پارس ناز پورتال

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

بیوگرافی روح الله زم و ماجرای دستگیری اش

روح الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز و یکی از جنجالی ترین چهره هاي ضد نظام جمهوری اسلامی ایران، در عملیاتی پیچیده توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شد. روح الله زم نقش مهمی در فتنه هاي چند سال اخیر داشت و با انتشار اطلاعات دروغین و بدون منبع توانسته بود قشری از نوجوانان را فریب داده و آنها رابه آشوب طلبی تحریک کند. در ادامه با روح الله زمو ماجرای دستگیری او آشنا می‌شویم.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

روح الله زم متولد 5 / 5 / 1357 می‌باشد.

 

بیوگرافی روح الله زم

روح الله زم«مشهور بـه نیما» متولد ۵ مرداد ۱۳۵۷در تهران و فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی زم از سیاست‌مداران کشور اسـت؛ محمدعلی زم در کارنامه سوابق خود، ریاست حوزه هنری، ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، ریاست هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس و مسئولیت معاونت فرهنگی- اجتماعی مناطق آزاد را دارد.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

در کارنامه فعالیت‌هاي هنری وی علاوه بر انتشار چندین جلد کتاب، تهیه کنندگی فیلم سینمایی نیز مشاهده میشود. روح‌الله زم کـه در دفتر فیلمسازی پدرش، فعالیت‌هاي هنری خودرا بعنوان فیلمبردار آغاز کرد، در جریان اتفاقات سال ۱۳۸۸ بازداشت شد. او کـه در حال سپری‌کردن دوران محکومیت خود بود، پس از خروج از زندان در قالب مرخصی چند روزه، از کشور متواری شد.

 

زم ابتدا بـه مالزی رفت و پس از اخذ اقامت کشور فرانسه، در پاریس ساکن شد. نیما زم بعد از خروج از کشور، پس از برقراری ارتباط با منافقین، سازمان‌ها و سرویس‌هاي اطلاعاتی برخی کشور هـای اروپایی و منطقه، فعالیت‌هاي خودرا در زمینه تبلیغ علیه نظام در شبکه‌هاي اجتماعی آغاز کرد.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

او درسال ۱۳۹۴ هم زمان با فراگیرشدن استفاده از نرم‌افزارهای ارتباط جمعی در ایران و فراهم شدن امکان تاسیس صفحات دارای مخاطب دراین نرم‌افزارها، با کمک و همراهی عده اي از عناصر نامطلوب، با تاسیس کانالی بنام «آمد نیوز» در نرم‌افزار تلگرام، فعالیت تبلیغی علیه نظام را در دستور کار خود قرار داد.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

زم با انتشار مطالبی بی‌اساس و طرح ادعاهایی درباره سران و مقامات عالی‌رتبه کشور در کانال تلگرامی و سایت خود، در تلاش بود تا با ایجاد بی‌اعتمادی در مردم نسبت بـه سران کشور، نارضایتی و نافرمانی از قوانین را ترویج کند. در همین راستا، بـه دنبال برخی اعتراضات مردمی در داخل کشور نسبت بـه مسائل اقتصادی در دی‌ماه ۹۶، فعالیت‌هاي تخریبی کانال آمدنیوز علیه نظام وارد فاز جدید شد.

 

این کانال کـه توانسته بود با انتشار مطالب جعلی، بیش از یک میلیون مخاطب جذب کند، با انتشار اطلاعیه‌هایي با بهره‌گیری از تکنیک‌هاي روانی، با برانگیختن احساسات مردم، آنها رابه اغتشاش و خرابکاری در نقاط مختلف کشور ترغیب و تشویق کرد؛ آمد نیوز دراین ایام، ویدئوهایی آموزشی برای ساخت بمب‌هاي دستی «کوکتل مولوتف» منتشر کرد.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

این کانال در تلاش بود تا با دعوت مردم بـه شورش مسلحانه و بلوای اجتماعی، امنیت کشور رابا چالش‌هایي مواجه کند. در پی افزایش نفرت‌پراکنی‌هاي روح‌الله زم در کانال تلگرامی خود، مقامات جمهوری اسلامی ایران با برقراری ارتباط با مدیر عامل شبکه پیام‌رسان تلگرام خواستار متوقف شدن فعالیت‌هاي آمدنیوز شدند؛ تلگرام نیز بدلیل «تشویق بـه خشونت» این کانال را مسدود کرد.

