پارس ناز پورتال

روش های جذاب تر و دوست داشتنی تر به نظر رسیدن

روش های جذاب تر و دوست داشتنی تر به نظر رسیدن

روش های جذاب تر و دوست داشتنی تر به نظر رسیدن

همۀ ما دوست داریم جذاب و دوست داشتنی تر در جمع به نظر برسیم،روش هایي وجود دارد که میتوانید در زیر آنها را مطالعه نمایید. این که زیبا و دوست داشتنی به نظر برسید بیش از هر عامل دیگری به خودتان بستگی دارد. اگرچه بخشی از جذابیت میتواند به جنبه هاي ظاهری وابستگی هاي داشته باشد با این حال،

 

می‌توان با به کار گیری بعضی از آموزه ها، به بالا بردن سطح هوش احساسی مبادرت کرده و میانبرهایی را در مسیر محبوب تر شدن در بین دیگران پیمود.در ارتباط با این آموزه ها نظرات و پیشنهادهای علمی متعددی وجود دارد که پژوهشگران از سراسر دنیا با انجام تحقیقات فراوانی، به آنها دست یافته اند.

 

اگرچه نمی‌توان تمامی این راهکارها را در قالب یک نوشته در اختیارتان قرار داد، اما مواردی را برای تان برگزیده ایم که به کارگیری آنها در زندگی روزمره از شما فرد خوشگل تر و دوست داشتنی تری را خواهد تولید. این موارد را با هم مرور می‌کنیم:

 

تماس چشمی مستقیم برقرار کنید

«هایدی گرانت هالوورسون»، در کتاب خود با عنوان «هیچ کس تو را نمی فهمد» چنین میگوید: “تا زمانی که به فردی اعتماد نکنید، وی را دوست نخواهید داشت.” در واقع دو عامل چگونگی برخورد دیگران با شما را رقم می‌زند که این دو عامل عبارتند از: میزان صمیمیت شما با آنها و نیز صلاحیت تان.

 

اضافه بر این دیگران علاقمند میباشند که مورد دقت قرار گیرند. یکی از راهکارهایی که میتوانید دقت دیگران را به خود جلب کنید این هست که با آنها تماس چشمی برقرار کنید. اینکار یکی از موثرترین راهکارهای برقراری ارتباط با دیگران هست. «هالوورسون» بر این باورست که برقراری تماس چشمی با دیگران سبب میشود که صلاحیت تان نیز به آنها انتقال پیدا کند.

 

مطالعات فراوان انجام شده در این اساس نشان میدهد افرادی که چنین تماس مستقیم چشمی را با دیگران به وجود می آورند، بعنوان افراد باهوش تر تلقی میشوند

 

لبخند بزنید

هرگز لبخند زدن را در برقراری ارتباط و انتقال صمیمیت خود دست کم نگیرید. اضافه بر لبخند زدن، بخندید و گاهی نیز شوخی کنید. در واقع افراد به طور ناخودآگاه همچون آینه عمل میکنند و رفتار شما را بازتاب میدهند. اگر هم میخواهید محبوب تر باشید، از زبان بدن مثبت بهره گیری کنید. دیگران نیز همین روند را به شما انتقال خواهند داد.

 

از خود اشتیاق نشان دهید

به همراه لبخند زدن، از خود اشتیاق و انرژی نیز نشان دهید، از این جریان به «جذابیت» یا «کاریزما» یاد می‌شود. محققان بر این باورند که اینکار نه تنها محبوبیت شما را افزایش خواهد داد بلکه به دیگران نیز انتقال پیدا میکند. چنین روندی سبب خواهد شد که افراد پس از نشست و برخاست با شما احساس خوبی را تجربه کنند.

 

تلفن همراه خود را در داخل جیب تان قرار دهید

تا پایان مکالمه یا جلسه کاری گوشی تان در داخل جیب تان قرار دهید. دقت کامل خود را به جریانات اطراف معطوف کرده و تمرکز کافی داشته باشید. این که روند عادی مکالمه یا جلسه اي را بر هم نزیند میتواند از عادات موثری به شمار آید که بلافاصله تاثیر خود را بر دیگران خواهد گذاشت.

 

محکم دست بدهید

منظور از محکم دست دادن این نیست که موقع دست دادن بیش از اندازه دست طرف مقابل را تحت فشار قرار دهید بلکه تنها کافی هست با او شُل دست ندهید. این امر سبب خواهد شد که در همان اولین ثانیه هاي آشنایی با فرد جدیدی حس خوبی را به او منتقل کنید.

