بدود

 

به همین علت شمار زیادی از صحنه هاي دویدنش در فیلم ها را خودش انجام نمی‌دهد.چندین بار نیز تا به حال دچار دررفتگی شانه ها, لگن و جناغ سینه شده هست. یک‌بار ران هایش بین دو خودرو له شدند و در فیلم “سر و صدا در برانکس” نیز با شکستگی مچ پا مواجه گردید. در ادامه وی یک جوراب روی قالب گچ پایش کشیده و آنرا طوری رنگ کرد که شبیه کفش ورزشی به نظر برسد و بدین ترتیب فیلمبرداری را ادامه داد.

 

وی در اجرای خوشمزگی هاي فیلمهای خود از باستر کیتون و هارولد لوید الهام گرفته و شمار زیادی از بدلکاری هاي بامزه آنها را تکرار کرده هست. برای نمونه در فیلم “پروژه اَي” وی کوشش کرد صحنه ي برج ساعت در فیلم “ایمنی در پایان” «Safety Las» هارولد لوید را بازسازی کند اما برخلاف لوید که به علت داشتن

 

تنها هشت انگشت در هر دو دست توانایی بالا رفتن از ساختمان را نداشت و برای این صحنه از بدلکار بهره گیری کرد اما جکی چان این صحنه را خود اجرا کرده و در بلندی ۱۸ متری خود را آویزان نمود به گونه ای که در صورت کوچک ترین اشتباه سقوط میکرد. جکی نمیخواست که افتادن از این بلندی را بازی کند

 

بدین ترتیب به صفحه ي ساعت چنگ زد تا اینکه واقعا دستش از خستگی رها شده و سقوط کرد. اما وقتی نتیجه ي کار را دید خوشش نیامد و آن را تکرار کرد که باعث شکستن بینی و آسیب مشاهده گردنش شد.

 

۸- بی علاقگی به هالیوود

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

از همان نخست و در سال ۱۹۸۰ جکی چان کوشش کرد با فیلمهای “نزاع بزرگ” و “محافظ” وارد بازار فیلم ایالات متحده یا همان هالیوود شود اما هر دو با شکست تجاری مواجه شدند. در این میان شکست تجاری فیلم “نزاع بزرگ” باورکردنی نبود زیرا کارگردانی این فیلم را رابرت کلوز که فیلم “اژدها وارد میشود”

 

را با حضور بروس لي ساخته بود کارگردانی کرد. بخش عظیمی از دشوار فیلم این بود که علی رغم انگلیسی بودن زبان فیلم, جکی به زبان انگلیسی تسلط نداشت. بخش دیگری از دشوار نتیجه ي اختلافات بین جکی و کلوز و کارگردان فیلم “محافظ”, جیمز گلیکنهاوس, در مورد نحوه ي مبارزه در فیلم بود. این دو تاکید داشتند که جکی از روش مبارزه ي آمریکایی با مشت و لگد بهره گیری کند.

 

این همان روشی بود که بروس لي به کمال رسانده بود اما جکی از گذشته روش مبارزه خود را داشت که شامل حرکات آکروباتیک و بهره گیری از وسایل صحنه برای مبارزه بود. تنها در فیلم “سر و صدا در برانکس” بود که تماشاگران آمریکایی از سبک او خوششان آمد. این رویه در فیلمهای بعدی او مثل “ساعت شلوغی”

 

در سال ۱۹۹۸ و “ظهر شانگهای” در ۲۰۰۰ تکرار شد. گفته شده که جکی چان به فیلم “ساعت شلوغی” علاقه اي نداشته و اگر به او توصیه پول هنگفتی نمی شد هرگز خوشنود به تولید دو قسمت دیگر از آن نشده بود. وی گفته که شوخ طبعی آمریکایی را درک نمیکند و فیلمهای هالیوودی را به بهره گیری بیش از اندازه از تعقیب و گریز, قهرمان هاي تکنیکی و فرمول هاي تکراری متهم می‌کند.

 

۹- بدلکاری که نزدیک بود به فلج شدن و مرگ او در اثر برق گرفتگی منجر شود

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

در سال ۱۹۸۵ و در زمان تولید فیلم “حکایت پلیس”, جکی چان از اینکه در هنگ کنگ تقلیدهای ناشیانه اي با عنوان پروژه هاي آینده ي او ساخته می‌شود به ستوه آمده بود. تا آن زمان حتی سینمای هنگ کنگ فیلمی با محوریت پلیس و حرکات رزمی نساخته بود. در یکی از صحنه هاي مبارزه که در داخل یک مرکز خرید رخ می داد,

 

جکی باید افراد زیادی را کتک می زد. وی و دیگر بازیگران فیلم آنقدر از شیشه هاي این مرکز خرید شکستند که به فیلم لقب “حکایت شیشه” داده شد. تهیه کنندگان فیلم برای حقیقی تر بودن صحنه ها از شیشه هاي ساخته شده از شکر که دو برابر شیشه هاي بدلکاری قطر دارد بهره گیری کردند که باعث صدمات زیاید به بازیگران و بدلکاران فیلم شد.