 

اما تیم رسانه‌اي زم با تغییر رویه صوری و با استفاده از عناوین جدید مجدداً بـه تلگرام بازگشت. پس از مسدودشدن کانال تلگرامی آمد نیوز، روح‌الله زم فصل جدیدی از فعالیت‌هاي تخریبی خودرا آغاز کرد، اما اینبار مخاطبان کانال تلگرامی جدیدش، اعتمادشان بـه او بسیار کمتر از گذشته شده بود؛ این بی‌اعتمادی بـه‌ویژه بعد از پخش مستندی تلویزیونی از پشت‌پرده فعالیت‌هاي روح الله زم بـه حداکثر خود رسید.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

اوایل ماه اسفند ۹۷ دستگاه اطلاعاتی کشور با انتشار مستندی بنام «ایستگاه پایانی دروغ» روایتی از نفوذ دستگاه اطلاعاتی ایران بـه مراکز اطلاعاتی دشمن و چگونگی قرار گفتن عناصر آنها در رصد اطلاعاتی مطرح کرد. در «ایستگاه پایانی دروغ» چگونگی فریب روح‌الله زم توسط عوامل دستگاه‌هاي اطلاعاتی ایران بـه نمایش گذاشته شد.

 

در «ایستگاه پایانی دروغ» عمق نفوذ و بازرسی سیستم اطلاعاتی کشورمان بـه شخصی‌ترین ارتباطات روح الله زم بـه نمایش گذاشته شد؛ بر اساس انچه دراین ویدئو بـه نمایش گذاشته شد، «منبع مطلع»‌اي کـه زم بارها در مطالب تولیدی در کانال تلگرامی خود بـه آن استناد میکرد، سناریوی نفوذ سیستم اطلاعاتی ایران و اخبار کذب و سرکاری بوده اسـت.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

پس از انتشار این مستند، اگرچه نیما زم بارها با زبانی الکن هر گونه فریب‌خوردگی توسط دستگاه اطلاعاتی کشورمان را رد کرد، اما همان‌ گونه کـه مورد نفرت مخاطبان خود قرار داشت، در پوشش چتر اطلاعاتی دستگاه‌هاي اطلاعاتی ایران نیز قرار داشت و سربازان گمنام امام زمان«عج» روز بـه روز بـه او نزدیک‌تر شدند.

 

روح الله زم با کانال آمد نیوز، با ادعای اتصال بـه مراکز امنیتی ایران و نفوذ سیستماتیک در وزارت اطلاعات و مراکز نظامی و قضایی کشور، اسنادی را منتشر می کرد تا اعتماد و خاطرجمعی کاربرانش را کسب کند. در جدیدترین مورد، نامه منتسب بـه وزارت بهداشت ایران درباره جنجال ویروس HIV‌ در لردگان چهارمحال و بختیاری را منتشر کرد کـه اینبار هم با تکذیب دولت همراه شد.

 

ریزش فالوورهای آمد نیوز

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

کانالی کـه در اوایل سال ۹۷ بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار فالور داشت، شمار کاربرانش یک هفته پیش از دستگیری روح الله زم و انتشار اعترافات وی در ایران، بـه مرز ۱ میلیون کاربر رسید کـه افتی حدود ۶۰ درصد را تجربه کرد. روح الله زم از اواخر تابستان ۹۸ کـه روند کاهش مخاطبانش تسریع شده بود اعلام کرد کـه سپاه پاسداران، با نفوذ بـه آی دی تلگرام کاربران آمدنیوز، آنها را از کانال وی خارج می‌کنند.