 

افراد را به اسم صدا بزنید

برای این که بتوانید در اینکار پیروز باشید کارهای زیر را انجام دهید:

 

چندین بار نام فرد را تکرار کنید تا بتوانید آن را به دلیل بسپارید.
در صورتی که احتیاج به یادآوری نام او دارید، آن نام را به دیگران نیز بگویید.
اسامی را در تلفن همراه خود با اندکی توضیح ذخیره کنید تا دقیقا بدانید که آن فرد را در کجا دیده اید.

 

این تصور وجود دارد که به دلیل آوردن نام افراد در زندگی و در محل کار سبب ایجاد ارتباط بهتر با آنها خصوصا در شرایط دشوارتر خواهد شد. زمانی که افراد بدانند نام آنها را به دلیل دارید، آن را نشانه اي از احترام به خود تلقی میکنند.

 

گوش کنید

از آنجایی که دو گوش و یک دهان دارید به خوبی پیداست که باید اکثر گوش کرده و کمتر صحبت کنید.

 

تنها نشوید بلکه به طور موثر به دیگران گوش دهید

افرادی که در بین دیگران محبوبیت دارند عمدتا شنوندگان بسیار خوبی میباشند. گوش کردن موثر به دیگران دارای ۴ مرحله هست که عبارتند از: گوش دادن، تعبیر کردن، ارزیابی کردن و پاسخ دادن.

 

مرحله اول نیازمند دقت هست. سپس باید به بررسی انچه شنیده اید بپردازید و در صورت عدم واضح بودن مطالب، سئوال هایي را در آن ارتباط بپرسید. ارزیابی کردن نیز بدان معناست که بلافاصله نتیجه گیری نکنید و به قضاوت دیگران نپردازید. اطمینان حاصل کنید که پیش از بیان نظرتان، از آن موضوع اطلاع کامل را بدست آورده اید. در نهایت نیز با ارائه بعضی از بازخوردها به طرف مقابل بفهمانید که به خوبی صحبت هاي وی را گوش داده اید.

 

بدانید که چگونه تعریف و تمجیدی را بپذیرید

برای اینکار بهتر هست طوری عمل کنید که فرد خودشیفته اي به نظر نرسید. از طرف دیگر باید قادر به تشکر کردن نیز باشید. اینکار اعتماد به نفس تان را افزایش داده و از شما فرد اجتماعی تری می سازد. توصیه میشود به جای به کار بردن عباراتی چون «تو خودت چندین و چند برابر من لایق تعریف هستی»، آن تمجید را پذیرفته، تشکر کنید و از شنیدن آن ابراز خرسندی نمایید.

 

نفس خود را بازرسی کنید

«هالوورسون» بر این باور هست که راهکارهای موثر در تایید دیگران می‌تواند به ایجاد احساس ارزشمندی در آنها بیانجامد و سبب خواهد شد که به خود و زندگی شان معنادارتر نگاه کنند. بعنوان مثال زمانی که با یک فرد متخصص در ارتباط هستید، میتوانید از جملاتی چون «آیا خودتان از این موضوع آگاهی دارید که در مورد بازایابی اجتماعی، اطلاعات بسیار خوبی دارید؟» بهره گیری کنید.

 

با این روش، شما چیز جدیدی خواهید آموخت و طرف مقابل تان نیز احساسی را تجربه میکند به آن نیازمند هست. به همین راحتی می‌توانید در یک موقعیت برنده- برنده قرار بگیرید.

 

اگر فردی در جمع توسط دیگران، متوقف شد، از او بخواهید که صحبت هایش را ادامه دهد

همۀ افراد داستان هاي خاص خودشان را دارند. بعنوان مثال اگر فردی به دیگری بگوید که لطفا داستان مربوط به دوچرخه ات را به اتمام برسان، آن وقت شما میتوانید از آن فرد بخواهید که بقیه آن را تعریف کند. با اینکار احساس بهتر و راحت تری را به فردی که ماجرایی را تعریف میکنید، خواهید داد و او احساس میکند که از او قدرانی به عمل آمده.

روش های جذاب تر و دوست داشتنی تر به نظر رسیدن

احساس تاسف خود را ابراز کنید

زمانی که با شنیدن خبر ناگواری با فردی ابراز همدردی میکنید و ابراز می دارید که از آن حادثه متاسف هستید، در او اعتماد بیشتری را به وجود خواهید آورد. پژوهش هاي انجام شده مرتبط در دانشگاه هاروارد نشان میدهد، افرادی که اینگونه عمل نمی‌کنند، شانس کمتری برای جلب اعتماد دیگران دارند و دیگران نیز شماره تلفن خود را به سختی برای آشنایی اکثر در اختیار آنها قرار می‌دهند.

