پارس ناز پورتال

روز جهانی سلامت و بیماری های روانی در ایران

روز جهانی سلامت و بیماری های روانی در ایران

روز جهانی سلامت و بیماری های روانی در ایران 

روز جهانی سلامت امسال به شعر گفتگو برای بیماران مبتلا به افسردگی پرداخته هست. به همین علت نگاهی داریم به مریضی افسردگی در ایران. سلامتی روحی، جسمی و اجتماعی مهم‌ ترین سرمایه انسان برای داشتن زندگی با کیفیت هست؛ همان سرمایه ای که تا از دستش ندهیم قدرش را نمی دانیم.

 

به همین جهت 69 سال پیش نمایندگان بیش از 61 کشور دنیا در ژنو جمع شدند و 7 آوریل (18 فروردین) را به نام روز سلامتی (بهداشت) نام گذاری کردند تا دقت همۀ را به موضوع مهم سلامت جلب کند و آگاهی عموم مردم را افزایش دهند.در این راستا سازمان بهداشت جهانی همه ي ساله یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را گزینش میکند

 

و به آن می پردازد برای سال ۲۰۱۷ نیز موضوع افسردگی را گزینش و پویشی یک‌ ساله برای پرداختن به آن با شعار «بیا حرف بزنیم» راه‌اندازی کرده هست. مسئله ای که زندگی بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا را درگیر خود کرده هست.

 

آمار 12.6 درصدی افسردگی در ایران
افسردگی اختلال روانی شایعی هست که سن و سال و جغرافیا نمی شناسد و همۀ جوامع و گروه هاي سنی را درگیر میکند. هفته پیش سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد اختلال‌هاي روانی بخصوص افسردگی علت اصلی عدم سلامت روان و ناتوانی در سراسر دنیا میباشند. همین طور از سال ۲۰۰۵ میزان افسردگی

 

بیش از ۱۸ درصد افزایش یافته هست. می گویند به طور کلی میزان افسردگی مردم دنیا یک چهارم جمعیت آن و برابر با 25 درصد هست. سال‌هاست که از افسردگی در جامعه ایرانی گفته می‌ شود و هر زمان نیز آمارهای متفاوتی از روند این مریضی در کشور ارائه می شود. هر چند بعضی کارشناسان حوزه سلامت روان معتقدند

 

این آمار در ایران نیز نمونه آمار جهانی و بین 20 تا 25 درصد را هست اما بر اساس آخرین آمار اعلامی وزیر بهداشت در دی ماه سال 95 شیوع این مریضی در کشور بیش از 12.6 درصد هست آماری که به گفته سید حسن هاشمی روز به روز اکثر هم می شود. این در حالی هست که براساس همین اظهار نظر شیوع افسردگی در کشورهای دیگر بین 9 تا 10 درصد اعلام شده هست.

 

نبود امکانات، افزایش بیماران
بررسی اعداد آماری در سال90 نشان می دهد 12 درصد سال 91، 10 تا 15 و سال 93، 21 درصد از جامعه ایران دچار افسردگی میباشند این آمار در آخرین اظهار نظر رسمی از سوی وزیر بهداشت به بیش از 12 درصد در سال 95 می رسد، آماری که بعضی از متخصصان معتقدند به علت موانع فرهنگی و اجتماعی دقیق نیست.

 

نبود آمار مدون تنها یکی از مشکلات حوزه سلامت روان هست. جستجو در بین اخبار و اظهار نظرهای کارشناسان و مسئولان نشان می دهد کمبود تخت روانپزشکی، کمبود روانپزشک و روانپرستار در جامعه اضافه بر ایجاد مانع در راه درمان بیماران روانی از عوامل افزایش این بیماران نیز شده هست.

 

سالهاست تعداد تخت هاي روانپزشکی در کشور از 8 تا 11 هزار متغیر هست. در آخرین اظهار نظر، وزیر بهداشت آن را 8 هزار عنوان کرد تخت هایي که به گفته او بالای 100 سال قدمت دارند. عدم پوشش بیمه برای بیماران روانی از دیگر مشکلات این حوزه هست. تمامی هزینه هاي بیماران روانی بر عهده خانواده هاي انها هست و بیمه در این اساس سکوت کرده هست.

 

در این میان و به گفته متخصصان روانپزشکی تعرفه هاي روانپزشکی نیز غیر حقیقی هست که همین مسئله باعث می شود خدمات به بیماران کم شود.

 

عوامل بروز مریضی هاي روانی در ایران
بروز و افزایش مریضی ها به عوامل مختلفی بستگی دارد این موضوع در مورد مریضی هاي روانی نیز صدق می‌ کند اما بر اساس اظهار نظر بالاترین مقام حوزه سلامت این مسئله با افزایش افسردگی ناشی از زندگی ماشینی اکثر شده هست. سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان در خصوص عوامل ایجاد و افزایش

 

مریضی هاي روانی گفت:«امروز در کشور ما متاسفانه به دلایل گوناگون مثل زندگی هاي نوین، ماشینی و امروزی، محبوس بودن در آپارتمان، مشکلات خانوادگی که بیش از ۲۵ درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شود، وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معتاد، نرخ بیکاری ۱۱ درصدی، مصیبتی مثل جنگ که به استان هاي ایلام، خوزستان و … وارد شد،

 

مرگ ۱۸ هزار نفر در سال در سوانح رانندگی، ۲۰۰ هزار نفر مجروح و معلول در سال، گرفتاری هاي زیادی در اساس اعصاب و روان ایجاد می‌ شود. همین طور بدگمانی و بدبینی، قدرت طلبی، مادیات، چشم و هم چشمی و همین طور خود برتر بینی عواملی تماما مریضی زا و اساس ساز بروز مریضی هاي اعصاب و روان هست.

 

این عوامل حتی باعث گسترش مریضی هاي اعصاب و روان هم می شود. با دقت به این که یک حکومت مردمی داریم، رفتار مسئولان هم خیلی مهم هست. خیلی بد هست که یک مسئولی در تصدی اثرگذار نداند که دچار اشکال هست و باید نگاه به این مریضی را تغییر بدهیم.»

 

نبود برخورد مناسب با مریضی
مریضی اعصاب و روان در کشور ما همچنان ناشناخته هست. تعداد زیادی از خانواده هاي درگیر و جامعه نمی دانند چگونه با این موضوع رفتار کنند و همین موضوع یکی از مهم‌ترین عواملی هست که در طولانی شدن روند درمان و یا وخیم شدن حال بیمار تاثیر گذار هست. افسردگی یک مریضی هست که کنار آمدن با آن دشوارتر از کنار آمدن

 

 به گزارش پارس ناز با مریضی‌هاي جسمی دیگر هست. حتی تعداد زیادی از کسانی که از این مریضی رنج میبرند تصمیم میگیرند سکوت کنند و از درمان اجتناب می‌ کنند. مواردی که تشخیص داده نمیشود معمولا کم کم زمان تشدید می‌ شود و ثابت شده‌ هست افسردگی بدون راهنمایی پزشکی مناسب میتواند عذابی در تمام عمر و تجربه‌ای طاقت‌فرسا باشد.

 

افسردگی اگر درمان نشود منجر به اختلالات روحی بزرگتری مثل خودکشی می شود. با همه ي مشکلات روند درمان افسردگی باید بدانیم افسردگی می توانید پیش گیری و درمان شود. این امر مستلزم شناخت بهتر از ماهیت افسردگی و نیز بهبود شرایط درمان آن در کشور هست.