پارس ناز پورتال

درباره روز مبارک و مقدس عید قربان

مجموعه : مذهبی
درباره روز مبارک و مقدس عید قربان

درمورد روز مبارک و مقدس عید قربان 

عید قربان یکی از برترین جشن ها مسلمانان هست که در این روز به حج می روند و قربانی میکشند تا عرف دیرین حضرت ابراهیم ادا شود. عید قربان «به عربی: عِید الأضحیٰ و یا عید نحر» به روز دهم ماه قمری ذی‌الحجه گفته می شود که از گرامی‌ترین عیدهای مسلمانان هست و به‌ یاد ابراهیم و فرزندش, اسماعیل, توسط شمار زیادی از مسلمانان جشن گرفته میشود.

 

جشن عید قربان
عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان هست, از یک تا چهار روز جشن گرفته می شود و در طی آن مردم با پوشیدن برترین پوشاک خود, پس از انجام عبادات, به دید و بازدید و جشن و سرور می پردازند.

 

مراسم عید قربان
برگزار کردن مراسم قربانی و قربانی نمودن در این عید بر همه ي کسانی که براساس فقه اسلامی اعمال حج را به جا می آورند واجب و الزامی هست و مسلمانان در سراسر دنیا در پرستش حج, در این روز, گوسفند, گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می کنند.

 

حاجیان در این روز پس از به آخر رساندن مناسک حج, حیوانی را ذبح می کنند و پس از قربانی آن چه بر آنان در حال احرام, حرام شده بود – مثل نگاه کردن در آینه, گرفتن ناخن و شانه زدن مو -, حلال میگردد و با دقت به این که حج, یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام هست, توانایی به انجام رساندن

 

آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور هست, در نتیجه, روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج, بعنوان پاداش الهی و آخر احرام پیش می آید را عید می دانند.هم‌چنین در روایت‌هاي مکرری نقل شده که در روز عید قربان, قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند.

 

ریشه عید قربان
عید قربان ریشه در دوران گذشته از تاریخ بشر دارد. انسان‌هاي آغاز برای به دست آوردن ترحم خدایان دست به قربانی کردن حیوانات و انسانها می‌زدند.

 

عید قربان در اسلام
در روایات گوناگون دین اسلام آمده‌هست که ابراهیم پیامبر در سن بالا دارای فرزندی شد که وی را اسماعیل اسم نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد, هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود, دستور الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ علتی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.

 

او پس از کشمکشهای فراوان باطنی, در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش, به محل مورد نظر می روند و ابراهیم حاضر سر بریدن فرزند پرطرفدار خود می شود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که وی را سربلند در آزمون مییابد, گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌فرستد.

 

این ایثار و عشق پیامبر به انجام دستور خدا, فریضه‌اي برای حجاج میگردد تا در این روز قربانی کنند و از این روش برای یتیمان و تهیدستان غذایی فراهم سازند. دراین روز همین طور مستحب هست که نماز عید قربان برپا گردد. نماز عید قربان باید در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر خوانده شود و شامل دو رکعت هست.

 

کرپن‌ها, همان روحانیان دین «مهر» بوده‌اند و به علت قربانی کردن «گاو» از جانب ایشان, واژهٔ «قربانی» نیز از همینان برگرفته شده گرچه برخی معتقدند به علت این که این عمل برای رضای الله و نزدیکی به الله «قربتا الی الله» انجام میشود این عید را عید قربان می نامند.

 

فلسفه عید قربان
در این روز ابراهیم نبی از آزمایش قربانی کردن پسر خود اسماعیل پیروز بیرون آمد در قرآن آیه هست در این ارتباط : فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنادَیناهُ اَنْ یا اِبراهیم, قد صدّقت الرّؤیا انّا کذلک نجزِي المحسنین; اي ابراهیم مفید وظیفه ات را انجام دادی …[۲] پس از افتخار ابراهیم نبی و تصمیم جدی او برای قربانی کردن پسر و اقدام به عمل برای انجام اینکار ; خداوند گوسفندی را برای قربانی کردنآن به جای پسرش فرستاد و اینگونه سنت قربانی کردن درست شد.

 

اعمال عید قربان در اسلام
نماز عید قربان
غسل روز عید قربان
دعای ندبه و دعاهای وارده
قربانی کردن

 

روزه در عید قربان حرام هست
روزه در روز عید قربان مثل روز عید فطر در اسلام حرام هست