 

در یکی از صحنه هاي فیلم, جکی باید از ستونی که پوشیده از لامپ هاي کریسمی بوده و به اندازه چهار طبقه بلندی داشت لیز میخورد و پایین می آمد. در واقع این لامپ ها حقیقی بودند و به وسیله ي برق حقیقی و معمولی تغذیه شده و باید در هنگام فیلمبرداری صحنه روشن می بودند.

 

بدین ترتیب وقتی که جکی به پایین ستون رسید دست هایش دچار سوختگی درجه دو شده و در اثر برخورد با تکه هاي شکسته لامپ ها پاره شده بودند. همین طور در این صحنه دنده هاي او شکسته و لگنش دچار دررفتگی شد.

 

۱۰- تیم بدلکاری شخصی

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

در اوایل دوران بازیگری و در سال ۱۹۷۸ که مشغول فیلمبرداری صحنه ي مبارزه در فیلم “مار در سایه عقاب” بود, یکی از بدلکاران فیلم با ضریه ي شمشیری با لبه ي تیز به بدن جکی وی را مجروح کرد. از آن زمان به بعد وی تصمیم گرفت با بدلکارانی کار کند که انها را شناخته و به آنها اعتماد داشته باشد.

 

از همۀ مهم تر اینکه در ایالات متحده, شرکت هاي بیمه خدماتی به جکی چان و بدلکاران او ارائه نمی‌دهند. به همین علت جکی تیم بدلکاری مخصوص خود را تشکیل داده و با راه اندازی یک شرکت بدلکاری به بدلکاران جایزه خوبی داده و انها را نیز در مقابل حوادث بیمه می‌کند.

 

شمار زیادی از اعضای این تیم بدلکاری از همشاگردی هاي جکی یا همبازی هاي او در سال هاي ابتدایی بازیگری میباشند. این گروه صحنه هاي بدلکاری و مبارزات جکی را در بیش از ۲۸ فیلم او طراحی و مدیریت کرده اند.

 

۱۱- دو رکورد رکوردهای گینس دیگر

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

در سال ۲۰۱۲, وی رکورد رکوردهای گینس بیشترین عنوان در یک فیلم را بدست آورد. در واقع وی در فیلم “زودیاک چینی” ۱۵ نقش کلیدی از جمله نویسندگی, کارگردانی, بازیگری, تهیه کنندگی, فیلمبرداری, کارگردان هنری, هماهنگ کننده بدلکاری, آهنگساز, خواننده و حتی هماهنگ کننده تدارکات را نیز بر عهده داشت.

 

اضافه بر این وی رکورد رکوردهای گینس بیشترین بدلکاری انجام شده توسط یک شخص زنده را از آنِ خود کرد. هنوز شمار دقیق بدلکاری هاي او مشخص نشده اما با دقت به اینکه وی بیش از ۱۰۰ فیلم ساخته و در هر کدام دستکم ۱۰ بدلکاری اجرا کرده باید گفت که شمار کل بدلکاری هاي وی از شماره ۱۰۰۰ نیز عبور کرده هست.

 

۱۲- لیز خوردن از ساختمان ۲۱ طبقه

روایت های گفته نشده از زندگی جکی چان ستاره سینما

یک‌بار از جکی چان پرسیده شد که کدام یک از بدلکاری هایش بیش از دیگران باعث وحشت او شده هست و وی در پاسخ گفته هست که هنگام اجرای تمام بدلکاری هایش احساس ترس و وحشت کرده هست. اما یکی از این بدلکاری ها دیوانه وارترین کاری بود که تاکنون انجام داده بود و دو هفته طول کشید

 

که برای انجام آن تصمیم نهایی بگیرد. در بحبوحه حکایت فیلم “من کی هستم” «Who Am I?» جکی باید روی سقف ساختمان ویلمزورف در روتردام هلند صحنه ي مبارزه اي را انجام میدهد. نمای خارجی و روبرویی این ساختمان حالتی مورب با زاویه اي ۴۵ درجه دارد که از سقف شروع شده و به طبقه پنجم ختم می‌شود.

 

در این صحنه جکی تمامی طبقات را با لیز خوردن از روی نمای خارجی ساختمان به پایین طی کرد. وی که از لیز خوردن خوشنود نشده بود بلند شده و چندین متر را نیز روی نمای خارجی ساختمان راه رفت تا اینکه با صورت روی نما افتاده و باقی صحنه را با سر به سمت پایین ادامه داد. باید این صحنه را دیوانه وارترین و برترین صحنه ي بدلکاری در تاریخ سینما دانست.