 


 

روح الله زم چگونه توسط سپاه پاسداران دستگیر شد؟

 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌اي با اعلام خبر عملیات دستگیری “روح الله زم” سرشبکه سایت ضد انقلاب موسوم بـه “آمد نیوز” طی عملیات پیچیده و حرفه‌اي سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویس هاي اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تاکید شده اسـت. بنابه گزارش، متن اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بـه این شرح اسـت:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

ملت شریف و عاشورایی ایران اسلامی، در ایام پر شور و شعور اربعین حسینی و تجدید میثاق رهروان کربلا با آرمان‌هاي جاودان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین «ع» کـه دشمنان امت اسلامی مقهور عظمت و شکوه راهپیمایی و اجتماع عظیم و میلیونی زائران، با حقد و حسد نظاره‌گر تجلی قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی شده‌اند.

 

خدای بزرگ را شاکریم کـه در سایه الطاف خفیه و بیکرانش، پاسداران گمنام امام زمان «عج» در سازمان اطلاعات سپاه را یاری بخشید تا یکی از سرشاخه‌هاي سراب رسانه اي دشمن و جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را طی یک عملیات پیچیده با حربه ي فریب اطلاعاتی گرفتار سازند و با غافلگیری و دستگیری این عنصر مزدور، دست برتر و ابتکار عمل خودرا در مقابل سرویس‌هاي اطلاعاتی دشمن نشان دهند.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

نامبرده علی رغم این کـه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس هاي اطلاعاتی کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس هاي اطلاعاتی قرار داشت و بـه صورت شبانه روزی با روشهای پیدا و پنهان ودر پوشش هاي گوناگون و چند لایه اي مورد حفاظت قرار میگرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.

 

با تشکر بـه درگاه کبریایی و آرزوی قبولی طاعات و ابراز ارادت عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت «ع» بـه ساحت مقدس شهدای کربلا دراین ایام نورانی و معنوی؛ اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ -کـه بیانگر شکست و جا ماندن سرویس‌ هاي اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه اسـت- و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقباً بـه استحضار ملت قهرمان و بصیر ایران اسلامی رسانده خواهد شد.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

چگونگی دستگیری روح الله زم

این کـه او چگونه بازداشت شده اسـت، سوال کاربران زیادی در شبکه‌هاي اجتماعی اسـت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه خود صراحتا آورده اسـت: سازمان اطلاعات سپاه، دراین عملیات حرفه‌اي، هوشمندانه و چند وجهی با بـه کارگیری روش‌ هاي نوین اطلاعاتی و شگرد‌هاي ابتکاری، سرویس‌هاي بیگانه را مدیریت و فریب داد و روح الله زم سرشبکه سایت ضد انقلاب و معاند آمدنیوز رابه داخل کشور هدایت و بازداشت کند.

روح الله زم کیست و چگونه سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد؟

«روح الله زم درسال‌هاي اخیر با هدایت، تامین و پشتیبانی مستقیم و نیز حمایت ضد انقلاب خارج نشین و عوامل داخلی آنها، بعنوان یکی از آبشخور‌هاي محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌اي برای اختلاف افکنی در ارکان نظام اسلامی، دروغ پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت بـه عقاید و باور‌هاي دینی، اقدامات خشونت بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می کرد.»

 

 


 

جنجال دستگیری روح الله زم در رسانه های خارجی

 

رسانه‌هاي خارجی بـه دستگیری روح‌الله زم، واکنش‌هاي مختلفی نشان دادند. عده اي از این بازتاب‌ها را در ادامه می‌بیینید:

 

تایمز اسرائیل:

دستگیری یکی از مخالفان ایران کـه توسط اطلاعات فرانسه و با پشتیبانی اسرائیل فعالیت داشت.

 

بی‌بی‌سی:

ایران یکی از کسانی کـه در آشوب‌ها نقش داشت را دستگیر کرد.

 

نیویورک تایمز:

سپاه ایران اعلام کرده کـه خبرنگار در تبعید را دستگیر کرده اسـت.

 

العربیه:

ایران یکی از چهره‌هاي مخالف راکه تحت حفاظت سرویس‌ اطلاعاتی فرانسه فعالیت داشت، دستگیر کرد.

 

میدل ایست آی:

ایران میگوید یکی از خبرنگارانی راکه در ناآرامی‌هاي سال 2018 دست داشت، فریب داده و دستگیرش کرده اسـت.

 

نیو عرب:

ایران یکی از مخالفان ساکن فرانسه‌ را در عملیات اطلاعاتی پیچیده دستگیر کرد.