پارس ناز پورتال

روش های تسکین دل درد دوران قاعدگی زنان

مجموعه : بهداشت زنان
روش های تسکین دل درد دوران قاعدگی زنان

روش های تسکین دل درد دوران قاعدگی زنان 

دل درد دوران قاعدگی یکی از مصائب بانو ها در طول ماه هست که موجب ناراحتی آنان می شود تا جاییکه گاهی اوقات نای انجام هیچ کاری ندارند. دردهای قاعدگی به دو نوع آغاز و ثانونه تقسیم می شوند. درد هاي آغاز دردهای معمول و متعارف میباشند که خیلی شدید نیست و قابل بردباری و بازرسی هست. اما دردهای ثانویه که بسیار شدید میباشند ومعمولا با هیچ مسکنی تسکین پیدا نمی‌کنند.

 

درد قاعدگی چیست؟
درد قاعدگی عبارت هست از بروز درد شدیدی هنگام عادت ماهیانه که مثل دل پیچه هست و اغلب در سطح زیر و وسط شکم ایجاد می شود. گرچه ناحیه شیوع درد در هر خانمی متفاوت هست, گاهی این رنج ها تا زیر کمر وحتی کلیه هاي فرد را فرامی گیرد و ممکن هست از یک تا دو روز گذشته از قاعدگی شروع شود و تا 4 روز طول بکشد.

 

گرچه این رنج ها نظم خاصی ندارد و شدت و محل آن در هر فرد و در هر ماه متفاوت هست. این رنج ها که از نوع کوفتگی میباشند, گاهی اوقات آن‌قدر شدیدند که فرد مجبور می شود دست از تمام فعالیت هایش کشیده و دراز بکشد. دردهای قاعدگی همراه با علائم متفاوتی میباشند مثل تهوع , سردرد, خستگی , کسالت , اسهال , استفراع و … در واقع با وجود این رنج ها قاعدگی برای برخی بانو ها تبدیل به یک فاجعه ماهانه می شود.

 

دردهای قاعدگی به دو نوع آغاز و ثانونه تقسیم می شوند. درد هاي آغاز دردهای معمول و متعارف میباشند که خیلی شدید نیست و قابل بردباری و بازرسی هست. اما دردهای ثانویه که بسیار شدید میباشند ومعمولا با هیچ مسکنی تسکین پیدا نمی‌کنند, خطرناکند و نیاز به معاینه دکتر دارد. هم‌چنین ممکن هست خاطر دردهای قاعدگی ثانونه مریضی هاي اساس اي مثل آندومتریوز باشد.

 

دردهای قاعدگی به دو نوع آغاز و ثانونه تقسیم می شوند

1. آرام بنشینید یا بخوابید تا عضلات شما از حالت انقباض در آیند.

 

2. دوش آب گرم بگیرید یا کیسه آب گرم را روی شکم و کمر خود قرار دهید, یا این که می‏توانید از حوله‏اي گرم برای اینکار بهره گیری کنید.

 

3. می ‏توانید از گیاهان دارویی, مثل دم کرده گل گاو زبان و چای هاي گیاهی دیگراستفاده کنید.

 

4. کمی ورزش کنید. شنا و پیاده روی برای اینکار مناسب میباشند, زیرا ورزش‏هایي آرام و بدون استرس می‏ باشند.

 

5. اگر کمر شما درد می ‏کند, از ایستادن طولانی مدت امتناع کنید.

 

6. کمر خود را ماساژ دهید تا گرفتگی و درد آن کم شود.

 

7. مواد خوراکی غنی از کلسیم بخورید, مثل شیر و ماست, سبزی ها سبز برگی شکل «اسفناج, کاهو, جعفری, کرفس, کلم و…»

 

8. مصرف نمک, قند «یا شکر» و قهوه را کاهش دهید.

 

9. تحت نظر دکتر از مکمل کلسیم و منیزیم بهره گیری کنید تا گرفتگی عضلات و درد شما را کاهش دهد.

 

10. مصرف ویتامین ‏هاي گروه B را افزایش دهید که می ‏توانید هم از مواد خوراکی غنی از انها بهره گیری کنید و هم مکمل‏هاي انها را بخورید, مثل شربت ب- کمپلکس. خصوصا ویتامین B6 در کاهش این رنج ها کارساز هست, ولی نباید اکثر از 100میلی‏ گرم در روز از آن را مصرف کنید.

 

11.به طور عمیق نفس بکشید و به یک موسیقی آرام گوش دهید.

 

از خوردن این خوراکی ها در زمان قاعدگی بپرهیزید

در دوره‌ي عادت ماهانه و گذشته از مصرف نوشیدنی‌هاي گازدار و کافئینه را کاهش دهیددر دوره‌ي عادت ماهانه و گذشته از آن تا می توانید مصرف نوشیدنی‌هاي گازدار و کافئینه را کاهش دهید چون این نوشیدنی‌ها روی اوضاع روحی و احساسی‌تان تأثیر منفی میگذارند و همین طور باعث کاهش منیزیم بدن میشوند.

 

دقت داشته باشید که کاهش مصرف نوشیدنی‌هاي حاوی کافئین میتواند به کاهش حالت نفخ نیز کمک کند. کافئین میتواند اسید معده را اکثر کرده و برای روده‌هاي دلنازک مناسب نیست. اگر دنبال یک جایگزین مناسب برای قهوه می گردید می توانید روی چای هندی حساب کنید.

 

هم‌چنین باید بدانید که کافئین باعث انقباض رگ‌هاي خونی و دهیدراته شدن «کم آبی» بدن میشود برای همین هم میتواند سردرد ایجاد کند و حالت‌هاي عصبی این دوره را افزایش دهد.

 

غذا هاي خیلی سرد, خام, تلخ یا تند و پر ادویه
غذا هاي خیلی سرد, خام, تلخ یا تند و پر ادویه روی اوضاع روحی روانی برخی از بانو‌ها تأثیر منفی می گذارد و آن‌ها را صدمه پذیرتر می کند. برای همین پیشنهاد می شود در این دوره از مصرف این قبیل غذاها امتناع کنید.

 

الکل و دخانیات
مصرف نوشیدنی‌هاي الکلی باعث دهیدراته شدن «بی‌آبی» بدن و در نتیجه احتباس آب می شود. اضافه بر این الکل ذخیره‌ي منیزیم را از بین میبرد. این ماده‌ي معدنی خواص ضد التهابی فوق‌العاده اي دارد و دردهای دوره‌ي عادت ماهانه را تسکین می دهد. هم‌چنین باید بدانید که نوشیدنی‌هاي الکلی باعث تحریک احساسات نیز میشود.

 

مصرف دخانیات در هر دوره اي که باشد برای سلامتی به ویژه سلامتی ریه ها زیان آور هست. به عقیده‌ي متخصصان مصرف دخانیات به ویژه در دوره‌ي عادت ماهانه به نفع سلامتی جسمی و روحی روانی بانو‌ها نیست.