 

از جملات کوتاه در مکالمه پرهیز کنید

اگر قصد یافتن دوستان و روابط جدیدی را دارید، باید با تبادل تجارب خود با دیگران و بیان علاقمندی هاي مشترک تان در قالب جملات و عبارات بلندتری با آنها ارتباط برقرار کنید.

 

در مناسب ترین اوضاع بدنی قرار گیرید

چه ایستاده و چه نشسته باشید، اوضاع بدن تا اندازه اي میزان نزدیک شدن دیگران به شما را مشخص میکند. زبان بدن تان نیز میتواند چیزهای زیادی را در این ارتباط بگوید. «هالوورسون» بر این باور هست که صاف نشستن، میتواند تاثیر مثبتی در انتقال صلاحیت شما به طرف مقابل داشته باشد.

 

پژوهش هاي انجام شده در این اساس نشان داده که بعضی از عادات نشستن، همچون باز کردن و شل نگه داشتن پاها، اوضاع آزادانه بازوها و اندکی خم شدن به سمت جلو نه تنها میزان اعتماد به نفس شما را بالا میبرد بلکه مواد شیمیایی بدن تان را نیز تحریک کرده و قدرت بیشتری نیز به شما خواهد داد. «هالوورسون» بر این باور هست که چنین اوضاع هایي میتواند صلاحیت شما را به طرف مقابل انتقال دهد.

 

معقول و قابل اعتماد باشید

اگر در بین جمع بیش از اندازه گرم و صمیمی باشید، این امکان وجود دارد که در بین افراد آن گروه شک و شبهه هایي را به وجود آورید. اگر هم بیش از اندازه از دیگران دوری کنید و برخوردتان با آنها سرد باشد، فرد از خود راضی و مغروری به نظر خواهید آمد. بنابراین برترین راهکار این هست که حد تعادل را رعایت کنید. در واقع فرد معقولی به نظر برسید به گونه اي که دیگران بتوانند به شما اعتماد کنند.

 

شکایت نکنید

در اطراف افراد منفی بودن، بسیار آزار دهنده هست. چنین افرادی انرژی شما را نیز از بین میبرند. به جای آنکه غر بزنید و شکایت کنید، به خود کمک کرده و موضوع بهتری برای صحبت کردن بیابید.

 

در مکالمه هاي خود همه ي را مخاطب قرار دهید

با نگاه کردن به تمام افراد یک گروه، این حس را در آنها به وجود آورید که به همۀ دقت می‌کنید و کسی در آن میان از دایره دقت شما خارج نمانده. حتی اگر تصور می‌کنید کسی قصد پرسیدن سئوالی از شما را دارد، نام وی را صدا بزنید. مثلا بگویید که «میخواستی چیزی بگویی؟» اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که بر یک فرد خاص تمرکز بیشتری نکنید چرا که با اینکار در دیگران نوعی ناامنی را به وجود خواهید آورد.

 

زود به نتیجه نرسید

بعضی از مواقع ذهن ما به گونه اي عمل می‌کند که می‌خواهد در مورد دیگران به یک نتیجه سریع دست پیدا کند. برای این که چنین اشتباهی را مرتکب نشویم، بهتر هست بازی هاي غیرکلامی برای برقراری ارتباط با دیگران را بدانیم. ایرادی که به قضاوت سریع افراد وارد میشود این هست که مغز ما بدون

 

در اختیار داشتن ساختارهای کافی، به نتیجه گیری دست یافته و این نشان دهنده آن هست که استدلال اندکی در پس نتیجه گیری سریع مان وجود دارد.

 

یک مکالمه را به درستی به اتمام برسانید

در برقراری ارتباط با دیگران چگونگی پایان دادن به آن مکالمه، تاثیر فراوانی بر طرف مقابل خواهد گذاشت. توصیه میشود در زمان پایان یک مکالمه از اصطلاحاتی بهره گیری کنید که برای فرد مقابل انرژی زا باشد و احساس خوبی را برای بقیه روز در او به وجود آورد. می‌توانید حس مفید خود از آن مکالمه را ابراز کرده و آن را بعنوان یک خاطره مفید برشمارید. انجام چنین کارهای بسیار آسان هست و به خوبی تفاوت میان افراد را نشان می‌دهد.